غیرت دینی؛ عامل اصلی شکلگیری نهضت حسینی
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۸۰۹۶
به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری امام حسین(ع) شب گذشته، مصادف با شب هفتم محرم الحرام با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی برگزار شد که در ادامه مشروح این سخنان از نظر میگذرد؛
بحث ما در میان مولفههایی بود که جامعه شایسته را بر مبنای اصل اخوت در جهت مهندسی صحیح ارتباط میان آحاد جامعه میساخت، یکی از آن مولفهها را گفتیم که حلم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از طرفی مسئله غیرت، دفاع از ارزشها است. اساسا اگر ارزشها وجود نداشته باشد، جامعه شایستهای وجود ندارد. شاید به طور اصولی بتوانیم بگوییم که مبناییترین اصل در ساخت جامعه شایسته، بحث غیرت است. چون اگر ارزشی وجود نداشته باشد، طبیعتا شایستگی نیز وجود نخواهد داشت، لذا این دو در جهت حفظ جامعه شایسته به کار میروند.
شخص غیور مدافع ارزشها است، این مدافع ویژگیهایی داشته باشد، مدافع ارزشها باید عاشق باشد، وقتی میخواهد واکنشی نسبت به این مسئله داشته باشد، باید شجاع هم باشد و وقتی میخواهد در مقابل ضدارزشها نیز واکنش نشان دهد، باید ارزشها را نیز بشناسد، ممکن است که امور ارزشی در جوامع مختلف متفاوت باشد، اما هفت موردش را همه قبول دارند.
غیرت در مملکت که طوری زندگی کنید که منافع ملی حفظ شود، دلار تلاطمی پیدا کرد و مردم ایران بر خلاف کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه عمل کردند. آنها دلارها را در اختیار دولت قرار دادند، بالاخره اینها منافع ملی است، شاید کسی که این کار را کرده، این ارزش را درک نکرده که لطمهای میزند.
دفاع از مملکت این نیست که صرفا بخواهیم مرز را حفظ کنیم. بحمد الله حفظ شده و میشود، ولی چیزهایی نیز هست که ما فراموش میکنیم، بعضی از مشکلات ما مربوط میشود به خارج از کشور، برخی از مشکلها به همه دولتها برمیگردد و برخی از مشکلات نیز برمیگردد به مسائل فرهنگی که به خود مردم برمیگردد. غیرت در مملکت را عرض کردیم که دلار است که مردم چه واکنشی نشان دادند.
در بحث جامعه و اجتماع جامعه و حفظ ارزشهای آن نیز مسئله غیرت در اولاد و همسر و خانواده که به آن غیرت ناموس میگویند، غیرت در ناموس یک دستاندازی دارد، یک جا در واقع سختگیریهایی شده نسبت به خانواده، در حالی که غیرت نیست، غیرت مبتنی بر محبت است، اما برخی سختگیریها مبتنی بر بدگمانی است. چون به ناموسش اعتماد ندارد به جای حفظ و صیانت به حبس و سختگیری متوسل میشود.
برای این که بحث سوء ظن معلوم شود، به برخی از روایات اشاره میکنم که اینطور افراد که توهم غیرت دارند، باید به دکتر و روانشناس مراجعه کنند. اما اگر این کار را نکنند، بلیه سوء ظن مشکلاتی را ایجاد میکند. اولا سوء ظن حرام است، پیامبر(ص) فرمود: «خداوند خون، مال، آبروی مسلمان و گمان بد در مورد آنها را بر یکدیگر حرام کرده است». روایت دوم بیان امام علی است که آدمی که دچار سوء ظن است، اصلا ایمان ندارد، «لا ایمان مع السوء الظن»، با بد گمانی ایمان تحقق ندارد.
روایت سوم از امام علی است که فرمود سوء ظن عبادت را از بین میبرد، با یک سوء ظن و بد گمانی بیجا همه اینها از دست میرود، فرمود از سوء ظن پرهیز کنید، چراکه عبادت را فاسد میکند. سوء ظن خودش یک گناه است. فقط تصور میکنیم که غیبت و دروغ گناه است. امام فرمود بدترین گناه است و زشتترین ظلم به دیگران است.
غالب جامعه ما نیز بر همین اساس است، وقتی من میگویم قال الصادق، میگویند سندش کجا است، اما در دنیای مجازی کسی دنبال سند نمیگردد، حتی در مجلس امام حسین هم دنبال میکنند عقب نیفتند. ولی سوء ظن را تقویت میکند و چقدر امام صادق مظلوم است که تا از ایشان حرف بزنید میگویند کجا گفته است و ...، آن هم در جامعهای که سالی یک دقیقه سرانه مطالعهاش است.
من نمیگویم پای موبایل بنشینید یا ننشینید، ولی بنده سؤال میکنم زمانی که میگذارید چه به دست میآورید؟ از عمرت سؤال میکنند که کجا به بادش دادید؟ در شور امام حسین هم شما موبایل را نگاه کنید اما ما به ازایش چه درمیآید؟ شما برای نکیر و منکر برای این نیز باید جواب داشته باشید.
چه شده که تاثیر نمیگیریم؟ این را باید در خودمان بازیابی کنیم، بدگمانی رشته امور را به هم میزند، امام علی فرمود به وسیله سوء ظن امور را فاسد میکند و سبب انواع شر میشود. به واسطه آن ابزار. بدترین مردم را امام فرمود کسی است که به هیچ کس به دلیل سوء ظنی که دارد اعتماد نمیکند و کسی هم به او اعتماد نمیکند چون آدم بدی است.
باید بر اساس این قاعده کلی عمل کرد. هر حرفی که از دهان کسی بیرون میآید تا میشود درست آن را تفسیر کرد، شما غلط تفسیرش نکنید، تا میشود طبق مبنای درستی آن را تبیین کرد، بلافاصله نگویید ضد فلان چیز و ... است. چون این باعث میشود که آحاد جامعه از هم دور شوند و آن اصل اخوت به هم ریزد و جامعه شایسته به وجود نیاید. هیچ کس زیر بار مسئولیت خانواده نمیرود چون مردم به تفرد رسیدهاند.
مهمترین غیرت، غریت دینی است و مبنای حرکت امام حسین به سمت کربلا غیرت دینی است، غیرت دینی یعنی حساسیت به خرج دادن نسبت به حفظ و حراست از اصول دین، هر گاه اصل دنی در خطر میافتد غیرت انسانهای غیور برانگیخته میشود تا آن را حفظ کنند. لذا غیرت در رابطه با اصل دین است.
باید اصل دین را شناخت، یکی از بخشهای غیرت ورزیدن شناخت ارزشها است، این باید شناخته شود، اولین مرحله غیرت دینی است که حساب را با طرف مقابل جدا کنید. اگر اینطور نشود، شما نیز مانند او خواهید بود، خداوند در سوره نساء فرمود «ما به تحقیق نازل کردیم در قرآن که اگر آیات الهی نازل شد و یک عدهای کافر شدند و مسخره کردند با آنها همنشنین نشوید، اولین مرتبه غیرت دینی این است که حسابتان را با دیگران جدا کنید.
پس اولین گام در غیرت دینی این است که کسی که نسبت به کیان دین اسلام تعرض میکند، حسابت با آنها جدا باشد، و الا جزء آنها هستید. دوم این که وقتی میخواهید از این کیان دفاع کنید، قول باید لین باشد. در سوره طه به جناب موسی و هارون فرمان دادند که به سمت فرعون بروند، که طغیان کرده است. در سوره نازعات آیه 17 میفرماید که طغیان او چه بوده است، این بود که گفت من پروردگار هستم و در اینجا اصل دین در خطر است.
در تمام تعهداتی که بشر به خدا داده دو مورد مهم است، یکی در ربوبیت از ما عهد گرفته و عهد دوم این که خدا را بپرستید، توحید در الوهیت و توحید در ربوبیت خط قرمز اسلام است و نباید کسی در اینها ورود کند. فرعون اصل را زیر سؤال میبرد.
در سوره طه فرمود وقتی به سمت فرعون میروید آرام با او صحبت کنید، اکثر افرادی که در امر به معروف و نهی از منکر شکست میخورند علتش این است که صدایشان از سرشان بلند میشود نه از دلشان. اگر از دل باشد تاثیر میگذارد. خداوند فرمود به سمت فرعون میروید آرام صحبت کنید تا متذکر شود. یا در سوره نازعات فرمود به فرعون بگویید میخواهی هدایت شوی؟ اما در امر به معروفهای ما اینطور است که طرف مقابل باطل است و طرف را تکفیر میکنیم، امر به معروف دعوت به معروف است نه دستور به معروف، اصل اسلام بر دعوت است.
مردم معاند نیستند اما با رفتار بد معاند میشوند، باید در مورد امر به معروف و نهی از منکر صحبت کنیم، مردم روزه و نماز و خمس را قبول کردهاند، حجاب را چرا نمیپذیرند؟ چون غلط به آنها گفته شده است، البته کسی نگفته است، نه در دانشگاهها درسی وجود دارد و نه مرکز تربیتی وجود دارد. مجموعهای از اغلاط جامعه را به اینجا کشانده است.
پس گام اول درباره بحث غیرت دینی که موضعت را با مهاجم جدا کن. گام دوم قول لین است و گام سوم آوردن دلیل و بینه است، خداوند فرمود به فرعون معجزه نشان دهید، شما نیز در مواجهه با بی حجاب از دانش استفاده کنید، البته اگر آن طرف خواست نه این که اجبار باشد. خداوند گفت به فرعون معجزه نشان دهید. برای فرعون این سه مرحله را مشخص کردند قبول نکرد و خداوند نیز او را غرق کرد.
وجود سیدالشهدا در سفر به کوفه که منجر به کربلا شد، عاملش غیرت دینی است. حسابش را از آنها جدا کرد، دائما برای آنها در خطبههایی که میخواند مسئله را با قول لین استدلال میکرد، همه را مستند به قرآن و ادله میکرد، آخر سر نیز که نپذیرفتند آنها وارد جنگ شدند.
در نامه 53 که معروف به نامه مالک اشتر است عبارت خوبی امام علی(ع) دارد، اما در این نامه میفرماید این دین اسیر اشرار است، به نام دین به هواپرستی میپردازند و به واسطه دین دنیای خود را آباد میکنند. در دوران سقیفه و حکومت اموی، نماز خوانده میشد، حاکمان کم و بیش خدایی را میشناختند اما چرا امام فرمود اسیر دست اشرار است، مشکل این نبود که نماز نمیخواندند، از قضا میخواندند، ولی مشکل کجا است؟ مشکل این است که پرستش خدا بما اینکه پرستش است مهم نیست، پرستش خدا در این که در چه اتمسفری اتفاق میافتد اهمیت دارد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه علوی تهرانی محرم سخنرانی غیرت دینی امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آیت الله «سید کاظم نورمفیدی» در گردهمائی منطقه ای ائمه جمعه استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی در شهر «خان ببین» با اشاره به جایگاه مهم امامت جمعه، اظهار کرد: به طوری که دامن پر مهر امامان جمعه برای اقشار مختلف مردم آن شهر پهن باشد و مختص برای عده ای خاص نباشد.
به گفته وی؛ نماز جمعه جای یک جناح خاصی نیست چون ما تابع سیاست های کلی رهبری معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و در این راستا راهنمایی های مهم مقام معظم رهبری برای همه ما اصل و اساس است.
امام جمعه شهر گرگان با بیان اینکه شأن امام جمعه این نیست که در هر مسئله ای وارد شود، تصریح کرد: امام جمعه نباید با گفتار خودش مردم را از نظام و نماز جمعه جدا کرده و عامل شکاف در بین افراد جامعه باشد.
وی افزود: عمیق ترین و موثرترین قشر در امت اسلامی علمای دین بودند که با سال ها خون دل خوردن ها و در به دری ها در کسب معارف اسلامی زحمات فراوان کشیدند.
به گفته وی؛ مسئولیت امامت جمعه سخت و دشوار است؛ چون علما میراث داران میراث گرانبهای پیامبراسلام (ص) هستند.
آیت الله نورمفیدی با عنوان اینکه ائمه جمعه چون در جایگاه منصوب رهبری قرار دارند باید در رفتار، اعمال و گفتار خودشان مراقبت کنند، ابراز کرد: «اتکاء به خدا» اساسی ترین نکته ای است که باید مد نظر همه عزیزان ائمه جمعه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: از روز اولی که نماز جمعه در کشور شروع شد ما نیز همزمان در گرگان این فریضه را شروع و اقامه کردیم.
قدیمی ترین امام جمعه کشور با تأکید بر اهل تحقیق و مطالعه بودن امامان جمعه، گفت: بر اساس سال ها تجربه به عنوان قدیمی ترین امام جمعه کشور از شما عزیزان می خواهم خطبه هایتان برای مردم همراه با مطالعه، تحقیق و دقت کامل باشد تا اگر کسی هم اشکالی به آن وارد کرد شما نیزجای دفاع برای آن داشته باشید.
وی افزود: گاهی حرف هایی را از امامان جمعه در نماز جمعه می شنویم که پس از ایراد آن و تحلیل های مردم این عزیزان نمی توانند پای حرفی را که زدند بایستند که این یک اشکال اساسی برای ائمه جمعه به شمار می رود.
انتهای پیام/