Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-27@16:31:53 GMT

افسردگی در زنان خود را چگونه نشان می دهد ؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۹۴۷۸

افسردگی در زنان خود را چگونه نشان می دهد ؟

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   حقایقی زیادی در رابطه با افسردگی در زنان وجود دارد که  ممکن است از آن بی خبر و حتی از علائم آن نیز اطلاعی نداشته باشید. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، حدود 15 میلیون نفر هر سال تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرند که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند و متأسفانه تقریبا دو سوم آنها، کمک هایی را که نیاز دارند، دریافت نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسردگی در زنان بسیار رایج و در حقیقت شانس ابتلای زنان به افسردگی های بالینی، دو برابر مردان است.بنابراین لازم است تا درباره افسردگی بیشتر بدانیم و علائم افسردگی در زنان را بشناسیم.

 

افسردگی حقیقتا چیست؟!

افسردگی بالینی یک اختلال روانی جدی و فراگیر که باعث احساس غم و اندوه، ناامیدی، بی تفاوتی و بی ارزشی در فرد می شود. افسردگی در حالت خفیف تا متوسط با علائمی مثل بی حوصلگی، کم اشتهایی، کم خوابی، اعتماد به نفس پایین و خستگی می تواند همراه باشد. اما در برخی موارد حادتر است.

 

علائم افسردگی در زنان کدامند؟

این علائم عبارتند از

ناراحتی مداوم و پایدار، اضطراب، احساس پوچی

از دست دادن علاقه یا لذت بردن از فعالیت ها، از جمله رابطه جنسی

بی حالی، تحریک پذیری یا گریه بیش از حد

احساس گناه، بی ارزش بودن، بی تفاوتی، ناامیدی، بدبینی

خواب زیاد یا خواب خیلی کم

کم اشتهایی یا پراشتهایی و به دنبال آن کاهش یا افزایش وزن

کاهش انرژی، خستگی، کمرنگ شدن احساسات

افکار مرگ یا خودکشی، در موارد حاد تلاش برای خودکشی

دشواری در تمرکز، یادآوری یا تصمیم گیری

علائم فیزیکی پایدار که به درمان پاسخ نمی دهند: مانند سردرد، اختلالات گوارشی و درد مزمن

 

افسردگی زنان خانه دار

شانس ابتلای زنان به افسردگی های بالینی، دو برابر مردان است

 

چرا افسردگی در زنان بیشتر از افسردگی در مردان است؟

قبل از نوجوانی، افسردگی در موارد بسیار کمی دیده می شود و میزان آن در دختران و پسران تقریبا مشابه است. با این وجود، با شروع سن بلوغ، خطر ابتلا به افسردگی در دختران به طور چشمگیری افزایش یافته و به دو برابر پسران می رسد. بعضی از کارشناسان معتقدند که افزایش احتمال افسردگی در بانوان ممکن است به تغییرات هورمونی مربوط باشد.

 

این تغییرات در دوران بلوغ، بارداری، یائسگی و همچنین پس از زایمان یا سقط جنین، مشهود است. علاوه بر این، نوسانات هورمونی که با چرخه قاعدگی هر ماه رخ می دهد، احتمالا به سندرم پیش از قاعدگی یا PMS و اختلال افسردگی قبل از قاعدگی یا PMDD (یک سندرم شدید ناشی از افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی که هفته قبل از قاعدگی رخ می دهد و باعث اختلال در عملکرد طبیعی زندگی روزمره می شود) کمک می کند.

 

افسردگی در زنان چگونه درمان می شود؟

روش های گوناگونی برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله استفاده از داروهایی نظیر داروهای ضد افسردگی، تکنیک های تحریک مغزی مانند ECT و روان درمانی های فردی و بعضا گروهی.

 

این خدمات در بیمارستان های خصوصی یا دولتی، کلینینک ها و مطب های پزشکان روان درمانگر در دسترس است.در طی روند درمان شخص مبتلا به افسردگی، خانواده و اطرافیان وی نقش بسیار موثری در روند بهبود او اجرا می کنند.

 

خبرنگاران جوان

2025

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون بیماری جام نیوز افسردگی زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۹۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور