Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:28:55 GMT

شعر در نوحه های حماسی تاثیرگذار است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۷۰۴۱

شعر در نوحه های حماسی تاثیرگذار است

یزد - ایرنا - سرپرست فرمانداری یزد گفت: شعر در نوحه های حماسی تاثیر زیادی دارد، این امر باعث شد که برخی هیات ها نه تنها در این استان و کشور بلکه نفوذ کلام آنها در عرصه جهانی نیز راه یابد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی فرمانداری یزد، عباس حیدری به مناسبت بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی( 27شهریور) در نشست هم اندیشی فرهیختگان فرهنگ و ادب فارسی شهرستان افزود: فعال سازی انجمن های ادبی بویژه در زمینه سرودن و همکاری اشعار حماسی نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ حسینی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: چرا که در شعر وزین می توان بسیاری از موارد حماسی و ایثار کربلا را بازگو کرد و برخی از این اشعار به اندازه یک کتاب وزین معنی دارد.
سرپرست فرمانداری یزد گفت: شعر و فعالیت های ادبی باعث شور، شادابی و نشاط می شود، متاسفانه یاس و ناامیدی دامن زده می شود، در حالیکه شور و نشاط لازم است، لدا می طلبد با گفتمان شعر و ادب فارسی یاس و ناامیدی را به شور و نشاط تبدیل کنید.
همچنین مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: مسئولیت نقش اولیه در گسترش شعر و ادبیات بر عهده خانواده هاست، متاسفانه شعر و ادبیات در جامعه ما مهجور واقع شده و به آن اهمیت نمی دهند.
فخرالسادات خامسی هامانه، ادامه داد: اگر ادبیات به جامعه و خانواده بیشتر معرفی شود، همچون کنکور که سال هاست، یزدی ها مقام اول را دارند در این زمینه نیز مردم به خانواده ها در کنار دولتی ها به گسترش شعر و ادب فارسی بویژه به نسل جوان کمک خواهد کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: یزد، شهری جهانی است، باید انجمن های شعر و ادب نقش خود را اجرا کنند و چه برنامه ای برای یزد دارند، همچنان که یزد در نوحه حرف برای گفتن دارد، وظیفه داریم در این زمینه نیز کمک کنیم.
خامسی افزود: متاسفانه در بخش دولتی هم افزایی وجود ندارد و اقداماتی که در گسترش شعر و ادب فارسی می شود، خبر ندارند.
وی توضیح داد: حتی انجمن های ادبی که در استان فعالیت دارد با یکدیگر همراه نیستند، باید هم افزایی در زمینه های دولتی و تشکل ها صورت گیرد و سپس با یک برنامه فعالیت کنند.

** شهریار
شهریار در بهمن ماه 1299 به تهران آمد و در دارالفنون تحصیل کرد و وارد دانشکده پزشکی شد؛ اولین دفتر شعر او در سال 1308 با مقدمه ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر شد.
شهریار که با سرودن منظومه « حیدربابایه سلام » یکی از مهم ترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی را خلق کرده از معدود شاعرانی است که در 2 زبان فارسی و ترکی آذربایجانی سروده های درخشانی دارد؛ سرودن این منظومه از مهمترین عوامل شهرت و محبوبیت شهریار در میان ترک زبان های ایران به شمار می رود.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) روز 27 شهریور ماه 1367 در سن 83 سالگی به علت بیماری در بیمارستان مهر تهران دارفانی را وداع گفت.
استاد سخن، شهریار بیش از 28 هزار بیت به زبان فارسی و در حدود سه هزار بیت به زبان ترکی، شعر سروده است که در همه آنها یا در بیشتر آنها شخصیت شهریار عمده ترین و مؤثرترین عامل شکل گیری این اشعار است.
شهریارآخرین شعر خود را اینگونه سرود:
یاران چرا به خانه ما سر نمی‌زنند / آخر چه شد که حلقه بدین در نمی‌زنند
دایم پرنده‌اند به هر بام و بر دلی / دیگر به بام خانه ما سر نمی‌زنند
پنداشتند همچو درختی تکیده‌ام / سنگی از آن به شاخه بی‌بر نمی‌زنند
چرخد نظام کار به دوران به سیم و زر / دستی به کار مضطر بی‌زر نمی‌زنند
یا رب چه شد گروه طبیبان شهر ما / سر بر من فتاده به بستر نمی‌زنند
یاران چرا که لاله عذاران روزگار / تیر نگه به قلب مکدر نمی‌زنند
دستی برم به زلف سمن سا که عاشقان / چنگی چو من به زلف معنبر نمی‌زنند
بر مدعی بگو که ستیزد ز روبرو / مردان ز پشت حربه و خنجر نمی‌زنند
با من مجنگ جان برادر که عاقلان / اندوده پیش مهر منور نمی‌زنند
من رندم و قلندر و مفلس در این دیار / دزدان راه ره به قلندر نمی‌زنند
جور و ستم گرفته سراسر جهان ما / یا رب چه شد که حد به ستمگر نمی‌زنند
مردم دریغ مرده پرستند شهریار / کاندر حیات سر به هنرور نمی‌زنند
7537 / 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۷۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است

سید شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به جماران گفت: به جای تغییر باید دنبال بهبود بود و بهبود نیز با جابه‌جایی افراد اتفاق نمی‌افتد بلکه با بهبود سیاست و روش‌ها مقدم بر تغییرات افراد است.

حسینی گفت: روز گذشته جلسه‌ای با قالیباف رئیس مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی، چون جهش تولید، برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بهبود روش‌ها داشتیم. البته ما تصمیم نمی‌گیریم بلکه در چارچوب نظارتی کار را دنبال کنیم. ما در آستانه انتقال مجلس یازدهم به دوازدهم هستیم رویکرد صحیح این است که بهبود سیاست‌ها را پیش بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز تاثیرگذار است، یا نه، گفت: بله، اتفاقات در حوزه بین‌الملل در قیمت ارز بسیار تاثیرگذار است.

دیگر خبرها

  • پیشنهاد قطری برای ۳ بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس
  • پیشنهاد مشترک باشگاه قطری به سه بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس
  • پیشنهاد مشترک یک باشگاه قطری به سه بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»
  • بازگشت مدافع تاثیرگذار به نیمکت آلومینیوم
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • نقش‌آفرینی حماسی سپاه منشا قدرت برای مقابله با تهدیدات نظام سلطه است
  • دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که همچنان در تیم الگری می‌درخشد