Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:04:11 GMT

آغاز برداشت پسته در مرند

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۶۷۸۰

آغاز برداشت پسته در مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از آغاز برداشت پسته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، «منوچهر رحمانی» در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در این شهرستان حدود 335 هکتار است، اظهار کرد: از این مقدار حدود 120 هکتار بارده و 215هکتار غیربارده است. 

وی ارقام غالب کاشته شده در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله­قوچی، اوحدی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند، اعلام کرد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  مرند ادامه داد: بر اثر سرمای دیررس بهاره، 30 درصد کاهش محصول داشتیم و پیش‌بینی تولید شهرستان در سال 97 حدود 92 تن است که عملکرد آن در هر هکتار 700 کیلوگرم است. 

رحمانی افزود: با توجه به وضعیت کیفی زمین برخی از مناطق ضلع غربی شهرستان از نظر شوری، که هدایت الکتریکی (EC) زیادی دارند، توسعه سطح زیرکشت پسته در این مناطق مستعد از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیرکشت پسته در سال جاری حدود 40 هکتار افزایش یابد. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  مرند با بیان این‌که برای حفظ موقعیت جهانی با توجه به تلاش سایر کشورها در زمینه کاشت و صادرات پسته باید میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد، گفت: نیل به این هدف به جز با اعمال مدیریت صحیح باغداری و رعایت اصول فنی تحت نظر کارشناسان مجرب ممکن نیست.

رحمانی با اشاره به این‌که کشت پسته به‌صورت ویژه در شهرستان آغاز شده و طی  9 سال گذشته این امر بیش از پیش به‌صورت جدی رو به گسترش است، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم تر به شرایط کم‌آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام پسته منطقه آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا