Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@21:53:58 GMT

تاثیر دارونما در کاهش دردهای مزمن!

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۶۸۸۱

تاثیر دارونما در کاهش دردهای مزمن!

دارونما (placebo) به استفاده از روش‌های درمانی تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی او داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در روند استفاده از دارونما، یک قرص بدون اثر به بیمار داده می‌شود و به او گفته می‌شود که با خوردن این قرص حال وی بهبود می‌یابد. تجربیات پزشکان نشان داده‌ است که این پدیده روانی، تاثیر بسیار بالایی در بهبود بسیاری از بیماران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا این روش در کاهش دردهای مزمن موثر است یا خیر؟

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف دارونما، تنها یک پدیده روانشناسی نیست، بلکه مبنای بیولوژیکی دارد. برخی از تحقیقات حاکی از این است که دارونما بر روی فشار خون افراد اثر می‌گذارد و این یک واکنش فیزیولوژیکی آشکار است. اما تاثیر دارونما بیشتر  در مواردی نظیر اضطراب، سندرم روده تحریک پذیر و دردهای مزمن مشهود است.

از آنجا که داروهای استاندارد که برای درمان دردهای مزمن از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند در طول زمان اثرات مضر قابل توجهی داشته باشند، احتمال استفاده از  داروهای مداخله گر برای برخی از بیماران اهمیت زیادی دارد. یکی از مشکلات استفاده از دارونماها این است که برای همه افراد به طور یکسان تاثیرگذار نیست.

دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی به تازگی 60 فرد داوطلب را که به کمردرد مزمن  مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها افراد را به دو گروه تقسیم کردند، به گونه‌ای که به دسته نخست، دارونما و یا دارو داده شد و گروه دوم با اینکه در کلینیک حضور داشتند، تحت درمان قرار نگرفتند.

همانگونه که انتظار می‌رفت، درد افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی تسکین یافت. به گفته محققان افرادی که نسبت به دارونما از خود واکنش نشان دادند، دارای نوعی عدم تقارن در سیستم " subcortical limbic" خود بودند . این سیستم بخشی از مغز محسوب می‌شود که درگیر احساسات است.

همچنین بخش حساسیت قشری (cortical sensory area) شرکت کنندگانی که مصرف دارونما در آن‌ها تاثیر داشت، بزرگتر از افرادی بود که نسبت به دارونما واکنش نشان ندادند. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که نسبت به دارونما پاسخ قوی دادند، نسبت به احساسات خود آگاهی بیشتری داشته و در مورد محیط زیست و موقعیت‌های دردناک، حساس‌تر بودند.

وانیا اپکاریان، استاد فیزیولوژی دانشگاه نورث وسترن در این باره می‌گوید:" متخصصان بالینی که دردهای مزمن را درمان می‌کنند، باید توجه داشته باشند که برخی از افراد نسبت به مصرف دارونماهایی مانند قرص شکر (sugar pill) واکنش خوبی از خود نشان می‌دهند. این افراد باید دارونما مصرف کرده و تاثیر آن را ببینند."

وی خاطرنشان کرد:"متخصصان باید به بیماران بگویند من دارویی برای شما تجویز می‌کنم که تاثیر فیزیولوژیکی ندارد، اما مغز شما نسبت به آن از خود واکنش نشان می‌دهد که این امری بیولوژیکی است." یافته‌های جدید برای افرادی که از دردهای مزمن رنج می‌برند، اهمیت زیادی داشته و انقلابی نوین در آزمایشات بالینی محسوب می‌شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دارونما درد درد مزمن اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، قیمت هر گرم طلا امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) در بازار طلای تهران با ۶۹ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به سه میلیون و ۳۹۱ هزار تومان و سکه طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون تومانی نسبت به روز گذشته به ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

 قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (شنبه هشتم اردیبهشت ماه) افت یک میلیون تومانی داشت و به ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

 سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۹۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۲۵۰ هزار تومانی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۳۸ دلار رسید که نسبت به روز گذشته تغییر نداشته است.

دیگر خبرها

  • انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان
  • تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون