Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:47:41 GMT

عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در منطقه آسیای مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۹۰۸۰

عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در منطقه آسیای مرکزی

تهران-ایرنا- برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم برای سالار شهیدان امام حسین (ع) هر ساله با توجه به ساختارهای قومی، مذهبی و جمعیتی منطقه آسیای مرکزی بخصوص شیعیان با ویژگی های خاصی همراه می شود.

به گزارش ایرنا، در هر یک از کشورهای منطقه آسیای مرکزی با توجه به ویژگی های قومی، مذهبی، میزان جمعیت و پراکندگی جمعیتی، سوگواری عاشورا و پاسداشت قیام امام حسین (ع) دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* تاجیکستان
جمهوری تاجیکستان یکی از پنج جمهوری آسیای مرکزی، دارای جمعیت هشت و نیم میلیون نفری است و حدود 90درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. اکثریت مسلمانان تاجیکستان سنی حنفی بوده و تنها 5 درصد شیعه هستند که به دو دسته شیعیان اسماعیلی و شیعیان امامی تقسیم می‌شوند. مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و بوداییان نیز از جمله اقلیت‌های دینی ساکن در تاجیکستان هستند.
مردم تاجیکستان از نظر فرهنگی، وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان نیز در اغلب موارد منطبق با آداب فرهنگی و سنن مذهبی در ایران است. به همین دلیل در ایام سوگواری محرم، شیعیان این کشور توجه ویژه ای به این امر دارند و به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا به گرامیداشت قیام امام حسین‏(ع) می پردازند. همچنین اهل سنت تاجیکستان نیز نسبت به اهل بیت و ائمه شیعه، به ویژه برای امام حسین‏ (ع) احترام خاصی قائلند.
شیعیان اسماعیلی تاجیکستان، احترام و ارادت ویژه‌ای نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام، امام علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها و اولاد ایشان دارند و حضرت فاطمه زهرا (س) را مادر خویش می‌دانند. اسماعیلیان بدخشان، ماه محرم و صفر را «شدّه» یا «عشورا» می‌نامند و در این مدت سوگواری و عزاداری می‌کنند، لباس سیاه به تن می‌کنند، و همه مناطق شهر غرق در ماتم است. مردان در این دو ماه محاسن خود را نمی‌تراشند و در خانه‌ها عزاداری برپا می‌کنند.
مردم بدخشان تاجیکستان همچنین در عزاداری‌های خود مشت بر سینه می‌کوبند و «یا حسن، وای حسین» می‌گویند و قاتلان امام حسین علیه‌السلام و خاندان او را پلیدترین و بی‌رحم‌ترین موجود عالم می‌دانند. یزید در این شهر مصداق روشن انسان منافق و رذل است و هر گاه بخواهند کسی را با این صفات یاد کنند، او را یزید می‌خوانند. بسیاری از تاجیک‌های اهل تسنن در ایام محرم با آئین قدیمی «کربلاخوانی» و روزه‌ داری در نقاط مختلف این کشور حضور داشته و به ساحت شهدای کربلا ادای احترام می‌کنند و بر مصیبت سیدالشهدا می‌گریند.
در برخی از مناطق این کشور از جمله ناحیه درواز در جنوب و بدخشان در شرق تاجیکستان در ایام محرم آیین‌های ویژه‌ای از جمله کربلاخوانی برگزار می‌شود. روحانیون از جمله ائمه جماعات و خطبای مساجد تاجیکستان در خطبه‌های جمعه منتهی به عاشورای حسینی به ذکر مناقب اهل بیت پرداخته و برای شهادت آن حضرت مرثیه‌خوانی کرده و دعا می‌کنند و برخی از علما و تاجیک‌های متدین، دهه اول محرم را به یاد تشنگی و گرسنگی یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا روزه می‌گیرند. مرثیه‌ سرایی حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) همواره مورد توجه خوانندگان کلاسیک تاجیک بوده و مردم با مشاهده این مرثیه ‌خوانی‌ها سوگواری می‌کنند.

* ازبکستان
ازبکستان از کشورهای آسیای مرکزی با حدود 31میلیون و 500 هزار نفر جمعیت است. بیش از 85 درصد جمعیت ازبکستان مسلمان هستند و اکثریت جمعیت این کشور را مسلمانان سنی مذهب حنفی تشکیل می‌دهند. تعداد شیعیان در ازبکستان به درستی معلوم نیست ولی آمار آنها را یک و نیم میلـیون نفر ذکر می کنند. شهرهای سمرقند، بخارا، زیرآباد از توابع بخارا، تاشکند، جیزخ، نوایی، خوارزم، قشقوریا و شهر سیردریا از شهرهای مهم شیعه نشین هستند.
در دهه اول ماه محرم و بویژه روز عاشورا، شیعیان و برخی از پیروان اهل سنت در شهرهای سمرقند، بخارا، خوارزم و فرغانه و جیزخ به سوگواری برای حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند و بر مصائب وی وخانواده اش می‌گریند. علاوه بر شیعیان که مقیدند در مجالس عزاداری شرکت کنند و اطعام بدهند، زنان و مردان اهل سنت نیز در این‌گونه مجالس شرکت می‌کنند و حتی مبالغی را نیز برای برپایی مجالس عزاداری می‌پردازند. مراسم سوگواری سید الشهدا در بخارا، در مساجد و حسینیه‌ها و نیز در سمرقند در مساجد اهل بیت، و نیز در حومه تاشکند با شکوه خاصی برگزار می‌شود.
در این ماه مساجد و حسینه ها در برخی از شهرهای ازبکستان با پارچه‌های مشکی ومتفاوت تزیین می‌ شوند. مردان وزنان درحسینیه‌ها ومساجد گردآمده و به سخنرانی‌های مذهبی، اشعار محزون، نوحه گوش داده و به عزاداری می‌پردازند. دسته‌های عزاداری که در آن مردان به سینه زنی و زنجیرزنی می‌پردازند نیز از مراسم ماه محرم است.

* قزاقستان
قزاقستان نیز از کشورهای آسیای مرکزی با جمعیت حدود 17میلیون نفر است. دین 70 درصد از مردم اسلام و مذهب بقیه ساکنان مسیحیت است. بر اساس آمارهای اعلام شده حدود دو و نیم درصد جمعیت مسلمانان این کشور شیعه هستند.
در قزاقستان، تعداد شیعیان بومی بسیار اندک است و اکثر پیروان تشیع در این کشور را ایرانی‌ها، افغان‌ها و اتباع جمهوری آذربایجان تشکیل می‌دهند که مقیم قزاقستان هستند. چون اکثریت مطلق شیعیان، مهاجران و تبعیدیان دوره استالین محسوب می شوند، لذا در سطح سرزمین وسیع قزاقستان پراکنده شده‌اند. با این حال به دلیل اینکه اکثر آنها آذری تبار می‌باشند، مشابهت کاملی در آداب و رسوم، اعتقادات و فرهنگ آنها وجود دارد. چنانکه مراسم ایام ماه محرم که از بارزترین و گسترده ترین مراسم شیعیان است، نزد آنها به یک شکل و سبک برگزار می‌شود.
شیعیان قزاقستان تاهفدهم ماه محرم درمساجد و حسینیه ها عزاداری می کنند. بعد از آن تا اربعین فقط شب های جمعه مجلس برپا می شود. رسم است که مجلس پس از نماز مغرب و عشا با قرائت سوره یس شروع می شود. حضار در سکوت کامل گوش می دهند آنگاه با عزاداری و سینه زنی مراسم ادامه می یابد. پس از عزاداری روحانی به موعظه می پردازد. اگر روحانی نباشد با خواندن نوحه و ذکر صلوات مراسم را ادامه می دهند. ده روز اول مراسم با پذیرایی شام همراه است. هرشب یک نفر و یا چند نفر داوطلبانه عهده دار تامین احسان و شام می شوند. در روزهای تاسوعا و عاشورا مردم قبل از ظهر در مساجد جمع می شوند. روز تاسوعا به نام حضرت ابوالفضل (ع) عزاداری برپا می شود. روز عاشورا پیش از ظهر مراسم عزاداری آغاز می گردد و بعد از ظهر پایان می یابد ولی بعد از نماز عشا برای چند دقیقه به یاد شب عاشورا چراغها را خاموش کرده و عزاداری می کنند.
تشت گذاری همانند آذری های ایران بخش دیگر آداب عزاداری است. با گذاشتن تشتی که آب در آن قرار دارد و با پرچم سبز و سرخ و سیاه تمثالهای مربوط به سیدالشهدا (ع) آراسته شده و شمع در اطراف آن روشن کرده اند بصورت سمبلیک فاجعه کشته شدگان تشنه لب کربلا را یاد می کنند. معمولاً کنار تشت جامی برای نوشیدن آب وجود دارد وهمینطور کمک کنندگان به برپایی مراسم مبلغی را درظرفی که کنار تشت پیش بینی شده است می گذارند.

* ترکمنستان
ترکمنستان نیز از کشورهای آسیای مرکزی با جمعیت حدود پنج میلیون نفر است که بیش از 90درصد مردم، مسلمان‌اند و جز معدودی شیعه امامی، تقریباً جملگی حنفی مذهب‌اند و 10درصد باقیمانده عمدتاً مسیحی ارتدوکس‌اند. تصوف، به‌ویژه طریقت نقشبندیه، در میان اهل سنّت ترکمنستان نفوذ بسیار دارد.
مساجد شیعیان ترکمنستان بویژه مسجد امام رضا(ع) واقع در شهر عشق آباد در ایام محرم به ویژه شب های تاسوعا و عاشورا، سومین و هفتمین شب شهادت امام حسین(ع) پر از جمعیت دوستدار اهل بیت از گویش‌های مختلف آذری، کردی، ترکمنی و فارسی است.
اگرچه مراسم عزاداری محرم در ترکمنستان بیش از 70 سال بود که به صورت علنی برگزار نمی شد اما با استقلال این کشور، زنان، مردان، کودکان و نوجوانان آذری، افغان، ایرانی و ترکمن مقیم ترکمنستان در کنار هم در مساجد مربوط به شیعیان به عزاداری می پردازند.
آساق**ع.ه**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات آسياي مركزي ماه محرم عزاداري شيعيان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۹۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد

به گزارش خبرنگارمهر، پیش از ظهر شنبه مراسم تشییع خانم معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله «سیدمصطفی خمینی» از مسجد نو واقع در میدان آستانه قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بر پیکر مرحومه خانم حائری اقامه نماز کرد و پس از طواف گرد مضجع مطهر بانوی کرامت، آن مرحومهدر مقبره شیخ فضل‌الله نوری صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر به خاک سپرده شد.

حجت ااسلام سید یاسر و سید حسن خمینی و تعدادی از اعضای بیت امام راحل، سید محمدآقامیری استاندار قم، برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برخی چهره های سیاسی و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است مراسم بزرگداشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی بعد از نماز مغرب و عشا امشب در حسینیه شهدا برگزار می شود.

معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح ششم اردیبهشت ماه پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

وی فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود که در ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان ۴ فرزند است.

این بانو در دوران تبعید حضرت امام (ره) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشت و همسر گرامیشان را همراهی می‌کرد.

کد خبر 6089930

دیگر خبرها

  • نواخته شدن زنگ معلم در مدارس استان مرکزی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد