Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@10:28:47 GMT

مصر از کشف مجسمه «ابوالهول» جدید خبر داد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۵۸۶۹

مصر از کشف مجسمه «ابوالهول» جدید خبر داد

تهران - ایرنا - مقام های مصری روز یکشنبه از کشف مجسمه جدید «ابوالهول» در استان «اسوان» واقع در جنوب مصر خبر داد.

به نوشته روزنامه «الیوم السابع»، در اطلاعیه ای که وزارت آثار باستانی مصر منتشر کرد، یک هیات باستانی مصری روز یکشنبه موفق شدند، این مجسمه را در معبد «کوم آمبو» واقع در شهری به همین نام در استان اسوان کشف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت آثار باستانی مصر همچنین اعلام کرد، جنس این مجسمه از «ماسه سنگ» است، در عملیات کاوش باستان شناسی به دست آمده است.
«مصطفی وزیری» دبیرکل شورای عالی وزارت آثار باستانی مصر گفت که این مجسمه به دوران 'بطلمیوس' و حدود 305 سال پیش از میلاد باز می گردد.
مجسمه ابوالهول غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره ی ادیپ، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است.
معروف ترین مجسمه ابوالهول در منطقه اهرامات الجیزه در غرب قاهره واقع است که طول آن بالغ بر 73.5 و عرض آن 6 متر است و ارتفاعی در حدود 20.22 متر دارد و به دوران فرعون خفرع (2558 – 2532 قبل از میلاد) باز می گردد.
شبس**9363**1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مصر مجسمه ابوالهول اسوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۵۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قطب جنوب در واقع یک «بیابان» خطرناک است؟

 بیابان به عنوان منظره‌ای تعریف می‌شود که در آن بارندگی کم است. در حالی که هیچ معیار دقیقی برای بیابانی بودن یک ناحیه وجود ندارد، اما معمولاً به منطقه‌ای بیابان گفته می‌شود که در سال کمتر از ۲۵ سانتی‌متر باران یا برف دریافت کند. 

به گزارش فرادید، طبق این تعریف، قطب جنوب یک بیابان است. برآوردها متفاوت است، اما میانگین میزان بارندگی در کل قاره حدود ۱۵ سانتی‌متر در سال تخمین زده شده است. 

برخی از قسمت‌های قطب جنوب خشک‌تر از بقیه جاهای آن هستند. برخی از مناطق ساحلی، بارش‌های مناسبی از برف را دریافت می‌کنند، اما مناطقی که دور از منابع رطوبتی هستند، هر سال فقط کمتر از چند سانتی‌متر بارش دارند. 

ادعا می‌شود برخی از بخش‌های قطب جنوب، مانند دره‌های خشک مک‌موردو، میلیون‌ها سال است که حتی یک قطره باران یا یک دانه برف به خود ندیده‌اند. برخی از دانشمندان نسبت به این ادعا تردید دارند، اما در هر صورت این دره‌های بادگیر یکی از خشک‌ترین مکان‌های روی زمین هستند. 

تصویر ماهواره‌ای «دره‌های خشک مک‌مردو» واقع در دره‌های غرب مک‌مردو ساوند، قطب جنوب

لازم به یادآوری است که قطب جنوب از نظر اندازه بسیار بزرگ است؛ مساحت 1420000 کیلومتر مربعی، آن را به بزرگترین صحرای جهان نیز تبدیل کرده است. 

خشکی قطب جنوب در درجه اول به دلیل سردی آن است. هوای سردتر رطوبت کمتری نسبت به هوای گرم دارد، به این معنا که تشکیل ابر آسان نیست. بارش برف بیشتر نزدیک ساحل اتفاق می‌افتد چون هوای گرمتر می‌تواند روی آب‌های آزاد حرکت کند و رطوبت کافی برای ایجاد ابرها را جذب کند. 

دانشمندانی که در قطب جنوب کار می‌کنند ادعا می‌کنند هوا بقدری خشک است که چیپس سیب‌زمینی و ذرت بوداده هرگز بوی نا نمی‌گیرند. به همین ترتیب، موها و حوله‌های خیس به سرعت بعد از حمام خشک می‌شوند و عملاً کپک وجود ندارد. 

نقطه ضعف زندگی در این منطقه، خشک شدن و ترک‌خوردگی پوست به دلیل کمبود شدید رطوبت است. به علاوه، خون‌دماغ شدن روازنه به دلیل خشک شدن حفره بینی، مشکل دیگر زیستن در این نقطه از زمین است. 

شاید تصورش سخت باشد، اما کم‌آبی یک خطر بزرگ در این قاره یخی است. بسیاری از کاوشگران اولیه که برای اولین بار پا به قطب جنوب گذاشتند، از جمله کاپیتان رابرت فالکون اسکات، از کم‌آبی بدن همراه با سرمازدگی، خستگی و عوارض مرتبط با سرما جانشان را از دست دادند. 

سال ۲۰۱۶، هِنری وُرسلی، افسر سابق ارتش بریتانیا تلاش کرد نخستین فردی باشد که به تنهایی و بدون کمک از قطب جنوب عبور می‌کند. روز هفتاد و یکم، تنها ۴۸ کیلومتر مانده به هدف، او در اثر خستگی و کم‌آبی شدید تسلیم شد و پس از انتقال با هواپیما به بیمارستانی در جنوب شیلی، در سن ۵۵ سالگی درگذشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد (فیلم)
  • چرا قطب جنوب در واقع یک «بیابان» خطرناک است؟
  • هنر انقلاب اسلامی ظرفیت بالایی برای تولید آثار درسطح فراملی دارد
  • نمایشگاهی بزرگ برای خالق مجسمه‌های خال‌دار
  • مجسمه‌سازی با ضایعات خودروی اسقاطی!
  • هفته دوم آوریل؛ درباره همسایه‌های میکروسکوپی‌ و فسیل دخترعموی باستانی‌مان
  • مجسمه؛ از اغتشاش بصری تا زیباسازی شهری
  • چیدمان «ده هزار جهان» در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر افتتاح شد
  • بسکتبال NBA | رونمایی از مجسمه الن آیورسن / عکس
  • کشف نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده در ویرانه‌های شهر باستانی «پمپئی»‌