Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شهریور که از نیمه می‌گذرد، انگار دغدغه‌ای جدید به سراغ والدین می‌آید . به‌خصوص آنهایی که دانش‌آموز کلاس اولی دارند، والدین تلاش می‌کنند کیف مهرشان را خوب ببندند.

خراسان جنوبی امسال شهریور متفاوتی را برای خانوارهایی که دانش آموز داشتند رقم زد، برگزاری چند نمایشگاه لوازم‌التحریر هرچند به مزاج برخی از فروشندگان خوش نیامد اما خانواده‌های زیادی را خرسند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاه لوازم‌التحریر ایرانی 

قبل از اینکه شهریور به نیمه برسد، با تصمیم برخی از مسئولین شهر در سطح شهر بیرجند و در چند مسجد جامع چند غرفه فروش لوازم‌التحریر افتتاح شد.

یکی از شهروندان با توجه به بنری که روی دیوار مسجد امام حسین (ع) بیرجند نصب‌شده است از برپایی این نمایشگاه باخبر شده و توانسته حجم زیادی از خرید مهرماه فرزندانش را انجام دهد.

شمس‌آبادی در گفتگو با مهر از خریدش راضی است و به این نکته نیز اشاره می‌کند که فرزندش امسال به کلاس اول می‌رود و نمی‌تواند قیمت‌ها را با سال قبل مقایسه کند اما از آنچه در این نمایشگاه خرید کرده راضی است.

وی می‌گوید: بیشتر دفاتر که باهدف حمایت از کالای ایرانی عرضه‌شده بود می‌توانست با هر سلیقه‌ای جور دربیاید. به‌عنوان‌مثال از دفتر هزار و ۲۰۰ تومانی ۴۰ برگ پیدا می‌کردی، تا دفتر فنری جلد محکم با نقش‌هایی از شخصیت‌های کارتونی مانند کاراکترهای کارتون شکرستان و کلاه قرمزی و پسرخاله که هرکدام متقاضیان خاص خودش را داشت.

وی درباره دیگر لوازم ضروری که در این نمایشگاه‌ها عرضه‌شده بود نیز نام می‌برد مانند انواع ظرف غذا، لیوان و قمقمه که البته جنس ایرانی آن کمتر به چشم می‌خورد.

این شهروند از نمایشگاه پاییزه نیز مقداری خرید لوازم‌التحریر داشته است و قیمت‌ها را در حد خودش مطلوب عنوان می‌کند.

وی که راننده یکی از آژانس‌های بیرجند است با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت در همه محصولات بوده است به این نکته نیز اشاره می‌کند: در این میان خانواده‌هایی هستند که همین تعداد خرید را با حداقل قیمت‌های نمی‌توانند انجام دهند.

شهروند دیگری نیز که در بازار بیرجند در حال خرید کفش است در گفتگو با مهر از برگزاری نمایشگاه‌هایی که تاکنون باهدف افزایش خرید خانواده‌ها برای ماه مهر برگزارشده است ابراز رضایت دارد.

بهدانی ادامه می‌دهد: هرچند در برخی موارد تفاوت قیمت‌ها  را در یک مارک و مدل از برخی فروشنده‌ها شاهد هستیم اما به‌طور کلی برپایی این نمایشگاه‌ها به نفع شهروندانی که قدرت خرید کمتری دارند یا تعداد فرزندان دانش‌آموز بیشتری دارند؛ است.

 افزایش قیمت‌ها محسوس است

وی از قیمت کفش‌ها در بازار بیرجند راضی نیست و ادامه می‌دهد: به خوبی می‌توان تفاوت قیمت را نسبت به چند ماه قبل حس کرد.

وی می‌گوید: البته این نکته نیز مهم است که بچه‌های امروزی طوری تربیت شده‌اند که انگار برای ماه مهر و روز اول مدرسه حتماً باید کفش جدید داشته باشند درحالی‌که ممکن است کفش آنها نو و تمیز باشد.

تغییر رنگ و مدل فرم مدرسه‌ها در هر سال تحصیلی موجب شده تا مجبور باشیم هر سال برای فرزندان خود فرم جدید را تهیه کنیم وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش در سیستم تربیتی دانش آموزان باید دخالت بیشتری داشته باشد.

مهم‌ترین موضوعی که ذهن این مخاطب را درگیر کرده است تغییر رنگ و مدل فرم مدرسه‌ها است چراکه می‌گوید: ممکن است دانش‌آموزی فرم سال قبلش را به خوبی نگه‌داشته باشد بااین‌حال مدیران مدرسه تأکید می‌کنند به را اینکه همه‌چیز مرتب و یک دست باشد بهتر است فرم جدید تهیه شود.

کیفیت و تنوع در نمایشگاه‌ها پایین است

اما شهروند دیگری که یک دختر کلاس دهمی و یک پسر کلاس نهمی دارد از کیفیت اجناسی که در نمایشگاه‌ها عرضه‌شده و می‌شود رضایت نداشته و می‌گوید: فرزندان من اجناسی که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود را نمی‌پسندند به همین دلیل ما اصلاً به نمایشگاه نمی‌رویم.

به گفته فرهمند تمام هزینه‌های فرم مدرسه و البته لوازم‌التحریر و... برای فرزندانش در سال گذشته ۷۰۰ هزار تومان شده است.

او اضافه می‌کند: علاقه‌مند به خرید از نمایشگاه‌ها نیست به همین دلیل فرزندانش هم آنچه در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود را نمی‌پسندند.

وی می‌گوید: حتی گاهی با سفر به تهران و مشهد تلاش می‌شود لوازمی که می‌خواهند خریداری شود و اغلب هیچ خریدی برای ماه مهر بچه‌ها از بیرجند انجام نمی‌شود چون به عقیده آنها اجناس جذاب در بیرجند به چشم نمی‌خورد.

شهروند دیگری که کفش دخترش را به قیمت ۲۰ هزار تومان از نمایشگاه خریده می‌گوید توانستم یک کیف در  حد ۳۰ تومان از نمایشگاه برای فرزندم بخرم. اما به نظرم تنوع محصول سال گذشته بیشتر بود امسال تعداد  زیادی از غرفه‌ها خالی بود.

گزینه‌های خرید

یک شهروند فردوسی که چند روزی برای ثبت‌نام دخترش در دانشگاه به بیرجند آمده است معتقد است در این ایام منبع خرید لوازم‌التحریر زیاد است و هر خانواده‌ای در هر سطحی می‌تواند خرید انجام دهد، به‌عنوان‌مثال امروز انواع کانال‌های تلگرامی و انواع خریدهای اینترنتی در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شود که مارک‌های ارائه‌شده آن‌ها نیز قابل‌قبول است و قیمت‌ها نیز با توجه به تورم موجود می‌تواند پذیرفته‌شده باشد.

اما خانمی که مدام دست بچه‌اش را می‌کشد که او را وادار به حرکت کند اوضاع را طور دیگری بیان می‌کند. همسرش کارگر ساختمانی است و نمی‌تواند برای ۳ فرزندش خرید همزمان داشته باشد به همین دلیل با همکاری آن‌ها تصمیم گرفته‌شده که کفش فقط برای فرزندی گرفته شود که امسال به کلاس اول می‌رود. کیف هم همان‌هایی باشد که سال گذشته کمیته امداد امام خمینی (ره) به آنها هدیه کرده و برای لوازم‌التحریر نیز فقط محض اینکه فرزند کوچک‌تر آرام بگیرد چند پاکن و مداد خریده‌اند و چشم امیدشان به جشن عاطفه‌هاست.

وی می‌گوید: اوضاع کارگر جماعت همیشه یک طور است نمی‌توانم در مقابل خواسته‌های فرزندم کوتاه بیایم چون توان خرید ندارم بنابراین باید بر اساس جیبم خرید کنم.

وی می‌گوید: فرزندم دفتر سمیم می‌خواهد درحالی‌که قیمت آن حدود ۵ هزار تومان است اما با این پول می‌توانم دو دفتر معمولی بخرم.

مخاطب بعدی‌ام پدری است که متوجه شدم هر چه می‌خرد جعبه‌ای است؛ یک جعبه مداد سیاه، یک جعبه مدار قرمز، پاک‌کن و ... نیز به همین شکل وقتی علت را از او می‌پرسم می‌گوید: همین مداد را من هفته قبل برای اداره خریدم ۶ هزار تومان اما حالا می‌دهند ۹ هزار تومان.

 وی ادامه می‌دهد: حالا که پول همراهم است بیشتر بخرم چون در میانه‌سال تحصیلی ممکن است گران‌تر هم شود.

او درباره کیف و کفش مدرسه فرزندانش نیز می‌گوید: هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری، الآن یک جفت کفش برای بچه اول دبستانی باکیفیت خوب ۵۰ تومان است.

وی می‌گوید: بسته به اینکه تو چقدر پول‌داری می‌توانی کفش ۲۰ هزارتومانی هم برای فرزندت بخری البته اگر چشم و هم‌چشمی نباشد نه پدر و مادرها غصه می‌خوردند نه بچه‌ها اما حیف که این فرهنگ نادرست گاهی ریشه به تیشه زندگی‌ها می‌زند.

جعفری به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند و آن اینکه عدم ثبات قیمت‌ها باعث ایجاد تب بالای خرید در یک مقطع زمانی می‌شود.

 وی بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود مردم از ترس اینکه مبادا نتوانند در ماه‌های آینده خرید کنند اکنون باآنکه به آن نیازی ندارند می‌خرند و به‌این‌ترتیب عرضه در مقابل تقاضا کاهش‌یافته تورم بالا رفته و قیمت‌ها برای جیب من و شما سر به فلک کشیده و بحران گریبانمان را می‌گیرد.

بازار در حال رصد است 

رئیس بازرسی و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: همه‌ساله با توجه به نزدیک شدن ایام سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و افزایش تقاضای عمومی برای برخی از کالاها ازجمله کیف، کفش، نوشت‌افزار و... در این ارتباط طرح ویژه بازرسی و نظارت بازگشایی مدارس در سطح استان اجرایی می‌شود.

علی تهوری بیان کرد: امسال نیز این طرح از ۱۵ شهریورماه سال جاری آغاز و تا ۱۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

ملاک محاسبه ما بررسی فاکتورهای صادره است و میزانی که به‌صورت خرده‌فروشی اعمال می‌شود و بر مبنای درصد سود قیمت تمام‌شده را لحاظ می‌کنیم وی می‌افزاید: همچنین بازرسی از مدارس غیر انتفاعی، شهریه مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها و بازرسی از آژانس‌هایی که سرویس‌های دانش آموزی را عهده‌دار هستند در لیست بازرسی و نظارت این نهاد قرار دارد.

به گفته وی این طرح با فعالیت ۶۷ بازرس از اداره صنعت معدن و تجارت در کنار بازرسان اتاق اصناف و کارکنان تعزیرات حکومتی به‌صورت دو شیفت (صبح و بعدازظهر) اجرا و بازارهای استان به شکل ویژه رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز آمار شکایات مردمی درباره گران‌فروشی‌ها و... جمع‌بندی نشده است اعلام این آمار را به زمان دیگری موکول کرد.

 وی در ادامه از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی، کم‌فروشی احتکار و عدم درج قیمت می‌توانند موارد را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

تهوری درباره میزان افزایش قیمت‌ها توضیح داد: ملاک محاسبه ما بررسی فاکتورهای صادره است و میزانی که به‌صورت خرده‌فروشی اعمال می‌شود و بر مبنای درصد سود قیمت تمام‌شده را لحاظ می‌کنیم که مازاد آن قیمت به گران‌فروشی تعبیر می‌شود.

هرچند عده‌ای خریدهای مهرماه را انجام داده‌اند اما هنوز سیاهی قیمت‌ها در جیب پدرانی که این روزها میدان نشین شده‌اند و حقوقشان تنها به خرید چند عدد نان می‌رسد سنگینی می‌کند. چشمشان قرمزی ویترین‌ها را نظاره می‌کند اما دهانشان را از هجمه قیمت‌ها مهرم و موم می‌کنند شاید جشن عاطفه‌ها بتواند چهره مات  فرزندانشان را به لبخندی دوست‌داشتنی تغییر دهد.

کد خبر 4405403

منبع: مهر

کلیدواژه: بیرجند لوازم التحریر مردم علیه احتکار ماه محرم کرمانشاه خبرگزاری مهر بوشهر مشهد گرگان شهرکرد شیراز مجلس شورای اسلامی بیرجند خرم آباد احتکار خطبه های نماز جمعه مراسم عزاداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۲۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش وزارت فرهنگ برای تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده‌تری نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در حاشیه نشست هیئت دولت اظهار کرد: با توجه به هماهنگی خوبی که با سازمان برنامه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شد، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده‌تری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

وی افزود: در وزارت فرهنگ سال‌های سال است که برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه، یارانه خرید کتاب تخصیص می‌یابد، اما امسال با برنامه‌ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می‌شود و با استفاده از سامانه‌های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگی صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در خرید برخط این امکان فراهم شده که همزمان با تهران همه نقاط کشور شهرها و روستاها در عرض ۱۰ دقیقه می‌توانند وارد سامانه شوند و کتاب مورد نظر خود را خرید کنند و کتاب‌ها به صورت رایگان درب منزل آنها تحویل شود.

اسماعیلی عنوان کرد: هر شهروند ایرانی در دورترین نقطه در سرخس، چابهار، خرمشهر و جزیره قشم کتابی را خریداری کند کتاب به صورت رایگان درب منزل آن‌ها تحویل داده می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 745409

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • فهرست سبد خرید کتاب‌ را آماده کن | تصمیمات تازه برای نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم
  • کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه
  • مجسمه‌های پرجزئياتی که از مغز مداد خلق شده‌اند (+عکس)
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • تلاش وزارت فرهنگ برای تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب
  • نمایشگاه تصاویر تاریخی بهشت بقیع/ آخرین عکس نویافته از بقیع در قم به نمایش در می‌آید
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است