Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-01@14:43:32 GMT

اعمال تحریم‌های نانوشته واشنگتن علیه تهران

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۷۱۵۱

اعمال تحریم‌های نانوشته واشنگتن علیه تهران

به گزارش پارس نیوز، "تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان ناعادلانه، زیانبار و نامشروع است " این بخشی از بیانیه "ادریس جزایری" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد بودکه نشان دهنده این واقعیت است که تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران پس از خروج ترامپ از برجام و تاثیر فشار‌ها در حوزه‌های پزشکی- دارویی و کالا‌های اساسی که عموم جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هیچ مبنای منطقی، حقوقی و دلیل عقلانی نداشته و بر پایه دشمنی تمام عیار استوار شده است، همچنان که واکنش‌ها و اعتراضات چهره‌ها و مقامات سیاسی مختلف همچون "جزایری" گواهی بر این ادعاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادریس جزایری سفیر سابق الجزایره و گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل ، براین باور است که تحریم‌های بین‌المللی باید هدفی مشروع و مناسب داشته باشند و در عین حال ناقض حقوق شهروندان عادی هم نباشد، با این حال شاهدیم که هیچ کدام از این موارد در تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نظر گرفته نشده است. وی همچنین تأکید کرده که همراه با گسترش جنگ تجاری نباید مردم بی‌گناه رنج بکشند و بر اساس ساختار سازمان ملل، تحریم‌های جدید تنها  باید  توسط شورای امنیت سازمان ملل وضع شود تا با انجام اقدامات لازم از آسیب به مردم کشور‌ها جلوگیری کند، همچنان که مخالفت تمام اعضای کنونی شورای امنیت سازمان ملل و در واقع تمام طرف‌های بین‌المللی نشان‌دهنده نامشروع بودن این اقدام آمریکاست.

سلامت به‌عنوان یک حق اجتماعی در «اساسنامه‌ سازمان بهداشت جهانی» و «اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر» ذکر شده و تحریم دارویی هم نقض اعلامیه حقوق بشر به حساب می‌آید. وزارت امور خارجه آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی اعلام کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه ایران شامل دارو و مواد غذایی نیست؛ اما واقعیت این نبود و ایالات متحده باز هم طبق روال گذشته ادعای کذبی را مطرح می‌کرد، همچنانکه صنعت تولید دارو با کمبود مواد اولیه مواجه و واردات دارو هم به مشکل برخورد. تحریم مراودات مالی با ایران باعث شد، کمتر بانکی حاضر به نقل و انتقال پول به داخل ایران شده و ایران دیگر مقصد واردات دارو یا مواد اولیه دارویی نباشد و در نتیجه آن تحریم دارویی نانوشته‌ای به وجود آید که این مساله بیش از آن که ساختار‌های حاکمیتی را نشانه بگیرد، مردم را هدف قرار گرفته است.

بازخوانی لیست تحریم‌های جدید آمریکا که در اواسط مرداد منتشر شد، نشان می‌دهد که برخلاف ادعا‌های مقامات آمریکایی این حجم از فشار و تحریم به طور طبیعی بر وضعیت دارو و کالا‌های اساسی مرتبط با مردم تاثیر دارد و آنها به صورت علنی به دنبال تغییر حکومت در ایران هستند که در اینجا به بخشی از این لیست اشاره می‌کنیم:

۱- خرید و فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار از سوی دولت ایران
۲- خرید و فروش طلا و سایر فلز‌های گرانبها، خرید، تامین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت
۳- فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزار‌های مورد استفاده از سوی صنایع ایران
۴- افتتاح حساب ریالی در خارج از مرز‌های ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل‌توجه
۵- تامین مالی خارجی و خرید اوراق منتشرشده از سوی دولت ایران
۶- خودروسازی ایران
۷- خرید و فروش و تامین قطعات هواپیما
۸- فرش و مواد خوراکی تولید شده در ایران
۹- فعالیت بندرگاهی، کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جنوب و شرکت‌های وابسته
۱۰- مبادلات نفتی و هرگونه خرید مواد پتروشیمی از ایران، شرکت ملی نفت، نفتیران و شرکت ملی تانکرسازی ایران
۱۱- هر گونه مبادله مالی بین موسسات مالی بین‌المللی با بانک مرکزی ایران یا موسسات مالی ایرانی
۱۲- منع سرمایه‌گذاری در بخش انرژی
۱۳- همکاری با ایران در قالب تعهدات خدماتی، بیمه‌ای و بیمه اتکایی

اعمال تحریم‌های جدیدآمریکا علیه ایران و طرف‌های مبادله تجاری( به ویژه خریداران نفت خام ایران)، مغایر قوانین تجارت بین المللی بوده و موجب واکنش منفی کشور‌های مختلف شده است، به طوری که تعدادی از کشور‌ها در صدد معافیت خود هستند و برخی هم مخالفت با اجرای آن را اعلام کرده اند. واقعیت آن است که بخشی از وضعیت کنونی کشور متاثر از تحریم‌های آمریکا بوده و قسمت اعظم آن نتیجه سو مدیریت‌ها در کشور است که همت مردم و مسوولان و عمل به مبانی اقتصاد مقاومتی بر طبق فرمایشات رهبر انقلاب پیروزی بر این مشکلات را به همراه خواهد داشت. مجموع این رخداد‌ها نشان می‌دهد که ترامپ تا این لحظه نتوانسته اجماعی علیه ایران ایجاد کند و ادامه این روند فقط موجب سیاه‌تر شدن چهره او در نزد ایرانی ها و سایر ملت‌های جهان خواهد شد.در هر صورت به نظر می رسد اقدامات واشنگتن درقبال تهران چنان قوانین حقوق بشری را زیر پا گذاشته است که این بار برخلاف دفعات گذشته صدای گزارشگر سازمان ملل هم به واسطه نقض حقوق بشر بلند شده است.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: حقوق سازمان ملل متحد واشنگتن ایران جامعه شورای حقوق بشر جنگ امنیت سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل وزارت امور خارجه دارو مواد غذایی ایالات متحده صنعت واردات پول خرید و فروش دلار دولت فلزات فرش جمهوری اسلامی ایران پتروشیمی بانک مرکزی نفت تجارت اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب مشکلات جهان سازمان ملل نقض حقوق بشر ایران واشنگتن علیه پارس اعمال پارس نیوز حقوق شهروندان تحریم های نانوشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیز‌تر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است، اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل مؤثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

افزایش حقوق پاکبان‌ها

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگه‌داشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند

محمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد، اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند جرم است.

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

 توضیح درباره شیرابه مجموعه دفن زباله آرادکوه 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تاخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است، اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضا جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو احداث کردیم که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • خروج علیه شهردار تهران
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند