Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@00:26:59 GMT

موراکامی از نامزدی جایزه جایگزین نوبل کناره گیری کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۲۱۷۳

موراکامی از نامزدی جایزه جایگزین نوبل کناره گیری کرد

  «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی که نامش در میان چهار نامزد جایزه جایگزین نوبل ادبیات بود از برگزارکندگان خواسته نامش را از فهرست نامزد‌ها حذف کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تایم، مسئولان برگزاری جایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کرده‌اند «هاروکی موراکامی» اعلام کرده قصد دارد تنها روی نوشتن تمرکز کند و از توجه‌های رسانه‌ای به دور باشد؛ به همین دلیل درخواست داده نامش از فهرست نامزد‌های جایزه جایگزین نوبل ادبیات حذف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پس از این‌که آکادمی سوئدی نوبل تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند، عده‌ای از چهره‌های شاخص فرهنگی سوئد دست به کار شدند و امسال قرار است نسخه خودشان را از مهم‌ترین جایزه ادبی جهان برگزار کنند. آن‌ها چندی پیش نام چهار نامزد نهایی خود شامل «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی، «نیل گیمن» رمان‌نویس بریتانیایی و دو نویسنده زن، «کیم توی» از کانادا و «ماریس کنده» از فرانسه را اعلام کردند.

«هاروکی موراکامی» همواره در چند سال اخیر یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه نوبل ادبیات بوده، اما نتوانسته این جایزه را کسب کند. رمان عاشقانه «جنگل نروژی» او که در سال ۱۹۸۷ منتشر و به اثری پرفروش تبدیل شد، او را به عنوان یک ستاره ادبی به شهرت رساند. «۱ Q. ۸۴» طولانی‌ترین رمان «موراکامی» است که سال ۲۰۰۹ در سه جلد به زبان ژاپنی چاپ شد. «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» در سال ۲۰۱۳ روانه بازار و با استقبال زیادی مواجه شد. جدیدترین اثر او به نام «قتل فرمانده» نیز در سال ۲۰۱۷ در ژاپن عرضه شد و قرار است امسال در آمریکا و از ماه نوامبر در بریتانیا منتشر شود.

«نیل گیمن» داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس سرشناس انگلیسی حالا شانس اصلی کسب جایزه جایگزین نوبل ادبیات محسوب می‌شود که نگارش رمان‌های «مرد شنی»، «خدایان آمریکایی»، «کورالاین» و «کتاب گورستان» را در کارنامه دارد. جوایز «هیوگو»، «نبیولا»، «برام استوکر» و مدال‌های «نیوبری» و «کارنگی» از جمله افتخار‌های این نویسنده آثار علمی - تخیلی و فانتزی هستند.

برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات در ماه اکتبر اعلام می‌شود؛ این در حالی است که جایزه نوبل ادبیات امسال برگزار نخواد شد و قرار است در سال ۲۰۱۹ دو برنده داشته باشد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: موراکامی جایزه نوبل ادبیات ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سالگرد درگذشت استاد سمیعی گیلانی

استاد احمد سمیعی گیلانی، چهره ماندگار ادبیات و پدر ویراستاری نوین ایران دوم فروردین ۱۴۰۲ در سن ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی متولد ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ هجری شمسی دوران دبستان و دبیرستان را با رتبه ممتاز در رشت پشت سر گذاشت. ابتدا در آزمون دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد، اما علاقه به ادبیات او را به این سو کشانید و دانشکده ادبیات را برگزید. در این رشته نیز با رتبه عالی فارغ التحصیل شد و وارد دوره دکترا شد.

«خیال پروری‌های تفرجگر انزواجو» از ژان ژاک روسو، «چیزها» از ژرژ پرک (ترجمه)، «ادبیات ساسانی»، «داتا گنج بخش» (زندگی‌نامه و تعالیم شیخ ابوالحسن علی بن عثمان هجویری) از شیخ عبدالرشید (ترجمه)، «چومسکی» از جان لاینز (ترجمه)، «هزیمت یا شکست رسوای آمریکا» از ویلیام لوئیس و مایکل له دین (ترجمه)، «ساخت‌های نحوی» از نوآم چامسکی (ترجمه)، «آیین نگارش»، «دیدرو» از پیتر فرانس (ترجمه)، «سالامبو» نوشته گوستاو فلوبر (ترجمه)، «شیوه نامه دانشنامه جهان اسلام»، «نگارش و ویرایش» و «تتبعات» از مونتنی (ترجمه) از جمله آثار این چهره ماندگار گیلانی است.

پیکر این ادیب فرزانه یکشنبه ۶ فروردین سال گذشته با حضور شخصیت‌های فرهیخته ادبیات و هنر کشور و مردم فرهنگ‌دوست استان گیلان در تالار مرکزی رشت تشییع و به خاک سپرده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود
  • (ویدیو) ادبیات عجیب زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگاران
  • زهرا شجاعی؛ زنی با ادبیات زنان و بانوان نه خواهران یا متعلقه‌ها
  • نخستین سالگرد درگذشت استاد سمیعی گیلانی
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید
  • تجربه؛ ضیافت هنر و ادبیات / پربار، خواندنی و کاربردی
  • رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل کناره می‌گیرد
  • میعادگاهی برای شعر و ادب