Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-04@07:46:59 GMT

جان باختن بیش از ۹ میلیون نفر بر اثر سرطان

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۱۵۹۱

بنابر اعلام سازمان جهانی سرطان، سرطان مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان است، در سال جاری نیز ۱۸.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد و از این تعداد ۹.۶ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد. براساس این آمار، در این میان از هر ۸ مرد مبتلا به سرطان یک نفر و از هر ۱۱ زن مبتلا به سرطان ۱ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمارهای جهانی در زمینه مبتلایان به سرطان نشان می‌دهد، ابتلا به سرطان روند رو به رشدی را در سطح جهان در پیش دارد.
براساس پیش‌بینی سازمان بین‌المللی سرطان، در سال جاری ۱۸.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد. از این تعداد ۹.۶ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.
این سازمان ۴ سال پیش نیز پیش‌بینی کرد که ۱۴.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد که ۸.۲ میلیون نفر هم از این تعداد جان باختند.
این درحالی است که در بخش‌هایی از جهان که سیستم بهداشتی و درمانی بهتری وجود دارد، سرطان‌هایی که ریشه آن‌ها به سبک زندگی فرد بستگی دارد قابل پیش‌گیری است.
مانند سرطان ریه که عامل اصلی ایجاد آن مصرف سیگار و سرطان سینه که علت عمده ایجاد آن مصرف الکل و چاقی است.
به گزارش این سازمان جهانی، در کشورهایی با درآمد بالا از سه سرطان یک سرطان و از پنج سرطان دو سرطان قابل پیش‌گیری است. این امر می‌تواند با کاهش یا حذف عوامل زیست محیطی ایجاد کننده سرطان انجام گیرد.
یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز سرطان نیز سن است. چراکه بسیاری از کسانی که عمر طولانی دارند در طول زندگی خود به سرطان مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند.
اما دیگر عوامل موثر در مرگ افراد مانند سکته قلبی و مغزی بیش‌تر از سرطان قابل پیش‌گیری و درمان است.
بنابر اعلام سازمان جهانی سرطان، ۲۳.۴ درصد از مردم اروپا یعنی نزدیک به یک چهارم جمعیت این قاره به انواع سرطان مبتلا هستند. این افراد ۲۰.۳ درصد از آمار مرگ ‌و میرهای اروپا را شامل می‌شوند. این تعداد از افراد مبتلا به سرطان در قاره اروپا ۹ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند.
آمار ابتلا به سرطان در آمریکا نیز رقم قابل توجه‌ای دارد. به‌طورکلی حدود ۱۳.۳ درصد از جمعیت کل جهان را مردم آمریکا تشکیل می‌دهند. در میان جمعیت این کشور نیز ۲۱ درصد از مردم مبتلا به سرطان هستند. آمار مرگ در این دسته از افراد نیز ۱۴.۴ درصد است.
اما قاره آسیا با داشتن آمار بالاتری از افراد مبتلا به سرطان و جان باختگان این بیماری، وضعیت بدتری نسبت به اروپا و آمریکا دارد. براساس آمارهای رسمی ۴۸.۴ درصد فرد مبتلا به سرطان در سطح قاره آسیا وجود دارد. همچنین قاره آسیا سهم بیش‌تری در آمار جان باختگان سرطانی دارد. به‌طوریکه میزان مرگ افراد بر اثر سرطان در این قاره ۵۷.۳ درصد است.
براساس این گزارش، سرطان صرف نظر از میزان توسعه انسانی کشورها، مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در سطح جهان است.
یک سوم از مرگ‌های کل جهان بر اثر سه سرطان ریه، پستان و روده رخ می‌دهد. در این میان می‌توان بیش‌ترین مرگ‌ها در جهان را با رقم ۱.۸ میلیون نفر به سرطان ریه نسبت داد.
عمده‌ترین علت ابتلا به سرطان ریه نیز عدم آگاهی کافی مردم از عوامل ایجاد کننده آن است.
سرطان سینه نیز جان ۶۲۷ هزار نفر را در جهان گرفته و به‌عنوان پنجمین عامل مرگ در سطح جهانی محسوب می‌شود. عدم تشخیص به‌موقع این بیماری و عدم امکان درمان مطلوب آن در کشورهایی با درآمد پایین از علل اصلی ایجاد سرطان پستان محسوب می‌شود.
دکتر کریستوفلد ویلد از اعضای سازمان جهانی تحقیقات بر روی سرطان می‌گوید: برای مقابله با روند روبه رشد سرطان در جهان، باید در زمینه پیش‌گیری و تشخیص به‌موقع سرطان پیشرفت بیشتری داشته باشیم. مرجع / مـهـر

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند

ایتنا - بر اساس آمار و ارقامی که به‌تازگی گردآوری شده است، هفت کشور اکنون تقریبا تمام برق مورد نیازشان را از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند.
آلبانی، بوتان، نپال، پاراگوئه، ایسلند، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۹۹.۷ درصد برق مصرفی‌شان را با استفاده از انرژی زمین‌گرمایی، آب، خورشید یا باد تولید کرده‌اند.

علاوه بر این، داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر (IRENA) نشان داده است که ۴۰ کشور دیگر‌ــ از جمله ۱۱ کشور اروپایی‌ــ در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ دست‌کم ۵۰ درصد برق مصرفی‌شان را با استفاده از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیرتولید کرده‌اند.

پروفسور مارک جیکوبسون، استاد دانشگاه استنفورد که این داده‌ها را منتشر کرده است، گفت: «ما به فناوری‌های معجزه‌‌‌آسا نیاز نداریم.»

«ما باید با برقی کردن همه چیز و تامین برق از باد، آب و خورشید (WWS)، که نسیم دریا، فوتوولتایی خورشید، برق خورشیدی متمرکز، الکتریسیته زمین‌گرمایی، برق‌آبی اندک و برق‌آبی گسترده را شامل می‌شود، انتشار کربن را متوقف کنیم.»

پروفسور جیکوبسون همچنین متذکر شد سایر کشورها مانند آلمان نیز قادرند برای بازه‌های زمانی کوتاه از برق ۱۰۰ درصد تولیدشده از منابع تجدیدپذیر استفاده کنند.

آماری که آژانس بین‌المللی انرژی در ژانویه سال جاری منتشر کرد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، بریتانیا ۴۱.۵ درصد برق مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر تولید کرد‌ــ که ۱۰.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

در اسکاتلند، فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر معادل ۱۱۳ درصد مجموع برق مصرفی کشور در سال ۲۰۲۲ را تولید کردند.

کلر مک، مدیرعامل اسکاتیش رینیوبلز (Scottish Renewables)، آن زمان گفت: «این ارقام رکوردشکن نقطه عطف مهمی در مسیر اسکاتلند به سوی انتشار کربن صفر محسوب می‌شود، و پتانسیل عظیم منابع انرژی تجدیدپذیر ما در سطح جهانی را به‌روشنی نشان می‌دهد.»

در حالی که تولید برق اسکاتلند در قبضه انرژی باد است، پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که انرژی خورشیدی در دهه‌های آتی انرژی غالب در تامین برق جهان خواهد بود. 

در سال‌های اخیر با افزایش میزان بهره‌وری سلول‌های خورشیدی، که در اصل با به‌اصطلاح «ماده معجزه‌آسای» پروسکایت ارتقا پیدا کرد، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای صورت گرفته است.

هزینه‌های تجاری نیز کاهش پیدا کرده است، که سبب شد دانشمندان دانشگاه اکستر و کالج دانشگاهی لندن سال گذشته مدعی شوند که انرژی خورشیدی به «نقطه اوج بازگشت‌ناپذیری» رسیده است که آن را به منبع اصلی انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ تبدیل خواهد کرد.

بر اساس یافته‌های مقاله این پژوهشگران در سال ۲۰۲۳، که در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شد، پیشرفت‌های فناوری و اقتصادی به این معنی است که گذار به انرژی پاک فقط دست‌یافتنی نیست، بلکه اجتناب‌ناپذیر است.

پژوهشگران در این تحقیق نوشتند: «به‌دلیل مسیر فناوری که سیاست پیشین باز کرد، نقطه اوج خورشیدی بازگشت‌‌ناپذیر ممکن است گذشته باشد، مرحله‌ای که انرژی خورشیدی، بدون سیاست‌های اقلیمی بیشتر، به‌تدریج بر بازار انرژی جهانی غلبه می‌کند.»

«انرژی خورشید در دسترس‌ترین منبع انرژی موجود روی کره زمین است، و در چرخه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های فزاینده، جذابیت اقتصادی‌اش به‌سرعت رو به افزایش است.»

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان
  • فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴
  • واکنش زهره حمیدی به ویدئوی منتشر شده از او روی تخت بیمارستان | برای ۳ ماه قبل است، به سرطان مبتلا شده‌ام اما ...