Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@05:30:20 GMT

داستان‌های شاهنامه به کار دیپلماسی هم می‌ آید

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۴۹۴۷

داستان‌های شاهنامه به کار دیپلماسی هم می‌ آید

رییس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: ریشه حماسه هایی که امروز خلق می شود بیش از آنکه بر پایه حکمت، باور و معجزه باشد بر مبنای جادوگری است.

به گزارش خبرنگار شبستان، علیرضا قزوه، رییس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری امروز در نشست خبری نخستین جایزه داستان های حماسی که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: فعالیت هایی که در راستای هویت ملی ما باشد باید حمایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه هنری بیش از همه راجع به هنر انقلاب کار می کنیم، هنر و ادبیات انقلاب جدا از پشتوانه حماسی، تاریخی و فرهنگی ایران نیست. اگر شاعران انقلاب در یک برهه دچار تفسیرهای شتاب زده شده اند ممکن است فکر کرده باشند ادبیات انقلاب چیزی جدا از تلاش های حافظ، سعدی، فردوسی و بیدل است در صورتی که اینطور نیست.

 

قزوه با بیان اینکه در 4 دهه انقلاب آثار خوبی تولید شده است، عنوان کرد: شعر انقلاب معلمانی دارد که در تمام سبک های ادبی حضور دارند. شعر انقلاب ریشه هایی دارد، ریشه های اصلی آن فردوسی، حافظ و سعدی است. ما 4-5 سبک داریم، سبک خراسانی که فردوسی متعلق به آن است، سبک عراقی، سبک هندی و سبک بازگشت. در تمام این دوران با آثاری مواجه می شویم که فاخر و به یاد ماندنی هستند و گذشته خود را فراموش نکردند. صائب تبریزی هرگز نگفته سعدی را الگو قرار نداده و یا مولانا هرگز نگفته که از پی سنایی نیامده است.

 

وی اظهار داشت: شعر انقلاب معلمانی داشته که معلمان آنها را شاعران خراسانی بودند. شاعرانی همچون نیما، اخوان ثالث، سهراب سپهری، شاملو و برخی از شعرهای فروغ پیش روی ماست که شعر انقلاب از آنها هم بهره برده است. شعر انقلاب با داشتن این معلمان بضاعتی زیاد دارد و همچون آبی است که خودش را باید به دریاچه بریزد.

 

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به اینکه امروز داشته هایمان در ادبیات زیاد است، بیان کرد: در حوزه شعر، داستان و خاطره سبک انقلاب اسلامی ایجاد شد. امروز محتوا موجود است و ما به دنبال ضعف می گردیم. بازگشت به گذشته و رجوع به فردوسی باید در دستور کار ما باشد. فردوسی مانند درخت 1100 ساله ای است که هنوز میوه های نو می دهد، میوه هایی که شیرین ترین و آبدارترین است.

 

قزوه خاطرنشان کرد: به جای اینکه بازگشت درستی به ادبیات خود داشته باشیم چشم و گوش بسته به دنبال چیزی هستیم که غرب به ما می دهد. منکر حماسه های غرب نیستیم، غرب حماسه های خوبی داشته است اما ما نیز پا به پای آنها بودیم و حتی در گذشته از آنها رشیدتر بودیم. اگر نگویم ابوالقاسم فردوسی بالاترین است قطعا باید گفت یکی از بالاترین هاست. امروز وقتی نگاه می کنیم در حماسه چیزی در حال خلق شدن است که همان هری پاترهاست و مبنا و ریشه اش بیش از آنکه بر پایه باورها، حکمت و معجزه باشد بر مبنای جادوگری است. شاهنامه درس های مختلفی برای تمام مقاطع زندگی ما دارد حتی درس هایی برای دیپلماسی و وزرای ما دارد. این درس ها باید بازیابی شود و در بازار و فرهنگ و سیاست مورد استفاده قرار گیرد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم شیرخوارگان حسینی خبرگزاری شبستان شیرخوارگان عزاداری محرم تعزیه خوانی عزاداری امام حسین ع محرم حسینی روزنامه های ورزشی علیرضا قزوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران نقش اصلی در تحقق شعار سال را برعهده دارند

امام جمعه سمیرم گفت: با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، نقش اصلی بر عهده کارگران است و امید می‌رود امسال با همت کارگران سال رونق باشد و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین دیانی ظهر امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه سمیرم اظهار کرد: خوشا به سعادت مردم ایران که چنین فرزندانی تربیت کردند و با انجام وعده صادق پوزه رژیم منحوس را به خاک مالیدند و امروز در فضای مجازی، خبری و رسانه‌ای چند روز بعد از تحلیل‌های سیاسی و خبری همه خبر از رشادت غیور مردان جمهوری اسلامی می‌دهند.

وی افزود: دیپلماسی التماس جای خود را به دیپلماسی داده که با میدان همسو است و میدان و دیپلماسی کاری کرده‌اند که اسرائیل مستأصل مانده است و نمی‌داند چه کار کند.

امام جمعه سمیرم عنوان کرد: اوج بدبختی اسرائیل این است که روی تعداد موشک‌های اصابت شده و نشده بحث می‌کند در صورتی که موشک‌ها مهم نیست؛ مهم این است که از کجا و چه نقطه‌ای و چه کسی شلیک کرده است و باعث شکست هیمنه شما شده است.

وی تصریح کرد: مهم این است که ما با جرئت اعلام کردیم که می‌زنیم و زدیم؛ چرا ۸ سال پیش ما این قدرت را نداشتیم ولی امروز میدان ما با دیپلماسی و قدرت شما مردم عزیز همسو شد و این اتفاق افتاد و این پیروزی‌ها مستمر خواهد بود.

حجت‌الاسلام دیانی ضمن تبریک روز شورا و با اشاره به مسائل و مشکلات کارخانه آسفالت سمیرم اضافه کرد: شورا نماینده مردم است و باید از حق و حقوق مردم دفاع کند و نباید یک اشتباه را دوباره تکرار کند که اگر چنین شود از همین تریبون از حق مردم دفاع می‌کنم.

وی با تبریک روز کارگر بیان کرد: با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، نقش اصلی بر عهده کارگران است و امید می‌رود امسال با همت کارگران سال رونق باشد و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل شود.

امام جمعه سمیرم با تبریک در پیش بودن روز معلم، خطاب به معلمان تأکید کرد: یک نکته در فراز نظام جمهوری اسلامی هست که این معلم سر کلاس به دانش‌آموز من این نکته را بگویید که همانگونه که موشک‌ها به قلب اسرائیل اصابت کرد حجاب هم همین‌گونه اصابت خواهد کرد و با زبان شیرین معلمی به دانش‌آموزان بفهماند که وقتی شما بر سکوی افتخار علمی و ورزشی و..‌. می‌ایستید ۳۰۰ سال غرب را به چالش می‌کشید و این است که غرب از دست ما آسایش ندارد.

وی اذعان کرد: غرب در گوش دنیا خوانده بود که هر زنی می‌خواهد بر سکوی اول بایستد باید روسری از سر خود بردارد و زنان و دختران شیرزن ما ثابت کردند که این چنین نیست و با اصالتی که دارند بر سکوهای دنیا با حجاب ایستادند و اسرائیل و انگلیس از این بابت ناراحت هستند.

حجت‌الاسلام دیانی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی طرح زیبایی را آغاز کرده‌اند و رسانه و مردم باید دست به دست هم بدهند و حمایت کنند؛ نیروی انتظامی همان کسانی هستند که امنیت را برای ما برقرار می‌کنند و اگر مشکلی پیش بیاید به سوی آن‌ها می‌رویم.

وی از مردم خواست تا با همدلی و همکاری طرح عفاف و حجاب نور را حمایت کنیم تا به نتیجه برسد و پوزه غرب را به خاک بمالیم و اسرائیل بداند دلش را به این بی‌حجابی خوش نکند که زنان و دختران ما عفیف و با اصالت هستند و این بی‌حجابی زود گذر است و به زودی جمع خواهد شد.

کد خبر 748106

دیگر خبرها

  • کارگران نقش اصلی در تحقق شعار سال را برعهده دارند
  • (ویدئو) مناظره جالب عادل فردوسی‌پور و فریدون زندی درباره تلفظ اسامی
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • ببینید | کَل‌کَل خنده‌دار عادل فردوسی ‌پور با فریدون زندی؛ لبات رو غنچه کن!
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • حاشیه‌ای از دیدار امروز رهبر انقلاب با کارگران
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • جمعی از کارگران امروز با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند