Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ اینکه یزد را حسینیه ایران می‌نامند، صحبت یکی دو سال ویکی دو دهه نیست، صحبت از صد‌ها سال عرض ارادت و ادب مردمان دارالعباده به محضرمقدس اباعبدالله الحسین (ع) است که نسل به نسل منتقل و هر روز حرارت آن در قلوب مومنین دارالعباده شعله ور ترمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی، مسئول دبیرخانه یزد حسینه ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: عزاداری در یزد بیش از هشتصد سال و روضه خوانی در استان پانصد سال قدمت دارد.

وی افزود: کثرت روضه‌ها در یزد به نحوی است که ۳۶۵ روز سال در یزد مراسم روضه خوانی برای اهل بیت علیهم السلام و بخصوص سید و سالار شهیدان برگزار می‌شود که اوج آن در ایام محرم و صفر است.

شور حسینی در خانه امام حسینی یزد

خانه امام حسینی یزد به مدت دو قرن است که میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین است.

محمد امام حسینی از متولیان کنونی خانه امام حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: حاج محمد لاری از اهالی شهر لار در استان فارس، در عالم خواب سیدالشهداء را دیده و طبق دستوری که از حضرت می‌گیرد به یزد می‌آید و در مکان کنونی زمینی خریداری و در آن خانه‌ای بنا می‌کند.

وی ادامه داد: این خانه سه بخش دارد، قسمت مسجد، حیاط و قسمت تالار که به خیمه گاه معروف است.

علی امام حسینی، متولی خانه امام حسینی گفت: از ۱۸۳ سال پیش تاکنون، به طور پیوسته و بدون وقفه، هر سال از روز اول محرم تا ۱۴ روز و در ماه صفر از اربعین امام حسین (علیه‌السلام) تا ۱۲ روز روضه‌خوانی در این خانه برقرار است.

وی افزود: زمان روضه‌خوانی ازساعت دو و نیم ظهر شروع می‌شود و با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام می‌رسد.

متولی خانه امام حسینی ادامه داد: روز‌های تاسوعا و شب و روز عاشورا در این خانه به روی عزاداران حسینی باز است و در این مدت اکثر هیات‌های یزد برای عزاداری به این خانه می‌ایند و در روز عاشورا برای بیست و پنج هزار عزادارحسینی حدود ۴ تن برنج طبخ می‌شود که بین مردم توزیع می‌شود.

عشق به حسین، محدودیت ندارد

مدتی که در این خانه بودم، حاج اقایی را دیدم که پیشاپیش هیات سینه زنی حرکت می‌کرد، به سراغش رفتم، حاج علی گفت: از دوران کودکی با پدر و مادرم در مجالس عزاداری اباعبدالله شرکت کردم و الان حدود هفتاد سال است به عشق امام حسین(ع) برای ارباب در هیات، سینه میزنم.


عشق و محبت به سالار شهیدان پیر و جوان، مسلمان و غیر مسلمان نمی‌شناسد، این موضوع را به خوبی می‌شد از حضور تعدادی گردشگر خارجی که برای تماشای عزاداری منحصر به فرد مردم یزد به خانه امام حسینی آماده بودند، فهمید.


ادوارد یکی از گردشگران ایتالیایی گفت: ما از نهضت امام حسین (ع) و عزاداری مردم ایران به خصوص مردم یزد در کشورمان شنیده بودیم، اما حالا دیدن این همه شور و هیجان برایم جالب است و به خاطر می‌سپاریم و با خود همراهی می‌کنم.



یکی از خادمان اما در این مراسم گفت: تمام زندگی ما به اهل بیت و امام حسین (ع) گره خورده است و هر ساله برای کمک  به آشپزخانه خانه امام حسینی می‌آیم و تا زمانی که زنده هستم برای خدمت به اهل بیت این کار را انجام می‌دهم.


خانه امام حسینی یزد که در بافت تاریخی شهر جهانی یزد واقع شده ، در سال ۸۱  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ص

گزارش از فائزه شجاعی فر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گزارش استان ها محرم97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات برخورد عظیم بمب اسرائیل به ساختمان حزب الله

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 14 جنگنده‌های رژیم اسرائیل به دو ساختمان در مناطق عیتا الشعب و بیضاء در جنوب لبنان حمله کردند و ادعا کردند این ساختمان‌ها مراکز نظامی حزب الله لبنان بوده است. لحظات این بمباران مهیب را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • تصاویر هوایی ویرانی عظیم در خان‌یونس را نشان می‌دهد
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • لحظات عظیم ترین بمباران لبنان توسط اسرائیل
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • لحظات برخورد عظیم بمب اسرائیل به ساختمان حزب الله
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید