Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ماهر، تیمی از محققان کشف کرده‌اند که هکرها می‌توانند با گوش‌دادن به میکروفون از راه دور بر صفحه‌نمایش رایانه جاسوسی کنند.

هکر می‌تواند به صداهای آکوستیکی که از صفحه‌نمایش می‌آید گوش دهد و این صدا می‌تواند برای تشخیص محتوای نمایش‌ داده شده استفاده شود. به عبارت دیگر، هر شخصی با دانش فنی خوب، می‌داند چگونه می‌تواند به‌راحتی فعالیت‌های رایانه‌ای اشخاص را جاسوسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حمله که محققان آن را Synesthesia نامیده‌اند، هکرها می‌توانند محتوای یک صفحه نمایش راه‌دور را آشکار سازند، دسترسی به اطلاعات حساس بالقوه را که تنها مبتنی بر نشت آکوستیک مبتنی بر محتوا از صفحات LCD هستند را فراهم ‌آورند. صفحات LCD با هر دو نور پس‌زمینه‌ CCFL و LED تحت‌تأثیر این حملات قرار گرفته‌اند.

صداهای ظریف آکوستیک از طریق میکروفون‌های معمولی داخل وب‌کم‌ها یا صفحات‌نمایش، گوشی‌های هوشمند یا بلندگوی هوشمند جاسازشده روی میز کنار صفحه‌نمایش، از فاصله‌ ۱۰ متری با استفاده از یک میکروفون پارابولیک، از طریق میکروفون وب‌کم متصل‌شده برای اسکایپ، Google Hangouts یا دیگر جریان‌های چت صوتی یا از طریق ضبط‌های یک دستگاه نزدیک مانند Google Home یا Amazon Echo، قابل جمع‌آوری است.

صداهای مربوطه بسیار ضعیف و پرقدرت هستند و گوش انسانی قادر به شنیدن آن نیست. بنابراین کاربران نمی‌توانند شک کنند این انتشارات وجود دارد و اطلاعات مربوط به محتوای صفحه‌نمایش آن‌ها به هر کسی که جریان‌های صوتی را دریافت می‌کند، منتقل می‌شود.

اغلب کاربران تلاش می‌کنند وب‌کم‌های خود (و بنابراین میکروفون) را نزدیک صفحه‌نمایش جای دهند تا بتوانند در حین کنفرانس ویدیویی تماس چشمی برقرار کنند و در نتیجه اندازه‌گیری‌های با کیفیت بالایی را برای مهاجمان خواستار ارائه می‌دهند.

محققان به‌منظور بررسی این نوع حملات، برنامه‌ آزمایشی کوچکی ساختند که الگوهای خطوط سیاه و سفید متناوب افقی با ضخامت برابر (با واحد پیکسل) را که به آن‌ها Zebra می‌گویند، نمایش می‌دهد.

دوره تناوب یک Zebra، فاصله‌ بین دو نوار سیاه مجاور (با واحد پیکسل) است. پس از اجرای برنامه، تیم تحقیقاتی، صدای پخش‌شده از صفحه نمایش Soyo DYLM۲۰۸۶ را در حین نمایش چندین Zebra ضبط کردند. در هر دوره‌ مختلف از نوارها، فرکانس صدای آلتراسونیک در یک حالت قابل پیش‌بینی تغییر یافت. محققان توانستند با کمک الگوریتم یادگیری ماشین (داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا پیش‌بینی کند چه چیزی روی صفحه‌نمایش کاربر بوده است)، ضبط‌شده‌ها را ترجمه کنند.

این تیم تحقیقاتی همچنین با دقت ۹۶.۵ درصد توانستند ۱۰ مورد از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش را تشخیص دهند.

محققان همچنین در تحقیقات خود اثبات کردند که چگونه مهاجمان می‌توانند آنچه که کاربر تایپ می‌کند را با تجزیه و تحلیل فرکانس صدای تولیدشده در حین استفاده از صفحه‌کلید روی صفحه‌نمایش، استنتاج کنند.

اگرچه صفحه‌کلید روی صفحه‌نمایش یک مکانیزم امنیتی برای گذرواژه‌ ورودی است؛ اما محققان ثابت کردند که این عملیات نیز از هکرهایی که چشم‌ها و گوش‌ها را جاسوسی می‌کنند در امان نیست.

کد خبر 4404728 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: جاسوسی اطلاعاتی مرکز ماهر هکرها مردم علیه احتکار نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو امنیت اطلاعات هوش مصنوعی محمد جواد آذری جهرمی فناوری فضایی سلول بنیادی گوشی آیفون هوشمندسازی صنعت خودروسازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۰۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد

رامین نارویی مدیرعامل انجمن سرای امید و همدلی حامی کودکان سیستان و بلوچستان گفت: شخصیت دوران کودکی همانند پی یک ساختمان بوده، بنابراین زمانی می‌توانیم روی یک پی ساختمانی بنا کنیم که مستحکم باشد، در واقع تربیت یک فرآیند است که باید حتما از دوران کودکی شکل بگیرد.

وی اظهارداشت: نقش پدر و مادر در شکل گیری شخصیت، رفتار و احساسات کودکان بسیار موثری و تعیین کننده است.

لیلا سایگانی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: انجام کار‌های فرهنگی و آموزشی، سبب ارتقای شاخص‌های آگاه سازی، شناسایی و پرورش استعداد‌ها و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

در پایان ضمن تجلیل از کودکان نمونه خاش، از مسوولان و حامیان حقوق کودکان و خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این شهرستان تقدیر به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • برادر فیدلیتی با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد /عکس
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • این خودرو با چشم‌هایش شما را می‌بیند!/ عکس
  • استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی