Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@01:28:36 GMT

هنرمندان همانند فردوسی هویت ملی و دینی را تجمیع کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۵۱۵۳

هنرمندان همانند فردوسی هویت ملی و دینی را تجمیع کنند

مرادی بازخوانی از متن شاهنامه و شکل‌گیری تولیدات هنری مبتنی بر نیازهای جامعه را از اهداف مهم جایزه داستان های حماسی دانست.

به گزارش خبرنگار شبستان، مرادی، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی امروز در نشست خبری نخستین جایزه داستان های حماسی که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد به عنوان مسئول برگزاری این جایزه گفت: هنر حماسی گمشده هنر و ادبیات پس از انقلاب تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر حماسی اساس و چهره حقیقی هنر انقلاب اسلامی است. در خراسان ایران ابوالقاسم فردوسی را داریم که یکی از حماسه سرایان جهان شناخته می شود که نقش بسیار موثری در ادبیات و تاریخ کشور دارد.

 

مرادی اظهار داشت: نگاه ما در حوزه هنری تاسیس دبیرخانه هنر حماسی با یک نگاه نوستالوژی است، بیشتر شاهدیم اندیشمندان و اهالی دانش و علم از منظر ادبی، تاریخی و مسلک شناسی به فردوسی و اثرش شاهنامه مراجعه کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار یک غفلت در توجه به این اثر بزرگ بخصوص از جانب طیف هنرمند باورمند به اسلام و ایران اسلامی بودیم. شاید این نگاه ریشه داشته باشد در نوع مواجهه پهلوی اول و دوم به فردوسی که به خاطر تقویت سلطنت خود وجوهی از فردوسی را نمایان کردند و وجوه دیگر این شاعر بزرگ مغفول ماند.

 

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتی که دو دهه قبل در مورد فردوسی داشتند لقب حکیم را به فردوسی دادند. در این سالها افراد، گروه ها و بنیادهای مختلف در مورد فردوسی کار کردند که بیشتر زمینه کاری آنها علمی بود. از منظر هنری به فردوسی پرداخته نشده است در صورتی که اثر فردوسی هنری است. اگر ما رویکرد و نگاه تمدنی داشته باشیم باید در حوزه ادبیات و هنر به منابع غنی توجه داشته باشیم. مهمترین این منابع شاهنامه فردوسی است، این منابع کمک کننده است و ما را به جلو هدایت می کند. شاهنامه هنر شورآفرین و دعوت کننده به آینده است، شاهنامه ناظر به حکمت معنوی است که به آبادانی، رشد و پیشرفت توجه دارد، شاهنامه بیگانه ستیز است و دلاوری ها را در جامعه می دمد.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه دبیرخانه هنر انقلاب را در حوزه هنری خراسان رضوی تاسیس کردیم، عنوان کرد: یکی از رویکردهای ما پرداختن به متن فردوسی و استفاده روزآمد از آن است. داستان های فردوسی جذاب و شنیدنی است. در طول سال های اخیر توجه جدی به فردوسی نشده است. مردم بخصوص نسل جدید با فردوسی آشنا نیستند و حتی از روایات شاهنامه اطلاعی ندارند. یک بازخوانی باید از متن شاهنامه صورت گیرد تا تولیداتی هنری مبتنی بر نیازهای جامعه شکل گیرد. شاهنامه مجموعه داستان های بهم پیوسته است که تاریخی از ایران را به نمایش می گذارد. بار دراماتیک فردوسی ما را بر آن داشت که این حرکت را در ذیل تولیدات هنری بر مبنای شاهنامه آغاز کنیم و به سراغ داستان برویم، بدین ترتیب نخستین جایزه داستان های حماسی شکل گرفت.

 

مسئول برگزاری نخستین جایزه داستان های حماسی خاطرنشان کرد: از بین مجموعه داستان های شاهنامه رزم نامه ایران و توران را انتخاب کردیم. گزاره اصلی و حاکم بر این رزم نامه تقابل دو جریان حق و باطل بوده است، چیزی که پس از انقلاب تا امروز با توجه به استقلال جمهوری اسلامی آن را همیشه داشتیم. اهل باطل همیشه مقابل جمهوری اسلامی ایران بودند و توطئه کردند. با مراجعه به متن شاهنامه و برداشت از داستان ها و شخصیت های آن باید تطابقی با شرایط امروز ایجاد کنیم. فردوسی در عصر خود که ایران آماج حمله ها بود و زبان فارسی در خطر بود با سرایش شاهنامه که نشان از مسئولیت پذیری این شاعر داشت زبان فارسی را حفظ کرد. بنیان شاهنامه بنیان تمدنی است، امروزه به هنرمندانی نیاز داریم که شرایط زمانه ما را درک کنند و به جمع کردن هویت ملی و مذهبی ما کمک کنند،‌ کاری که فردوسی کرد. هنرمند امروز به زعم دبیرخانه جایزه داستان های حماسی باید حماسه ها و دلیری های ایران اسلامی را ببیند، مواجهه حق با جریان باطل را ببیند.

