Web Analytics Made Easy - Statcounter

دقت در یکی از تصاویر جنایت سربازان آمریکایی در «می لای» ویتنام، ثابت می‌کند آمریکایی‌ها پیش از قتل‌عام غیرنظامیان ویتنامی، به دختران و زنان آن‌ها تجاوز کرده‌اند.

سرویس جهان مشرق - بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آمریکایی‌ها در ویتنام جنایات بی‌شمار و باورنکردنی‌ای مرتکب شدند. بسیاری از این جنایت‌ها به روش‌های مختلف، از اعترافات سربازان آمریکایی گرفته تا تحقیقات خبرنگاران تا افشاگری‌های دولت ویتنام، برای مردم دنیا نمایان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، هنوز هم ابعادی از جنایت‌های ضدحقوق بشری آمریکا در ویتنام وجود دارد که افشا نشده‌اند. یکی از جنایت‌هایی که ارتش آمریکا در ویتنام مرتکب شد و مدت‌هاست که مردم دنیا از آن خبر دارند، «قتل‌عام می لای [۱] » است. اما آیا مردم، همه چیز را درباره قتل‌عام می لای می‌دانند؟

مردان، زنان و کودکان قربانی در قتل‌عام «می لای»؛ برهنگی کودکان در این تصویر به چه معناست؟

در همین‌باره بخوانید:

«کودکان هیولایی» میراث آمریکا در آسیا

حملات شیمیایی آمریکا به کودکان بی‌دفاع

کودکان عراق؛ قربانیان فراموش‌شده

بمب‌های شیمیایی آمریکا هنوز باعث تولد نوزادان ناقص‌الخلقه می‌شود

تجاوز جمعی پیش از کشتار جمعی در می لای

ارتش آمریکا در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۶۸ دست‌کم بین ۳۴۷ تا ۵۰۴ شهروند غیرمسلح ویتنامی را به شکلی غیرانسانی و وحشیانه قتل‌عام کردند که بسیاری از آن‌ها زن، کودک و نوزاد بودند. سربازان آمریکایی پس از این قتل‌عام، اجساد بسیاری از قربانیان را مُثله کردند. این قتل‌عام که بعدها «شوکه‌کننده‌ترین بخش از جنگ ویتنام [۲] » نیز توصیف شد، صرفاً به این خاطر رخ داد که گروهان «چارلی» (که تا آن زمان حتی به اندازه شلیک یک تیر هم با ویتنامی‌ها درگیر نشده بود [۳] ) تصور می‌کرد ساکنان دهکده «می لای» (که در منابع فارسی «مای لی» هم نوشته شده) در روستای «سون می» به سربازان ویتنامی کمک کرده و آن‌ها را پناه داده‌اند. پس از تحقیقات آمریکا درباره این کشتار، تنها «ویلیام کالی» فرمانده یکی از جوخه‌ها، که خودش به تنهایی ۲۲ ویتنامی را کشته بود، به حبس ابد محکوم شد؛ اگرچه پرونده مجازات او هم تنها با سه سال و نیم حبس خانگی بسته شد. قتل‌عام می لای یکی از دو قتل‌عام بزرگ غیرنظامیان به دست ارتش آمریکا در قرن بیستم لقب گرفته است [۴] .

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 توضیحاتی درباره جنایت آمریکا در «می لای»

در همین‌باره بخوانید:

از تسلیح تروریست‌ها برای مقابله با ایران تا نقشه حمله هم‌زمان به عراق و سوریه

مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

اگرچه توصیفات جزئی درباره نحوه قتل‌عام زنان و کودکان ویتنامی در «سون می» (از شلیک مستقیم و لگد زدن به زنان تا برهنه کردن کودکان) واقعاً منزجرکننده و نشان‌دهنده حیوان‌صفتی سربازان آمریکایی است، اما ماجرای جنایت می لای به همین‌جا ختم نمی‌شود. ۵۰ سال بعد از جنایت می لای، یکی از تصاویری که از این جنایت منتشر شده است، جای تأمل بیش‌تری دارد. پایگاه اینترنتی «مطالعه تصاویر» (Reading the Pictures) در گزارشی، تصویر زیر را بیش‌تر مورد دقت قرار داده است.

این تصویر، یکی از اسناد تجاوز سربازان آمریکایی به قربانیان «می لای» را در خود مخفی کرده است

«والری ویسکمپ» نویسنده این مطلب، در ابتدای گزارش خود می‌نویسد: «وقتی دوباره به جنگ ویتنام و تصاویر مشهوری نگاه می‌کنیم که اتفاقات آن زمان را نشان می‌دهند، [با یک سؤال مواجه می‌شویم:] چگونه می‌شود که مردم آمریکا درباره «دختر ناپالم» می‌دانند، اما کسی از «دختر بلوز مشکی» در می لای، نه خبری دارد و نه صحبتی می‌کند؟» «کیم فوک [۵] » مشهور به دختر ناپالم، یکی از شهروندان روستای «ترانگ بانگ» در ویتنام جنوبی بود. پس از آن‌که این روستا به دست سربازان ویتنام شمالی اشغال شد، هواپیماهای ویتنام جنوبی با بمب‌های ناپالم به این روستا حمله کردند.  فوک همراه با هم‌روستایی‌هایش از روستا فرار کردند و خبرنگاران بین‌المللی در حالی از این فرار تصویربرداری کردند که فوک (که آن زمان دختربچه‌ای ۹ ساله بود) پس از آن‌که لباس‌هایش سوختند، برهنه در حال فرار از روستایش بود. این تصویر شهرت جهانی پیدا کرد و حتی به عنوان تصویر رسانه‌ای سال ۱۹۷۳ نیز انتخاب شد. در ادامه، بخش‌هایی از گزارش ویسکمپ خدمت مخاطبان محترم ارائه می‌شود.

بخش‌هایی از این گزارش، ممکن است به نظر مخاطبان محترم مشرق، توهین‌آمیز یا هنجارشکنانه تلقی شود. مشرق ضمن عذرخواهی از مخاطبان عزیز، لازم به ذکر می‌داند که انتشار گزارش زیر (اگرچه بخش‌هایی از آن نیز تعدیل شده است) برای روشنگری درباره ابعاد جنایت‌های سربازان آمریکایی در ویتنام (به عنوان صرفاً یکی از کشورهای تحت حمله و اشغال آمریکا) ضرورت دارد. بسیاری از تصاویر موجود درباره جنایات سربازان آمریکایی در می لای امکان انتشار در این گزارش را ندارند.

سربازان آمریکایی نه تنها مردم را قتل‌عام کردند، بلکه خانه و زندگی آن‌ها را نیز به آتش کشیدند

در همین‌باره بخوانید:

باغ‌وحش‌های انسانی در اروپا و آمریکا

سنت نژادپرستانه «لینچ کردن» سیاهان در آمریکا پس از نیم قرن با ترامپ احیا می‌شود

«شاکو باتم»؛ جایی که دولت آمریکا به قبرستان سیاه‌پوستان هم رحم نمی‌کند

ماجرای «دختر بلوز مشکی»

قتل‌عام می لای، به خاطر عکس‌های تأثیرگذاری که سال ۱۹۶۹ توسط «رونالد هابرل» عکاس نظامی، گرفته شد، توجه بسیاری از افراد را به سوی خود جلب کرد. از آن زمان تا کنون، هر کس این عکس [بالا] را می‌بیند، محو احساسات عمیق در چهره زنی می‌شود که در تصویر، جلوتر از بقیه قرار دارد؛ تصویری که همان سال در مجله «لایف» منتشر شد. مجله لایف در توضیح این تصویر، می‌نویسد: این روستائیان «لحظاتی پیش از کشته شدن به دست نیروهای آمریکایی در می لای با ترس و وحشت، دور هم جمع شده‌اند.»

اگرچه مردم آمریکا می‌دانند ارتش کشورشان در می لای اقدام به قتل‌عام ویتنامی‌ها کرده است، اما هنوز نمی‌دانند که سربازان‌شان پیش از این کشتار جمعی، به زنان و دختران ویتنامی تجاوز جمعی هم کرده بودند.اگرچه قتل‌عام می لای به عنوان یک خشونت نظامی و کشتار جمعی شهروندان و مردم عادی، شناخته می‌شود، اما ابعاد واقعی این اتفاق، به‌رغم اسناد مختلف و اطلاعاتی که بلافاصله پس از این کشتار منتشر شد، هرگز در ذهن آمریکایی‌ها به عنوان یک سوءاستفاده و تجاوز جنسی دسته‌جمعی، روشن نشده است. انتشار رسانه‌ای تصویر «دختر بلوز مشکی» به خوبی، این غفلت را نشان می‌دهد. اگر به این تصویر با دقت نگاه کنید، می‌بینید که دختر نوجوانِ سمت راست تصویر، دارد دکمه‌های بلوزش را می‌بندد. سؤالی که پیش می‌آید این است: چرا در حالی که دیگران در وحشت کشته شدن هستند، او دغدغه این را دارد که دکمه‌های لباسش را ببندد؟ اصلاً قبل از این سؤال، یک سؤال دیگر: چرا دکمه‌های بلوزش باز بوده‌اند؟

یک پدر و دو فرزند کوچکش، از قربانیان در «می لای»؛ پارگی لباس کودکِ جلوی تصویر، خبر از چه جنایتی می‌دهد؟

سربازان آمریکایی می‌خواستند ببینند این دختر نوجوان ویتنامی چند مَرده حلاج است، برای همین شروع به برهنه کردن او کردنداسناد ارائه شده در «تحقیق پیرز [۶] » [«ویلیام پیرز» رئیس کمیسیون تحقیقات درباره قتل‌عام می لای و جنایت‌های مشابه طی جنگ ویتنام] طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ به حل شدن معمای دکمه‌های باز این دختر نوجوان کمک می‌کند: این تصویر، در حقیقت این زنان و کودکان را [نه تنها لحظاتی پیش از قتل‌عام، بلکه] طی چند لحظه‌ای نشان می‌دهد که میان تجاوز جنسی و کشته شدن سپری کرده‌اند. هابرل [عکاس] در شهادتی که طی این تحقیقات داده است، توضیح می‌دهد که گروهی از سربازان [آمریکایی] می‌خواستند ببینند این دختر «چند مَرده حلاج است» و به همین دلیل «شروع به برهنه کردن او کردند و بلوزش را درآوردند [۷] .» دیگر شهادت‌ها در قالب همین تحقیقات نیز این مطلب را تأیید می‌کنند.

طبق شهادت «جِی رابرتز» (خبرنگار نظامی‌ای که آن روز با هابرل همراه بود) سربازها آن دختر نوجوان را «وی‌سی بوم بوم» (V.C. Boom Boom) صدا می‌کردند [۸] ؛ این عبارت، اصطلاح محاوره‌ای طی جنگ ویتنام برای اشاره به فاحشه‌های «ویت‌کنگ» [نیروهای آزادی‌بخش خلق ویتنام] بود. رابرتز در ادامه فاش می‌کند که آن زنِ پیرتر، از آن‌جایی چنان مضطرب است که [پیش از گرفتن عکس] تلاش کرده تا دختر نوجوان را از تجاوز سربازها نجات دهد. رابرتز عنوان می‌کند که زن پیرتر (که خود رابرتز تصور می‌کند مادر دختر نوجوان بوده)، [پیش از گرفتن عکس] با «گاز گرفتن و لگد زدن و چنگ انداختن و دست و پا زدن» تقلا کرده تا گروه سربازها را متوقف نماید. بنابراین احساساتی که در صورت زنِ جلوی تصویر دیده می‌شود [بر خلاف آن‌چه قبلاً تصور می‌شد] نتیجه یک ترس منفعلانه نیست. سربازها پس از این‌که از حضور خبرنگار و عکاس مطلع شدند، دست از تجاوز [به دختر نوجوان] برداشتند. هابرل بعدها به خاطر می‌آورد که پس از آن‌که از محل دور شدند، «صدای یک [مسلسل] ام-۶۰ را شنیدم که شروع به تیراندازی کرد؛ و وقتی سرمان را برگرداندیم، همه آن [زنان] و کودکان همراهشان، کشته شده بودند.»

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 روایتی مستند و دردناک از وقایع «می لای» و کشتار کودکان ویتنامی با شلیک مستقیم

تلاش‌ها برای کم‌رنگ کردن تجاوز جنسی به قربانیان قتل‌عام می لای، از یک سال پس از این کشتار جمعی شروع شد.مقاله سال ۱۹۶۹ مجله لایف، شهادت‌های هابرل و رابرز را تأیید می‌کند، اما با اشاره «صرفاً» به قتل در توضیح این عکس در صفحه اول، اهمیت خشونت جنسی روی داده در این اتفاق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. جزئیات مربوط به تهاجم و تجاوز جنسی، صرفاً در صفحه یکی مانده به آخر گزارش لایف، با شش صفحه فاصله از خود تصویر، ارائه شده‌اند. در این مقاله آمده که هابرل و رابرتز «دیدند که نیروها[ی آمریکایی] چگونه به گروهی از زنان، «که یکی از آن‌ها یک دختر نوجوان بود»، نزدیک شدند. مقاله هم‌چنین می‌نویسد که یکی از سربازها شروع به برهنه کردن دختر، و یکی دیگر از آن‌ها، او را «فاحشه ویت‌کنگ» خطاب کرد. توصیفات لایف هم‌چنین رفتار زن پیرِ جلوی تصویر را هم توضیح می‌دهد و می‌گوید که وی با «ناخن کشیدن و چنگ انداختن به سربازها» قصد کمک به دختر را داشته است.

طی جنگ ویتنام، پوشش خبری درباره قتل‌عام و تصاویر گرفته‌شده توسط هابرل، موضوع خشونت جنسی را نیز مورد اشاره قرار می‌داد. «سیمور هرش» [خبرنگار افسانه‌ای آمریکایی، در کتاب «مخفی‌کاری [۹] »] بر اساس مصاحبه‌هایش با رابرتز، سال ۱۹۷۲ جزئیات این حمله [به می لای] را توصیف و اشاره کرد که سربازان آمریکایی، [از میان زنان،] آن دختر نوجوان را نشان کردند، «شروع به کشیدن بلوزش کردند» و «سعی کردند به او تجاوز کنند.» هرش هم توضیح می‌دهد که مادر احتمالی آن دختر، چگونه «هم‌زمان، مقابل دو یا سه مرد [آمریکایی] مقاومت کرده» تا از آن دختر محافظت نماید.

یکی از قربانیان «می لای»

آیا قتل‌عام می لای فقط یک «قتل‌عام» بود؟

برای این‌که بفهمیم چرا این تصویر سطحی‌سازی [و مفهوم تجاوز جنسی از توضیحات پیرامون آن، حذف] شده است، ابتدا باید دقت کنیم که چگونه مسئله تجاوز و خشونت جنسی در می لای کم‌رنگ شده و صرفاً به شکل سطحی به آن اشاره شده است، و اهمیت این موضوع نیز با گذشت سال‌های سال، از میان رفته است.

آمریکایی‌ها در می لای دست‌کم به بیست دختر و زن ۱۰ تا ۴۵ ساله ویتنامی، از جمله نُه دختر زیر ۱۸ سال، تجاوز کردند.آن‌چه درباره دختر بلوز مشکی رخ داد، تنها مورد خشونت جنسی‌ای نبود که در می لای اتفاق افتاد. «جیمز اولسن» و «رندی رابرتز» در بازبینی تاریخی قتل‌عام می لای، اطلاعات موجود در گزارش‌های تحقیقات پیرز درباره خشونت جنسی را جمع‌آوری و فهرستی از بیست مورد تجاوز جنسی را بر اساس گفته‌های شاهدان عینی ثبت کرده‌اند [۱۰] . قربانیانی که در این فهرست ثبت شده‌اند، بین ۱۰ تا ۴۵ سال سن دارند و از میان این زنان و دختران، نُه نفر زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند. بسیاری از این قربانی‌ها مورد تجاوز گروهی قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها هم شکنجه جنسی شده‌اند. با این وجود، در این فهرست، حتی اقدامات [ناموفق] به تجاوز جنسی، مانند مورد دختر بلوز مشکی، هم ثبت نشده‌اند؛ و از آن‌جایی که اکثر شاهدان، طی این قتل‌عام کشته شده‌اند، ما [نمی‌دانیم و] فقط می‌توانیم «حدس بزنیم» که چند نفر از این زنان و دختران در دقایق آخر پیش از مرگ، مورد خشونت جنسی قرار گرفته‌اند.

یک زن ویتنامی در کنار کودکش در «می لای»

چنان‌که «سوزان براون‌میلر» (نویسنده تاریخ تجاوز جنسی و قوانین مربوط به آن در فرهنگ آمریکا) می‌نویسد، به‌رغم شایع بودن خشونت جنسی [در می لای] و وجود اسناد متعدد در این‌باره، باز هم [مرتکبینِ] هیچ‌یک از این تجاوزها تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند [۱۱] . شاید عدم پی‌گیری این موارد نیز یکی از دلایلی باشد که رسانه‌های سنتی با اشاره صرفاً گذرا یا حتی اشاره نکردن به مسئله تهاجم جنسی در می لای، این موضوع را کم‌رنگ یا حذف کرده‌اند.

«مستند»های شبکه پی‌بی‌اس هم اشاره‌ای به تجاوز جنسی سربازان آمریکایی به دختران و زنان ویتنامی در می لای نکرده‌اند.دو مستند مشهور شبکه پی‌بی‌اس درباره این قتل‌عام، یعنی قسمت «یادآوری می لای [۱۲] » (سال ۱۹۸۹) از سری مستندهای «خط مقدم» و هم‌چنین قسمت «می لای [۱۳] » (سال ۲۰۱۰) از سری مستندهای «تجربه آمریکایی»، ارتباط میان خشونت جنسی و قتل‌عام در می لای را به تصویر نمی‌کشند (اگرچه یک زن ویتنامی در مستند «خط مقدم» به تجاوز جنسی اشاره‌ای می‌کند). هر دوی این مستندها، مصاحبه‌های مفصلی با هابرل درباره تصویر مورد اشاره پخش می‌کنند، اما وی هیچ اشاره‌ای به موضوع تهاجم جنسی نمی‌کند [۱۴] . هابرل صرفاً اقدام سربازان آمریکایی به جمع کردن زنان و کودکان در یک‌جا و سپس قتل‌عام آن‌ها را توصیف می‌کند. این مسئله در حالی است که پی‌بی‌اس به یافته‌های نهایی تحقیقات پیرز [۱۵] دست‌رسی داشته است.

یکی از قربانیان در «می لای»

«آلزایمر سیاسی»؛ ارمغان رسانه‌های آمریکایی

ویسکمپ در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند که رسانه‌های آمریکایی (به استثنای مجله لایف) هر وقت تصویر مورد بحث را منتشر می‌کنند، در کنار آن اشاره‌ای به موضوع تجاوز جنسی در می لای نمی‌کنند. وی انتشار این تصویر برای اولین بار در روزنامه «پلین دیلر [۱۶] » (سال ۱۹۶۹) و تصاویر منتشره در پایگاه اینترنتی شبکه پی‌بی‌اس پس از نمایش مستند «تجربه آمریکایی» در سال ۲۰۱۰ را به عنوان نمونه‌هایی از این غفلت عامدانه ذکر می‌کند. ویسکمپ هم‌چنین خاطرنشان می‌کند که صفحه ویکی‌پدیای قتل‌عام می لای نیز زیر تصویر مورد بحث، چیزی از تجاوز جنسی نمی‌گوید؛ اگرچه به نظر می‌رسد، از زمان انتشار گزارش ویسکمپ تا کنون، ویکی‌پدیا اشاره به تجاوز پیش از قتل‌عام را نیز به توضیحات تصویر خود اضافه کرده است.

آمریکایی‌ها یکی از قربانیان قتل‌عام «می لای» را در چاه آب انداخته‌اند

به نظر می‌آید حتی خود ویتنامی‌ها هم علاقه‌ای به (یا تحت فشار آمریکا، جرأت) انتساب این تصویر به تجاوز جنسی سربازان آمریکایی به زنان و دختران ویتنامی را ندارند. «موزه می لای» در ویتنام، طبیعتاً این تصویر مشهور از قتل‌عام غیرنظامیان ویتنامی را در خود جای داده است، اما حتی زیر این تصویر هم اشاره‌ای به تجاوز جنسی نشده است [۱۷] . زیر این تصویر در موزه می لای صرفاً نوشته‌اند: «آخرین لحظه از زندگی زنان و کودکان روستایی، زیر یک درخت پنبه-ابریشم، پیش از کشته شدن توسط سربازان آمریکایی». جالب این‌که، حتی مجله لایف هم که اولین بار به مسئله تجاوز جنسی در گزارش خود درباره می لای اشاره کرده بود، سال ۲۰۱۳ در سال‌گرد این اتفاق، وقتی تصویر مورد بحث را بازنشر داد، باز هم زیر آن اشاره‌ای به این موضوع نکرد [۱۸] .

ویسکمپ گزارش خود را این‌گونه به پایان می‌رساند: «اکنون یک بار دیگر سؤال می‌کنیم: از حذف اطلاعات [تجاوز جنسی] از یکی از بازمانده‌های نمادین تاریخ آمریکا چه برداشتی باید بکنیم؟ نمادی که حاکی از خشونت جنسی در روزِ روشن است. و چگونه است که اکثر مردم آمریکا «دختر ناپالم» را به خوبی می‌شناسند، اما «دختر بلوز مشکی» را نه؟

 

[۱] My Lai Massacre Link

[۲] War Without Fronts: The USA in Vietnam Link

[۳] Murder in the name of war - My Lai Link

[۴] U.S. Leadership, History, and Bilateral Relations in Northeast Asia Link

[۵] Phan Thi Kim Phuc Link

[۶] Peers Inquiry: Report of the Department of the Army Review of the Preliminary Investigations into the My Lai Incident Link

[۷] Report of the Department of the Army Review of the Preliminary Investigations into the My Lai Incident (U) – Volume II – Book ۱۱ Link

[۸] Report of the Department of the Army Review of the Preliminary Investigations into the My Lai Incident (U) – Volume II – Book ۱۴ Link

[۹] Cover-up: [the Army's secret investigation of the massacre at My lai ۴ Link

[۱۰] My Lai: A Brief History with Documents Link

[۱۱] Against Our Will: Men, Women and Rape Link

[۱۲] Remember My Lai Link

[۱۳] American Experience - My Lai Link

[۱۴] Sexual Assault and the My Lai Massacre: The Erasure of Sexual Violence from Public Memory of the Vietnam War Link

[۱۵] Report of the Department of the Army Review of the Preliminary Investigations into the My Lai Incident – Volume I – The Report of the Investigation Link

[۱۶] Plain Dealer exclusive in ۱۹۶۹: My Lai massacre photos by Ronald Haeberle Link

[۱۷] My Lai Museum Link

[۱۸] American Atrocity: Remembering My Lai Link

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی تحولات عراق برجام آمریکا تجاوز تجاوز جنسی جنایات آمریکا جنایت جنگی جنگ ویتنام قتل عام کشتار کشتار جمعی می لای ویتنام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۴۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم

  از این‌رو، به منظور ارج نهادن به کوشش‌های وی در خلق آثار داستانی ارزنده کودکان، دوم آوریل(برابر با چهاردهم فروردین) را به‌عنوان روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری کرده‌اند.برخی از آثار ‌هانس کریستین اندرسن: پری دریایی کوچولو، بند‌‌انگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت‌فروش و لباس جدید پادشاه است که مبدأ تولید پویانمایی و فیلم‌های سینمایی و‌ مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری شد. 
   
ویژگی‌های کتاب کودک چیست؟ 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب کودک استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم است. هدف کودک از همراهی با کتاب به‌نوعی تفریح و بازی است و از نگاه تولیدکننده و والدین و مربیان تربیتی، انتقال پیام و ساختن ذهن و هدایت‌کردن تفکر و تعقل کودک به‌سوی تعالی و رشد. مولوی در دفتر چهارم مثنوی معنوی می‌گوید: 
چونک با کودک سر و کارم فتاد
هم زبان کودکان باید گشاد
زبان کودک، زبان تصویر و ترانه و موسیقی است و علت این که امروزه در دنیا و کشور ما کتاب‌های کودکان با بازی و سرگرمی آمیخته شده‌اند همین است. 
   
ضرورت‌های انتقال پیام در کتاب کودک چیست؟ 
تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران کتاب و محصولات آموزشی کودک، همواره به اصولی همچون استاندارد‌سازی محتوا، تولید، موضوع و مفاهیم ضروری برای هر عصر و دوره‌ای تأکید فراوان داشته و دارند. مثلا نیاز کودکان دهه ۶۰ با نیاز کودکان دهه فعلی کشور برای تولید کتاب بسیار متفاوت است.  ضرورت‌های امروز با توجه به رشد فزاینده فضای مجازی و رسانه‌های برخط و تعاملی که پیام را با بالاترین سرعت به کودک می‌رساند‌ ‌باید معطوف بر مهارت‌افزایی کودکان در مواجههه با موقعیت‌ها و مواقع نوپدیدی باشد که شاید در گذشته و قبل از عصر اطلاعات و ارتباطات وجود نداشته و شاید از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار بوده‌است.  یکی از موضوعات جدی و ضروری که در کتاب کودک باید به آن پرداخته شود، مسائل مراقبت‌های جنسی به کودک است؛ با ظرافت‌هایی که هم هشدار‌دهنده باشد و هم کودک را طوری از هم‌جنس یا جنس مخالف نترساند که در آینده بیم ارتباط سالمی مثل ازدواج را داشته باشد. 
   
آمار سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی
 تحقیقات نشان داده که بسیاری از کودکان تحت تأثیر سوء‌استفاده جنسی قرار می‌گیرند. همچنین عوامل خاصی وجود دارد که ممکن است احتمال سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی را افزایش دهد.  از هر چهار دختر یک نفر و از هر ۱۳ پسر یک نفر در دوران کودکی سوء‌استفاده جنسی را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان بین هفت تا ۱۳ سال آسیب‌پذیرترین افراد در برابر سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی هستند. والدین یا مراقبانی که در کودکی شاهد خشونت بوده‌اند یا در حال حاضر با سوء‌مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است در نهایت چرخه‌ای از سوء‌استفاده را تداوم بخشند. خانه‌‌های تک‌والدی یا خانواده‌‌هایی که با حمایت‌‌های اجتماعی محدود و در فقر زندگی می‌کنند، امکان دارد در برابر متجاوزان جنسی آسیب‌پذیرتر باشند.از دیگر موضوعات ضروری برای تولید کتاب کودک در عصر حاضر، آموزش مفاهیم سوادرسانه و آموزش کار با رسانه‌های مختلف است. این‌که چطور از رسانه‌ها و فضای مجازی استفاده کنند که هم در جسم دچار مشکلات اندامی نشوند و هم از نظر روحی و روانی دچار آسیب و چالش نشوند!
   
کودک بداند در حریم عمومی چه رفتاری داشته باشد
یکی دیگر از موضوعات مهم و قابل تأمل در عصر حاضر، آموزش خط و مرزهای حریم عمومی و خصوصی است. این که کودک بداند در حریم عمومی چه رفتاری باید داشته باشد و حریم خصوصی خود و دیگران را بشناسد و به آن احترام بگذارد. در عین حال از ورد دیگران به حریم خصوصی خود جلوگیری کند.از دیگر موضوعاتی که در این دوره باید برای کتاب کودک سرمایه‌گذاری و تولید محتوا کرد، آموزش مفاهیم خطر و موقعیت‌های خطرناک است. چه در بازی‌های کودکانه و چه در موقعیت‌ها و مواقعی که کودک به تنهایی یا در کنار دوستان و خانواده خود به آنها قدم می‌گذارد و در متن یک موقعیت خطرناک قرار می‌گیرد.  و دیگر موضوعات مهمی که امروزه وظیفه ناشران کودک و نوجوان را بیش از پیش سنگین می‌کند، ویژگی مشترک همه آثار مکتوب تولیدی برای کودکان، ایجاد و طرح مسأله، روش مواجهه خردمندانه و خلاقانه با موضوع و راه خروج از موقعیت مورد اشاره است. یعنی هم باید مسأله و موضوع مطرح شود و هم این‌که در کنار طرح موضوع، راهکار خروج بی‌خطر و صحیح از موقعیت به کودک آموزش داده شود، با همان زبان کودکی یعنی ترانه، تصویر و موسیقی و اسباب‌بازی. 

معرفی یک نمونه موفق
انتشارات نواندیشان دنیای کتاب، ناشری است که از دو سال قبل یک تولید یک مجموعه ۱۶ جلدی تحت عنوان «مواظب خودمم» را شروع کرد. این مجموعه یک مرحله سه ماهه پژوهش و کشف مسأله‌های مهم برای تولید را سپری کرد. موضوعات کتاب براساس نظر روان‌شناسان کودک و افراد خبره طرح و ارزیابی شد. این مجموعه ۱۶ جلدی در چهار موضوع مستقل که هر کدام چهار کتاب را به خود اختصاص داد، تولید شد. این مجموعه‌ها عبارتند از:
۱-مراقبت جنسی (دوست ندارم بوسم کنی، جلو نیا جیغ می‌زنم، به مامانم و بابام میگم، دست نزنی به تنم)
۲-حریم خصوصی و عمومی (غریبه یعنی چه کسی، غریبه‌های پشت در، با غریبه‌ها جایی نمیرم، چی به غریبه‌ها نگیم)
۳-سوادرسانه‌ای و فضای مجازی (فضای مجازی کجاست، تبلت دردسرساز، گوشی برای بازی نیست، حریم شخصی یعنی چی؟)
۴-مفهوم خطر وموقعیت‌های خطرناک(خطرناکه یعنی چی، این بازی‌ها خطر داره، اونجا نرو خطر داره، من به تو دست نمی‌زنم)

اشعار این مجموعه ۱۶جلدی را شاعرتوانمند کودک، خانم مریم اسلامی که سال‌ها برای کودکان شعروترانه می‌سراید، سروده است. این اشعار با دست وقلم پر توان تصویرگران خبره‌ای چون پریسا اکبری، سمیرا بحرانی وزینب‌السادات بحری خلق شدند.ویژگی بارز این مجموعه، رعایت اصول و استاندارد‌های تولید محتوای کتاب کودک بوده است تا جایی که ازسوی وزارت ارشاد بدون یک مورد ممیزی و اشکال به چاپ رسید وبخشی نیزتوسط وزارت ارشادخریداری وتوزیع شد.برخی اشعار این مجموعه از قالب ادبیات فانتزی استفاده شده،یعنی اززبان حیوانات وجان‌بخشی به اشیا،پیام‌ها تولیدوبه مخاطب کودک ارائه شده‌است.علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت رسمی انتشارات نواندیشان دنیای کتاب این مجموعه ارزشمند را برای کودکان دلبند خود تهیه کنند. 

دیگر خبرها

  • ماجرای شایعه فوت یک دختر بدلیل بی‌حجابی در خیابان وزرا
  • ماجرای شایعه فوت یک دختر در ساختمان وزرا | مرگ یکی از اراذل و اوباش در پایتخت 
  • دختر ایرانی رکورد یک آمریکایی را شکست
  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • گسترش سرمایه‌گذاری اپل در ویتنام
  • حراج شمش طلا پس از ۱۱ سال تعلیق در ویتنام
  • تبرئه مربی متهم به آزار جنسی ۱۹ فوتبالیست زن!
  • تبرئه مربی متهم به آزار جنسی 19 فوتبالیست زن!
  • ماجرای رودرویی فانتوم ایرانی با جنگنده آمریکایی در آسمان | ویدئو
  • هنیه تنها نیست؛ والدین شهدایی که برای بچه‌های‌شان اشک نریختند و مشکی نپوشیدند