Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@11:46:28 GMT

 شانس زیاد «عبدالمهدی» برای نخست‌وزیر شدن

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۸۶۶۹

 شانس زیاد «عبدالمهدی» برای نخست‌وزیر شدن

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، محمد باقر حکیم با بیان اینکه روز شنبه اکثر نمایندگان و احزاب سیاسی  عراق به «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس جدید پارلمان این کشور رأی مثبت دادند، افزود: این  موضوع به این معنا است که احزاب سیاسی در عراق  به یک توافق نسبی در این زمینه با یکدیگر دست پیدا کرده بودند و همین باعث شد که رئیس پارلمان انتخاب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس مسائل عراق همچنین با بیان اینکه طبق بند ۷۷ و ۷۲ قانون اساسی عراق، رییس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه بعد از تشکیل پارلمان انتخاب شود، خاطرنشان کرد:  با توجه به انتخاب رییس پارلمان  در جلسه روز شنبه می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که با توافق اکثر نمایندگان شیعه، کرد و اهل تسنن در پارلمان، شاهد سرعت بخشیدن یا سریع‌تر شدن روند  تشکیل دولت  در عراق خواهیم بود.

وی همچنین به ویژگی‌های رئیس جدید مجلس عراق که حدود ۳۷ سال سن دارد، اشاره کرد و گفت: او جوانی است که دارای تجربه‌های سیاسی، آکادمیک و اجتماعی است.  الحلبوسی در حوزه سیاسی نزدیک به ائتلاف «البناء»  است و  عضو یکی از احزاب بزرگ عراق با عنوان  فراکسیون «الحل» است، الحلبوسی نماینده دوره گذشته پارلمان از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ بوده و  مدتی به‌عنوان معاون رئیس پارلمان عراق فعالیت کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه رئیس جدید مجلس عراق مدتی نیز استاندار استان «الانبار» عراق بوده است، خاطرنشان کرد: اینها همه باعث شد که این جوان با توجه به تجربیات و پست‌هایی که داشته با ۱۶۹ رای مثبت به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شود.

حکیم با بیان اینکه جوانگرایی و رسیدن نخبگانی با این گونه ویژگی ها  به مسئولیت‌های حساس حکومتی یکی از نشانه‌های دموکراسی در عراق است، افزود: تجربیات گذشته  نشان داده است که جوانان هنگامی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند، در حوزه کاری خود، نسبت به دیگران کارآمدتر  عمل می‌کنند مثلا در مقطعی وزیر ورزش و جوانان عراق، فرد جوانی بود که توانست در حوزه کاری‌اش کارنامه موفقی را به جای بگذارد.

این کارشناس مسائل عراق همچنین در مورد تصمیم حیدر عبادی مبنی بر کاندیدا نشدن  مجدد جهت تصدی پست نخست‌وزیری این کشور خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آقای عبادی در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کرد چرا که در جامعه سنتی عراق به خصوص شیعیان نظر مرجعیت از اهمیت بالایی برخوردار است. احزاب سیاسی نیز تلاش می‌کنند که برای جلب نظر مردم به موضع آیت‌الله سیستانی توجه کنند. زمانی که مرجعیت به صورت غیرمستقیم اعلام کرده که با حضور عبادی در سمت نخست‌وزیری مخالف است، این به آن معنا است که عملا مقبولیت اجتماعی آقای العبادی پایین آمده و به همین دلیل بهترین  گزینه برای ادامه حیات سیاسی آقای عبادی در آینده این بود که وی از حضور در این عرصه خودداری کند.

وی با بیان اینکه با این اقدام، هم نظر مرجعیت مورد توجه قرار گرفت و هم شأن و جایگاه عبادی حفظ شد، در ادامه در  پاسخ به این سوال که به نظر وی در حال حاضر بهترین گزینه‌ها در عراق برای مسئولیت پست نخست‌وزیری چه کسانی هستند و باید دارای چه شرایطی باشند، تصریح کرد: اگر بخواهیم بر اساس نظر مرجعیت عمل کنیم، طبق آنچه که به نقل از ایشان مطرح شده است، باید کسانی در این عرصه حضور پیدا کنند که قبلا در این سمت نبوده اند.

 در حال حاضر اسم اقای «عادل عبدالمهدی» مطرح است. نام او از همه کاندیداهای دیگر در حال حاضر، برجسته‌تر است ولی نمی‌شود به طور قاطع گفت که وی نخست وزیر آتی عراق خواهد بود.

