انتقاد از بخشنامهای عملکردن سازمانهای متولی فعالیتهای قرآنی/تئوری مسابقات؛ خشک، پوسیده و تکراری
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۷۹۳۰
حبیبالله صابرینسب، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: هنگامی که موضوع فرهنگ و هجمههای فرهنگی مطرح میشود تمام ابعاد اعتقادی، احکامی و اخلاقی و همچنین جنبههای فردی و اجتماعی را در برمیگیرد، زیرا هنگامی که فرهنگ جهاد را بررسی میکنیم، جهاد یک واژه قرآنی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تفقه؛ وظیفه عدهای از مؤمنین
وی ادامه داد: خداوند در آیه 122 سوره توبه میفرماید:« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفهای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند» اشاره دارد که همگی جهاد نروید پس جهاد تنها جهاد مبارزاتی با اسلحه و هکذا نیست. تفقه، اندیشیدن، تعالیم اسلامی را عبور کردن، یادگرفتن و یاد دادن وجود دارد. در خطبههای نهجالبلاغه نیز بسیار در مورد جهاد اشاره شده است. حضرت امیرالمومنین علی(ع) در خطبههای این کتاب که اخالقرآن است، فرهنگ جهاد را بیان میکند.
فرمایشات امام و رهبری از متن اسلام و قرآن گرفته شده است
این پیشکسوت قرآنی کشور افزود: فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری ظریفکاریهایی است که از متن اسلام و قرآن گرفته شده است و در خود قرآن، روایات، سنت و سیره فرهنگ جهاد وجود دارد. رهبری با توجه به تسلط به قرآن، مفاهیم دینی و معارف آن را مطرح میکند و تمامی تکاپوی دشمنان اسلام را رصد میکند.
طلوعها و غروبها در مباحث فرهنگی اعتقادی نهفته شده است
صابرینسب اظهار کرد: اگر عقیده سست شود، در واقع انسان به غروب میرسد و بطور مثال فتح آندلس یک طلوع و شکست آندلس غروب داشت. پس طلوعها و غروبها در مباحث فرهنگی اعتقادی نهفته شده که رهبر معظم انقلاب دائما در باره این مساله، دغدغه دینی دارند و به همه تذکر میدهند. چرا ایشان بر ترویج کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها تاکید میکنند؟ زیرا این کرسیها بعد تفکری، فرهنگی، اعتقادی، معنوی و عرفانی است. بنابراین هنگامی که این زمینه را در خودمان مستحکم کنیم هر چه دشمن بخواهد بکار گیرد مانع از ورود وی میشود. از این جهت است که از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اقامه فرهنگ قرآنی مهم است
وی بیان کرد: قلمرو جبهه قرآنی بسیار گسترده است، فرهنگ قرآنی که در ابتدای وصایای امام راحل بدان اشاره شده است و فرمودند: مفتخریم که میخواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم؛ یعنی پیاده کردن همان فرهنگ قرآنی.
پیشکوت و چهره قرآنی کشور اظهار کرد: اقامه فرهنگ قرآنی مهم است و همانطور که اقامه نماز را داریم باید اقامه فرهنگ قرآنی را انجام دهیم. اقامه یعنی برپا داشتن. یک زمانی است که گفته نشده که نماز را بخوان بلکه به اقامه آن سفارش شده است، خواندن نماز که وظیفه شرعی و دینی هر فرد به تکلیف رسیده است، واژه «الصلاة» 103 بار در قرآن آمده است و مکرر با اقیموا، اقاموا و یقیموا همراه است.
باید با عملکرد مطلوب، عموم را به سوی قرآن هدایت کنیم
صابرینسب افزود: قامه فرهنگ قرآنی یعنی دائرمدار سالنها، چادرها، خانههای قرآنی و موسسات قرآنی باشیم و آنها را خوب آماده و مهیا کنیم تا بتوانیم نمازگزاران، مومنین، مسلمین، جوانان خرد و کلان را با این اقامه به سوی قرآن هدایت کنیم، قرآنی که 6 هزار و 236 آیه و 77 هزار و 807 کلمه و 321 هزار و 250 حرف دارد.
در اقامه فرهنگ قرآنی ضعیف عمل کردهایم
وی ادامه داد: در قرآن در حدود 436 شان نزول وجود دارد. ثلث قرآن در مورد توحید و خداشناسی است یک هزار و 641 آیه در ارتباط با معاد، ربع قرآن در ارتباط با کفار است. اینها هر یک از اهمیت ویژهای برخوردار است و اگر بخواهیم اقامه کنیم، دانه دانه فرهنگ قرآنی در جامعه جاری میشود اما، در اقامه ضعیف عمل میکنیم و تنها به قرائت و حفظ باز میگردیم، البته این موارد لازم است.
در کشور باید جهاد تفسیری درست کنیم/ از موازیکاری و تکروی بپرهیزیم
این پیشکسوت و چهره قرآنی بیان کرد: در کشور باید جهاد تفسیری درست کنیم. در شهر اراک و استان مرکزی چند جلسه قرآن،نهجالبلاغه و تفسیر کتب اربعه وجود دارد؟ شاید در تمامی استان خیلی محدود باشد بنابراین اگر میخواهیم اقامه کنیم قرائت قرآن و حفظ آن به چه منظور است؟ درست است که نهایت برای عمل کردن است اما، باید بدانیم و عمل کنیم پس از این جهت است که فرهنگ قرآنی یعنی اقامه فرهنگ قرآنی برپا کنیم و در کنار آن جذب قوی داشته باشیم و از موازیکاری، تکروی و روشهای مختلفی که سرانجامی ندارد بپرهیزیم، روش یکدست و یکنواخت را بکار گرفته و همه ظرفیتها را در نظر بگیریم سپس اقامه را که داشته باشیم آنگاه دشمن هر اندازه هجمه بکار میگیرد در برابر قرآن و اقامه فرهنگ قرآنی توقف میکند و نمیتواند نفوذ پیدا کند.
صابرینسب در ادامه به بیان خاطرهای پرداخت و اشاره کرد: یک دانشجویی به من مراجعه کرد و با مشکل اخلاقی و مشکل اعتقادی مواجه و به یک دینی گرایش پیدا کرده بود.هنگامی که از وی علت این امر را جویا شدم پاسخ داد به دلیل اینکه در قرآن فقط در مورد مردان صحبت میکند و برای وی آیاتی که به زن و مرد و مرد و زن و ... اشاره داشت را بیان نمودم و احساس کردم فردی که با وی صحبت کرده و به انحراف راه او منجر شده چون اقامه فرهنگ قرآنی نبوده از قرآن اطلاعات کمی داشته این جوان جذب او شده است. وی را راهنمایی نمودم توبه کرد و بازگشت.
اقامه فرهنگ قرآنی شبهات را پاسخ میدهد
وی تاکید کرد: اقامه فرهنگ قرآنی تمامی شبهات را پاسخ میدهد، تمام کمکاریها، ضعفها و نقصها را از میان میبرد، بیایید فرهنگ قرآنی را با روشهای صحیح و کاربردهای درست پیاده و برپا کنیم و آن زمان فرمایش مقام معظم رهبری و امام راحل تحقق پیدا خواهد کرد و می توان در برابر هجمهها ایستادگی کرد.
در استان مرکزی کار قرآنی انجام میشود اما دائرمدار نیست
این پیشکسوت قرآنی گفت: در استان مرکزی کار قرآنی انجام میشود، بنده به عزیزانی که زحمت میکشند و کار قرآنی انجام میدهند کوچکترین حرفی ندارم. سازمانها، نهادها، جلسات و ... خود ما هم جلسه برگزار میکنیم و بیست سال است در مسجد سیدها این برنامه جمعه ها برقرار است، کار میکنند اما، دائرمدار نداریم، اگر دائر مدار داشتیم اقامه فرهنگ قرآنی اینقدر پراکنده و به صورت موازیکاری نمیشد. از این جهت آثار گستردهای در آن قابل مشاهده نیست. در حالحاضر سازمان تبلیغات، اداره ارشاد، اوقاف، آموزش و پرورش مسابقات قرآن برگزار میکنند و اینها دائرمداری ندارند و بر اساس بخشنامه عمل میکنند اما نه اینکه برگزاری بد باشد، اتفاقا خوب است اما اقامه فرهنگ قرآنی ندارد زیرا افراد مسابقه میدهند و میروند یک صورتی دارد اما، باطن آن باطن عمیقی نیست که آن به دلیل ندانمکاری ماست.
صابرینسب افزود: چقدر برنامههای قرآنی از صدا و سیما قرآن استان خودمان پخش میشود اما، هیچیک با مشورت و استفاده از کارشناسان واقعی نیست و فقط برنامه پرکردن است و تنها نمایی داشته باشند ولی اقامه نمیکنند، این برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و لذا فرمایش رهبر معظم انقلاب را که میفرمایند یک روزی 10 میلیون حافظ داشته باشیم و حرف امام راحل که فرمودند مفتخریم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم را تامین نمیکند و ضعف از ما است. باید برای اینکه این فرهنگ بیشتر از نظر برپایی و اقامه قوت پیدا کند، کار کنیم.
از موازیکاری برگزاری مسابقات خودمان را رها کنیم/تئوری مسابقات؛ خشک، پوسیده و تکراری
وی با اشاره به میزبانی استان مرکزی در برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: به همه مسئولین قرآنی استان عرض میکنم از موازیکاری که بیائیم مسابقه برگزار کنیم، خودمان را رها کنیم و واقعا اقامه قرآنی داشته باشیم، این مسابقات چه در استان ما یا استانهای دیگر برگزار میشود زیرا از قبل برنامه تدوین شده است. اکنون کسانی مثل اداره کل اوقاف یا دیگران فقط برگزارکننده هستند. حرف بنده این بوده که مسابقه را برگزار کنید و مسابقات را از این تئوری خشک، پوسیده و تکراری هر ساله که فقط تعدادی شرکت میکنند نجات بدهیم و در کنار آن، یک کارهای جاذب و پرجاذبه انجام دهیم تا در یک شهر صنعتی و فرهنگی با قدمت طولانی بتوانیم تحول ایجاد کنیم.
لزوم جذب خانوادهها و کودکان به قرآن
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی برتر کشور گفت: اگر کارخانههای اطراف را نگاه کنیم اکثر پرسنل آنها نیروهای مهاجر هستند و فرهنگ غالب نداریم. بیایید یک کاری انجام دهیم در این دوران سخت که مسابقات سراسری قرآن به میزبانی استان با هزینه گزاف برگزار میشود، جذب کودکان، نوجوانان، جوانان، زن و مرد و خانوادهها را داشته باشیم که متاسفانه در این زمینه کاری و هیچ مشورتی نکردند، فقط به برگزاری و اتمام مسابقه بسنده شده است. این برازنده نظام اسلامی نیست و نخواهد بود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی میزبانی استان مرکزی میزبانی اراک میزبانی مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی اراک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۷۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرمها باید استفاده شود
آیتالله مصطفی محامی ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانیها و پیگیریهای متعددی طی پنج سال گذشته داشتهام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکردهاند و تازه ۲ سال است که موضوع حقابه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی رئیس جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مساله موضع گرفتند.
وی بیان کرد: پیگیریهایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبههای نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرمها استفاده نکردند.
امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری ماست چرا که مسوولان گزارش دادند که با وجود خشکسالیها میزان بارندگی سالانه در جنوب استان طی این سالها ۲ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی ساخته شود میتوان این بارندگیها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.
وی اظهار کرد: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر میگردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را میزند جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال میکنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه میکند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسوولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد.
آیت الله محامی گفت: هزینههای زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرحهای اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.
وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم افزود: با وجود همه این ویژگیها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح میکنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.
امام جمعه زاهدان با بیان اینکه فعالیتهای علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصههای مختلف به کار و فعالیت بپردازیم تصریح کرد: رشتههای قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی میپردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیبهای کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.
وی اظهار کرد: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمیبرند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر میخواهیم از هدایت قرآن بهرهمند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.
آیت الله محامی در پاسخ به سوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان گفت: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبتهایی صورت گرفت و مسوولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهرهگیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.
وی در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر میگردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجهها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد به تدریج باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد شد.