 

مرادی از اختتامیه نخستین جایزه داستان های حماسی در 25 اردیبهشت همزمان با بزرگداشت فردوسی خبر داد و افزود: دو هفته است که فراخوان این جایزه داده شده است. نویسندگان تا 15 مهر فرصت دارند طرح اولیه داستان خود را در قالب هزار کلمه به دبیرخانه ارسال کنند. هیئت داوران پس از بررسی های لازم 15 طرح را انتخاب می کنند که آنها با پرداخت 4 میلیون تومان حمایت می شوند. اتمام زمان داستان نویسی اسفندماه است، اردیبهشت سال آینده داستان ها در قالب یک کتاب به چاپ می رسد. به سه اثر برتر جوایزی اهدا می شود، به ترتیب به نفرات اول تا سوم 10 میلیون تومان، 5 و 3 میلیون تومان اهدا می شود.

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: محرم ماه محرم شیرخوارگان حسینی عزاداری امام حسین ع روزنامه های ورزشی فوتبال ایران دفاع مقدس شیرخوارگان خبرگزاری شبستان عزاداری محرم فردوسی مرادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۵۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،در این نشست که پس از بازدید استاندار از مجموعه فرهنگی هنری استاد دولت آبادی در ساری باحضور فرماندار مرکز استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار مرکز استان، رئیس حوزه هنری استان، رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری، رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری، استاد دولت آبادی و جمعی از هنرمندان برگزار شد، هنرمندان مشکلات خود را با مقام عالی دولت در مازندران در میان گذاشتند که حسینی پور با دستورات نافذ، زمینه ساز رفع موانع فعالیت و مشکلات این عزیزان شدند. 

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری از جمله کسانی بود که در این نشست؛ به بیان مشکلات این نهاد صنفی و فعالیت های این مجموعه پرداخت.

استاندار مازندران پس از استماع مشکلات این نهاد، دستور داد تا ضمن تمدید مکان فعالیت خانه هنرمندان ساری با هماهنگی فرماندار و شهردار مرکز استان؛ مکان جدید دیگری نیز برای گسترش فعالیت های این مجموعه در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

در این راستا استاندار مازندران طی تماسی تلفنی با سرپرست میراث فرهنگی استان دستور داد تا یکی از خانه های سنتی ساری به خانه هنرمندان اختصاص یابد.

همچنین در خصوص مکان دائمی نمایشگاه هنرهای تجسمی نیز با دستور استاندار مقرر شد؛ تا شهرداری مرکز استان، یکی از موزه های مستقر در بوستان ولایت را به خانه هنرمندان برای تحقق این امر اختصاص دهد.

در ادامه همچنین شهردار مرکز استان هزینه برگزاری جشنواره در سال 1403 را تقبل نمود.

رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری در خصوص برگزاری جشنواره گرافیک زبان مادری نیز به بیان نکاتی پرداخت که شهردار مرکز استان هزینه برگزاری این جشنواره را نیز تقبل کرد.

مقام عالی دولت در مازندران در خصوص ارتباطات فرهنگی هنری با کشورهای مختلف به بیان نکاتی پرداخت و عنوان کرد: هنرمندان باید سفیران فرهنگی استان باشند.

در پایان هنرمندان با اهداء آثار هنری از دستورات ثمربخش استاندار مازندران قدردانی کردند.

استاندار مازندران در پایان این نشست افزود: باید ابزارها و امکانات برای هنرمندانی که می‌خواهند به ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند فراهم شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه جامعه ما به دنبال تقویت فعالیت‌های فرهنگی است، ادامه داد: ساختار خانه هنرمندان باید به‌گونه‌ای باشد تا در فضای عمومی کشور دیده شود.

وی از هنرمندان به‌عنوان ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مازندران یاد کرد و افزود: بنا داریم تا با حل مشکلات فعالیت این قشر زمینه را برای نقش آفرینی هنرمندان فراهم کنیم.

حسینی‌پور افزود: باید با تدابیر و راهکار مناسب نقش هنرمندان را در عرصه‌های مختلف تقویت کنیم.

دیگر خبرها

  • رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • دیدار با ۲ تن از پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • «رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها
  • معرفی بهترین فیلمنامه‌های سال/«داستان آمریکایی» و «جانشینی» بردند
  • فراخوان پیوستن هنرمندان به پویش مردمی وعده صادق
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است