Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:
افزایش ماشین‌ها، رُبات‌ها و الگوریتم‌ها تا کمتر از یک دهه آینده به تولید بیش از ۱۳۰ میلیون شغل در اقتصاد جهانی می‌انجامد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، هر چند بسياري از مردم نگران از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي با افزايش تعداد ربات‌ها هستند اما نتايج تازه‌ترين پژوهش مجمع جهاني اقتصاد نشان مي‌دهد پيشرفت فناوري‌هاي نوين ممكن است به از بين رفتن 75 ميليون شغل در يك دهه آينده منجر شود اما در عين حال حدود 133 ميليون فرصت شغلي تازه هم ايجاد مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پيش از اين نگراني بزرگ كارشناسان رشد اقتصاد رباتي در مشاغل انساني و بيكار شدن ميليون‌ها كارمند و كارگر بود كه مي‌توانست استانداردهاي زندگي را در كشورهاي پيشرفته تحت تاثير قرار دهد. گزارش مجموع جهاني اقتصاد WEF تا حدودي اين نگراني را برطرف مي‌كند، با اين توضيح كه تاثير پيشرفت فناوري‌هاي نوين در از بين رفتن و به وجود آمدن فرصت‌هاي شغلي بسيار شبيه دوره‌هاي تاريخي اقتصاد و صنعت از جمله اختراع موتور بخار است.

آغاز استفاده از موتورهاي بخار و نيروي برق در اقتصاد دنيا در حدود 100 سال پيش فرصت‌هاي شغلي تازه براي مردم به وجود آورد و به خلق طبقه متوسط اجتماعي انجاميد. پژوهش WEF با مشاركت مديران شركت‌هايي انجام شده كه نماينده 15 ميليون كارگر و كارمند در 20 كشور در گوشه و كنار دنيا هستند و نتايج آنها البته هشدارهايي هم درباره خطر افزايش وابستگي به فناوري و ربات‌هاي هوشمند به دست مي‌دهد.

به گفته مديران ارشد شركت‌ها، حدود نيمي از كارهايي كه انسان‌ها در محيط كار انجام مي‌دهند قابل جايگزيني با دستگاه‌ها و ماشين‌هاي هوشمند تا سال 2025 است. نكته جالب اينكه كارمندان يقه‌سفيد و آنها كه در موقعيت‌هايي چون حسابداري، ورود اطلاعات و پرداخت حقوق و دستمزد فعاليت مي‌كنند، بيش از ديگران بايد نگران از دست رفتن كار و جايگاه خود باشند. در اين ميان، افزايش سطح دانايي و آموختن مهارت‌هاي تازه جايگزيني با ربات‌ها را به تاخير مي‌اندازد.

بيش از 80 درصد شركت‌هاي بريتانيايي قصد دارند در پنج سال آينده سراغ استفاده بيشتر از فناوري‌هاي نوين بروند و نيمي از آنها هم عذر كاركناني را خواهند خواست كه مهارت لازم را براي كار با فناوري‌هاي پيشرفته ندارند. همين امروز شش ميليون بريتانيايي نگران از دست دادن كار خود در يك دهه آينده هستند و بانك انگلستان هم پيش‌تر نسبت به خطر حذف 15 ميليون شغل هشدار داده بود.

در همین زمینه: ببینید | کلاشنیکف ربات طلایی قاتل ساخت؛ سلاح تازه روسیه نشست جهانی ربات ۲۰۱۸ در پکن گشایش یافت ایران میزبان بزرگترین رویداد ورزشی ربات‌های جهان در ۲۰۲۰ شد ربات امدادرسان تونل‌ اختراع شد پرواز ابرقهرمانان روباتیک در پارک‌های شرکت دیزنی روباتی که دنبالتان می‌دود ساخت ربات جراحی که بدون سنسور، جراحی از راه دور انجام می‌دهد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن احیای واحد‌های راکد استان سمنان برگزار شد /ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مردم استان

جشن بزرگ احیای واحدهای راکد استان سمنان با حضور رئیس جمهور ایران اسلامی و اعضای هیات وزرا و کابینه سیزدهم در سمنان برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اسلامی در ادامه سفر استانی دوم خود به سمنان با حضور در شهرک صنعتی مرکز استان در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد در استان سمنان شرکت کرد.

قرار است به صورت نمادین بازگشت ۲۰۰ واحد راکد استان سمنان به تولید در دوران دولت سیزدهم تاکنون جشن گرفته شود. رئیس جمهور در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

رئیس جمهور قبل از این مراسم، طرح‌های توسعه‌ای نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان را نیز افتتاح کرده بود.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • احیای واحدهای تولیدی راکد ۱۹۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
  • جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی در استان سمنان/ ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مردم استان سمنان
  • ایجاد چهار هزار و ۲۳۵ فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • ایجاد ۴۵۰۰ فرصت شغلی در استان سمنان
  • جشن احیای واحد‌های راکد استان سمنان برگزار شد /ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مردم استان
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • ایجاد ۱۲ هزار و ۵۸۵ فرصت شغلی برای مددجویان لرستان
  • هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ تعاونی با ۱۶۰۰ فرصت شغلی طی امسال
  • ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد