Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@08:42:33 GMT

راهکارهاي جلوگيري از خون دماغ شدن و علت‌هاي آن

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۵۴۴۸

راهکارهاي جلوگيري از خون دماغ شدن و علت‌هاي آن

خبرگزاري آريا -

مصرف الکل مي‌تواند خطر ابتلا به خونريزي بيني را در شب افزايش دهد
اگر چه خونريزي بيني به خصوص در شب مي‌تواند دردسرساز باشد اما علت اين خونريزي‌ها معمولا خطرناک نيستند. خونريزي بيني يا به اصطلاح عاميانه‌تر "خون دماغ" شدن يک عارضه شايع است و اکثر افراد حداقل يک بار آن را تجربه کرده‌اند.
اصطلاح پزشکي براي خونريزي بيني "اپيستاکسي" بوده و خشکي هوا از علل معمول خونريزي بيني در شب به شمار مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنين اين عارضه در کودکان معمولا به دليل وارد کردن انگشت‌شان به داخل بيني به دفعات بيشتري رخ مي‌دهد.
علل اصلي خونريزي بيني، مراحل توقف خون ريزي و راه‌هاي جلوگيري از آن مطرح شده که در ادامه‌ خواهيد خواند:
علل خونريزي بيني چيست؟
داخل بيني با مخاط، نوعي بافت مرطوب و ظريف با تعداد زيادي عروق خوني نزديک به سطح پوشيده شده است که حتي آسيب‌هاي جزيي به اين بافت مي‌تواند باعث خونريزي‌هايي شود که گاهي شديد هستند. اين نوع خونريزي‌ها، خون دماغ قدامي ناميده مي‌شود که رايج‌ترين نوع بوده و معمولا جدي نيست. خون دماغ هاي قدامي در جلوي بيني شروع مي‌شود، جايي که مخاط بيشتر در دسترس بوده و خون از سوراخ‌هاي بيني بيرون مي‌ريزد. اين خونريزي معمولا از تيغه‌ بيني که ديواره‌اي نازک بين دو طرف بيني است، بيرون مي‌آيد.
خونريزي عقبي بيني که نادرتر است مي‌تواند علل جدي‌تري داشته باشد. اين نوع خونريزي در انتهاي مجراي بيني نزديک به گلو شروع مي‌شود. در خونريزي عقبي بيني، خون معمولا از يک شريان بزرگتر و عميق تر آمده و ممکن است از طريق گلو يا حفره‌هاي بيني جريان يابد. کودکان کمتر اين نوع از خونريزي بيني را تجربه مي‌کنند. در صورتي که فردي مشکلاتي نظير فشار خون بالا يا اختلال خونريزي داشته باشد، احتمال بيشتري براي تجربه اين نوع خون دماغ دارد.

خشکي هوا از علل معمول خونريزي بيني در شب به شمار مي‌رود
علل خونريزي بيني در شب
شايع‌ترين علل و عوامل خونريزي بيني در شب عبارتند از:
1. آب و هواي خشک يا محيط خانه
هواي خشک مي‌تواند باعث ترک خوردن پوست ظريف داخل بيني و ايجاد خونريزي شود. با تغيير فصل نيز خونريزي بيني افزايش مي‌يابد زيرا بافت بيني هنوز با افزايش يا کاهش رطوبت در آب و هواي جديد سازگار نشده است.
در ماه‌هاي سردتر هواي داخل خانه را گرم نگه داريد و رطوبت را در محيط خانه حفظ کنيد.
2. سرماخوردگي و آلرژي‌ها
عفونت‌ها و سرماخوردگي‌هاي رايج و ساير مشکلات تنفسي فوقاني مي‌تواند به مخاط بيني رسيده و منجر به عطسه‌ها و خونريزي‌هاي مکرر بيني شود. واکنش‌هاي آلژريک نيز مي‌تواند اثرات مشابهي داشته باشد زيرا مي‌تواند باعث تحريک داخل بيني شده و به ويژه‌ اگر علائم در شب تشديد شود، خطر خونريزي بيني را افزايش دهد. همچنين احتقان بيني باعث عريض شدن عروق خوني و آسيب پذيرتر شدن آنها در برابر جراحت‌ها شود.
3. قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي
ممکن است فردي با مواد شيميايي موجود در هواي آلوده يا محيط کار مواجه شود. اين مواد شيميايي مي‌تواند باعث تحريک يا آسيب داخل بيني و در نهايت خونريزي بيني شود.
دود سيگار نيز مي‌تواند همين اثرات را داشته باشد.
4. مصرف الکل
مصرف الکل مي‌تواند به دو دليل خطر ابتلا به خونريزي بيني را در شب افزايش دهد. اول اين که الکل در فعاليت پلاکت‌هاي خوني يعني سلول‌هايي که خون را لخته و خونريزي را متوقف مي‌کنند، دخالت مي‌کند. دوم اين که الکل مي‌تواند عروق خوني سطحي را در حفره بيني بسط داده و آنها را در برابر آسيب و خونريزي آسيب پذيرتر کند.
5. داروها
برخي از داروها در توانايي خون در انعقاد، تداخل ايجاد مي‌کنند. اين داروها شامل ‌رقيق کننده‌هاي خون يا ضد انعقادها، داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي مانند آسپرين و ايبوپروفن هستند. هر شخصي که هر يک از اين انواع داروها را مصرف کند، ممکن است در معرض خطر بالاتري از خونريزي بيني قرار بگيرد.
خونريزي بيني هم چنين يکي از عوارض جانبي برخي از اسپرهاي بيني مانند اسپرهاي حاوي استروئيدها براي درمان آلرژي‌ها است. هنگام استفاده از اسپرهاي بيني با دقت دستورالعمل‌هاي آن را دنبال کنيد تا خطر خونريزي بيني و ساير عوارض جانبي آن را کاهش دهيد.
در عين حال برخي از داروهاي هوميوپاتي و مکمل‌هاي غذايي نيز حاوي مواد شيميايي هستند که باعث خون ريزي‌هاي طولاني مي‌شود. موادي همچون مريم گلي قرمز، جينسينگ ماده و انواع ديگر جينسينگ‌، بابونه گاوي، سير، زنجبيل، کهن دار و ويتامين E مي‌توانند اين اثرات را داشته باشند.

خونريزي بيني يکي از عوارض جانبي برخي از اسپرهاي بيني است
راه‌هاي درمان خونريزي بيني در خانه
مراحل زير را مي‌توان براي توقف اغلب خونريزي‌هاي بيني انجام داد:
ــ کودکان بزرگتر و بزرگسالان بايد فين کنند تا لخته‌هايي را که ممکن است در حفره‌هاي بيني شان ايجاد شده باشد، خارج کنند. البته اين مرحله ممکن است خونريزي را موقتا افزايش دهد. انجام اين مرحله براي کودکان کوچک‌تر ضروري نيست.
ــ بنشينيد و کمي از کمر خم شويد. از دراز کشيدن يا کج کردن سر به سمت پشت خودداري کنيد چرا که اين کار مي‌تواند باعث بلع خون و خفگي يا استفراغ شود.
ــ قسمت نرم سوراخ‌هاي بيني را از قسمت پايه بيني فشار دهيد. فشار را به هر دو طرفين بيني وارد کنيد. توجه داشته باشيد که فشار دادن قسمت استخواني و سفت بيني، خونريزي بيني را متوقف نخواهد کرد.
ــ کودکان بايد مسدود کردن حفره‌هاي بيني خود را از طريق فشار دادن بيني تا پنج ‌دقيقه به طور مداوم انجام دهند. بزرگسالان همين عمل را بايد براي 10 ‌دقيقه انجام دهند. به ياد داشته باشيد که در زمان انجام اين مرحله از طريق دهان تنفس کنيد.
ــ اعمال يک کمپرس آب سرد يا يخ به پل بيني مي‌تواند با منقبض کردن عروق خوني، خونريزي را کاهش دهد.
ــ در صورتي که خونريزي متوقف نشد همين مراحل ذکر شده را دوباره تکرار کنيد. اين بار فشار را براي حداقل 30 ‌دقيقه اعمال کنيد.
راه‌هاي پيشگيري از خونريزي بيني
براي پيشگيري از خون دماغ شدن:
ــ از دست کاري بيني خود اجتناب کنيد
ــ به آرامي بيني خود را فين کنيد
ــ از کشيدن سيگار خودداري کنيد
ــ در زمستان در صورتي که هواي محيط خشک است از يک دستگاه بخور (مرطوب کننده هوا)‌ استفاده کنيد
ــ قبل از خواب مقدار کمي از ژل بيني يا وازلين داخل حفره‌هاي بيني بماليد
ــ به منظور جلوگيري از استنشاق مواد شيميايي و ساير تحريک کننده‌ها از تجهيزات محافظتي استفاده کنيد.
زمان مناسب مراجعه به پزشک
مردم اغلب ممکن است خونريزي بيني را به راحتي و به سرعت در خانه درمان کنند. با اين حال پزشکان توصيه مي‌کنند در صورتي که خون زيادي را از دست مي دهيد يا در موارد زير به دنبال مراقبت‌هاي پزشکي فوري برويد:
ــ دچار تنگي نفس شده‌ايد
ــ رنگ پريده، خسته يا دچار حواس پرتي شده‌ايد
ــ خونريزي از مناطق ديگر نشات گرفته يا کبودي‌هاي متعدد در پي دارد
ــ به تازگي عمل جراحي بيني داشته ايد
ــ تومور بيني داريد
ــ علائم جدي ديگري مانند درد قفسه سينه داريد
ــ داراي ترشحات بد بو از بيني هستيد
ــ در صورتي که مراحل ذکر شده براي توقف خونريزي بيني را انجام داده‌ايد ولي خونريزي متوقف نشده است .
همچنين افرادي که داروهاي وارفارين، کلوپيدوگرل، دابيگاتران، ريواروکسابان و فونداپارينوکس مصرف مي‌کند و نمي‌تواند خونريزي بيني خود را متوقف کنند بايد به پزشک مراجعه نمايند.
منبع:isna.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۵۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی درنشست حل مشکلات و چالش های تالاب انزلی با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی با محوریت تالاب بین المللی انزلی باید دستور کار دائم شورای اداری شهرستان انزلی باشد افزود: اختلافات مالکیت افراد ساکن در حاشیه تالاب انزلی از معضلاتی است که سالیان متمادی مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:مسئولان باید با جرات و شجاعت به این مسئله ورود کرده و راهکارهای لازم را برای حل این مشکل ارائه دهند.
رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی شهرستان انزلی افزود: دفع ناصحیح پسماند اطراف تالاب مشکلات عدیده ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

رئیس شورای قضایی گیلان همچنین به رسوبات تالاب و گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: برای رفع معضلات کنونی تالاب باید راهکارهای مناسب و کارشناسی ارائه شود.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه برای لایروبی تالاب انزلی باید دستورات انقلابی و قاطع هرچه زودتر صادر شود ،افزود: مشکلات شهرستان ساحلی انزلی باید اولویت بندی و از تمام ظرفیت شهرستان برای لایروبی تالاب استفاده شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند