Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@05:07:45 GMT

مرگ تلخ بر روی تخت بیمارستان

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۲۳۵۵

مرگ تلخ بر روی تخت بیمارستان

به‌ گزارش «ایران»، اواخر تیر سال 95، «کاظم» 66 ساله در هوشیاری کامل در بخش اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. دو روزی گذشت و از آنجا که او به‌ تازگی سکته مغزی کرده بود، به تشخیص چند پزشک به بخش قلب انتقال یافت اما هر روز که می‌گذشت حال او بدتر از قبل می‌شد. تهوع، اسهال، استفراغ، بی‌اشتهایی و درد شدید معده امانش را بریده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزندانش که تحمل دیدن بی‌تابی‌های پدر را نداشتند بارها از پزشکان درخواست کمک کردند اما آن گونه که انتظار می‌رفت در بیمارستان به او رسیدگی نمی‌شد و بیمار دو روز بعد به کما رفت. بلافاصله وی را به‌دلیل افت شدید فشار خون و تشنج‌های متعدد در بخش «آی‌سی‌یو» بستری کردند اما ساعتی بعد تسلیم مرگ شد.

خانواده «کاظم» که کادر درمانی بیمارستان را مسئول اصلی مرگ پدرشان می‌دانستند علیه آنها به دادسرا شکایت کردند و بازپرس پس از بررسی شواهد و مدارک، خواستار تشکیل کمیسیون پزشکی برای تعیین علت مرگ مرد 66 ساله شد. جلسه نخست رسیدگی به پرونده حدود یک سال بعد از این حادثه تلخ تشکیل شد. یک کارشناس پزشکی قانونی و 2 نورولوژیست پس از شنیدن اظهارات طرفین اعلام کردند با توجه به اینکه بیمار دچار سکته مغزی وسیع بوده و سابقه فشار خون و مصرف دارو داشته است، جسد باید کالبدشکافی می‌شد که این کار از سوی بیمارستان انجام نشده است اما از آنجا که شرایط بیمار قابل پیشگیری و درمان نبوده است 80 درصد علت مرگ به طبیعت بیماری مربوط بود و پزشک جایگزین بیمارستان به‌دلیل حضور نیافتن بموقع و قصور در انجام اقدامات تشخیصی و درمانی مناسب به میزان 10 درصد، دکتر اصلی بخش به خاطر ویزیت نکردن بموقع بیمار و صدور بدون تشخیص جواز دفن 5 درصد و مسئول فنی بیمارستان نیز به‌دلیل نظارت نکردن و برنامه‌ریزی ناصحیح برای رسیدگی به بیمار 5 درصد مقصر معرفی شدند. با تأیید این نظریه در کمیسیون 5 نفره، پرونده با صدور کیفرخواستی با عنوان مشارکت در قتل غیر عمدی ناشی از قصور پزشکی برای رسیدگی به شعبه 1043 مجتمع شهید قدوسی به ریاست قاضی افراسیاب ارسال شد.

دیه و جزای نقدی برای مقصران

جلسه دادگاه حدود 2 سال پس از مرگ «کاظم» برگزار شد و قاضی شعبه 1043 پس از بررسی شواهد و مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، دو پزشک اصلی و جایگزین را به پرداخت 20 میلیون تومان جزای نقدی جایگزین حبس از جنبه عمومی جرم و همچنین از جنبه خصوصی، هر یک را به ترتیب به پرداخت 5 و 10 درصد دیه کامل انسان محکوم کرد. مسئول فنی بیمارستان نیز در این دادگاه از اتهاماتش تبرئه شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۲۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و چهارمین  عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی در مرکز پیوند اعضای منتصریه  این دانشگاه؛  ۴ عضو مرحوم مهدی قربانی  ۴۸  ساله برای پیوند به بیماران نیازمند به طور رایگان اهدا شد.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کبد  زنده یاد مهدی قربانی در بیمارستان منتصریه  به آقای ۴۵ ساله ساکن تربت جام که سال‌ها از بیماری کبدی رنج می‌برد؛ پیوند و  قرنیه‌های این مرحوم  برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی ارسال شد.

وی گفت: قسمتی از پوست زنده یاد مهدی قربانی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: مرحوم مهدی قربانی از بیمارستان طالقانی به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شد و  در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد
  • لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز
  • پسر خرمشهری با اهدای عضو به ۲ شهروند زندگی دوباره داد
  • پیوند اعضای بانوی مرگ مغزی بجنوردی به ۵ بیمار
  • انجام موفقیت جراحی باز در بیمارستان اردکان
  • جا به جایی بیمارتوسط بالگرد هوایی اورژانس ۱۱۵ هرمزگان
  • بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید