میرباقری گفت: برای نقش شمر فقط یک گزینه هست و آن تویی!
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۵۹۶۵۶
تلویزیون هیچ اقدامی در جهت حمایت از هنرمند خود انجام نمیدهد و اگر بخواهیم مشکلات را به مدیران و مسئولان تلویزیون بگوییم کسی پاسخگو نیست، چون آنها فقط تهیهکننده پروژهها را میشناسند و این روزها فقط به سلبریتی توجه دارند و ما را فراموش کردهاند.
خبرگزاری تسنیم: تلویزیون هیچ اقدامی در جهت حمایت از هنرمند خود انجام نمیدهد و اگر بخواهیم مشکلات را به مدیران و مسئولان تلویزیون بگوییم کسی پاسخگو نیست، چون آنها فقط تهیهکننده پروژهها را میشناسند و این روزها فقط به سلبریتی توجه دارند و ما را فراموش کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزگار روزگار خوبی نیست و کمتر به پیشکسوتان و هنرمندان تلاشگر سریالها و فیلمهای ماندگار تلویزیون و سینما توجه میشود. حتی صدایشان به جایی نمیرسد که حقشان را از تهیهکنندگان بگیرند و یا مدیران نمیدانند که بازیگران قدرتمند و کاربلد تلویزیون و سینما اصلاً کجا هستند و وقتی کار نمیکنند و خانهنشین شدهاند از کدام منبع درآمد امرار معاش میکنند. اینجا باید تکرار کرد که اتکا به سلبریتیها و توجه به تعداد فالوورها، باعث شده تا یک عده هنرمند حقیقی خانهنشین بشوند و جایشان را یک عده بیهنر بگیرد که هیچ کاربردی جز مانور چهره برای مخاطب ندارند. اما این پیشکسوتان و بازیگران قدرتمند و کاربلد مفهوم و محتوای غنی را از کالبد هنر به رخ میکشند. در عین حال کار فاخر هم با حضور این بازیگران حرفهای و کاردان به جایی میرسد مگرنه کاری از دست بازیگرانی که به واسطه تعداد فالوور و قدرتنمایی در فضای مجازی انتخاب میشوند، برنمیآید. یکی از این بازیگران، محمد فیلی بازیگر سریالهای ماندگاری همچون «روزی روزگاری»، «مختارنامه»، «عملیات ۱۲۵»، «جلالالدین»، «هشت و نیم دقیقه» و «هاتف» این روزها حال و احوال خوبی ندارد؛ دندهاش شکسته و به سختی صحبت میکند، چون خون فضای ریهاش را فراگرفته، ولی کسی از او خبری نمیگیرد. هیچکدام از مدیران تلویزیون و حتی برخی از تهیهکنندگان هم توجهی نمیکنند که چه بر سر فیلی و امثال فیلی بازیگران پیشکسوتی که کارنامه هنریشان معرف فرهیختگی و هنرمندیشان است و نه با لابی و مانور چهره به جایی رسیده باشند. به سختی شماره تماس جدید او را پیدا کردیم و لحظاتی ضمن مروری بر نقش فاخر شمر او در سریال «مختارنامه» پای درد و دلهای استاد محمد فیلی بازیگر پیشکسوت تلویزیون نشستیم.
مشروح این گپ و گفت: را در ادامه میخوانید:
محمد فیلی بازیگر نقش شمر در سریال «مختارنامه» گفت: من در همان روز اول که تصویربرداری سریال «تکسواران» کلید خورد در صحنهای سوار الاغ شدم، اما چون تجهیزات مناسب مهیا نبود به زمین خوردم. تجهیزات لازم در زمان کار وجود نداشت و باعث شد من سر صحنه تصویربرداری از الاغ به زمین بیفتم و یکی از دندههایم بشکند البته پنج روز بعد هم سر صحنه تصویربرداری سریال آمدم و همراه با درد به بازی خود ادامه دادم و بعد متوجه شدم که دنده من شکسته است. اینها مسائلی است که باید از قبل پیشبینی شود و به طور مثال برای الاغ پالان بگذارند، اما نگذاشتند و استانداردها رعایت نشد و به همین دلیل من دچار آسیب شدم.
وی تصریح کرد: «تکسواران» البته بعد از ۱۵ روز تصویربرداری تعطیل شد و ماحصل این حضور خانهنشینی و دردهایی است که تحمل میکنم. به سختی میتوانم نفس بکشم و در ریهام خون جمع شده و هیچکسی هم یاد من نمیکند. مگر اینکه به بیمارستان بروم خیلی نمایشی عیادتی داشته باشند و عکس تبلیغاتی بگیرند. اینها بیتوجهی و بیمهری است که صنف و انجمنی در تلویزیون وجود ندارد که بتوانند برای مشکلاتمان به آنجا رجوع کنیم.
بازیگر پیشکسوت تلویزیون با انتقاد از وعدههای پوشالی برخی از تهیهکنندگان، افزود: گاهی پیش میآید ما در پروژهای بازی میکنیم، ولی به دلیل مشکلات بودجهای دستمزدمان را نمیدهند. واقعاً باید چه کار کنیم! ما که خارج از رسانهملی فعالیت میکنیم و حقوق ثابتی نداریم و بیمه هم نیستیم، وقتی دستمزدمان را ندهند از کدام منبع درآمد هزینههای هنگفت بیماریمان را تأمین کنیم. اینها دردهایی است که به واسطه بیمهریها و بیتوجهیهای برخی از مدیران مربوطه در صداوسیما بیشتر هم میشود. چرا تهیهکننده سریال «هاتف» و «آرام میگیریم» به وعدههایشان عمل نمیکنند که بنده تاکنون نتوانستهام دستمزدم را دریافت کنم.
فیلی با اشاره به نبود صنفی در تلویزیون برای پیگیری این مسائل اظهار کرد: بسیاری از ما بازیگران که در تلویزیون کار میکنیم عضو خانه تئاتر و انجمن بازیگران سینما هستیم، اما عمده کارمان در تلویزیون است. درحالیکه تلویزیون صنف و انجمنی ندارد و ما نمیدانیم مشکل خود را به چه کسی باید بگوییم. البته در تئاتر و سینما انجمنهایی هستند که کجدار مریض یک رسیدگیهایی دارند، اما تلویزیون هیچ اقدامی در جهت حمایت از هنرمند خود انجام نمیدهد. اگر بخواهیم مشکلات را به مدیران و مسئولان بگوییم کسی پاسخگو نیست، چون آنها فقط تهیهکننده پروژهها را میشناسند. به ما اهمیتی داده نمیشود و هرچهقدر هم بخواهیم برای گرفتن حق خود برویم و بیاییم کسی به ما توجه نمیکند.
*این روزها سریال «مختارنامه» دوباره روی آنتن رفته و بسیاری به این عدم تداوم ساخت سریالهای فاخر تلویزیونی انتقاد کردهاند. بازیگر نقش شمر در «مختارنامه» هم به این وضعیت تکرار کردن سریالهای فاخر و عدم توجه به ساخت کارهای ماندگار تلویزیونی به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: من بسیار خرسندم که سالهای سال مردم سریال «مختارنامه» را میبینند و از تماشایش لذت میبرند. اما بیشتر از این سریالها باید ساخته شود و به جای برخی پرداختهای ضعیف و بیمحتوا، به فکر ماندگاری آثار باشیم. مصداق بارز آن معطلی ده ساله کارگردانی همچون میرباقری که ذهن خلاق و پرداخت هنرمندانه و قدرتمندی دارد که منتظر ساخت «سلمان فارسی» است. البته این روزها جدیتر ساخت این سریال دنبال میشود که میرباقری به من گفته آماده باش در این سریال بازی کنی! و امیدواریم تا سال آینده کلید بخورد.
وی با بیان اینکه برای نقش شمر هیچ گزینهای نبود، تأکید کرد: بسیاری به من گفتند چرا این نقش را بازی کردی و به من خرده میگرفتند. حتی داود میرباقری که برای هر نقشی چندین گزینه داشت. به من گفت: برای نقش شمر فقط یک گزینه هست و آن هم تویی! الان هم چند باری برای پروژههای دیگر پیشنهاد شده این نقش را تکرار کنم، اما من نپذیرفتهام و نمیپذیرم. چون اعتقاد دارم هرآنچه درباره شمر بود در «مختارنامه» ارائه دادم و بیشتر از این با کلیشه و تکرار همراه میشود.
فیلی در پایان درباره کارهای دیگر که به زودی روی آنتن تلویزیون میروند، گفت: این روزها مشغول بازی در سریال «بانوی عمارت» عزیزالله حمیدنژاد بودم که نقش یک تاجر بازاری را بازی کردم. این سریال تلویزیونی امسال به آنتن تلویزیون میرسد؛ چرا که مراحل تصویربرداریاش تا چند روز آینده تمام میشود و سریال «تک سواران» هم که فعلاً به دلیل پارهای از مشکلات تعطیل شده است.
منبع: فردا
کلیدواژه: مختارنامه نقش شمر میرباقری محمد فیلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۹۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
مدتهاست که رضا عطاران در تلویزیون سریال جدیدی ندارد، درحالیکه برخی در فضای مجازی شایعاتی از حضور او را در این سریال مطرح میکنند، اما کارگردان سریال به یک واقعیت اشاره کرد.
به گزارش تسنیم، یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیتهای محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته میشود. همین نکته باعث شد برخی در فضایمجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب، اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده میکنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.
علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رقم میخورد و به یک خانوادهای برمیگردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلیاش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر میگویند فامیلیاش «ی» نسبتی میگیرد و او را «آهنگری» میخوانند.
وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی میکند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی میکند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.
این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترینهای طنز در تلویزیون کار میکردند و بسیاری از خیابانخلوتکنهای تلویزیون جزو همین طنزها و کمدیهای سیما بودند.