وی با تاکید بر  اینکه همیشه نخست وزیر عراق  بر اساس توافقات سیاسی احزاب  به خصوص شیعیان انتخاب شده است، اضافه کرد: البته در این زمینه نظر مثبت مرجعیت نیز مهم و تاثیرگذار است. همان طور که پیش از این  اشاره شد در حال حاضر اسم آقای عادل عبدالمهدی بیشتر از سایر کاندیداها  مطرح است ولی باید صبر کرد و دیگر گزینه‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس مسائل عراق در پاسخ به این سوال که آیا  این احتمال وجود دارد که مقتدی صدر خود به عنوان نامزد پست نخست وزیری وارد این عرصه شود، گفت: عملا پاسخ این پرسش نه است. او  به عنوان رهبر یک حزب سیاسی هیچ وقت کاندیدای پست نخست وزیری عراق نخواهد شد چرا که رهبر یک حزب سیاسی شان و جایگاه آن بالاتر از پست نخست وزیری است. آقای مقتدی صدر خودش را به عنوان رهبر سیاسی جریان طرفداراش می‌داند و در مورد آنچه که شما مطرح کردید، اگر بخواهیم به صورت نسبی پاسخ دهیم، باید گفت جواب موضوع نه است.

حکیم ادامه داد: حتی اگر این سوال را مطرح کنیم که آیا  ممکن است از حزب آقای مقتدی صدر فردی برای حضور در پست نخست وزیری کاندیدا شود، باز هم فکرمی‌کنم جواب این سوال نه خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تحولات بصره در تصمیم حیدر عبادی برای کناره‌گیری از پست نامزدی  نخست‌وزیری عراق چه تاثیری خواهد داشت، گفت: به نظرم عدم مدیریت کامل  بحران بصره از جانب آقای حیدر عبادی  باعث شد که دیگر احزاب سیاسی در عراق نیز نظرشان در  ارتباط با آقای عبادی تغییر کند و آنهایی که به شدت شانس آقای عبادی برای حضور مجدد در سمت نخست وزیری عراق را بالا می‌دانستند پس از این تحولات موضع و نظر خود را عوض کردند که یکی از این احزاب، حزب آقای مقتدی صدر بود. چنانکه حزب سائرون بعد از تحولات بصره ا علام کرد که به صلاح نمی‌داند که آقای عبادی برای کسب پست نخست وزیری مجددا در این عرصه حضور پیدا کند. این موضع مقتدی صدر و همچنین نظر مخالف  مراجع و دیگر احزاب سیاسی عراق از جمله آقای مالکی و آقای عامری در اتخاذ تصمیم حیدر عبادی برای عدم حضور در پست نخست وزیری عراق موثر بود.

حکیم همچنین در ارتباط با تاثیر تحولات اخیر در عراق بر روابط تهران و بغداد نیز گفت: رابطه ایران و عراق یک رابطه استراتژیک است و پیوندهای اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و حتی علمی و  آکادمیک همه اینها باعث شده که یک پیوند استراتژیک بین دو کشور به وجود آید. ما امروز شاهد حضور ۴۵۰۰ دانشجوی عراقی در ایران برای تحصیل  و همچنین  تبادل حدود ۱۴ میلیارد دلار کالا بین دو کشور هستیم.

وی همچنین با اشاره به تعامل ایران با گروه‌های سیاسی مختلف عراق  و همچنین همکاری‌های نظامی دو کشور در منطقه خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند نقش کمک‌های ایران به عراق در مقابله با تروریسم و گروه تروریستی داعش را انکار کند. البته دشمنان سعی در ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی در روابط دو کشور ایران و عراق را دارند که در ماه‌های اخیر نشانه‌های این تفرقه‌افکنی را در رسانه‌های دشمن روابط دو کشور مشاهده می‌کنیم.

این کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: آنها سعی می‌کردند بر قشر خاکستری افکار عمومی دو کشور تاثیر بگذارند و یک شکافی را بین مردم دو کشور ایجاد کنند ولی خوشبختانه نقشه‌های آنها تقریبا بی‌نتیجه ماند.

حکیم  در پایان گفت: ارتباط ایران و عراق روز به روز پررنگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود. البته در این زمینه  هوشیاری مسئولان و نخبگان هر دو کشور که بتوانند در برابر نقشه‌های  دشنمان روابط دو کشور بایستند و آنها را خنثی کنند، امری ضروری است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه کاخ سفید، رئیس‌ جمهور آمریکا و نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه درباره رفح گفتگو کردند.

در بیانیه صادره از سوی کاخ سفید در این خصوص آمده است: رییس جمهور بایدن امروز با نخست وزیر نتانیاهو صحبت کرد. رییس جمهور بایدن نخست وزیر را در مورد تلاش ها برای تضمین توافق اسیران، از جمله از طریق گفتگوهای جاری امروز در دوحه قطر مطلع کرد.

بیانیه مذکور بدون اشاره به جزییات بیشتر اضافه کرد: رئیس جمهور موضع صریح خود در مورد رفح را تکرار کرد.

کد خبر 6098714

دیگر خبرها

  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • نتانیاهو: نابودی حماس نزدیک است
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند