Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-29@21:18:31 GMT

آغاز شناسایی تاجران واقعی از مهر ماه

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۴۸۴۸

آغاز شناسایی تاجران واقعی از مهر ماه

به گزارش پارس نیوز، 

محمدباقر الفت در جلسه‌ای با اعضای اتاق بازرگانی در راستای اقتصاد مقاومتی، با تشریح شرایط واقعا سخت اقتصادی در کشور گفت: این شرایط ممکن است سخت‌تر هم بشود لذا از شما فعالان بازرگانی می‌خواهم در این شرایط سخت احساس شکست نکنید.

الفت با تقسیم بندی عملیات تجاری به دو رکن عملیات مادی تجارت و شرایط روحی معنوی تاجر، گفت: شما تجار رکن عملیات مادی را خوب انجام می‌دهید و می‌دانید که جنس را چگونه از خارج بخرید، چگونه بیمه، حمل، انبارداری، ترخیص و توزیع کنید و به سود برسانید و از نو با سود حاصل از آن، اقدامات تجاری را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تجارت رکن دیگری دارد که آن، شرایط تاجر از حیث روحی و معنوی است و متاسفانه در این زمینه خیلی خوب تمرین نکردیم و عادت داریم در بهترین شرایط فعالیت کنیم. یعنی اگر هوا بسیار خوب است و باد ملایم می‌وزد خلبان می‌تواند هواپیما را از تهران بلند کند و در اهواز بنشاند، اما به محض اینکه هوا کمی بارانی می‌شود و گرد و خاک آسمان را می‌گیرد؛ نه خلبان جرات می‌کند و نه برج به او اجارزه پرواز می‌دهد. تجارت مان به همین صورت است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: همیشه شرایط قابل پیش بینی نیست و یک روز کار سخت و برای همه ما شرایط مقداری ویژه می‌شود که خواهش می‌کنیم در شرایط سخت، خودمان را گم نکنیم.

وی خطاب به تجار حاضر ادامه داد: شما از استعداد و هوش وافری برخوردارید و برهه‌های سخت تری را پشت سر گذاشته اید و اکنون با روی هم گذاشتن تجربه‌ها بیاییم هنرنمایی کنیم و خود و کشور را از این مخمصه بیرون بیاوریم.

الفت تصریح کرد: اگر وضعیت اقتصادی کشور به اینجا رسیده تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازیم مثلا می‌گوییم بانک‌ها چه کردند، تجار احتکار کردند، دستگاه‌ها بی کفایتی کردند و متاسفانه در این فرایند نقشی برای خود قائل نیستیم و به این نمی‌پردازیم در این بلایی که سر کشور آمده ما چه نقشی در وقوع آن داشته و داریم؛ به قول سعدی عیب دیگران را علم می‌کنیم و نواقص خود را زیر بغل مان می‌گذاریم و تا دست از این کار برنداریم به سامان نمی‌رسیم.

معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تا نپذیریم فساد در دستگاه‌های اداری جدی است و منفعت طلبی به وفور مشاهده می‌شود؛ تا نپذیریم دیگر خواهی به نحو قابل توجهی کاهش یافته و انصاف از بین رفته است و تا خود را اصلاح فرهنگی نکنیم و تغییر فرهنگی در خود ایجاد نکنیم نمی‌توانیم در مبارزه و مقابله با این مشکلات عملکرد موفقی داشته باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش درباره تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی و نقش و عملکرد قوه قضاییه در این ستاد گفت: در دستگاه قضایی دو ماموریت اقتصاد مقاومتی برای ما تعریف شد که یکی مبارزه با فساد وظیفه دوم حمایت حقوقی قضایی از فعالان تجاری و اقتصادی است.

وی افزود: دایره فعالیت و صلاحیت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه، حقوقی و قضایی است و اگر اتفاقات دیگری در عرصه‌های مختلف بازرگانی مانند بانکی گمرکی و برای شما در مسیر تجارت رخ می‌دهد و نگران تان می‌کند، مستقیما به قوه قضاییه در حوزه اقتصاد مقاومتی ارتباط ندارد. با این همه این قوه آمادگی دارد در این زمینه هم از حقوق بازرگان دفاع کند.

الفت ادامه داد: بر‌ای اینکه این حمایت واقعا صورت بپذیرد، نخست به دنبال شناسایی فعال اقتصادی رفتیم که باید از او حمایت کنیم؛ چون تعدادی در کنار فعالان حقیقی اقتصادی قرار گرفته و با اهداف تحصیل مال از طریق نامشروع، وارد عرصه تجارت شده اند

معاون قوه قضاییه سپس در تعریف تاجر گفت: تاجر عاشق کارش و به دنبال منفعت مشروع است و می‌خواهد بازار در امنیت اقتصادی باشد؛ تاجر نیامده فعالیتی انجام دهد که به مختل شدن بازار بینجامد. او علاقه‌مند به شرکت در مذاکرات تجاری و اطلاع از معاملات تجاری است و با کارت بازرگانی اش قصد دارد خود را به دنیا معرفی کند.

وی تصریح کرد: تاجر می‌خواهد حلقه‌ای از اقتصاد کشور را تکمیل کند و دیدگاه‌های ملی و خیرخواهانه دارد. دوست دارد در محل کار و زندگی خود الگو باشد و شغل خود را با همه زوایای خوبش به اعضای خانوادده منتقل کند. چون بازار و فعالیت‌های اقتصادی اعتبار یک خانواده محسوب می‌شود. دنیا و داخل کشور از تاجر این چهره را می‌شناسند.

این مقام قضایی گفت: ما هم در قوه قضاییه مایلیم موانع و مشکلات حقوقی قضایی این طیف را حل کنیم و تلاش ما برای خدمت به این طیف از فعالان حوزه تجارت است. اما متاسفانه این طیف نمی‌توانند خود را به ما بشناسانند. معمولا کسانی به ما دسترسی پیدا می‌کنند که تسهیلات ارزان قیمتی گرفته اند و از بازپرداخت سرباز می‌زنند. این افراد مدام به دادگستری‌ها و دفتر حمایت از سرمایه گذاری سابق خود را نزدیک می‌کردند که به بانک مدنظر نامه‌ای از طرف دادگستری برای تعویق در اقساط نوشته و در بازپرداخت، تسهیلات بانکی ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما تاجر صحیح العمل را نمی‌شناسیم؛ تفاوت تاجر واقعی با کسی که شکل تاجر به خود گرفته را نمی‌دانیم. دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی، چون شناخت ندارند نمی‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند.

الفت گفت: برای اینکه نمی‌توانیم خدمات خود را به افراد موثر در حوزه تجارت برسانیم؛ تدبیری در قوه قضاییه با کمک اتاق بازرگانی اندیشیده شد و با استفاده از توانمندی‌های تجار، بازرگانان و تولید کنندگان، سامانه‌ای تعریف شد که این سامانه مهر امسال راه اندازی می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق این توافق، قرار شد در این سامانه، مشخصات همه آنانی که فعالیت اقتصادی دارند و به اتاق بازرگانی خانه صنعت معدن وابسته هستند، وارد سامانه شده و ثبت نام کنند. از بین این ثبت نام شدگان در همین سامانه، انتخاباتی انجام و در هر استان هیاتی متشکل از هفت نفر با رای گیری از میان داوطلبان تعیین می‌شود که این افراد مرجعی برای معرفی تجار و فعالان اقتصادی به قوه قضاییه هستند تا از این طریق تاجر بودن یا نبودن متقاضیان حمایت قضایی روشن شود.

معاون قوه قضاییه با اشاره به سخت بودن تشخیص تاجر از غیرتاجر گفت: تشخیص این موضوع برای ما خیلی سخت است، چون دیگر داشتن کارت بازرگانی منحصرا نشان دهنده تاجر بودن دارنده کارت نیست. چه بسا افرادی که کارت بازرگانی دارند و کار بازرگانی نمی‌کنند.

وی افزود: با ثبت کردن شرکت نمی‌توان خود را تاجر معرفی کرد؛ تاجر باید فعالیت تجاری مستمر داشته باشد و در جامعه به عنوان تجار شناخته شده باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تصمیم جدی قوه را حمایت از تک تک تجار و پیگیری مسائل آنان دانست و با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا اگر تاجری اختلاف مالی پیدا کند باید هزینه دادرسی آن را قطعا پرداخت کند و جرات هم ندارد که بگوید ندارم و نمی‌تواند، چون اعسار از تجار پذیرفته نیست؛ باید اعلام توقف کند و از دادگاه بخواهد به ورشکستگی اش رسیدگی کند.

وی ادامه داد: ما در دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در تلاشیم تا از ریاست محترم قوه قضاییه و ستادی متشکل از سران قوا، اجازه خاص بگیریم تاگر تاجر با حسن نیتی گرفتاری قضایی پیدا کرد از او حمایت کنیم. یا مثلا در بحث سازمان مالیاتی که مامور به جمع آوری مالیات است و شما شاید به دلیل سخت شدن شرایط به تقسیط و نگرفتن خسارت تاخیر و مجازات نکردن مصر هستید، تلاش می‌کنیم، از شما حمایت کنیم.

الفت با بیان اینکه برخی بانک‌ها به بهانه‌های مختلف مثل عدم وصول بخشنامه، در تلاشند تا از اجرای بند واو تبصره ۱۶ قانون بودجه جلوگیری کنند، گفت: با بانک‌ها صحبت و آنان را مکلف کردیم هرکس به بانک مراجعه و بخواهد با رعایت شرایط قانونی تسویه کند، باید درخواست او را اجابت کند نه اینکه به بهانه عدم صدور بخشنامه و از این قبیل بهانه ها، از اجرای نظر قانونگذار سرباز بزند.

وی ادامه داد: حتی به آنان اعلام کردیم اگر این قضیه به بعد از شهریور برسد، قوه قضاییه به دلیل ممانعت از اجرای قانون، براساس درخواست شاکی، بانک مربوطه را تحت تعقیب قضایی قرار می‌دهد و محکوم می‌کند.

معاون قوه قضاییه درعین حال از اتاق بازرگانی خواست تا پالایش را از خود آغاز و همت کند سراغ تجار منفعت طلب و با قصد و غرض خاص بابت احتکار برود و آنان را توصیه و توجیه و از انجام احتکار جلوگیری کند، چون مداخله پیشگیرانه اتاق بازرگانی بهتر از ورود نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات به عنوان مقابله است.

الفت از اعضای اتاق بازرگانی و تجار خواست تا به بخشنامه قوه قضاییه در این زمینه توجه داشته باشند و افزود: با این همه، اگر احتمالا تاجری همراهی نکرد و اموال او توقیف شد و مقام قضایی تصمیم به توزیع آن‌ها بین مردم گرفت، باز هم ترتیبی می‌دهیم که مال دست کم به دست خودتان به قیمت عادلانه به فروش برسد.

این مقام قضایی یا تاکید بر اهمیت ورشکستگی خطاب به تجار گفت: برای مشورت گرفتن به ستاد اقتصاد مقاومتی مراجعه کنید. نمی‌گذاریم دچار پرونده قضایی شوید. حتی از طلبکاران شما وقت می‌گیریم و با آنان صحبت می‌کنیم. در زمینه سازمان تامین اجتماعی هم کمک کارتان خواهیم بود در این شرایط سخت از تک تک شما حمایت حقوقی قضایی خواهیم کرد.

وی افزود: از منظر قضایی، وقت دادرسی را می‌توانیم تغییر و اجرای حکم را با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور، انجام دهیم دعاوی شما را از دادگاه به سمت حل اختلاف، صلح و میانجی گری می‌بریم. از ارجاع دعاوی بازرگانی به دادگاه‌های دارای اوقات طویل المدت جلوگیری می‌کنیم و آمادگی داریم چه مکتوب چه حضوری درخواست‌های شما را دریافت کنیم.

معاون اجتماعی و پپیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: یک بازوی پیگیری کننده می‌خواهیم و اگر اتاق بازرگانی وارد میدان شود خوب است. اتاق اگر مشکلات و مسائل تجار را در قوه قضاییه پیگیری کند بهتر است، چون برخورد دستگاه‌ها با مرجع و تاجر فرق می‌کند.

وی افزود: سراغ خودسازی و اخلاق حرفه‌ای برویم و کمتر گناه کار‌های کرده خود را گردن دیگری بگذاریم.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اقتصاد تجارت هواپیما گرد و خاک برج مشکلات جرم دستگاه قضایی اقتصاد مقاومتی حقوق اقتصاد کشور خانواده سرمایه گذاری تسهیلات بانکی صنعت معدن جامعه مالیات مصر بودجه پالایش نیروی انتظامی تعزیرات سازمان تامین اجتماعی شرایط اقتصادی اخلاق پیشگیری از وقوع جرم تجارت حقوق قوه قضاییه گرد و خاک پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۴۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با حضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی و اتاق‌های بازرگانی ایران روز دوشنبه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کشانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی، اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، مسئولین کشوری و استانی که مهمان اصفهان هستند، اظهار کرد: پیش‌نیاز رشد و پیشرفت در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در هر جامعه‌ای صلح و آرامشی است که از راه گفت‌وگو بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف محقق می‌شود.

وی اصفهان را «شهر صلح خاورمیانه» نامید و با بیان اینکه اصفهان از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان بوده است، افزود: قرن‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار یکدیگر در اصفهان زندگی کرده و تاریخ هیچ منازعه‌ای بین ادیان را در این شهر ثبت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ۵۶ درصد جمعیت و ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: این آمار و ظرفیت نشان می‌دهد که با همکاری اتاق‌های بازرگانی و همراهی دولت‌ها می‌توان امیدوار بود ملت‌های آسیایی با هم‌افزایی به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

کشانی ادامه داد: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با شعار «آسیایی توانمندتر و منسجم‌تر از طریق فناوری‌های نوین» امروز (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) به‌منظور گفت‌وگو بین اتاق‌های بازرگانی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و نشست ارتقای سرمایه‌گذاری در آسیا در روز اول این اجلاس، تصریح کرد: در روز دوم نیز چهار میزگرد پیرامون «فناوری نو»، «گردشگری»، «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» برگزار می‌شود که از مهمانان اجلاس برای حضور در این میزگردها و ارائه نظرات خود برای توسعه آسیا دعوت می‌کنم.

کشانی با بیان اینکه در اختتامیه نیز بیانیه و گزارش کار این اجلاس به‌عنوان سند نهایی منتشر خواهد شد، از مهمانان دعوت کرد از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش‌های وزارت امور خارجه در برگزاری این اجلاس و حضور مهمانان خارجی تقدیر کرد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 749117

دیگر خبرها

  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • تابع فضاسازی ها تصمیم قضائی نمی گیریم
  • توصیه‌های اژه‌ای به قضات
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان