درنهضت امام حسین(ع) فراگیری علوم عقلی و شرعی تومان نیاز زندگی هر انسانی است
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۵۸۵۹
آیت الله فاطمی نیا گفت: نهضت امام حسین(ع) نهضت دینی است در این نهضت فراگیری علوم عقلی و شرعی تومان نیاز زندگی هر انسانی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیتالله فاطمینیا استاد حوزه علمیه در مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) میدان احتشامیه تهران گفت: جوان به صورت فطری تشنه معارف الهی است.
وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: هر کس به آنچه میداند عمل کند خداوند بر علم او میافزاید؛ بنابراین جوانان در کنار فراگیری علوم دینی از علما به آنچه میدانند عمل کنند زیرا اینگونه خداوند آن علوم را افزایش خواهد داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی برخی سخنانی میگویند که پشتوانه علمی ندارد، گفت: این سخن «من با تقلید و بدون تحقیق به دستورات دین عمل نمیکنم» سخنی بدون پشتوانه علمی است. علما نیز همچون پزشک در رشته تحصیلی خود آگاه و متخصص هستند؛ آیا وقتی شما نزد پزشک میروید درباره دارویی که برای شما مینویسد تحقیقات میکنید یا با اعتماد به او دستور مصرف دارو را اجرا کرده و به نوعی از او تقلید میکنید.
آیتالله فاطمینیا درباره مفهوم تقلید، گفت: برخی درباره تقلید مفهوم اشتباهی را متوجه شده اند در حالی که تقلید به معنای واگذار کردن کار به دیگری است، علمای دینی سالهای سال برای متخصص شدن درعلوم دینی وقت میگذارند که احکام و سایر دستورات دینی را برای شما به درستی تبین کنند.
وی با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع) نهضت علمی است، ابراز کرد: هر کس نمیتواند با خواندن چند کتاب یا حدیث معتبر «قال رسول الله» بگوید بلکه باید علم علل الحدیث و سایر علوم دینی را به خوبی فراگرفته باشد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بر هر مسلمانی واجب است که علوم دینی را فراگیرد اگر نتوانست آن را به دیگری واگذارد یعنی از دیگری که علوم دینی را فراگرفته تقلید کند، اظهار داشت: علوم عقلی برای اداره زندگی لازم اما کافی نیست بنابراین انسان در کنار علوم عقلیه برای سعادت دنیوی و اخروی به علوم شرعیه نیز نیاز دارد، همانگونه که بدن انسان به غذا و دارو تومان نیاز دارد به علوم عقلی و علوم شرعی نیز توامان نیاز دارد و یکی بدون دیگری برای انسان فایده ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی صرفا تقلید را قبول داشته باشد و عقل را نفی کند یا صرف مجرد عقل را بپذیرد و تقلید را رد کند هر دو اشتباه است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۵۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه تقریبی شیخ بهایی، وجه امتیاز او به شمار میرفت
به گزارش حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب، «شیخ محب الله منعمی» اندیشمند و عالمی هندی در وبینار بینالمللی «شیخ بهایی، معمار تمدنساز» که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: شیخ بھایی، یک شخصیت برجسته و معروف در مسلک شیعه به شمار میرود۔
وی در این باره اظهار داشت: معمولا انسان در یکی از شعبهھا میتواند تبحر پیدا کند؛ اما وقتی زندگی شیخ را میبینم، متوجه میشویم که وی در علوم مختلفی مهارت داشت.
منعمی افزود: معمولا بین علوم، فرق قایل ھستیم، مثلا میگوییم این علم دینی و آن علم دنیایی است، مثلا اگر کسی علم حدیث بخواند یا علم فقه بخواند میگوییم او علوم دینی را خواندہ است؛ اما وقتی کسی مھندسی یا ریاضی یا علوم دیگری بخواند مردم میگویند که او علوم اکادمیک خواندہ است؛ اما اگر به قرآن و روایات رجوع کنیم متوجه میشویم که ھر علمی که ما را به خدا برساند، علم الہی تلقی میشود.
وی ادامه داد: وقتی در زندگی شیخ بھایی جستوجو میکنیم، متوجه میشویم که شیخ این تفکیک را از بین بردہ است و ھمراہ کسب علوم دینی، ھنر ساخت و ساز را ھم یاد گرفت.
این اندیشمند هندی با بیان این که شیخ بهایی در مسلک شیعه، شخصیت محترمی است و شیعیان به دیده احترام به وی مینگرند، گفت: شیخ بهایی در کارھای رفاہ مردم ھم دست داشت و کار ھای تبلیغی و ارشادی را ھم انجام داد و در تمام عمر در حال کار و تلاش بود و به دلیل این تبحر در علوم بود که وی را بر منصب «شیخ الاسلام» نشاندہ بودند.
وی با تاکید بر این که شیخ بھایی غیر از شیعیان با عالمان اھل سنت ھم مراودہ داشت و نه تنها با آنها ملاقات میکرد بلکه برای آموختن نکات جدید شرح صدر نشان میداد، گفت: این روش شیخ، او را از دیگران ممتاز میکرد.