Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@08:20:54 GMT

اجرای آهنگ حماسی 200 ساله محرم در ابرکوه

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۰۸۸۱

اجرای آهنگ حماسی 200 ساله محرم در ابرکوه

اوج آیین عزاداری مردم شهرستان همانند بقیه مناطق استان یزد و کشور همراه با شور حسینی در روزهای تاسوعا ( نهم ) و عاشورا ( دهم) به اوج خود می رسد.
در این ایام پارچه های سیاه و کتیبه های عزا، زینت بخش مساجد و حسینیه هاست، زنگ تلفن های همراه با نوحه و مصیبت خوانی به صدا در می آید و برخی مردم خودروهای خود را مزین به اشعار عاشورا و سروده های حماسی کربلا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آیین سوگواری سنتی مردم ابرکوه، بیشتر آنها در روز عاشورا با پای برهنه از محله ها و کوچه ها راهی تکایا می شوند و با نظم خاصی به طرف محلات دیگر حرکت می کنند .
عزاداری مردم در روز عاشورا همراه با زنجیرزنی، سینه زنی، تعزیه خوانی، حمل علم و بیرق هایی همراه است که در سوگ شهادت مظلومانه سرور شهیدان عالم عزاداری می کنند.
در این ایام حضور با شکوه جوانان و نوجوانان چشمگیر است و برخی با اینکه سن و سالی ندارند، چنان برای سرور شهیدان اشک ماتم می ریزنند، اگر در حادثه عاشورا بودند، عاشقانه جان خود را در طبق اخلاص می گذاشتند و در رکاب اباعبدالله (ع) جان خود را نثار می کردند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ویژگی عزاداری مردم این شهرستان در محرم می گوید: آیینی با عنوان « آهنگ حماسی موسیقی محرم ابرکوه » با بیش از 200 سال سابقه به مناسبت محرم و با هدف هماهنگ کردن هیات های سینه زنی و زنجیر زنی در فضای معنوی اجرا می شود که شور حال خاصی به سوگواری امام حسین (ع) می بخشد.
حجت الاسلام سید کاظم دشت آبادی افزود: این موسیقی سنتی به نام « طبل ، شیپور و سنج » در ابرکوه معروف است .
وی ادامه داد : برای هماهنگ کردن زنجیر زنان که در حسینه ها و مساجد عزاداری می کنند، این موسقی با همکاری ده ها نفر افراد خبره به سبک خاصی اجرا می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: زنجیر زنان در پایان مراسم و با گفتن حسین ، حسین، ابوالفضل و با نواخته شدن آهنگ آیین عزاداری می کنند.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: نواختن موسیقی محرم در شهرستان های مختلف ایران با ابرکوه متفاوت است که به صورت حماسی نواخته می شود.
عباس قدیریان با اشاره به اصالت مذهبی و حماسی موسیقی ، اظهار داشت : این آهنگ در شورای ثبت کشور در 22 آذر ماه 1391 با شماره 699 در فهرست آثار معنوی و ناملموس ایران ثبت شد.
وی افزود: این آهنگ به عنوان آهنگ بومی و محلی همراه با طبل و سنج و شیپور در مراسم زنجیر زنی نواخته می شود.
قدیریان با بیان اینکه می توان گفت که ریتم این آهنگ ( طبل ، شیپور و سنج ) در کشور بی نظیر است، تاکید کرد: بزرگان شهرستان که در سالیان گذشته برای زیارت به کربلا مشرف شده بودند و آن زمان در میان آهنگ هایی که به مناسبت سوگواری سید الشهدا(ع) رواج داشت این سبک را الگوبرداری کردند که اکنون به عنوان فرهنگ بومی ابرکوه مطرح است .
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ابرکوه تاکید کرد: آهنگ محرم ابرکوه بیشتر در محله « دربقلعه» سابقه تاریخی دارد.
وی یادآور شد: این آهنگ بیشتر در صبح عاشورا و در این محله برای تعزیه خوانی استفاده می شود و بیشتر حماسی است و با اجرای آن اشک بر گونه های افراد پیر و جوان ، زن و مرد جاری و حادثه عاشورا را در اذهان تداعی می کند.
یکی از محققان ابرکوه به خبرنگار ایرنا گفت: اجرا کنندگان این آهنگ به صورت موروثی این وظیفه را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: اجرا کنندگان موسیقی محرم هنگام ورود به حسینیه ، یک ریتم را اجرا می کنند، در زمان عزاداری دسته ها در خیابان ریتمی دیگر را می نوازند و بیشتر یادآور ابعاد حماسی کربلا هستند.
حامد اکرمی افزود: در محرم طبالان در حسینه ها آماده می شوند تا در ایام عزاداری که روزهای ششم تا دهم به اوج خود می رسد ، برنامه اجرا کنند.
وی تصریح کرد: از میرزا عبدالغنی یکی از مجتهدان این شهر که گفته شد در 14 علم اجتهاد داشت، یکی از آنها علوم آهنگ مذهبی بود.
وی ادامه داد: از این عالم نقل شد، طبلی که امروزه در ابرکوه نواخته می شود، اغلب با آهنگ « مظلومم حسین، محرومم حسین » ، « یاحسین ، حسین حسین » در هنگام ورود طبالان همراه با هیات زنجیر زنی به تکایا « شاه حسین یا حسین شاه» که بیشتر در کوچه ها و زمان حرکت هیات زنجیر زنی همراه است، نواخته می شود .
این محقق تاکید کرد: حرفه طبلان، شیپورچی و سنج زنان در ابرکوه موروثی است که بیشتر در خانواده های فتح اله اسماعیل ، حسین فتح اله ، علی فتح اله ، شیرخوان فتح اله و غلامحسین محمدی پور دیده می شود.
همچنین خانواده های حسن کارگر ، زین العابدین عزیزی، محمد عزیزی و عباس عزیزی پناه ، علی عطوف و فردی بنام اسکندر از محله بازار که طبل بزرگی داشت و امروز به طبل اسکندر معروف است، این آهنگ را اجرا می کنند.
ابوالفضل نادعلی یکی از طبل زنان معروف در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در زمان های قدیم تمام شهر یک هیأت داشت و مردم با حضور در محله درب قلعه که بیشترین جمعیت را داشت هیأت راه اندازی می کردند.
وی افزود: در گذشته هنگامی که طبالان و زنجیرزنان به مکان روضه خوانی می رسند، هرگز قبل از اتمام عزداری به محفل وارد نمی شدند، پس از اتمام روضه خوانی از سوی روحانی، زنجیرزنان و طبالان عزاداری را شروع و سپس وارد مجلس عزا می شدند.
نادعلی ادامه داد: ولی امروزه به علت جمعیت زیاد و برنامه های فشرده، کمتر شاهد رعایت این گونه مسائل هستیم.
شهرستان ابرکوه 70 هیات مذهبی شناسنامه دار و سازماندهی شده دارد که یکی از این هیات ها ویژه بانوان است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت رئیس اداره تبلیغات اسلامی زن و مرد عزاداری محرم موسیقی رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری

به گزارش "ورزش سه"، پس از روی کار آمدن محرم نویدکیا، وضعیت مس رفسنجان از این رو به آن رو شده و پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در لیگ برتر، این تیم دو روز قبل و در جام حذفی نیز موفق شد با غلبه بر پیکان در ضربات پنالتی، راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شود.

طی یازده دیداری که نویدکیا روی نیمکت مس نشسته است، این تیم شکستی را متحمل نشده و با کسب چهار پیروزی و هفت تساوی (یک بازی پیروزی در ضربات پنالتی) توانسته است وضعیت رفسنجانی‌ها را سر و سامان ببخشد و در جام حذفی نیز به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته‌اند.

اما دست‌بند محرم نویدکیا در هفته‌های اخیر به سوژه مورد توجه صفحات مجازی خصوصا هواداران سپاهان و مس رفسنجان تبدیل شده است. جایی که سرمربی مسی‌ها هم در دوره‌های قبلی مربیگری خود و هم در مقطع فعلی با یک دستبند خاص در مسابقات حضور پیدا کرده است.

حالا مشخص شده است که دستبند نویدکیا، ساخته دست دخترش بوده و سرمربی مس نیز به او قول داده است که همواره این دستبند را به همراه داشته و به همین دلیل است که محرم همواره با این دستبند در مسابقات مختلف حضور پیدا می‌کند و آن را در هیچ شرایطی از خودش دور نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • اجلاسیه سرداران و شهدای کهگیلویه به جهان مخابره می شود
  • نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز صداوسیما در انعکاس اقدام حماسی «وعده صادق»
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری