Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی دولتی چین CCTV در تفسیری به قلم «لی یونگ» عضو ارشد انجمن تجارت بین‌المللی چین به بررسی جنگ تجاری کنونی بین چین و آمریکا پرداخت: زمانی که بعد از انتشار خبر مذاکرات تجاری جدید پیشنهاد شده توسط آمریکا با چین شاخص داو جونز 150 رتبه افزایش یافت گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه این پیشنهاد آمریکا در حکم تغییری در مسیر تنش های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار سهام در آسیا به امید اینکه این امر احتمالا به توافقی بین طرفین منجر خواهد شد علائم مثبتی از خود نشان داد و در چین ارزش یوان بالا رفت و سهام سیر صعودی به خود گرفت. با این حال به شکلی جالب این پیشنهاد کمتر از یک هفته بعد از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آماده اعمال تعرفه اضافه 267 میلیارد دلاری بر واردات کالاهای چینی علاوه بر 200 میلیارد دلاری است که قبلا اعلام شده است، یعنی اینکه «اگر او (ترامپ) بخواهد» تمام صادرات چین به آمریکا هدف این تعرفه ها خواهند بود.

در حالی که دولت ترامپ اعمال تعرفه بر واردات از چین به ارزش 200 میلیارد دلار آمریکا را بعد از اعمال 25 درصد تعرفه بر 50 میلیارد دلار کالاهای چینی اعلام نکرده است آمریکا ناگهان در بحبوحه تنش های فعلی با چین که در حال افزایش است «شاخه زیتون» به سمت پکن دراز می کند. چین از این دعوت استقبال کرد.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: «چین همیشه گفته است که تشدید مناقشات تجاری به نفع هیچکس نیست. در حقیقت از زمان گفتگوهای مقدماتی ماه گذشته در واشنگتن، تیم های مذاکرات تجاری دو طرف اشکال مختلف تماس را حفظ کرده اند و در مورد نگرانی های طرف مقابل مذاکراتی انجام داده اند.»

ترامپ روز 13 سپتامبر در توییتر اعلام کرد: «ما تحت هیچ فشاری برای توافق با چین نیستیم آنها برای توافق با ما تحت فشار هستند.»

این سخنان با هدف «روشن کردن» این نکته بیان شد که دعوت از چین برای مذاکره آنگونه که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود نتیجه «فشارهای سیاسی در حال افزایش» نیست.

با این حال در همان روز رئیس جمهور آمریکا بدون سروصدا لایحه جدید تعرفه های مختلف را امضا کرد و آن را به صورت قانون درآورد. این لایحه که مجلس نمایندگان آمریکا آن را در چهارم سپتامبر تصویب کرده بود به شکل موقت تعرفه های مربوط به اقلام خاص وارداتی را بر اساس شکوائیه هایی که کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا از شرکتهای مختلف بر اساس قانون رقابت پذیری تولیدات آمریکایی مصوب سال 2016 دریافت کرده بود، کاهش می دهد یا به حال تعلیق درمی‌آورد.

این لایحه تعرفه‌های مربوط به حدود 1700 مورد مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای را که توسط تولیدکنندگان آمریکایی استفاده می شود اما در آمریکا تولید نمی شود، کاهش می دهد.

به نظر می رسد تصمیم ترامپ برای امضای این لایحه در نقطه مقابل اقدامات تجاری او در ماههای اخیر باشد بویژه اینکه او از مدتی قبل عوارض گمرکی 25 درصدی را بر کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار آمریکا اعمال و تهدید کرده است که علاوه بر اعمال تعرفه هایی به ارزش 200 میلیارد دلار بر کالاهای چینی، واردات بیشتری از چین را مشمول این تعرفه ها خواهد کرد.گرچه لایحه ای که ترامپ امضا کرد متوجه کشور خاصی نیست اما 150 قلم محصولاتی که در فهرست 50 میلیارد دلاری واردات از چین قرار دارند از قبل در معرض عوارض گمرگی آمریکا بوده اند. این لایحه همچنین حدود 1000 قلم محصول چینی را که در فهرست 200 میلیارد دلاری ترامپ از محصولات چینی قرار دارند شامل خواهد شد.

جدیدترین تحولی که روز جمعه روی داد این است که به گزارش خبرگزاری رویترز ترامپ به دستیارانش دستور داده است که به دنبال اعمال تعرفه 200 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی باشند، این در حالی است که استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا تلاش می کند گفتگوهای تجاری با چین را دوباره شروع کند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا گفته است که در حال تلاش برای تجدیدنظر در این فهرست بر اساس مسائل مطرح شده در جلسات استماع علنی و اظهارات کتبی است. آنها همچنین مجبور خواهند بود تا لایحه تعرفه های گوناگون را هم مدنظر داشته باشند.کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ در این مورد که او و دولتش به اقدام در ارتباط با فرایند های تجاری چین ادامه خواهند داد صریح بوده اند و پکن را تشویق کرد که به نگرانی های آمریکا توجه کند.

پیام های آمریکا متناقض است: صحبت یا زورگویی؟ کدامیک را باید انتظار داشت؟

پیام طرف چینی واضح و روشن است: درها به روی مذاکره باز است. اما برگزاری مذاکرات در حالی که چماق را در هوا تکان می دهیم و هدف هم محل ثابتی ندارد پیشنهاد جدی به نظر نمی آید. چین هم تحت فشار نیست.

چین در دورهای قبلی مذاکرات حداکثر صداقت را برای حل مسائل تجاری از خود نشان داد و راه حل های عملی همچون افزایش واردات و خدمات از آمریکا را پیشنهاد کرد اما با وجود تمام حسن نیت و منافع نهفته در پیشنهادهای چین، آمریکا این پیشنهادها را رد کرده است.

حقیقت آن است که آمریکا جدا از آنچه که ترامپ در توییتر اعلام کرده است مبنی بر اینکه «ما به زودی میلیاردها دلار به صورت تعرفه به دست خواهیم آورد و محصولات را در داخل تولید خواهیم کرد» به هیچ فایده عملی از این جنگ های تجاری نرسیده است. اشتباه نکنید مصرف کنندگان و بخش تجاری آمریکا در نهایت بهای این تعرفه ها را خواهند پرداخت.

اعضای شورای صنعت فناوری اطلاعات که شرکتهای مایکروسافت و اپل هم در آن عضویت دارند در حال بررسی تعدیل نیروی کار خود بعد از افزایش تا 35 درصدی هزینه ها هستند. تولید محصولات در داخل با تعرفه هایی که بر مواد اولیه و اقلام وارداتی اعمال شده فقط باعث خواهد شد تا بخش تجاری آمریکا کمتر رقابتی شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار چین در 14 سپتامبر به شکلی طعنه آمیز صادرات چین به آمریکا با وجود تعرفه 50 میلیارد دلاری ترامپ بر کالاهای چینی هیچ تغییری نکرده است. اقتصاد چین به آن بدی که ترامپ می گوید نیست یعنی نه 25 درصد کوچکتر شده و نه در حال فروپاشی است.

تا زمانی که آمریکا به موضع معمولا تند خود در یک شرایط جنگ تجاری ادامه می دهد برنده شدن قطعی در این جنگ تجاری خیلی دور از دسترس خواهد بود. صحبت در مورد اینکه چه کسی بیشتر آسیب خواهد دید تا زمانی که به عنوان مبنای مذاکره قرار نگیرد خیلی معنی پیدا نمی کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چین آمریکا اقتصاد جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال جهت دهی خشم عمومی با هدف بازگشت به خیابان هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که ایران پادشاه فوتسال آسیا، «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها، خاک تشنه سیستان و حوتشی شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران و زمزمه استیضاح در بهشت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان در خصوص طرح «نور» بیانگر آن است که آنان این طرح را به عنوان یکی از فرصت های کنشگری خود در فضای سیاسی- اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند قطبی سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی هستند.

روزنامه آرمان ملی در گفتگو با حسین انصاری راد نماینده تندرو در مجلس ششم مسئله حجاب و گفتگو با آمریکا را به طرز عجیبی به یکدیگر پیوند داده و نوشته است:

در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسأله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییری در نگرش های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدید نظر کند. این تجدید نظر نیز می بایست در راستای منافع ملی و خواسته های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش های مهم کشور در عرصه بین المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدودی می تواند این چالش ها را کاهش بدهد!

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل تقی آزاد ارمکی جامعه شناس اصلاح‌طلب به طرح مسئله عبور زنان از قواعد حجاب پرداخته و می‌نویسد:

اعتراضات در ایران ابتدا مستقیم و رودررو نیست، اعتراضات به شکل دیگر انجام می‌شود، مثلا به جای اینکه زنان به پوشش بیشتر ترغیب شوند به سمت تغییر الگوهای پوشش می‌روند، اتفاقی که در دوسال اخیر افتاده است.

آزاد ارمکی با بیان ان ادعا که عبور زنان از قواعد جمهوری اسلامی الان در تمام ایران حتی شهرهای مذهبی و شهرهای کوچک هم دیده می‌شود، افزود: این موضوع در حال گسترش است. زنان به جای اینکه درگیر شوند، افراد دیگر را هم به عبور از حجاب دعوت می‌کنند. این اتفاق عجیبی است که گشت ارشاد ناخواسته باعث آن می‌شود. از سوی دیگر نارضایتی که در خیابان ایجاد می‌شود، به خانواده انتقال می‌یابد و خانواده‌ها در گروه‌های اجتماعی دچار تغییر رفتار می‌شوند، که اگر این بگیر و ببندها باعث اتفاق دیگری شبیه به مرگ مهسا شوند، آنوقت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. اتفاقی شبیه به مسمومیت دختران در مدارس می‌تواند تبدیل به جریان خطرناکی شود و اعتراض اجتماعی را به سمت خشونت آمیز و غیر قابل کنترلی ببرد.

روند کنشگری اصلاح طلبان در این رابطه با ایجاد خشونت در خیابان و تئوری پردازی برای آن چند نکته قابل توجه دارد، این جریان تلاش دارد همچنان از کلیدواژه «گشت ارشاد» به جای طرح «نور» در فضای رسانه ای استفاده کرده و به نوعی تصویر گذشته را بر طرح نور غالب سازد.

اصلاح طلبان طی این جهت دهی می کوشند تا جامعه را جامعه معترض، ناراضی و بدبین تعریف کنند که با طرح نور عصبانی تر می شوند. نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در حال جهت دهی به این موضوع هستند که مخالفان باید دو اقدام را انجام دهند یکی بروز خشم در صحنه و دیگری بروز خشم خود در حوزه هایی که قدرت دارند!

این جریان در راستای ایجاد جبهه مخالفان و دگرسازی از نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون تلاش می کنند که این نیرو را درصدد کنترل شهر بازنمایی کنند.

عباس عبدی نیز در روزنامه شرق توصیه ویژه به مسئولان کرده و نوشته است:

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود!

برخی اصلاح طلبان ضمن تجویز نافرمانی مدنی بر عبور از قواعد حجاب و نیز تغییر الگوهای پوشش در سطح جامعه تاکید دارند.

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا در راستای راهبرد امر اجتماعی خود و ارتباط گیری با طیف جوانان و زنان بر روی مساله حجاب و پوشش متمرکز شده و به تعبیر خود اعتراض به حاکمیت را در این عرصه دنبال نمایند.

این طیف بر این باور است با صید با تولید سوژه های لازم امکان به عقب راندن تصمیمات حاکمیتی در موضوع حجاب و در نتیجه شکستن تابوی اقتدار نظام فراهم می آید، از جانب دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان به بهانه مبارزه خود با حاکمیت علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی در خلال یک اقدام قانونی عملا می کوشند بخشی از مردم را هزینه منافع جریانی و سیاسی خود نمایند.

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی