Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، بازاریابی شبکه‌ای، یکی از راه‌های تجارت نوین است که ده‌ها سال پیش در کشورهای غربی آزمون‌وخطاهای خود را پس داد و با داشتن ثمرات بسیار زیاد در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی، به اقصی نقاط جهان و از جمله ایران نیز قدم گذاشت.

سابقه فعالیت بازاریابی شبکه‌ای در کشور ما به‌صورت قانونی و مجاز به سال 1390 و دریافت اولین مجوز بازاریابی شبکه‌ای باز می‌گردد؛ ولیکن سال‌هاپیش‌ازاین رویداد، فعالیت سودجویان و کلاه‌برداران با ظاهرسازی بازاریابی شبکه‌ای، از اوایل دهه 80 به‌صورت غیرقانونی و هرمی، تحت عناوین شرکت‌هایی مانند گلد کوئست آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت‌های غیرمجاز در اوایل فعالیت خود با سوءاستفاده از احساسات و ناآگاهی مردم، هزاران قربانی مالی گرفتند و بساط این شرکت‌ها با اقدام قانونی محکم در اواخر دهه یادشده برچیده شد.

باگذشت بیش از7سال از آغاز به کار اولین شرکت‌های بازاریابی  شبکه‌ای درکشور،‌ مشاهدات عینی و تحقیقات اجتماعی حاکی از آن است که باوجود دیدگاه‌های مختلف در خصوص این تجارت، شکل قانونی آن ثمرات زیادی ازجمله افزایش میزان کارآفرینی و اشتغال و همچنین رونق تولید و توزیع کالای ملی داشته است.

با قانونی شدن و تنظیم قواعد ساختاری مفید برای بازاریابی شبکه‌ای، کار برای عده‌ای از سودجویان که سال‌ها پیشی رویه غیرقانونی و کلاه‌برداری این تجارت را پیش گرفته بودند،‌ دشوار شد و متأسفانه بارها این افراد در قالب شرکت‌های قانونی اقدام به آغاز تجارت شبکه‌ای کردند اما هر بار پس از مدتی کوتاه با برخورد قانونی و پلمپ دفاتر مواجه شدند.

درحال حاضر گروهی، درشبکه‌های مجازی یا اینستاگرام نیز شروع به فروش محصولاتی با نام صنایع‌ دستی به شکل جدیدی با موضوع بازاریابی شبکه‌ای کردند، که اکثر قریب به‌اتفاق خوانندگان از فریب‌کاری آنان در جذب بازاریابان و فروش محصولات بی‌کیفیت وبعضاًگران سخن می‌گویند. اما سؤال اینجاست که چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

شکل‌گیری بازاریابی شبکه‌ای درفضای مجازی به‌نوعی اخلال درنظام اقتصادی و حتی اخلال در هویت باقی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی است،که متأسفانه اینروزهاازسوی بعضی‌هابدین‌صورت و یا درمراکزعمومی چون پارک‌هاونشست‌های شبانه درحال شکل‌گیری است که شاهدپیگیری متعدد مسئولان دراین خصوص هستیم وتاحدودی نیزتوانسته‌اندنسبت بی‌قانونی این‌گونه افرادبرخوردهای قانونی راانجام دهند.

بازاریابی شبکه‌ای در شرکت‌هایی که به‌صورت قانونی مبادرت به فعالیت کرده‌اند دارای مزایای بسیاری برای مردم و کشور است، اماعملکرد بعضی ازشرکت‌های بدون مجوز که صنایع مختلف غیرمجاز راتبلیغ و توزیع می‌کنند و سرشاخه‌های مختلف هرمی شکل  راتشکیل می‌دهند، دیدگاه عمومی جامعه رانسبت به این نوع فعالیت منفی کرده است.

گفتنی است،فعالیت براساس ضوابطومقررات آیین‌نامه موضوع ماده 87 قانون نظام صنفی که بسیاری ازموضوعات بازدارنده وبعضاً تجارب سایرکشورهای موفق درزمینه بازاریابی شبکه‌ای درتدوین آن مورد استفاده قرارگرفته است و همچنین عرضه کالاهاباکیفیت وقیمت مناسب، می‌تواندتضمین‌کننده درآمدطولانی‌مدت برای فعالی ومسئولین شرکت‌هاباشد و همچنین به ماندگاری فعالیت بازاریابی شبکه‌ای درکشورکمک شایانی نماید.

هرچند باید بدانیم، دست‌یابی به موفقیت دراین کسب‌وکار نیز مانند هرکسب‌وکار دیگری نیاز به فاکتورهای خاصی دارد و برخی ازعوامل موفقیت دراین حرفه اکتسابی بوده وبرخی براساس کارمداوم وکسب تجربه به دست می‌آیند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اجتماعی و اقتصادی اشتغال جامعه قانون کشورهای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۰۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام شرکت هرمی کیونت در کرج

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حکمت الله شجاعی گفت: با وقوع کلاهبرداری‌های متعدد از شهروندان غیر بومی تحت عنوان عضویت در شرکت هرمی موسوم به کیونت، رسیدگی به پرونده در دستور کار پلیس آگاهی البرز قرار گرفت.

رئیس پلیس آگاهی استان البرز مطرح کرد: تحقیقات ابتدایی کارآگاهان نشان می‌داد افرادی با ایجاد یک هرم تحت عنوان شرکت کیونت به بهانه کاریابی در شرکت‌های معتبر دولتی، جوانان را اغفال و جذب کرده‌اند.

سرهنگ شجاعی بیان کرد: بنا بر حساسیت موضوع، تحقیقات به صورت تخصصی آغاز شد و در مرحله اول کارآگاهان با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم و روش‌های علمی هویت ۱۲ نفر را شناسایی کردند.

وی خاطرنشان کرد: کارآگاهان در گام بعدی با روش‌های علمی و بررسی‌های تخصصی مخفیگاه‌های متهمان را در منطقه حیدرآباد شناسایی کردند و پس از هماهنگی‌های لازم با مرجع قضائی موفق به دستگیری آنها شدند.

این مقام انتظامی مطرح کرد: متهمان پس از انتقال به پلیس آگاهی در تحقیقات به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری از شهروندان با شگرد تشکیل باند هرمی موسوم به شرکت کیونت اعتراف کردند. ارزش کلاهبرداری انجام شده توسط این باند حدود دو میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کد خبر 6091353

دیگر خبرها

  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • دستگیری ۲۲ عضو یک شرکت هرمی در نوشهر
  • انهدام شرکت هرمی کیونت در کرج
  • ۲۲ نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند
  • دستگاه‌های نظارتی مشکلات شرکت پیش فروش خودرو را هشدار می‌دادند
  • دستگیری ۲۲ نفر از اعضای یک شرکت هرمی در نوشهر
  • برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند