Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@02:14:29 GMT

هشتگ عمران کرمان چگونه داغ شد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۳۰۱۶

هشتگ عمران کرمان چگونه داغ شد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- خبر ممانعت قوه قضاييه از ارائه بودجه به يک طرح در کرمان، ناگهان به يکي از دو هشتگ مهم و پرکاربرد توييتر فارسي تبديل شد، اما بررسي اين موضوع سوالاتي را به همراه داشته است.

در روزهاي گذشته خبري منتشر شد که طرح 750 هکتاري گلخانه هيدروپونيک که توسط شرکت عمران کرمان به‌منظور کاهش مصرف آب و افزايش بهره‌وري محصولات کشاورزي در منطقه کرمان برنامه‌ريزي شده بود، به دستور قوه قضاييه به‌منظور بررسي‌هاي کارشناسي متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن‌طور که برخي کاربران فضاي مجازي گفته‌اند، بنا بوده براي اجراي اين طرح 500 ميليون دلار بودجه اختصاص يابد و ورود قوه قضاييه به اين طرح، با توقف تخصيص اين بودجه به شرکت عمران کرمان شده است؛ شرکتي که گفته مي‌شود به حسين مرعشي، استاندار اسبق کرمان نزديک است.
خبر ورود قوه قضاييه به اين طرح در ساعت پاياني روز پنج‌شنبه 14 شهريور در فضاي مجازي منتشر شد که اين موضوع باعث شد تا #هشتگ_عمران کرمان، تا 5 روز بعد از آن به يکي از دو هشتگ مهم و پرکاربرد توييتر فارسي تبديل شود.
**ماجرا از کجا آغاز شد؟
اولين بار يک کانال تلگرامي با نام شمسا که تعداد اعضاي آن به 10 هزار نفر هم نمي‌رسد در ساعت 7:54 دقيقه روز پنج‌شنبه 15 شهريورماه اقدام به انتشار خبري نمود که بر اساس آن قوه قضاييه اعطاي تسهيلات 500 ميليون دلاري به يکي از اعضاي مرکزي حزب کارگزاران را ناکام گذاشت.
پس از انتشار اين خبر در اين کانال تلگرامي، کانال‌هاي تلگرامي بسياري اقدام به فوروارد اين خبر کردند، به‌گونه‌اي که در کمتر از يک روز بيش از 365 هزار بازديد از اين مطلب رقم خورد. ميزان بازديدي که براي يک کانال کم جمعيت تا حدودي غيرعادي است. خصوصاً آن‌که ميانگين بازديد مطالب اين کانال تلگرامي زير 1200 بازديد است.
نکته جالب‌ آن است که هيچ کانالي رأساً اقدام به انتشار اين خبر نکرده است، اما حداقل 500 کانال اقدام به فوروارد نمودن خبر در کانال خودشان کرده‌اند. لازم به ذکر است که هيچ‌يک از کانال‌هاي رسمي وابسته به نيروهاي اصولگرا يا اصلاح‌طلب و حتي ضدانقلاب نيز اين خبر را در هيچ سطحي انتشار نداده‌اند.
اما در توييتر ماجرا متفاوت بود. پس از انتشار خبر مربوط به عمران کرمان در تلگرام، در بازه ساعت 20:20 دقيقه تا 21:45 روز پنج‌شنبه 15 شهريور، سه توييت به انتشار اخبار مربوط به عمران کرمان پرداختند. نکته جالب‌توجه آن است که اولين اکانتي که اقدام به انتشار اين خبر در توييتر کرده بود، کمتر از 1 ماه پيش در توييتر ساخته شده است.
دومين اکانت ِ توييت کننده در اين موضوع نيز تنها 3 فالور و 2 فالويينگ دارد و مشخص است اکانتي بوده است که تاکنون هيچ فعاليتي در توييتر نداشته، اما باوجود اين تعداد کم فالور، توييتش 45 بار ريتوييت مي‌شود.
**کاربران توييتري فعال در اين کمپين، چه مواردي را بيشتر لايک مي‌کردند ؟
محتواي توييت‌هاي پرلايک منتشرشده در رابطه با مؤسسه عمران کرمان در 7 مورد دسته‌بندي مي‌شد. بيشترين لايک‌ها (22 درصد) به موضوع فساد اقتصادي و انتساب آن به حزب کارگزاران پرداخته است. همچنين برخي از کاربران توييتر ادعا مي‌کردند طرحي که قرار است توسط مؤسسه عمران کرمان اجرا شود، باعث ايجاد خشکسالي در منطقه کرمان مي‌شود. توييت زير يکي از نمونه توييت‌هايي است که در اين باب منتشر شد:«چندي پيش گلخانه بزرگي در شهر يزد با تکنولوژي هيدروپونيک شروع به کار کرد، بخش‌هايي از اين شهر تا مرز خشکسالي کامل رفت، حالا حسين مرعشي قصد دارد اَبَرگلخانه‌اي با همين تکنولوژي را در کرمان تأسيس کند! حساب کنيد وضعيت کم‌آبي کرمان تا کجا پيش مي‌رود؟!#عمران_کرمان»
اما اين ادعا با حقيقت همخواني ندارد و برخلاف ادعاي طرح شده، استفاده از گلخانه باعث مصرف کمتر آب مي‌گردد.
در ميان توييت‌ها، برخي از اقدام به‌موقع قوه قضاييه براي توقف اين طرح حمايت ‌کردند. 14 درصد لايک‌هاي مربوط به هشتگ عمران کرمان مربوط به اين مضمون بوده است و يکي از پرلايک‌ترين توييت‌ها در اين رابطه توسط علي قلهکي، يکي از چهره‌هاي فعال اصولگرا در فضاي مجازي منتشر شده است.
با وجود مشارکت برخي از کاربران اصولگراي توييتري در اين کمپين، اکثر چهره‌هاي سياسي فعال در توييتر نيز هيچ توييتي در اين رابطه منتشر نکرده‌اند و حتي کانال‌هاي نشان‌دار اصولگرا نيز هيچ مطلبي بر عليه عمران کرمان ننوشتند.
** هشتگ عمران کرمان آيا واقعاً پنج روز مهم‌ترين موضوع توييتر فارسي بود؟
به‌طور معمول هر موضوعي که در توييتر ترند اول مي‌شود، همراهي بسياري از کاربران را با خود به همراه مي‌آورد و پرلايک‌ترين پست‌ها در آن موضوع، چندين هزار لايک مي‌خورند. اما توييت‌هاي منتشر شده در مورد عمران کرمان ‌که به لحاظ تعداد محتواي منتشر شده ترند اول توييتر فارسي بود، از اين قاعده پيروي نکرد و پرلايک‌ترين توييت با اين هشتگ در حالي کمتر از 1500 لايک دريافت کرد که بيش از 90 هزار بار با اين هشتگ توييت زده شد يا توييت‌هايي با اين هشتگ ريتوييت شد.
تعداد پايين لايک‌ها اين فرضيه را به ذهن مي‌آورد که علت ترند شدن هشتگ عمران کرمان، نه اهميت آن براي کاربران توييتر فارسي که تعداد توييت‌هاي بسيار زياد منتشر شده در مورد آن است. به نظر مي‌رسد تعدادي کاربر توييتري اقدام به انتشار تعداد زيادي توييت با اين هشتگ کرده‌اند؛ کاربراني که حتي مي‌توانند ربات توييتري بوده باشند!
اين فرضيه وقتي قوت پيدا مي‌کند که بدانيم بر اساس تحليل‌هاي صورت گرفته، اولين کسي که هشتگ عمران کرمان را به کار برد، تنها 1 ماه است در توييتر اکانت درست کرده است و دومين نفري که اين هشتگ را در توييترش به کار برده بود، در زمان انتشار توييتش تنها 3 فالور داشت و با اين وجود اين توييت 45 بار ريتوييت شد.
عدم ورود جدي کاربران شناخته شده اصولگرا در تلگرام و توييتر به اين کمپين نيز نشان مي‌دهد حتي چهره‌هاي حقيقي و نه مجازي اصولگرا نيز حاضر به توليد محتوا در اين رابطه نشده‌اند. با اين حال، اين‌که چنين هشتگي چگونه به لحاظ ميزان انتشار محتوا در توييتر فارسي ترند شده است، جاي ابهام و سؤال دارد و موارد مذکور شائبه سازمان‌يافته بودن آن و حمايت ربات‌ها از آن را تقويت مي‌کند.
گزارش از محمد رهبري
*اداره کل اخبار چندرسانه اي* ايرناپلاس*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۳۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل از بهره‌برداری ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حامد کیخسروی در جمع خبرنگاران، سهمیه مسکن روستایی استان اردبیل در سال جاری را ۷ هزار ۵۰۰ واحد اعلام کرد و اظهار کرد: این واحدها با اقساط ۲۰ ساله و تسهیلات ۵ درصدی آماده معرفی متقاضیان روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل تصریح کرد: بالغ بر ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به میزان تسهیلات مسکن روستایی اظهار داشت: تسهیلات مسکن روستایی با بازپرداخت بلند مدت و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان به متقاضیان ارائه می‌شود.

کد خبر 747625

دیگر خبرها

  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل
  • راه اندازی پویش هشتگ معلم عزیزم
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • وقتی درخشش کای هاورتس حرص توییتر چلسی را در می‌آورد! / عکس
  • توییت جنجالی کاربر معروف روس درباره تحریم ها علیه ایران | عکس
  • توییت عجیب و جنجالی کریمی قدوسی
  • توییت محسن رضایی دباره پیام امام به فرماندهان سپاه
  • عمران‌زاده: لغو بازی استقلال ملاثانی - فجر پشت پرده دارد