Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@06:12:50 GMT

پروژه مرمت بنای تاریخی خانه آقامحسن اراکی اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۰۰۷۱

پروژه مرمت بنای تاریخی خانه آقامحسن اراکی اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از اجرای طرح اجرایی مرمت بنای تاریخی "خانه آقامحسن اراکی" در اراک خبر داد. ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، منزل حاج آقا محسن اراکی متعلق به محسن سلطان‌آبادی عراقی و مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ 15 دی 1387 با شمارهٔ ثبت 24378 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منزل حاج آقا محسن سلطان آبادی عراقی (اراکی) فقیه و مجتهد قرن سیزده هجری بود و این خانه در خیابان محسنی اراک واقع شده است.

این در حالی است که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خانه تاریخی حاج آقا محسن عراقی یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر اراک است که در سال 87 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده چرا که خانه‌های تاریخی به عنوان شناسنامه معماری دوره‌های مختلف یک کشور معرفی می‌شوند و یکی از مهم ترین میراث فرهنگی، معماری و تاریخ یک منطقه به شمار می‌روند.

اختصاص 3 میلیارد ریال برای مرمت خانه آقامحسن اراکی

سیدمحمد حسینی با اشاره به مرمت این بنای تاریخی به خبرنگار تسنیم گفت: «عملیات پاک‌سازی محوطه، مرمت اضطراری فضاهای داخلی خانه، آواربرداری، سبک‌سازی، بام‌سازی، تخلیه آوار بخش حوض خانه و حوض حیاط مرکزی با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال در سال 1397 در حال انجام است اما برای مرمت کامل این بنا اعتباری بالغ به 50 میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی عنوان کرد:کمبود اعتبار برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی یکی از مشکلاتی است که میراث فرهنگی استان مرکزی با آن روبه‌رو است اما با این وجود با تمام بضاعت از گنجینه‌های بی‌بدیل این استان حفاظت می کنیم اما باید توجه داشت که هم‌پوشانی دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری یک اصل در حفظ این آثار است زیرا در حقیقت این بنا پس از مرمت به عنوان یک جاذبه گردشگری شهری بدل می‌شود.

حسینی اضافه کرد: همکاری بنیاد خیریه محسنی و آموزش و پرورش به عنوان مالکان اصلی این بنا نیز مسئله دیگری است که امیدواریم هر چه سریع‌تر میسر شود که البته وراث دارای نگاه بسیار فراخی هستند و ضمن همکاری با این اداره کل بر احیا این بنا نیز تاکید دارند.

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگرفتگی معابر داودآباد برای شهروندان اراکی دردسرساز شد

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، این روزها بیشتر نقاط کشورمان با بارش باران سیل آسا مواجه شده است. داودآباد در بخش مرکزی شهرستان اراک استان مرکزی از این قاعده مستثنی نبود و در معابر این شهر بر اثر بارش باران شدید سیل به راه افتاد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از خانه های آب گرفته و وضعیت بد برای عبور و مرور در معابر این منطقه فرستاد و از بی توجهی شهرداری برای رفع این مشکل گلایه کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی





دیگر خبرها

  • شب فراموش نشدنی اراکی‌ها با ۱۹ گل تاریخی
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • آبگرفتگی معابر داودآباد برای شهروندان اراکی دردسرساز شد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد