Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@23:44:00 GMT

معامله 46 تن طلای سرخ در بورس کالای ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۷۳۲۰

 به گزارش خبرگزاری صداو سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون توسعه بورس کالای ایران گفت: امسال در حوزه گواهی سپرده زعفران و همچنین بازار فیزیکی در مجموع 46 تن طلای سرخ در بورس کالای ایران معامله شده است.

اکبر میرزاپور در حاشیه برگزاری جلسه هم اندیشی زعفران در تربت حیدریه گفت: این معاملات شامل حدود 3تن در حوزه گواهی

وی از راه اندازی بازار قرارداد آتی نیز خبرداد و افزود:از آغاز راه اندازی این بازار در دوم خرداد امسال تاکنون  904هزار قرارداد به میزان 90  تن زعفران معامله شده که گردش مالی این محصول تاکنون به 28هزار میلیارد ریال رسیده در حالی که  فقط یک تن محصول تحویل شده است و مابقی  را باید کشاورزان در سررسید های معین تحویل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه بورس کالای ایران گفت: تاکنون سررسید شهریور، بیستم این ماه به اتمام رسیده و کشاورزان می توانند محصول خود را برای سررسید آبان با قیمت هر کیلو 120 میلیون ریال و برای سررسید دی ماه برای هر کیلو 163 میلیون ریال پیش فروش کنند.

میرزاپور مزیت این اقدام را در تعیین قیمت جهانی زعفران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه 90درصد تولید این محصول در ایران انجام می شود؛ از این رو این بازار می تواند بعنوان یک مرجع در تعیین قیمت داخل و خارج نیز عمل کند.

بورس کالای ایران از سال  95 تا 97سه حوزه وارد بازار زعفران شده که در مرحله نخست ابزارهایی مانند بازار گواهی سپرده را راه اندازی و در ادامه با سیاست های حمایتی یا همان خرید توافقی بستر سازی برای ایجاد بازار نوین را نیز شکل داده است.

خراسان رضوی 82 هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران دارد که هشت هزار و 500 هکتار یعنی معادل 12درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و12 هزار هکتار معادل 17درصد ظرفیت استان به اراضی زعفران شهرستان زاوه اختصاص دارد.

در خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این تعداد بین 14 تا 15هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار نفر است که بیش از 90 درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری خراسان رضوی بورس کالا سپرده زعفران طلای سرخ تربت حیدریه زعفران تعاون روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۷۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته

به گزارش قدس آنلاین، شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۴۳ واحد افزایش، به ۷۵۰ هزار و ۸۴۴ واحد و شاخص قیمت با ۲۴ واحد رشد به ۴۲۰ هزار و ۲۷۰ واحد رسید.

معامله گران در بورس تهران بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۴ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نمادهای فملی، فولاد، کچاد، فارس، کگل، شستا و رمپنا بیشترین اثر را بر شاخص بورس داشتند و همگی باعث افت شاخص شدند.

شاخص کل فرابورس ایران هم امروز با ۹۴ واحد افزایش، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۴ واحد ایستاد.

معامله گران در فرابورس حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۵۸ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای آریا، حسینا، ودی، هرمز، کرمان و شبصیر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • هجوم برای خرید طلا
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • ۳ تن شمش طلا حراج شد
  • پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟
  • هجوم برای خرید طلا/ چقدر طلا فروش رفت؟
  • فروش ۳ تن طلا در ۲۲ حراج/امروز چقدر شمش فروش رفت؟+قیمت
  • شاخص کل بورس تهران با کاهش روبرو شد
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس