Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، با وجود موفقیت روز گذشته پارلمان عراق در انتخاب، «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس جدیدش، همچنان مسئله انتخاب نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق که مسئول اداره سیاست کلی کشور است، در هاله‌ای از ابهام است.

بر اساس عرف سیاسی و نه قانونی عراق از سال 2005 تاکنون، پست نخست‌وزیری به شیعیان تعلق دارد که بیشترین نماینده را در پارلمان دارند و ریاست پارلمان به اهل سنت و ریاست جمهوری به کردها می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی روزهای اخیر، اسامی زیادی برای نامزدی نخست‌وزیری طرح شده است که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر کنونی و رئیس ائتلاف «النصر»، «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح»، «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی سابق و «طارق نجم» از رهبران حزب «الدعوة» از جمله گزینه‌های تصدی نخست‌وزیری عراق به شمار می‌روند.

«العبادی» طی کنفرانس خبری اخیرش، پس از کم شدن شانسش برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری تاکید کرد که اصراری بر باقی‌ماندن در قدرت و حفظ کرسی نخست‌وزیری ندارد و این موضع را در پاسخ به توصیه مرجعیت عالی شیعیان عراق اتخاذ کرد و گفت: «برخی از من خواستند که نامزد شوم و من با این جریان همراه شدن که کاش نمی‌شدم.»

به اعتقاد برخی، اشاره العبادی، جریان صدر و ائتلاف سائرون تحت رهبری «مقتدی صدر» بوده است.

پایگاه خبری «شفق نیوز» با انتشار یادداشتی درباره گزینه‌های نخست‌وزیری عراق، نوشت: در سایه عدم ثبات مواضع و تغییر آنها در قبال انتخاب شخصیت‌های مختلف برای پستهای اصلی کشور و نیز تحولات روزهای اخیر در عرصه سیاسی کشور، اسامی نامزدهای احتمالی جدیدی برای ریاست قوه مجریه در عراق طرح می‌شود.

در صدر این احتمالات، نام «عادل عبدالمهدی» از رهبران سابق مجلس اعلای اسلامی عراق و وزیر نفت سابق عراق، «علی عبدالامیر علاوی» که  پستهای وزارتی متعددی در دوره حکومت انتقالی و دولت موقت پیش از سال 2005 بر عهده داشت و «مصطفی الکاظمی» مدیر کنونی سرویس اطلاعاتی عراق قرار دارند.

یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات میان دو محور «البناء» به رهبری «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون» و محور «الاصلاح» به رهبری «مقتدی صدر» رئیس ائتلاف «سائرون» و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر کنونی، می‌گوید که کفه ترازوی عبدالمهدی در مقایسه با سایر نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری سنگین‌تر است و وی بیش از سایرین شانس رسیدن به پست نخست‌وزیری را دارد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط»، اظهار داشت: عبدالمهدی از ویژگی‌های زیادی برخوردار است که می‌تواند گروه‌های سیاسی کشور را به انتخابش سوق دهد. وی روابط خوبی تقریبا با همه طرف‌های داخلی، خارجی و منطقه‌ای دارد. نامزدی او برای تصدی نخست‌وزیری برای سایر فراکسیون‌ها این فرصت را فراهم می‌سازد که بر روی سایر پستهای کلیدی و وزارتی حساب کنند. زیرا عبدالمهدی در خارج از چارچوب پارلمان و فراکسیون‌های پارلمان کنونی به نخست‌وزیری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، وی پس از خروج از مجلس اعلاء و عدم پیوستن به جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» در چارچوب جریان سیاست‌مداران مستقل فعالیت می‌کند.

این منبع تاکید کرد که ائتلاف الفتح به ریاست العامری نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر ندارد و چه بسا که حتی او، زمینه را برای طرح نام وی به عنوان گزینه نخست‌وزیری فراهم کرده است. مقتدی صدر نیز این‌چنین است.

عبدالمهدی در دوره انتخاباتی سال 2010، معاون رئیس‌جمهور بود، اما از این پست استعفا کرد. در دوره انتخاباتی 2014، تصدی وزارت نفت را برعهده گرفت و پس از مدتی از این پست نیز استعفاء کرد. او تنها سیاستمداری است که دو بار از پست مهم دولتی استعفاء کرده است و در سال 2016 نیز از مجلس اعلای اسلامی عراق جدا شد.

از سوی دیگر، «محسن السعدون»، از رهبران حزب دموکرات کردستان و نماینده سابق پارلمان می‌گوید: عادل عبدالمهدی شخصیتی محترم و معروف است اما ما اکنون نمی‌توانیم درباره مسئله نامزدی او به طور رسمی اظهار نظر کنیم؛ مگر اینکه از سوی فراکسیون اکثریت، به طور رسمی نامزد شود.

وی اظهار داشت: به موجب ماده 76 قانون اساسی، نخست‌وزیر از جانب فراکسیون اکثریت انتخاب می‌شود و در صورت عدم اعلام نامزد از سوی فراکسیون اکثریت، هیچ فراکسیون دیگری نمی‌تواند شخصی را برای تصدی این پست نامزد کند. پس از این امر، ما نیز موضع و ملاحظات خود درباره نامزد نخست‌وزیری را اعلام خواهیم کرد.

السعدون تصریح کرد: کردها از تمامی گروه‌های سیاسی، به یک اندازه فاصله گرفته است و آنچه که برایشان درباره نخست‌وزیر آتی اهمیت دارد این است که وی به معیارها و اصول قانونی پایبند باشد و به موضوع توازن قوا و تعاون متکی بر برنامه دولتی آشکار و منطبق بر قانون اساسی، پایبند باشد.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد.

کربی در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره احتمال سفر اردوغان به واشنگتن طی دو هفته آینده وجود دارد در حالی که او به تازگی با میزبان یکی از سران حماس بود گفت: «هیچ چیز در برنامه در خصوص سفر رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد. بنابراین، نظری درباره این مسئله ندارم.»

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از جمله رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند اردوغان روز 9 ماه می برای دیدار با جو بایدن به واشنگتن سفر خواهد کرد. پیش از این روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند اما دو طرف در کاخ سفید دیداری با یکدیگر نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه هم امروز جمعه (7 اردیبهشت) گزارش داده که پس از سفر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس به ترکیه، برخی از لابی‌های مرتبط با اسرائیل در تلاش بوده‌اند سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن را لغو کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه فروش 40 فروند جنگنده اف‌16 به ترکیه و نوسازی جنگنده‌های موجود اف‌16 آن کشور را تأیید کرده بود.  تأیید این مجوز پس از آن صورت گرفت که آنکارا برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان داد.

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریماردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه داردکدهای سفر اردوغان به عراقرئیس‌جمهور عراق به اردوغان: تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • رسمی؛ پدرو روچا رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی