نذری دادن سابقه تاریخی دارد/مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۶۷۴۲
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر این که ما برای رفع آسیبهای هیئات مذهبی باید به ارائه استانداردها بپردازیم و در جلسات توجیحی باید سوژه و طرح به مداح سخنران ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم، گفت:اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بحث نذری و نذری دادن به نوعی یک ارتباطی با جریاناتی دارد که فرد میخواهد از این طریق اعتقادات خود را بیان کند، اظهارکرد: نذری دادن به نوعی باعث میشود که انسان ارتباط معنوی خود را با اهل بیت (ع) مطرح کرده و نشان بدهد. در طول تاریخ بزرگان و مردم همواره به بحث نذر و وقف کردن توجه ویژهای داشتند و حتی مکانی را به نام اهل بیت (ع) وقف میکردند و درآمدهای آن را وقف عزاداری میکردند.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که نذری دادن سابقه تاریخی دارد و به عنوان یک سنت محسوب شده و منحصر به جامعه اسلامی نیست،بلکه بحث نذر در ادیانی همچون مسیحیت، یهود و... نیز وجود دارد، اضافه کرد: نذری دادن برای طبقه خاصی نیست و افراد با نذری دادن میخواهند ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با این کار به نوعی بخشی از مال خود را در راه اهل بیت (ع) بدهند و یا اینکه افرادی که نذری میدهند، همواره برکت آن را در زندگی خود دیدهاند. هیچ کدام از این نذریها از روی اجبار نیست، بلکه از روی علاقه و عشق و محبت است.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با تاکید بر این موضوع که اما باید جهتدهی در بحث فرهنگسازی نذر و نذورات داشته باشیم که از این طریق بهداشت روحی، روانی، گفتاری و حتی رفتاری در جامعه به سمت تعالی پیش برود،خاطرنشان کرد: همواره حرکتهای دینی مورد تهاجم دشمنان واقع شده است چرا که آنها با فرهنگ اسلامی،شیعه و اهل بیت (ع) مشکل دارند.
نصوری با بیان این مطلب که بعضا در مواردی میگویند که افراد به جای پخش نذری آن را به فقرا بدهند، گفت: چرا اینگونه سخنان زمانی که افراد به سفرهای خارجی میروند و هزینههای آنچنانی برای زیبایی و یا کنسرت میکنند، مطرح نمیشود؟ اتفاقا همین فقرا هستند که نذری را در جامعه ترویج میدهند. اینگونه سخنان مربوط به دشمنان است و آنها میخواهند با فرهنگسازی نادرست اینگونه حرکتها را زیر سوال ببرند. نذری از پول بیتالمال نیست، بلکه مردم از جان و دل خود این کار را انجام میدهند چون برکات آن را دیدهاند.
او در ادامه با اشاره به این مطلب که متدینین ما در پاسخ به اینگونه شبهات وارد نمیشوند و نمیخواهند خود را وارد این درگیریها کنند، یادآور شد: وهابیها نذر و توسل به اهل بیت (ع) را شرک میدانند. ما باید با فرهنگسازی صحیح در عرصه نذری دادن اینگونه شبهات را از بین ببریم. با کارهایی همچون فعالیت رسانهای، ساخت فیلم، سخنرانی و خطابه، ترویج کارهای هنری و ... میتواند در فرهنگسازی این امر تاثیرگذار بود.
با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به برخی از آسیبهایی که در هیاتهای مذهبی وجود دارد و با بیان اینکه هر معقولهای هر چقدر مهمتر باشد، آسیبهایی نیز در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: در نگاه توحیدی ما میبینیم که در مقابل این نگاه بتپرستی هم وجود دارد. در رابطه با بحث عاشورا و شعائر مذهبی نیز اینگونه بحثها مطرح است. متاسفانه ما یک هیات استاندارد را تعریف نکردهایم و هر دفعهای که بحث آسیبها مطرح شده است، درصدد بودهایم که صورت مسئله را پاک کنیم و بدانیم که متولیان هیاتهای مذهبی، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، اوقاف و ... است. با همدیگر در این عرصه نباید تعارف کنیم. با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم.
متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوق برای جریان خاصی شدهاند؛ با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود.
نصوری ادامه داد: باید به مداح بگوییم که چگونه روضهخوانی کند و سخنران باید بداند که باید تا چه اندازه مخاطب خود را بشناسد. متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوقی برای جریان خاصی شدهاند؛با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود و وسط روضه به جایی گریز نزنیم که بخواهیم سلایق و حرفهای خود را مطرح کنیم. اگر آموزشها داده شود و استانداردها تعریف شود، در این صورت دیگر شاهد اینگونه مشکلها نخواهیم بود.
مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند
وی در تکمیل بحث آسیبهای هیات مذهبی و با بیان این موضوع که در برخی از هیاتها، مقتلخوانی به صورت درست انجام نمیشود، گفت: در مقتل برخی از موضوعاتی که مطرح میشود نیست. مداح و سخنران ما باید مقتل را به درستی مطالعه کند، فضاسازی و نمادسازی چرا باید در هیاتها ترویج پیدا کند و شمایل را از احادیث پررنگتر کنیم؟
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: اگر در هیاتهای مذهبی احادیث فاخر و محتوایی بیان شود، تاثیرگذار است. این همه شاعر آئینی و شعرهای فاخر داریم،چرا باید اشعاری خوانده شود که در شأن اهل بیت (ع) نیست. متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم. چرا جلسات و هیاتهای مذهبی در مساجد برپا نمیشود؟. خودمان درصدد هستیم که با نمادسازی و فضاسازی، حسینیهها را پررنگ کرده و از مساجد فاصله بگیریم در حالی که در اسلام اصل مسجد است.
برخی هیاتهای مذهبی تشکیلات محور شدهاند
متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم. معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: برخی هیاتها مداحمحوری را رد کردهاند و تشکیلات محور شدهاند، سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نیستیم.
در هیات مذهبی خوراک دشمنان را تامین نکنیم
نصوری تاکید کرد: برای رفع این معضلها و آسیبها نباید کار را برای دقیقه ۹۰ بگذاریم. باید از قبل زمینههای رفع آسیبها مطرح شود و با مدیران،سخنرانان و اعضای فعال در هیاتها جلساتی تشکیل بدهیم و محتواهای آموزشی را برای آنها مطرح کرده و نمونههای فاخر را معرفی کنیم. برخی قمهزنی را در هیاتهای خود دارند و نمیدانند که پیامدهای آن در سطح جهان تا چه اندازه منفی و وصف نشدنی است. غربیها عزاداری و روضه خوانی ما را نشان نمیدهند. آنها فقط قمهزنی را نشان داده و میگویند که شیعه این است و درصدد اسلامهراسی هستند، ما نباید خودمان خوراک آنها را تامین کنیم.
سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نخواهیم بود.
وی در ادامه با بیان این موضوع که اگر جلساتی را برای سخنرانان و مداحان میگذاریم، باید سوژه و طرح به آنها ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم. عوامل بروز و ظهور عاشورا، افت معنویت و نبود غیرت دینی و حیا در جامعه بود. باید این موضوع را در هیاتهای مذهبی مطرح کنیم و از کهنهگرایی خارج شویم. آسیبها و راهکارها اگر از قبل گفته شود دیگر شاهد اینگونه مشکلات و معضلات نیستیم.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: افرادی که تریبون دارند، حوزهها، دانشگاهیان، فرهنگیان، فیلمسازان، نویسندگان و ... همگی باید فرهنگ سازی کنند. در زمان صفویه چرا بدعت و خرافه آمد؟ به قدری خرافه و بدعت زیاد شد که آیتالله آقاجمال خوانساری کتاب «کلثوم ننه» را نوشت. در احادیث دینی وارد شده است که، " اگر عالمان به دین ببینند در دین بدعتی ایجاد شده و سخنی نگویند و به مبارزه به آن برنخیزند مورد لعنت خدا قرار میگیرند. " بدعتها را در هیاتها باید گفت. در عاشورا اصلا عروسی نبوده است که ما در برخی هیاتهای مذهبی این مسئله را میبینیم. وقتی مداح و سخنران این مطالب را مطرح نمیکند، باید شاهد اینگونه بدعتها هم باشیم.
نصوری ادامه داد: هر چقدر نگاه ایجابی باشد، بدعتها کنار میرود. در کدام یک از کتب دینی معتبر دیدهایم که امامی بعد از عاشورا قمه بزند و یا عالمی این کار را انجام بدهد. هر چیزی که در دین نباشد و وارد آن شود، بدعت و خرافه است و این وظیفه علما است که با آن مبارزه کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام آسیب های هیات مذهبی عاشورا و تاسوعا ماه محرم مداحان و سخنرانان مهدويت هیات مذهبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خاطرات جانباز آزادهای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
خبرگزاری مهر - گروه استانها - سروش سلیمی: مراسم انتخاب چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ در حالی امسال در استان فارس برگزار شد که این آئین هیچ حاشیهای نداشت و آرشیو عکسهای برنامه هم گواه لبخند حاکی از رضایتی بود که حین خواندن نام نهایی بر لبان حضار حتی رقبای چهره شاخص هنر انقلاب نشست؛ آزادهای که عکاس شد.
هفته هنر انقلاب اسلامی رویدادی است که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدمرتضی آوینی و تقدیر از هنرمندان انقلابی برگزار میشود. شهید آوینی که صدای خاصش در کنار دوربین فیلمبرداریاش برای ما یادآور روایت فتح و ثبت لحظههای ناب حماسه عشق و ایثار دفاع مقدس بود و حال این جایزه در استان فارس به کسی تعلق گرفته که تلاش دارد راه و آئین آوینی را برود. هم جانباز جبهه و جهاد است و هم قاب دوربینش همچنان لحظههای ناب را ثبت میکند. با هم پای صحبتهای وی نشستیم.
احمدرضا مداح در گفتوگو با خبرنگار مهر ابتدا در معرفی خود گفت: متولد خرداد ۱۳۴۷ در شهر شیراز هستم؛ فعالیتهای حرفهای خود را از سال ۱۳۸۴ با حضور در خبرگزاریهای ایثار و نوید شاهد به صورت حرفهای آغاز کردم و در خبرگزاریهای مختلف به ویژه خبرگزاریهای انقلابی فعالیت مستمر داشتهام و هم اکنون نیز در خبرگزاری فارس مشغول خدمت هستم.
چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ در استان فارس در خصوص زمینه حرفهای فعالیتهای خود و علایقش خاطرنشان کرد: بیشتر در حوزههای اجتماعی و ایثار و شهادت فعالیت دارم اما علاقه خودم به جز حیطه مسائل اجتماعی و حوزه ایثار و شهادت در زمینه عکاسی خبری و مستند اجتماعی است و به مسائل اجتماعی به خصوص آسیبهای اجتماعی توجه ویژهای نشان میدهم.
احمدرضا مداح انتخاب خود به تأیید هیأت داوران به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۲ را ابتدا لطف خدا و سپس مرهون لطف شهدا میداند. وی در پاسخ به این سوال مهر که مهمترین کلیدواژه گزارشهای تصویریاش چه بوده است میگوید: مردم و انعکاس دغدغههای آنها مهمترین دغدغهام بوده است.
مداح، حرفه عکاسی و خبرنگاری را ورا و فراتر از حضور در نشستها و جلسات از پیش تعیین شده میداند و معتقد است خبرنگار و عکاس خبریِ خوب کسی است که سوژهها را بیافریند و تولید کند نه اینکه منتظر بنشیند تا آفیش شود بلکه باید خودش به دنبال سوژهها بگردد.
از وی میپرسم نقطه عطف کار رسانهای احمدرضا مداح را کدام برهه میدانی و میگوید: فعالیتهایم در دوره شیوع کرونا کلی سر و صدا به پا کرد و آن دوران و مشاهده مجاهدتها و ایثار کادر درمان برایم یادآور دوران دفاع مقدس بود. گزارشم راجع به محیط زیست مهارلو و ورود فاضلاب به این تالاب زیبا که انعکاس گستردهای نیز داشت و مسؤولان را به تکاپو واداشت هم از دیگر فعالیتهای خبرساز دوران حرفهای ام است که تمام دوربینها و توجهات را به آن سو برد.
وی همچنین میگوید: ترک خوردن نقش رستم بر اثر فرونشست زمین آنهم به دلیل حفر بی رویه چاههای آب نیز سوژه دیگری بود که خیلی سر و صدا کرد و توانستم توجه مسؤولان را به صیانت بهتر از میراث کهن نیاکانمان جلب کنم.
مداح در ادامه در حالی که بغض میکند میگوید: وداع خانوادهها با شهدا و تشییع پیکر شهدای گمنام از جمله گزارشهای تصویری است که در آن آنچه را که به تصویر میکشم با عمق وجودم درک میکنم و تمام آن لحظات حاوی اشک و عشق و احساس برایم چون گوهری گرانبها است.
وی در ادامه میگوید: در کل گزارشهایی که در ارتباط با مشکلات مردم، محیط زیست، حوزه ایثار و مسائل فرهنگی و اجتماعی کار کردهام را دوستتر میدارم تا گزارشهایی که مرتبط با ادارات است و هرگاه میبینم گزارشم اثرگذار بوده و باعث رضایت مردم شده انگیزهام مضاعف میشود.
از او میخواهم از حضورش در جبهههای جهاد بگوید. تداعی خاطرات همرزمانش لبخندی از سر رضایت بر لبانش مینشاند اما به محض اینکه کلامش به بازگویی خاطرات اسارت میرسد با تکان سری از سر تالم و اندوه ناشی از خاطرات تلخ اسارت اینگونه بیان میکند: آبان ۱۳۶۲ زمانی که اول دبیرستان بودم وارد جبهه شدم و تقدیر اینگونه رقم خورد که ۲۴ اردیبهشت ۶۵ در کانال بجلیه اسیر شوم.
آری درست پیش از عملیات والفجر مقدماتی، احمدرضا، تخریبچی این عملیات در یک عملیات ایذایی در بجلیه عراق با موج انفجار مینی که قرار بود خنثی شود، مجروح و سپس اسیر میشود و پس از طی تلخترین روز و روزگار عمرش در زندانهای بعثی، دوم شهریور ۱۳۶۹ در قالب دهمین گروه از آزادگان سرافراز به میهن اسلامی باز میگردد.
نمایشگاههای زیادی در مورد احمدرضا مداح یا حاوی آثار وی تاکنون برپا شده و اکنون این آزاده جانباز سرافراز شیراز یک عنوان دیگر را نیز از امروز با خود یدک خواهد کشید. چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس.
هرچند درد و رنجی که وی و دیگر آزادگان سرافراز کشورمان کشیدهاند را هیچگونه نتوان به تصویر کشید اما شاید این دو نفره پدر دختری و لبخندی که بر لبان دختر وی نشسته اندکی از محنتش بکاهد.
چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۲ از امروز الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانانی است که نه آن دوران را دیدهاند و نه خوب درکش کردهاند اما برای آنها احمدرضا مداح تداعیگر نوجوانان و جوانانی است که برای آرمانهای خود از تمام هستیشان گذشتند تا اینک شاهد بالندگی انقلاب باشند.
کد خبر 6087425