Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@09:49:03 GMT

عبرت‌های عاشورا | درس‌ها و عبرت‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۶۰۹۴

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به‌مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با انتشار مجموعه‌ی صوتی بعثت خون ۱۴۳۴ در چهار برنامه به بررسی عبرت‌های عاشورا در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد.

اولین برنامه این مجموعه، «درس‌ها و عبرت‌ها» نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیانات رهبر انقلاب که در این قطعه صوتی می‌شنوید:
چه شد همان جامعه‌ی اسلامی‌ای که روزگاری در مسجد و معبر او، صوت و تلاوت قرآن بلند بود همین جامعه، همین کشور و همین شهرها، کارشان به جایی رسد و آن‌قدر از اسلام دور شدند که کسی مثل یزید بر آنها حکومت میکرد؟! وضعی پیش بیاید که کسی مثل حسین بن‌علی علیه‌السّلام، دید که چاره‌ای جز این فداکاری عظیم ندارد! این فداکاری، در تاریخ بینظیر است. چه شد که به چنین مرحله‌ای رسیدند؟ این، آن عبرت است.

*این حادثه‌ی عظیم؛ یعنی حادثه‌ی عاشورا، از دو جهت قابل تأمل و تدبر است.
جهت اول، درسهای عاشورا است. عاشورا پیامها و درسهایی دارد.
جهت دوم «عبرتهای عاشورا»ست. عاشورا یک صحنه‌ی عبرت است. انسان باید به این صحنه نگاه کند، تا عبرت بگیرد. یعنی چه، عبرت بگیرد؟ یعنی خود را با آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و در چه وضعیتی است؛ چه چیزی او را تهدید میکند؛ چه چیزی برای او لازم است؟ این را میگویند «عبرت». این هم نوع دیگری از درس است؛ اما درس از راه عبرت گیری است.

*عزیزترین عزیزان پیامبر؛ کسی که رئیس دنیای اسلام، حاکم جامعه‌ی اسلامی و محبوب دل همه‌ی مردم، او را در آغوش میگیرد و به مسجد میبرد. همه میدانند که این کودک، محبوب دلِ این محبوبِ همه است.

*او روی منبر مشغول خطبه خواندن است که این کودک، پایش به مانعی میگیرد و به زمین میافتد. پیامبر از منبر پایین میآید، او را در بغل میگیرد و آرامش میکند.
اولین عبرتی که در قضیه‌ی عاشورا ما را به خود متوجه میکند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلوات‌اللَّه و سلامه علیه، جامعه‌ی اسلامی به آن حدی رسید که کسی مثل امام حسین علیه‌السّلام، ناچار شد برای نجات جامعه‌ی اسلامی، چنین فداکاریای بکند؟

*اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعه‌ای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین علیهما السّلام بوده‌اند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. امام بزرگوار ما، اگر خود را شاگردی از شاگردان پیغمبر اکرم محسوب میکرد، سر فخر به آسمان میسود. امام، افتخارش به این بود که بتواند احکام پیغمبر را درک، عمل و تبلیغ کند. امام ما کجا، پیغمبر کجا؟! آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد. این جامعه‌ی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، این‌جاست! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم.
به نظر من این پیام عاشورا، از درسها و پیامهای دیگر عاشورا برای ما امروز فوریتر است.
بیانات در دیدار فرماندهان گردان‌های عاشورا ۱۳۷۱/۰۴/۲۲

مطلب بالا در تاریخ ۱۳۹۱/۰۹/۰۲ در پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR، به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: عبرت های عاشورا درس ها و عبرت ها امام حسین بعثت خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضیافت افطاری مداحان استان قم برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ناطقی شامگاه دوشنبه در گردهمایی و ضیافت افطاری جمعی از مداحان پیشکسوت و جوان استان قم که در حسینیه بنی فاطمه (س) برگزار شد گفت: هیات خادم الرضا علیه السلام قم طی بیش از ۳۰ سالی که از تشکیل آن گذشته، در اغلب مناسبت های مذهبی به خصوص در دهه اول ماه محرم از حضور مداحان اهل بیت علیهم السلام بهره برده است.

مسوول هیات خادم الرضا علیه السلام قم بیان کرد: این ضیافت افطاری مداحان قمی که هر ساله برپا می شود، بهانه ای برای تجدید دیدار جامعه مداحان است.

ناطقی با اشاره به اهمیت نقش مداحان در عرصه جهاد تبیین نیز گفت: ارکان هیات های مذهبی که شامل خطبا و مداحان هستند، ظرفیت بسیار بزرگی برای تحقق جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است دارند.

مسوول هیات خادم الرضا علیه السلام قم با بیان اینکه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام افتخار بزرگی است که نصیب همگان نمی شود افزود: مداحان در راستای زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت علیهم السلام نقش بسیار مهمی در طول تاریخ داشته و همچنان دارند.

ناطقی افزود: مادحین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همواره مورد وثوق و اطمینان جامعه بوده اند و همین امر رسالت این قشر را در جهت تقویت این جایگاه دو چندان می کند.

وی گفت: در ضیافت افطاری مداحان اهل بیت علیهم السلام تعدادی از مادحین پیشکسوت مورد تجلیل قرار می گیرند.

علی مالکی نژاد از مداحان پیشکسوت اهل بیت علیهم السلام نیز اظهار کرد: مداح باید جایگاه خود را به درستی بشناسد که در این صورت می تواند نقش اثرگذار خود را در جامعه ایفا کند.

مالکی نژاد گفت: در صورتی که مداحان از اهمیت جایگاه خود مطلع باشند، این امر سبب خواهد شد که رفتار و کردار و نوع برخورد آنان با مردم و جامعه به گونه ای دیگر باشد که در این شرایط می توانند اثربخشی خود را داشته باشد.

این مداح پیشکسوت ادامه داد: مداحان در عرصه های مختلف اجتماعی و موضوعات متنوع فرهنگی می توانند برای جامعه نقش تبیینی داشته باشند و این در صورتی است که خود مداح ویژگی های رفتاری و روحی معنوی و دینی را در خود ایجاد کرده باشد که این امر در کلام بزرگان دین نیز آمده است.

مالکی نژاد با تقدیر از هیات خادم الرضا علیه السلام قم در برپایی گردهمایی مداحان اهل بیت علیهم السلام گفت: برگزاری اینگونه نشست ها که هیات خادم الرضا علیه السلام برای گروه های مختلف از جمله خطبا، مداحان، قاریان و خادمان هیات های مذهبی برگزار می کند، اقدام بسیار زیبا و قابل تقدیر و صله رحم ارزشمندی است.

این مداح اهل بیت علیهم السلام بیان کرد: باید به جوانان میدان داد و این دورهم بودن بسیار مغتنم است و قیمت ندارد و باید از همه کسانی که در برپایی این ضیافت افطاری تلاش کردند تقدیر کرد.

جواد اشعری رییس شورای هیات‌های مذهبی استان قم نیز بیان کرد: یکی از اقشاری که در جامعه نقش مهم و موثری دارند، مداحان و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام هستند که هر یک مستعمین و مخاطبان خود را دارند.

وی افزود: مداحان می توانند الگوی جامعه در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی باشند و رکن مهمی در هیات های مذهبی به شمار می روند و نقش کلیدی در این عرصه بر عهده دارند و الحمدلله مداحان در سطح کشور به خصوص در استان قم اثربخش و تاثیرگذار هستند.

رییس شورای هیات‌های مذهبی استان قم گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از مداحان به صورت رسمی در اداره کل تبلیغات اسلامی قم پرونده دارند و در این استان نیز بالغ بر ۲ هزار هیات مذهبی داریم که در طول سال و به مناسبت های مختلف مذهبی، مراسم های عزاداری و اعیاد ائمه اطهار علیهم السلام را برگزار می کنند.

اشعری گفت: امشب جمعی از مداحان پیشکسوت و جوان استان قم همانند سالهای گذشته مهمان سفره افطار هیات خادم الرضا علیه السلام بودند که از هیات خادم الرضا علیه السلام و عوامل برپایی این مراسم سپاسگزاری می‌کنیم.

کد خبر 6058603

دیگر خبرها

  • ضیافت افطاری مداحان استان قم برگزار شد
  • نیکی به پدر و مادر در بیان رهبر انقلاب + فیلم
  • واکسیناسیون دو هزار و ۶۸۴ قلاده سگ علیه بیماری هاری در شهرستان طرقبه شاندیز
  • واکسیناسیون بیش از ۶ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز
  • ایمن سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در بهبهان
  • واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار راس دام علیه تب برفکی در مسجد سلیمان
  • ۱۰۰ هزار قطعه طیور شهرستان علیه نیوکاسل واکسینه شد
  • بیمه رایگان ۵ دهک اول جامعه / ۲ میلیون بیمار نشان‌دار در صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج
  • بیمه رایگان ۵ دهک اول جامعه/۲ میلیون بیمار نشان‌دار در صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج 
  • ترتیل و تندخوانی جزء ششم قرآن