Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@21:46:43 GMT

همخوانی کودکان حسینی الگویی برای پیوند نونهالان با هنر دینی + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۲۵۱۷

همخوانی کودکان حسینی الگویی برای پیوند نونهالان با هنر دینی + فیلم

‍‍‍‍‍‍

استودیوی "نغمات ذهبیه" در کشور عراق با استفاده از ظرفیت نونهالان اثری را با عنوان "الطفل الصغیر" با مضمون عاشورایی تولید کرده است. گسترش چنین جنس از کارهای هنری بدون شک می‌تواند پیوندی بین قشر نونهال جامعه با هنر دینی برقرار کند. ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ابزار هنر به عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال فرهنگ به جوامع محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابزار آن زمان که در اختیار ارزش‌های تربیتی قرار گیرد، توانایی رشد و ارتقای فرهنگ جامعه به سوی بهترین سرنوشت‌ها را دارد، اما آنسان که در اختیار اهداف ناپسند قرار گیرد،‌ توانایی تخریب فرهنگ و به دنبال آن اُفول ارزش‌های یک سرزمین را دارا خواهد بود.

آیات قرآن حاکی از آن است که فلسفه اصلی هنر در نهادینه کردن ارزش‌های دینی است طوری که برترین انبیاء و رسولان مثل داود و سلیمان نبی(ع) نهایت استفاده را از آن بردند. آیات قرآن نشان می‌دهد ساخت قصر آبگینه و مجسمه‌های مفاهیمی در قالب "محاریب" و "تماثیل" توسط اجنه و با دستور و نظارت محتوایی سلیمان(ع) (آیه13 سوره سبأ) از جمله هنرآفرینی‌های این پیامبر بزرگوار در انتقال مفاهیم دینی است. بنابراین هنر به طور ذاتی ابزاری الهی است که باید در مسیر ارزشی و الهی خود قرار گیرد. 

متأسفانه در عصر حاضر این ابزار مؤثر در تربیت دینی، به طور شایسته و بایسته مورد توجه متولیان امر و جامعه نخبگانی قرار نمی‌گیرد و این کم‌کاری به دلیل عدم آگاهی از اهمیت هنر نیست بلکه باید گفت برنامه مشخصی برای آن در راستای نهادینه کردن ارزش‌های دینی در نظر گرفته نشده است. نشان به اینکه پس از چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، باید دید آثار دینی چه سهمی از تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشور را به خود اختصاص داده است؟! 

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت هنر در انتقال مفاهیم دینی و انقلابی در فرمایشاتی فرمودند: «شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است و هنر انقلاب از آنجا که باید حامل مفاهیمی نو وقهراً  نا آشنا باشد و از آنجا که باید با همه معارضه‌ها وخصومت‌هایی که هیچ انقلابی  از آن مصون  نیست، درگیر شود و از آنجا که باید معارف نوین را در ذهن‌ها راسخ وماندگار سازد، ناگزیر باید هنری ممتاز وفاخر وپیشرو باشد.»

اما در این بین دشمنان بشریت که همواره از ابزارهای الهی استفاده باطل می‌برده‌اند،  از ابزار هنر در جهت تخریب فرهنگ جوامع بهره‌ها برده‌اند و در این کارشان بسیار موفق نشان داده‌اند. آن‌ها طی دهه‌های متمادی با تولید آثار فاخر هنری برای انحراف تمام اقشار سنی جوامع مسلمان به خصوص قشر کودک و نوجوان برنامه‌ای منسجم داشته‌اند و اکنون این تحرکات به اوج خود رسیده است. این در حالی است که متولیان امر فرهنگ کشورمان برنامه مدونی برای تربیت نونهالان و نوجوانان آن هم با ابزار هنر در نظر ندارند و باید سریع‌تر این قشر آسیب‌پذیر اما مستعد را دریافت. 

بیشتر بخوانید:مفاهیم قرآن را با هنر و بازی می‌توان در ذهن کودکان ماندگار کرد

اخیراً استودیوی "نغمات ذهبیه" در کشور عراق اثری را با عنوان "الطفل الصغیر" با مضمون عاشورایی تولید کرده است که طی آن عده‌ای کودک و با زبان کودکانه به همخوانی می‌پردازند که در نوع خود بسیار جالب توجه است. گسترش چنین جنس از کارهای هنری بدون شک می‌تواند پیوندی بین قشر نونهال جامعه با هنر دینی برقرار کند و در عصری که دشمنان باورهای آنان را مورد هدف قرار داده‌اند، می‌تواند بر رشد معنوی‌شان بسیار مؤثر باشد؛ هرچند توقع می‌رود در این زمینه کارهای فاخر هنری تولید شود. 

در ادامه فیلم این همخوانی را مشاهده کنید. 

انتهای‌پیام/ 

R1392/P1356/S4,34,37,40/CT7 واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع ماه محرم امام حسین ع ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۲۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی

به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، نشست خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با هدف تشریح برنامه‌ها و رویدادهای پیش‌روی جشنواره سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ در سالن جلسات مجتمع فرهنگی باغ زیبای تهران برگزار می‌شود.

جشنواره امام رضا (ع) که هر ساله با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود، امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های دقیق و نوآورانه، قصد دارد تا فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و رضوی را به نمایش بگذارد. این رویداد به عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور و در بعضی از شاخه‌ها در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود.

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) فرصتی استثنایی برای هنرمندان، اندیشمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ اسلامی و ایرانی فراهم می‌آورد تا دیدگاه‌ها و آثار خود را با جهانیان به اشتراک بگذارند.

فرهاد قائمیان که امسال مسئولیت مدیریت جشنواره را بر عهده دارد، در این نشست خبری به تشریح برنامه‌های متنوع و جذاب جشنواره خواهد پرداخت. از جمله برنامه‌های امسال می‌توان به جشنواره‌های شعر ویژه کودکان و نوجوانان، فارسی زبانان، عرب زبانان و ترک زبانان، جشنواره بین المللی عکس رضوی و همچنین جشنواره‌های مختلفی در زمینه‌های سرود، تئاتر، گرافیک، خوشنویسی، فیلم کوتاه و بخش ویژه روستایی اشاره کرد که همگی با محوریت زندگی و سیره امام رضا (ع) طراحی شده‌اند.

این جشنواره که همواره مورد استقبال گسترده مردم و هنرمندان قرار گرفته، امسال نیز به دنبال ایجاد فضایی برای تبادل فرهنگی و هنری و تقویت پیوندهای میان فرهنگ‌های مختلف است.

انتظار می‌رود که این دوره از جشنواره با حضور هنرمندان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی از سراسر جهان، به یک رویداد ماندگار در تقویم فرهنگی ایران و جهان تبدیل شود.

این نشست فرصتی بی‌نظیر برای رسانه‌ها و عموم مردم خواهد بود تا از جدیدترین اخبار و اطلاعات مربوط به جشنواره مطلع شوند و در جریان آخرین تحولات فرهنگی و هنری قرار گیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • جواب دانش‌آموز به ساده‌ترین سؤال دینی همه را شوکه کرد+ عکس
  • رئیسی: پیوند های عمیق اعتقادی و دینی دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است/ تاکید بر مواضع مشترک
  • جزییات جشنواره عکس نیکوکاری تشریح شد
  • دبیر جشنواره فرهنگی-هنری اتقان انتخاب شد
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان شد
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی