Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۷۷ سد بزرگ کشور در ۶ حوضه آبریز بالغ بر ۹۵ سد کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره دارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، درحالی که بارش باران در فصل بهار سال جاری ۱۲ درصد رشد را شاهد بود، ولی کاهش بی سابقه بارش در فصل پاییز و زمستان سال گذشته باعث شد حجم ذخیره آب سد‌های موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۸ میلیارد مترمکعب برسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم ذخیره آب سد‌های موجود در ۶ حوضه آبریز ذکر شده در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی پیدا کرده است.

همچنین ورودی و خروجی آب از سد‌ها نیز متاثر از افت بی سابقه بارش‌های جوی با کاهش محسوسی روبرو شده به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افت داشته است.

در این میان کاهش ارتفاع و ذخیره آب سد‌های دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به طوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه برق‌آبی کشور از ابتدای سال جاری تا ۲۳ شهریورماه به حدود ۶ هزار گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲.۹ درصد کاهش داشته است.

از طرفی ۱۵ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی به طوریکه تولید انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های تابستان امسال بوده است.

لازم به ذکر است که از ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز ۹۵ سد از جمله سد‌های زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

بررسی حجم ذخیره کنونی آب در سد‌های استان تهران نشان می‌دهد که حجم سد‌های لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو به ۶۵۵ میلیون مترمکعب رسیده و در حال حاضر ۶۵ درصد مخازن این سد‌ها خالی است.

مقایسه حجم مخازن سد‌های پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و ورودی آب به سد‌های پنجگانه استان با یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون مترمکعب افت ۳۳ درصدی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ذخیره سدها سدهای تهران سد لار کاهش بارندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان

ایسنا/سمنان سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش پرشدگی سد دامغان در مقایسه با سال قبل، گفت: میزان پرشدگی این منبع مهم آبی ۶۱ درصد است.

حمید احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: میزان پرشدگی این سد در سال آبی گذشته ۷۱ درصد بود و اکنون ۱۰ درصد با آن میزان فاصله دارد. 

وی با اشاره به بارش‌های چند هفته اخیر در استان، بیان کرد: این بارندگی‌ها منجر به افزایش سه درصدی شاخص پرشدگی سد شهید شاهچراغی دامغان شد. میزان پرشدگی سد دامغان تا هفته اول فروردین ماه ۵۸ درصد بود که با بارش‌های خوب اخیر، این میزان از مرز ۶۱ درصد عبور کرده است. 

احسانی با اشاره به کاهش درصد پر شدن این سد، ادامه داد: سال گذشته میزان پر شدن مخزن این سد از ۱۱.۶۸ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حدودا ۱۰.۲میلیون مترمکعب در ۱۰ اردیبهشت ماه امسال رسید.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: تراز نرمال سد شهید شاهچراغی شهرستان دامغان ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است. 

وی از سد دامغان به‌عنوان مهمترین منبع آبی در شهرستان دامغان نام برد و بیان کرد: امید می‌رود با بارش‌های بهاری شاهد افزایش حجم آب پشت سد باشیم. 

او یادآوری کرد: میزان ورودی لحظه‌ای ناشی از سیلاب‌های اخیر به این سد براساس آخرین آمارها ۶۹۵ لیتر بر ثانیه و خروجی لحظه‌ای آن نیز ۳۸۲ لیتر بر ثانیه بوده است. میزان ورودی لحظه‌ای سد در سال آبی گذشته ۳۴۷ و خروجی آن در سال آبی قبل ۵۶۷ لیتر برثانیه بوده است. 

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌های ناشی از گرم شدن زمین خواستار مدیریت و مصرف بهینه‌تر آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور