Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:51:55 GMT

گسترش فضای سایبری و ریزومیک شدن جرایم

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۷۵۵۹

گسترش فضای سایبری و ریزومیک شدن جرایم

تهران-ایرنا- گسترش روزافزون فضای سایبری و نقش و کارکرد آن در حوزه های مختلف زندگی اجتماعی، در کنار تغییر ماهیت جرایم خصوصا گسترش آن در این فضا، از چنان اهمیتی برخوردار شده است که لزوم تغییر نگاه در حوزه امنیت شهری را می طلبد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، ایران از نظر رتبه استفاده از اینترنت در بین 187 کشور جهان رتبه 87 و به لحاظ استفاده از اینترنت در طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات در ردیف کشورهای متوسط قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به علاوه شبکه‌های اجتماعی بیشترین کاربران را از کشور ما جذب کرده اند.
گسترش فضای سایبری امکان وقوع جرایم سایبری را افزایش داده است. جرایم سایبری از جرایم متعارفی مانند سرقت و کلاهبرداری، جاسوسی، افترا، هرزه نگاری تا جرایم جدیدی که موضوع آنها اقدام علیه امنیت سامانه‌ها، شبکه‌ها یا داده‌های سایبرای و انفورماتیکی است را شامل می شود.
سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اخیرا در سخنانی در کارگاه مسوولیت پذیری سایبری کسب و کارهای مجازی در فرهنگسرای گلستان از افزایش 50 درصدی تخلف در فضای مجازی نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: این آمار نشان می دهد که متخلفان به سمت فضای مجازی رفته و می خواهند از این فضا سوء استفاده کنند.
آنچه که بیانگر اهمیت فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی در مسئله جرم و بزهکاری می باشد ظهور پدیده جدید ریزومیک شدن جرایم در جامعه است.
در گیاه شناسی ریزوم عامل ارتباط و دگرزایی است و امکان ایجاد شبکه ای بی پایان را فراهم می کند . زیرا هر نقطه از آن می تواند به نقاط دیگر آن وصل شود. برخلاف درخت که در نقطه ای ثابت ریشه می گیرد، ریزوم حتی هنگامی که شکسته یا از هم گسسته شود باز هم می تواند حیات خود را از سر بگیرد و در جهات دیگری رشد کند.
ریزومیک شدن جرائم با گسترش فضای مجازی و فرهنگ دیجیتال در فضاهای شهری هم ارتباط دارد. ساختار اینترنت دقیقاً چونان ریزوم ، همواره خود را گسترش می‌دهد و در پیوندهایی افقی و غیر سلسله مراتبی خود را می‌سازد.
تفکر ریزومی نگاه جدیدی به مسئله امنیت شهری می بخشد. ریزومیک شدن جرائم به معنای منتشر شدن، پخش شدن و ریز ریز شدن آن است. جرائم بیش از پیش در عرصه‌های غیرقابل پیش بینی رخ می‌دهند. صرفا قلمرو خاصی را نمی‌توان برای زیست مجرمانه در نظر گرفت بلکه جرائم همه جایی و همه مکانی می‌شوند. به گونه‌ای که امکان کنترل را تا اندازه‌ای ناممکن می‌کنند و هم شیوه گسترش و شیوع را در جامعه تغییر می‌دهند.
تفکر ریزومیک، جرم را در پستوهای فضاهای شهری دنبال می‌کند. یعنی در لایه های نهان آن که از تیررس قانون دور است و گاهی در اشکال ظاهر مشروع و در فضاهای رسمی پنهان می‌شود. دیگر نباید صرفا به دنبال مکانها و فضاهای جرم خیز گشت. بلکه هرفضائی امروزه در خود بخشی جرم خیز یافته است.فضای سایبری نیز یکی از این فضاهاست که به گستردگی یک جامعه و بلکه به گستردگی کل جامعه بشری است.
از آنجایی که در حال حاضر شاهد رشد چشمگیر جراییم سایبری در سطح کشور هستیم. تفکر ریزومیکی در برخورد با جرایم بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌نماید.
طبق آخرین آمارها 70 درصد جرایم صورت گرفته در کشور در حوزه فضای مجازی بوده که این نوع نسبت به مدت مشابه با افزایش 60 درصدی همراه بوده است. این جرم ها شامل 52 درصد برداشت غیر مجاز، 34 درصد هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی و 14 درصد دیگر مربوط به مابقی جرایم است.
به خصوص جرایمی مانند خرید و فروش مواد مخدر که از دنیای واقعی به فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی تغییر مسیر داده است. شواهد نشان می‌دهد که امروزه خرید و فروش مواد مخدر از دنیای واقعی به فضای مجازی کشیده شده است و برخی از شبکه‌های اجتماعی موبایل پایه، به بازاری برای فروش مواد مخدر مبدل شده و مجرمان در این صفحات ضمن ادعای فروش و تبلیغ، تسهیلاتی همچون تحویل در محل را نیز به مشتریان خود وعده می‌دهند.
بنابر این امروزه فضای سایبری عاملی مهم در رزومیک شدن جرایم محسوب می‌شود که امنیت دنیای مجازی و حقیقی شهروندان را با چالش‌های جدی مواجه می سازد.
پژوهشم**س -م **1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فضاي سايبري جرايم سايبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۷۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه کتاب می‌تواند با معرفی کتاب‌های خوب و خواندنی در بین عموم محبوبیت ویژه‌ای بیابد

یک نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه کتاب، گفت: شبکه کتاب می‌تواند با ارسال یک برنامۀ روتین برای عموم، برنامه‌های خود را به مخاطبان و از طریق همکاری با رسانۀ ملی خود را به جامعه معرفی کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فاطمه دانشور جلیل با اشاره تخصصی بودن شبکه کتاب، بیان کرد: شبکه کتاب یک رسانۀ تخصصی است و افرادی که در حوزۀ نويسندگي و کتاب فعالیت دارند، آن را به خوبی می‌شناسند ولی عموم مردم با آن آشنا نیستند و می‌تواند با تبلیغات گسترده تولیدات خوب خود را به عموم بشناساند و از بستر رسانۀ ملی پخش شود.وی افزود: تبلیغات در جوامع امروزی در اولویت عموم قرار دارد و شبکه کتاب می‌تواند با معرفی کتاب‌های خوب و خواندنی در بین عموم محبوبیت ویژه‌ای بیابد. این شبکه در سال 1402 در نمایشگاه کتاب حضور بسیار فعالی داشت و اهالی قلم از وجود آن مطلع شدند و توانست اطلاع رسانی خوبی در خصوص برنامه‌های خود انجام دهد.این نویسنده تصریح کرد: شبکه کتاب می‌تواند با ارسال یک برنامۀ روتین برای عموم، برنامه‌های خود را به مخاطبان و از طریق همکاری با رسانۀ ملی خود را به جامعه معرفی کند.او با اشاره به گستردگی فضای مجازی، گفت: متأسفانه از زمانی که درگیر ویروس کرونا شدیم و همه چیز به صورت مجازی در دسترس قرار گرفت از مطالعه به صورت کلی فاصله گرفته شد و فضای مجازی باعث شده که مطالعۀ فیزیکی کتاب کمتر شود و با استفاده از این بستر می‌توان مطالعۀ الکترونیکی کتاب‌ها را برای افراد در فضای مجازی گسترش داد.دانشور جلیل با توجه به تبلیغ کتاب‌های خوب از بستر شبکه کتاب، اظهار کرد: ترغیب عموم به مطالعه و تبلیغ کتاب از طریق شبکه کتاب مؤثرترین روش ممکن است و بهترین دوست هر انسانی افراد اهل مطالعه هستند و شبکه کتاب با معرفی کتاب‌های خوب یکی از بهترین دوستان افراد کتاب‌خوان است.

دیگر خبرها

  • شبکه ملی اطلاعات چه تاثیری در گسترش خدمات ابری داخلی در کشور دارد؟
  • اعلام میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات
  • شبکه کتاب می‌تواند با معرفی کتاب‌های خوب و خواندنی در بین عموم محبوبیت ویژه‌ای بیابد
  • تبلیغات تقلبی دارونماها
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید/ ۷ هدف پیشرفت ضعیفی داشته اند
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ رسید
  • شعبه رسیدگی به جرایم‌ فضای مجازی در مشگین شهر دایر شد
  • کشف ۷ فقره جرایم سایبری در دورود