Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین گرامیداشت ۷۷۶ اُمین سالگرد درگذشت «بابا فرید گنج شکر» آغاز شد. ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ بین الملل آسیا-اقیانوسیه پاکستان و هند نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حضرت بابا فرید گنج شکر یکی از بزرگترین و مشهورترین صوفیان پاکستانی است که در سال 1188 میلادی (حدود 800سال قبل) در شهر ملتان پاکستان به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می شود خانواده وی از کابل به ملتان هجرت کرده بودند، و استعدادهای بی نظیر بابافرید که نام اصلی او «مسعود» است باعث شد تا وی در زبان پنجابی به یک ادیب متبحر تبدیل شود.

در رابطه با لقب مشهور بابا فریدیعنی «گنج شکر» می گویند در زمان کودکی وقتی مادرش می خواست به او نماز خواندن بیاموزد گفته بود که هر کودکی نماز بخواند خدا به او شکر هدیه می دهد، و بابا فرید مدت ها پس از خواندن نماز کنار جانماز مقداری شکر می یافت که مادرش آن را آنجا گذاشته بود، روزی مادر فراموش کرد برای فرزندش شکر بگذارد و فردای آن روز وقتی با اضطراب سوال کرد که آیا دیروز هم شکر یافتی؟ بابا فرید با لبخند گفت آری. اینجا بود که مادر متوجه لطف خداوند به فرزندش شد و از اینجا او را بابافرید الدین گنج شکر نام نهادند.

وی در سال‌های بعد عمرش با کسب تعالیم از بزرگان دینی آن زمان تبدیل به یکی از بزرگترین عرفا و صوفیان عصر خود شد و هم زمان به فارسی، عربی و سانسکریت نیز شعر می سرود.

بابا فرید علاقه خاصی به مردم عادی داشت و همین باعث شده بود تا در دل مردم جا باز کند و سخنانش مورد استقبال عوام قرار بگیرد.

او در 5 محرم سال 1265 قمری در سن 92 سالگی از دنیا رفت و «محمد بن تغلق» شاه آن زمان برای وی مزاری ساخت که اینک محل حضور ارادتمندان او است.

ای آر وای نیوز در خصوص برگزاری مراسم بزرگداشت این صوفی بزرگ نوشت: همزمان با پنجمین روز ماه محرم یکی از درهای آرامگاه بابا فرید که به نام «دروازه بهشت» است به مدت 5 روز گشوده می‌شود و هزاران نفر از ارادتمندان او از طریق این در وارد آرامگاه شده و به راز و نیاز می‌پردازند.

این دروازه طی یک مراسم ویژه توسط «پیر مودود مسعود» سجاده نشین این آرامگاه باز می شود و پس از 5 روز به مدت یک سال بسته می‌شود.

در مراسم بزرگداشت بابافرید ده‌ها هزار نفر از ارادتمندان او از نقاط مختلف پاکستان به پاک پتن سفر کرده و مزار او را زیارت می‌کنند.

گفته می شود در بین ارادتمندان وی 600 نفر از پادشاهان بزرگ نیز وجود داشته‌اند.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,91/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۹۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۵ درصد مزارهای شهدا در زنجان ساماندهی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد مزارهای واقع در گلزارهای شهدای استان ساماندهی شده است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، عباس برزگر، امروز_ یکشنبه دوم اردیبهشت_ در نشست مشترک با شهرداری زنجان اظهار کرد: قبور شهدا بعد از مدتی نیاز به ساماندهی و اصلاح دارند، این کار معمولاً توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و بنیاد شهید نیز مساعدت دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد مزارهای واقع در گلزارهای شهدای استان زنجان ساماندهی شده است و تاکنون ۲۷۶۱ مزار در ۳۷۱ گلزار استان ساماندهی شده و با تأمین اعتبار لازم، ۱۰۰ درصد گلزارهای شهدای استان ساماندهی خواهند شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به اینکه شمار گلزارهای شهدای استان ۴۳۰ گلزار است، افزود: ۲۹۰۶ مزار در این گلزارها قرار دارد که ۴۰۵ گلزار با ۱۱۱۰ مزار در روستاها و ۲۵ گلزار با ۹۹۶ مزار در شهرها واقع شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات مزارهای شهدا از بین رفتن سنگ‌نما و آسفالت ورودی گلزار شهدا، مشکل آب، وجود نداشتن نور کافی در مزار شهدا و نظافت نکردن مستمر به ویژه روزهای پنجشنبه و وجود نداشتن سطل دفع زباله در مزارهای شهدا است.

به گزارش ایمنا، نشت آب و تخریب یکی از ستون‌ها، نبود پل نرده‌ای برخی قسمت‌های آبراه، وضعیت انباشت زباله به‌ویژه در ساعات پایانی روزهای پنجشنبه، مشکلات به وجود آمده توسط متکدیان و افراد معتاد و وجود نداشتن حصار که موجب ورود خودروها به محوطه مسقف مزارها می‌شد و تخریب مزارها را در پی داشت، در گلزار شهدای بهشت فاطمه (س) از مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

روند بهسازی مزار ۱۱ شهید آرام گرفته قطعه شهدای بهشت زهرا (س) که تنها به کف‌سازی و نصب کفپوش بتنی اکتفا شده بود و نصب نشدن یادمان شهدا از جمله مطالبات بنیاد شهید زنجان در این جلسه بود.

در این جلسه پیشنهاد شد نسبت به تعبیه دوربین ۳۶۰ درجه در هر دو گلزار بهشت فاطمه و معصومه (س) توسط شهرداری اقدام شود.

برگزاری جلسه مشترک مدیران بنیاد و شهرداری زنجان با فرماندهی انتظامی استان در خصوص تعبیه کانکس انتظامی و ایستگاه نگهبانی در بهشت فاطمه و معصومه (س) و پیگیری ساخت یادمان شهدا در بهشت زهرا (س) از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین معاونت خدمات شهری شهرداری و رئیس بنیاد شهید شهرستان زنجان به عنوان نمایندگان دو دستگاه معرفی شدند تا به صورت ماهانه و مستمر از مزارهای شهدا بازدید تا نسبت به رفع نواقص اقدام شود.

در خصوص ادامه بهسازی و رفع مشکلات قطعه شهدای بهشت زهرا (س) نیز مقرر شد مدیر آرامستان‌ها و رئیس بنیاد شهید شهرستان زنجان تا حصول نتیجه پیگیری و گزارش به شخص شهردار ارائه شود.

کد خبر 746565

دیگر خبرها

  • رئیسی: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است
  • بازدید رئیسی از آرامگاه اقبال لاهوری+ فیلم
  • گفت و شنود/ بابا نداشت!
  • ۱۶۰۰۰ مترمربع از معابر آرامستان بهشت رحمت شهرکرد آسفالت شد
  • واکاوی برتری ذوب‌آهن مقابل آلومینیوم؛ بهشت امیدواران
  • توزیع آسفالت در معابر آرامستان بهشت رحمت شهرکرد
  • توزیع ۴۲۰۰ تن آسفالت در معابر آرامستان بهشت رحمت
  • بابا، چرا ما هوادار رئال مادرید نیستیم!
  • پدر شهید والامقام عبدالرضا هردوانه آسمانی شد
  • ۹۵ درصد مزارهای شهدا در زنجان ساماندهی شد