Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:58:57 GMT

کشف سلول جديد موثر در درمان ام‌اس

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۵۹۲۷

کشف سلول جديد موثر در درمان ام‌اس

خبرگزاري آريا - پژوهشگران آمريکايي موفق شدند سلول جديدي که در درمان بيماري‌هايي از جمله ام‌.اس موثر است، کشف کنند.
به گزارش ايسنا به نقل از مديکال‌نيوز تودي، التهاب مغز يکي از نشانه‌هاي ام‌.اس، آلزايمر و برخي اختلالات رواني است. پژوهش جديدي نشان مي‌دهد که شايد بررسي نوعي سلول مغزي بتواند به کشف درمان‌هاي جديدي براي بيماري‌هاي مربوط به سيستم عصبي مرکزي منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيماري‌هاي خودايمني، به التهاب سيستم عصبي مرکزي مي‌انجامند زيرا در اين شرايط، سيستم ايمني بدن، به لايه محافظ نورون‌ها که از جنس ميلين است و در مغز و نخاع قرار گرفته است، حمله مي‌کند.
در هر حال، التهاب عصبي، تنها به بروز ام‌.اس منجر نمي‌شود. پژوهش‌هاي جديد نشان داده‌اند که افسردگي، شيزوفرني و اختلال دوقطبي، علاوه بر بيماري‌هايي مانند آلزايمر، با اختلال در واکنش ايمني در ارتباط هستند.
پژوهش جديدي که در موسسه پزشکي سنفورد بورنهام پربايز (SBP) سن‌ ديه‌گو انجام شده است، نشان مي‌دهد که يک سلول مغزي غيرعصبي که از زيرمجموعه‌هاي آستروسيت‌هاست، مي‌تواند از عملکرد نورون‌ها محافظت کند و نقش مهمي در آغاز التهاب مغزي دارد. آستروسيت (astrocyte)، ياخته‌اي گليايي و ستاره‌شکل است که تغذيه و حفاظت ياخته‌هاي عصبي را بر عهده دارد.
دکتر جرولد چان (Jerold Chun) سرپرست اين پژوهش و همکارانش، آزمايشي را روي موش‌هاي مبتلا به ام‌اس انجام دادند. آنها با استفاده از يک روش تصويربرداري موسوم به سي- فوس (cFos) موفق شدند سلول‌هاي عصبي فعال را بررسي کنند.
چان گفت: ما انتظار داشتيم فعال بودن سلول‌هاي ايمني را ببينيم اما در کمال تعجب، آنها فعال نبودند. در عوض، نوعي آستروسيت را مشاهده کرديم که فعال بود و آن را آستروسيت‌هاي ابتدايي فوري (ieAstrocytes) ناميديم.
وي افزود: ieAstrocytes، نخستين و برجسته‌ترين سلول‌هاي فعال در آغاز و پيشرفت بيماري هستند و براي بيماري، حکم دروازه‌بان را دارند. اين بررسي، بخشي از درک پيشين ما در مورد سلول‌هاي آستروسيت است که نشان مي‌دهد با التهاب مغز و گسترش بيماري، تعداد آستروسيت‌ها افزايش پيدا مي‌كند. علاوه بر اين، درمان موش‌ها با داروي ام‌.اس موسوم به فينگوليمود (fingolimod)، تعداد اين سلول‌هاي مغزي را کاهش مي‌دهد.
اين پژوهش، در مجله eNeuro به چاپ رسيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین معارفه سرپرست جدید امور بانوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت در محل سالن اجتماعات ریاست این دانشگاه برگزار و صغری باباپور به‌عنوان مسئول امور بانوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس معرفی شد.

حامد افشاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت در این نشست اظهار کرد: این دانشگاه به‌عنوان دانشگاهی سرآمد در سطح استان تهران است و از مسئول امور بانوان انتظار می‌رود، توسعه و نوآوری فرهنگی امور بانوان مبتنی بر پژوهش و فناوری و کارآفرینی در واحد دانشگاهی مربوطه، شبکه‌سازی در سطوح و حوزه‌های مختلف پژوهش‌های فرهنگی در درون واحد دانشگاهی، ایجاد بستر‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های دینی مسئله‌محور و تحقق اهداف دانشگاه در حل مسئله حجاب و عفاف و استفاده از توان بانوان فعال واحد دانشگاهی برای رفع چالش‌های ملی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهد.

در ادامه حکم سرپرستی امور بانوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت به باباپور اهدا شد.

در حکم افشاری خطاب به باباپور آمده است: امید است با اتکال به درگاه ذات اقدس احدیت تمامی توان و کوشش خود را مصروف حفظ مصالح کشور در توسعه دانشگاه کرده و با صداقت کاری، امانتداری و قانونمندی در انجام امور محوله موفق باشید.

به گزارش آنا، بانوان و دختران دانشجو برای اطلاع از برنامه‌های ویژه می‌توانند در گروه «بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس» به سرپرستی دکتر باباپور به آدرس تلگرام https://t.me/banooqods/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است