Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بانک توسعه صادرات حداكثر تا 20%ازمبلغ قرارداد پيمانكاري صادركنندگان خدمات فني و مهندسي را به منظور تجهيز كارگاه و يا هزينه هاي ضروري طرح، در قالب اعتبار فروشنده تآمين مالي مي کند كه مدت بازپرداخت آن حداكثر سه سال مي باشد
به گزارش خبرگزاري آريا، موقعيت جغرافيايي و سياسي کشور و توانمندي هاي مهندسان ايراني، زمينه و شرايط مناسبي را براي حضور فعال شرکت هاي فني و مهندسي ايران در بازارهاي خارجي فراهم آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک توسعه صادرات با هدف توسعه و گسترش صادرات غيرنفتي و مبادلات تجاري و اقتصادي با ديگر کشورها ، تأمين مالي صادرکنندگان، خدمات فني و مهندسي را سرلوحه کار خود قرار داده است. رزيتا تندرو در گفتگو با خبرنگار اگزيم نيوز به تشريح و معرفي اهم تسهيلات اگزيم بانک ايران در حوزه صادرات خدمات فني و مهندسي پرداخت و گفت: اين بانک نسبت به اعطاي تسهيلات (ريالي و ارزي) در دو قالب اعتبار خريدار و اعتبار فروشنده و همچنين صدور انواع ضمانت نامه ها از جمله ضمانت نامه شركت در مناقصه، ضمانت نامه پيش پرداخت و ضمانت نامه حسن انجام تعهدات اقدام مي کند.
معاون صادرات خدمات فني و مهندسي اگزيم بانک ايران با اشاره به آيين نامه اجرايي حمايت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي، بيان داشت: طبق آئين نامه ذکر شده، بانک توسعه صادرات حداكثر تا 20 درصد از مبلغ قرارداد پيمانكاري صادركنندگان خدمات فني و مهندسي را به منظور تجهيز كارگاه و يا هزينه هاي ضروري طرح، در قالب اعتبار فروشنده تآمين مالي مي کند كه مدت بازپرداخت آن حداكثر سه سال مي باشد .
وي تشريح کرد: بدين صورت كه صورت وضعيت كارهاي انجام شده، توسط پيمانكار تهيه و بر طبق شرايط پيش بيني شده در قرارداد، وجه آن توسط كارفرما به پيمانكار پرداخت مي شود و شركت تسهيلات گيرنده (پيمانكار) به تناسب پرداخت هاي انجام شده از جانب كارفرما، نسبت به تسويه قراردادهاي تسهيلاتي منعقده اقدام مي کند.
تندرو افزود: همچنين بانك به منظور حمايت از مهندسان توانمند ايراني ، نسبت به اعطاي تسهيلات در قالب اعتبار خريدار نيز اقدام مي نمايد، اين تامين مالي در شرايطي که كارفرماي خارجي تمايل داشته باشد وجه خدمات موضوع قرارداد پيمانكاري رابه صورت مدت دار پرداخت نمايد در حالي كه پيمانكار ايراني خواستار دريافت وجه به صورت نقدي مي باشد، صورت مي پذيرد؛ در واقع بانک توسعه صادرات در قالب واسطه مالي ايفاي نقش کرده و وجه قرارداد را پس از تأييد هر صورت وضعيت توسط كارفرماي خارجي، پرداخت و اصل مبلغ همراه با سود متعلقه را در سررسيدهاي مقرر، از طريق بانک ايشان دريافت مي کند که دوره بازپرداخت آن حداكثر تا 7 سال پيش بيني شده است .
به گزارش اگزيم نيوز براساس آمار ارائه شده توسط دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران، حجم قراردادهاي منعقد شده توسط کارفرمايان ايراني با کارفرمايان خارجي را در حوزه خدمات فني و مهندسي، طي پنج سال گذشته (1392) تا شش ماهه اول سال جاري به ترتيب سال،2260ميليون دلار، 1026ميليون دلار، 2270ميليون دلار، 2123ميليون دلار، 772 ميليون دلار و 86 ميليون دلار بوده است.
وي از كشورهاي هدف صادرات خدمات فني و مهندسي ايران، كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان،‌عراق ، آفريقاي جنوي و آمريكاي جنوبي را نام برد و گفت:از طرحهاي فني و مهندسي كه توسط بانك تآمين مالي شده است مي توان به طرح هاي احداث تصفيه خانه آب در كشور سودان، احداث مركز تجاري چند منظوره در كشور بلاروس، احداث خط سوم انتقال برق در كشور ارمنستان، احداث طرح چند منظوره اومااويا دركشور سريلانكا، اجراي خط انتقال آب در كشور عمان، احداث اتوبان در كشور قزاقستان، طراحي و ساخت 10 دستگاه سيلوي بتني در كشور سوريه، احداث خط مونتاژ سمند در كشور سنگال، احداث كارخانه سيمان در كشور ونزوئلا، احداث پستهاي فشار قوي در كشور سوريه ، احداث پستهاي فشار قوي در كشور افغانستان واحداث نيروگاه گازي در كشور عمان اشاره کرد.
رزيتا تندرو اظهار داشت: همچنين اين بانك در راستاي حمايت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به كشور عراق نيز با توجه به مصوبه هيآت محترم وزيران، نسبت به تامين مالي 34 پيمانكار توانمند ايراني جمعا" به مبلغ 200 ميليون دلار اقدام نموده است .
وي اهم مشكلات حوزه صادرات خدمات فني مهندسي را برشمرد و گفت: از اهم مشکلاتي که در حال حاضر با توجه به تحولات و قوانين جديد ارزي، گريبانگير صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي شده مي توان به عدم استفاده از وجوه واريزي به حساب آنان توسط كارفرمايان خارجي اشاره کرد؛ با توجه به قوانين جديد صادرکنندگان خدمات فني مهندسي ملزم به ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نيما هستند که تاکنون ساز و کار درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات فني و مهندسي، مدت آن و... از سوي بانک مرکزي به سيستم بانکي جهت رفع محدوديت آن ابلاغ نشده است.
تندرو از ديگر مشكلات صادرات خدمات فني و مهندسي به صدور ضمانت نامه هاي ارزي اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم وجود بانكهاي كارگزار محلي در كشور هدف، امكان صدور ضمانت نامه بصورت تضمين متقابل (غيرمستقيم) وجود ندارد و عموما ضمانت نامه بصورت مستقيم جهت اين قبيل كشورها صرفا در صورت پذيرش كارفرمايان مربوطه صادر مي گردد؛ نقل و انتقالات وجوه ارزي و حواله ارزي نيز در حال حاضر به سختي انجام مي پذيرد كه بانك توسعه صادرات ايران تلاش خود را در جهت رفع اين مشکل و برقراري و توسعه روابط مطلوب و پايدار كارگزاران به کار مي بندد و به دنبال راهکارهاي تازه جهت برقراري روابط کارگزاري جديد است.
اين کارشناس بانکي در ادامه برنامه هاي آتي بانك توسعه صادرات ايران در حوزه خدمات فني و مهندسي اعلام کرد و گفت: پيگيري در جهت تطبيق مقررات ابلاغي صندوق توسعه ملي براي تامين مالي صادرات خدمات فني و مهندسي در قالب اعتبار خريدار با بخشنامه ها و مقررات مصوب شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي جمهوري اسلامي و همچنين پيگيري تخصيص منابع ريالي جهت تآمين مالي صادركنندگان خدمات فني و مهندسي در قالب اعتبار فروشنده در دستور کار بانک توسعه صادرات قرار دارد.
به گفته تندرو بانک توسعه صادرات به دنبال تعيين تكليف بازپرداخت تسهيلات اعطايي به صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به كشور عراق بوده و پيگيري هاي مربوطه را انجام مي دهد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۷۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

 اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان که به ریاض سفر کرده است، امروز در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت. خاندوزی تا ساعتی دیگر در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749032

دیگر خبرها

  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است