Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:36:17 GMT

نگاه نگران اردوغان به ادلب از سوچی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۴۳۸۱

نگاه نگران اردوغان به ادلب از سوچی

تهران - ایرنا - 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه امروز(دوشنبه) در حالی به سوچی می رود که امیدوار است در دیدار با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه، وی را برای کسب یک نتیجه مطلوب و کم ضرر به سود آنکارا در روزهای پایانی جنگ چند ساله سوریه متقاعد سازد.

به گزارش ایرنا، دیدار روسای جمهوری ترکیه و روسیه با موضوع سوریه بویژه استان ادلب را باید در راستای افزایش تلاش های دیپلماتیک هفته های گذشته میان قدرت های منطقه ای برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ترکیه به همراه ایران و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح در سوریه یاد می شود و روسای جمهوری این سه کشور روز جمعه 16 شهریور ماه در تهران، برای دستیابی به یک توافق جامع و برون از بن بست پیش آمده در ادلب نشستی برگزار کردند.
تلاش ناکام آنکارا برای تحمیل نظر خود مبنی بر ممانعت از حمله نظامی به ادلب به همتای روس و ایرانی خود در نشست تهران، ترکیه را به تکاپوی بیشتر و وارد کردن مهره های اروپایی به مناقشه سوریه واداشت.
شهر استانبول روز جمعه 23 شهریور ماه میزبان نشست چهارجانبه نمایندگان ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه بود و حاضران در این نشست درباره تحولات سوریه و وضعیت ادلب به گفت وگو و رایزنی پرداختند.
هر چند از جزییات این نشست، خبری به رسانه ها درز نکرد و از آن به عنوان مقدمه ای برای اجلاس آتی سران چهار کشور با موضوع سوریه یاد شد، اما 'ابراهیم کالین' سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه که ریاست نشست را برعهده داشت، گفت: طرفین در این نشست بر سر این نکته اتفاق نظر دارند که مساله ادلب راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.
وی با حساس و بغرنج توصیف کردن وضعیت استان ادلب سوریه تصریح کرد: هر گونه حمله به آنجا هم از لحاظ انسانی و هم از لحاظ ایجاد موج جدید مهاجرت سنگین خواهد بود و از سوی دیگر روند راه حل سیاسی را از بین خواهد برد.
سخنگوی رییس جمهوری ترکیه، انتظار آنکارا را در شرایط کنونی، حفظ وضعیت کنونی ادلب عنوان کرد و افزود: انتظار ما از جامعه جهانی و رهبران کشورها این است که به شکلی آشکار و صریح از دغدغه ترکیه در زمینه محافظت از جان غیرنظامیان و جلوگیری از ایجاد بحران انسانی حمایت کنند.
کالین افزود: آنکارا به طور یقین اقدامات لازم برای برطرف کردن تهدیدهای احتمالی از ناحیه ادلب را انجام خواهد داد.
وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در سوچی در درباره تحولات سوریه و ادلب گفت: اقدامات پس از دیدار دو رئیس جمهوری در سوچی، اهمیت زیادی دارد.
اما مقامات آنکارا در فاصله زمانی پیش از نشست سه جانبه تهران و پس از نشست چهار جانبه استانبول نیز بیکار ننشستند و به تبیین و طرح دیدگاه های خود در پایان دادن مسالمت آمیز به موضوع ادلب ادامه دادند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پس از نشست تهران، در توئیت های جداگانه به زبان های فارسی، ترکی، روسی، انگلیسی و عربی نوشت: مساله ادلب بدون در نظر گرفتن آلام و درگیری ها و مشکلات جدید باید با وفادار ماندن به روح اجلاس آستانه حل و فصل شود. پیرو اصولی که مشترکا طی اجلاس آستانه مابین طرفین اتخاذ شد، محافظت از اصل راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه امری بسیار مهم می باشد.
وی افزون بر پیام های توئیتری، با انتشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی 'وال استریت ژورنال' نسبت به پیامدهای سنگین حمله نظامی به ادلب هشدار داد.
وی در این مقاله که با عنوان 'ادلب و سوریه' انتشار یافت، همچنین از جامعه جهانی خواست به مسوولیت خود در قبال حمله احتمالی ارتش سوریه به ادلب آگاه باشند و جلوی فاجعه را بگیرند.
وزیر امور خارجه ترکیه نیز با تبعیت از مافوق خود، در سفر دیپلماتیک به رومانی، خواستار همکاری جامعه جهانی برای جلوگیری از حمله به ادلب و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در سوریه شد.
'مولود چاووش اوغلو' با بیان اینکه همه باید بدنبال یک راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه باشند، افزود: موفقیت قابل توجهی در دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه حاصل نشده و دولت دمشق و حامیان بشار اسد درباره راه حل نظامی اتفاق نظر دارند.
وی همچنین در راستای تلاش دیپلماتیک خود و در جریان سفر به اسلام آباد در نشست مشترک خبری با 'شاه محمود قریشی' همتای پاکستانی گفت: تلاش ترکیه برای جلوگیری از درگیری در ادلب ادامه دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با بیان اینکه ترکیه با تمام بازیگران فعال در تحولات سوریه ارتباط نزدیک دارد، افزود: تلاش می کنیم که فاجعه انسانی در ادلب رخ ندهد و وظیفه انسانی ماست که با تلاش های خود از طریق ارتباطات دو و سه جانبه جلوی جنگ را بگیریم.
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز همچون دیگر دولتمردان ترکیه ابراز نارضایتی خود را از نتایج نشست تهران با انتشار مقاله ای در روزنامه 'صباح' ترکیه نشان داد و در آن تصریح کرد: حمله به ادلب نتایج مذاکرات آستانه و ژنو را مخدوش خواهد کرد.
وی افزود: این حمله به جز مرگ و سقوط دستاوردی نخواهد داشت و صدمه جدی به روند آستانه و ژنو خواهد زد.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نوشت: ترکیه در سوریه در صدد جلوگیری از یک فاجعه انسانی است و به این تلاش خود ادامه خواهد داد.
کالین همچنین با انتشار مقاله ای دیگر با عنوان 'بن بست ادلب، آزمونی برای نظام بین المللی' در روزنامه صباح افزود: با حضور نظامیان ترکیه در ادلب، ارتش سوریه و جنگنده های روسی نمی توانند حمله ای را به این شهر انجام دهند.
وی تاکید کرد: تداوم نیافتن روند مذاکرات سیاسی منطقی درباره سوریه به ویژه ادلب، زمینه ساز تعمیق بحران کنونی می شود که بی گمان بیشترین آسیب مالی، معنوی، جسمی و روحی را مردم این منطقه خواهند دید.
مقامات نظامی ترکیه نیز با تاسی مقامات سیاسی این کشور از تلاش برای جلوگیری از حمله به ادلب فروگذار نکردند و 'خلوصی آکار' وزیر دفاع ترکیه در سخنرانی نشست با نمایندگان خارجی افزود: ادلب در آستانه بحرانی جدید قرار دارد و هر گونه عملیات نظامی علیه این شهر، منطقه را با این همه مسائل به سمت یک فاجعه انسانی دیگر سوق خواهد داد.

** چشم امید اردوغان به پوتین در سوچی
تروریست ها و گروه های تکفیری طی چند ماه اخیر و در پی پاکسازی بخش های وسیعی از خاک این کشور توسط ارتش سوریه، مجبور به کوچ اجباری و عزیمت به استان ادلب واقع در شمال این کشور و هم مرز با ترکیه شده اند.
استان ادلب به عنوان آخرین دژ تروریست ها در سوریه، هم اکنون به محل استقرار حدود 146 هزار تروریست وابسته به گروه های تروریستی از 60 کشور جهان تبدیل شده است.
ترکیه از زمان شکل گیری مناقشه در سوریه طی هفت سال گذشته با قرار گرفتن در صف مخالفان 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه، نقش پر رنگی در حمایت از مخالفان مسلح این کشور داشت و اکنون با آغاز شمارش معکوس پایان عمر تروریست ها و عزم ارتش سوریه برای نابودی آنها، بنا دارد از ایفای نقش یک بازنده در قمار بلند پروازی خود سربار بزند.
از این رو برای عملی ساختن نیت خود، با بهانه قرار دادن کشتار غیرنظامیان و راه افتادن موج گسترده پناه جویان در صورت حمله نظامی به ادلب، درصدد جلب رضایت طرف های حامی دولت سوریه و تغییر رویکرد آنها از راهکار نظامی به جای راهکار سیاسی بر آمده است.
اما برخی تحلیلگران، تلاش ترکیه برای به تعویق انداختن حمله به استان ادلب را همچنان در راستای استمرار جاه طلبی های مقامات آنکارا و بازآفرینی نقش موثر ترکیه در آینده سیاسی منطقه تفسیر می کنند.
یکی از طرح های ترکیه برای بقا در منطقه، استفاده از گروه های تروریستی به عنوان اهرم فشار در بزنگاه های مختلف است که سبب می شود مقامات سیاسی این کشور در تحولات احتمالی پیش رو دست بالا را داشته باشند و مخالفت با حمله نظامی به ادلب از هراس آنکارا نسبت به حصول این هدف می کاهد.
با این حال ورای اهداف پنهان و پیدای آنکارا در موضوع ادلب، آنچه که سبب درخواست رجب طیب اردوغان از ولادیمیر پوتین برای دیدار در سوچی و آن هم پس از نشست تهران شد، تلاشی دوباره وی برای منصرف ساختن مسکو از حمایت گرینه نظامی در مناقشه ادلب است.
روسای جمهوری ترکیه و روسیه در نشست تهران نتوانستند بر اختلاف خود در مورد حمله نظامی به ادلب سرپوش بگذارند اما باید منتظر ماند و دید رجب طیب اردوغان در سوچی می تواند مذاکره کننده ای سرسختی مانند ولادیمیر پوتین را راضی کند یا اینکه این دیدار هم با گرفتن یک عکس یادگاری به پایان می رسد.
از: امید غیاثوند
خاورم ** 1071**1211

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه تركيه روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه خواستار فشار بیشتر به رژیم صهیونیستی برای تبعیت از قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت به رژیم صهیونیستی باید فشار بیشتری وارد کرد تا به آتش‌بس در غزه پایبند شود.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه «آتش‌بس فوری» را در غزه تصویب کرد اما مقام‌های تل‌آویو گفته‌اند به آن پایبند نخواهند بود.

اردوغان درباره این موضع مقام‌های رژیم صهیونیستی گفت: «برای اینکه اسرائیل، این فرزند بی‌قانون غرب به تصمیم سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه پایبند باشد، باید فشار بیشتری را احساس کند».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از تصمیم شورای امنیت در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه استقبال کرد و گفت معتقد است که مفاد آن اجرایی خواهد شد.

او در ادامه گفت آنکارا «تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا برادران فلسطینی در غزه هر چه زودتر به صلح و آرامش برسند».

اردوغان اخیرا نیز گفته ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین حمایت را از فلسطین داشته و تندترین واکنش را درباره رژیم صهیونیستی از روز نخست حملات علیه غزه نشان داده است.

در همین راستا، «صالح ابو عزه» تحلیلگر فلسطینی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت در اکثر تظاهرات مردمی در ترکیه، معترضان خواستار توقف تجارت با رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اردوغان با بایدن دیدار می‌کند
  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • حمله اردوغان به ساکتان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