Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@19:59:22 GMT

قوام فرایض دینی مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۱۴۳۴

قوام فرایض دینی مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است

ابراهیم قاسمی روشن، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات، اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، فرایض دیگر هم نیست.

وی قوام فرایض دینی را مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: گاهی شناخت درستی از شیوه امر به معروف و نهی از منکر نداریم و به گونه ای غلط با افرادی که مرتکب منکر شده اند برخورد می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی نیز از مصادیق مهم و اساسی امر به معروف و نهی از منکر غفلت می کنیم و به سراغ موارد ناچیز می رویم.

عضو ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان، آمران به معروف و ناهیان از منکر را نیازمند حمایت قانونی دانست و تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به منکرات حساس باشند و اقدام به ترویج معروفات کنند.

قاسمی روشن، حوزه امر به معروف و نهی از منکر را مختص به واجبات و محرمات ندانست و عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر شامل مستحبات و مکروهات نیز می شود، اما عبادات تنها بخش کوچکی از این امر گسترده است. مسائل اعتقادی از جمله ایمان به یگانگی خدا، باور به جهان آخرت، پذیرش وحی و باور به امامت و ولایت نیز جزو معروفات است که باید ترویج شود.

وی با بیان اینکه جامعه امروز به شدت به اخلاق گرایی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: صداقت، امانتداری، خوشرویی و صبوری از جمله معروفات در حوزه اخلاق فردی است. در بخش خانوادگی نیز تربیت فرزند یک معروف بزرگ است. خانواده نقش بسیار مهمی در تربیت فرزند دارد و وظیفه نهادهای آموزشی کمتر است.

امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عمومی است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به نقش  امر به معروف و نهی از منکر در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، خاطرنشان کرد: وجدان کاری، ترویج عدالت در جامعه و فراهم کردن زمینه حل مشکلات از جمله مردم معروفات اجتماعی است. امروز ایجاد اشتغال نیز یک معروف در عرصه اقتصادی محسوب می شود.

قاسمی روشن، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عمومی است، گفت: بدگمانی نسبت به دیگران خودش گناه است و اگر کسی در حوزه خصوصی مرتکب گناه شود، نباید آن را آشکار کرد.

وی گفتمان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را رضایتبخش ندانست و اضافه کرد: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر نهادینه شود، بسیاری از مفاسدی که امروز جامعه ما با آن مواجه است، رخ نمی دهد.

عضو ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان، از مسئولان خواست عزم جدی در گفتمان سازی امر به معروف و نهی از منکر در جام به ویژه در مراکز آموزشی داشته باشند و اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت عمومی بر رفتار دیگران است و لذا نباید کمرنگ شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: امر به معروف و نهی از منکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۱۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است

ایسنا/کرمان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است و باید این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کنیم.

سیدمهدی طبیب زاده امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری دومین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان(کرمان آیدکس ۲۰۲۴) اظهار کرد: برگزاری همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ فرصت مغتنمی است.

وی بیان کرد: برخی سهم جنوب استان را در شاخص‌های توسعه پایدار موثر می‌دانند در حالی که در شمال و مرکز استان کرمان نیز این شاخص‌ها پایین است و بایستی رویکرد استان به سمت ارتقاء شاخص‌های توسعه پایدار و زندگی مردم پیش برود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه موضوعی که نگران آن هستیم، آینده استان است، گفت: به دلیل اینکه اقتصاد استان کاملاً مبتنی بر منابع است و منابع، تجدیدپذیر(معدن و آب) نیستند و زمانی این منابع پایان می‌یابد و باید از همین حالا برنامه‌ریزان فکر کنند روزی که معادن نبود، باید چه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد درآمد مالیاتی استان کرمان از ۱۰ شرکت صنعتی معدنی است، تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند از محل منابع، توسعه یابد مگر منابع را صرف تکنولوژی و صنایع جدید بکند و باید سرمایه‌گذاری‌ها را به این سمت سوق بدهیم و رویداد کرمان آیدکس می‌گوید به سمت چه صنایع، خدمات و گردشگری پیش برویم که آینده نسل‌ها تامین شود.

طبیب زاده با بیان اینکه باید زنجیره ارزش نوآورانه و فناورانه در فولاد و مس داشته باشیم، افزود: رویداد کرمان آیدکس باب گفت و گو را باز می‌کند و می‌خواهد تحولی در نگرش‌ها ایجاد کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است و باید این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کنیم و افکار عمومی این مطالبه را از مسئولانی که منابع سرشار کشور و استان در اختیارشان است، چگونه می‌خواهند با این منابع آینده استان را بسازند؟

وی اظهار کرد: وقتی کارها مبتنی بر دانش باشد، تکنولوژی، خلق ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان به دنبال آن خواهد بود. ضمن اینکه پتانسیل استان کرمان در نیروی متخصص فراوان است و بسیاری از افراد موفق کشور و دنیا از این استان هستند.

طبیب زاده تصریح کرد: باید محیطی فراهم کنیم که پیش برنده کسب و کار باشد و نگرش را تغییر بدهد. بایستی برای عملکرد مسئولان معیار بگذاریم تا بدانیم مصرف منابع چه میزان منفعت برای استان داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش رشد منفی موالید سالیانه در گیلان
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • نمایشگاه کتاب تهران پس از ۳۵ دوره به قوام رسیده است
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • انعقاد قرار با روس‌ها برای صادرات زیتون رودبار
  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش با رقابت ۹۴۲۵ داوطلب در گیلان برگزار شد