Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:14:00 GMT

عزای حسینی، پرچم تاریخی هویت شیعیان هند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۸۳۵۳

عزای حسینی، پرچم تاریخی هویت شیعیان هند

دهلی نو – ایرنا – جمعیت بزرگ شیعیان هند که در سراسر این کشور پراکنده اند به دلیل قرنها حضور محوری و تاثیر گذار، چنان در فرهنگ آن ریشه دوانده اند که می توان به وضوح مشاهده کرد آیین و مفاهیم مربوط به دهه اول محرم نه فقط در میان این اقلیت دینی بلکه در فرهنگ عمومی هند جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش ایرنا، همانند ایران که حسینیه ها و تکیه ها قلب تپینده عزاداری محسوب می شوند در مناطق مختلف هند بخصوص در شهرهای شیعه‌نشین مانند لکنهو، امروها وکشمیر اماکنی به نام 'امام‌باره' وجود دارد که آیین ویژه این دهه بخصوص در روز عاشورا را هماهنگ و هدایت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*** آیین و رسوم دهه عزاداری
شیعیان از چندین روز قبل از آغاز ماه محرم، مساجد و امام باره ها را برای پذیرایی از دسته های عزاداری که از روز اول محرم تا پایان روز عاشورا و مراسم ویژه شام غریبان در تمامی روز و تا ساعاتی از شب فعالیت می کنند آماده می کنند.
امام‌باره شهر لکنهو مرکز ایالت اوتارپرادش در شمال هند که پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور است، یکی از بزرگ‌ترین امام‌باره‌های هند است که قدمت آن به حدود چهارصد سال می‌رسد و در شمار آثار باستانی هند ثبت‌شده است.
مانند سایر مناطق جهان که شیعیان در آن حضور دارند، در هند هم سوگواران محرم هر یک از روزهای دهه اول محرم را نامی نهاده اند و علما و مداحان حول همین موضوع به سخنرانی و عزاداری می پردازند.
در کنار مجالس نوحه خوانی، نذورات مردمی نیز در قالب غذاهای ویژه بین عزاداران پخش می شود و از همه شرکت کنندگان در طول ده شب با شربت پذیرایی می‌شود. در روزهای تاسوعا و عاشورا همراه با نذورات مختلف غذای ویژه مشابه 'قیمه' ایرانی به مردم و دسته های عزاداری تعارف می کنند. در روز نهم که به یاد حضرت علی‌اصغر گرامی داشته می‌شود، توزیع شیر میان مردم بسیار رایج است و عزاداران گهواره‌ای را به‌صورت نمادین روی دستان خود حمل می‌کنند. روزهای اول عزاداری در داخل امام باره ها یا خانه ها انجام می شود اما شب ششم دسته‌های عزادار بعدازظهرها به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی می کنند.
در روز عاشورا هم در طول عزاداری که از صبح تا شب طول می کشد شیعیان از خوردن امساک می کنند وعصرهنگام روزه نمادین خود را با غذایی شبیه عدس پلو افطار می‌کنند.
سینه‌زنی، زنجیرزنی، قمه‌زنی و راه رفتن با پای برهنه روی آتش ازجمله کارهایی است که عزاداران عاشورا در بزرگداشت این روز انجام می‌دهند. در مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی از بعضی سازها همچون طبل و تعدادی ادوات موسیقی محلی نیز هماهنگ با نوای مرثیه استفاده می شود.
زنان نیز علاوه بر آنکه در مجالس عمومی که در امام باره‌ها برگزار می‌گردد شرکت می‌کنند مجالس ویژه‌ای را در منازل خود اجرا می کنند که در آن زنانی که به «حدیث خوان» معروف‌اند برای شرکت‌کنندگان در مراسم، سخنرانی و مرثیه‌سرایی می‌کنند.

*** محرم فقط برای شیعیان نیست
همان بردباری معروف که در قرنهای متمادی باعث همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام در هند شده است در ماه محرم نیز نمایان می شود. از آنجا که برگزاری مراسم عبادی و عقیدتی نیز را با فرهنگ عمومی هر ملتی رابطه مستقیم دارد در این کشور در ایام عزاداری اباعبدالله (ع) شاهد مشارکت همه کسانی هستند که در حس ظلم ستیزی شریک اند بطوری که اهل سنت و هندوها نیز در عزاداری حسین شرکت می کنند.
براساس آمار و ارقام سرشماری سال 2011 هند، 8/79 درصد ازجمعیت این کشور هندو، 2/14 درصد مسلمان و 6 درصد مابقی پیروان ادیان دیگر از قبیل سیکیزم، مسیحیت، بودیسم، جینیزم و غیره هستند.
در شهر لکنهو که میزبان یکی از بزرگترین امام باره های تاریخی هند است ، مکان دیگری هم هست که در سال 1880 احداث شده است و به عزاداران هندو اختصاص دارد.
هندوها در هند عاشورا را به عنوان روز پیروزی نیکی بر پلیدی بجای می آورند و حضور گسترده آنان در مراسم محرم شگفت آورترین جنبه عزاداری در هند است.
بنارس، مقدسق ترین شهر هندوئیسم در ایالت اوتارپرادش، به برگزاری مراسم محرم شهرت دارد و هنرمندانه ترین تعزیه ها و المثنای ذوالجناح در این شهر به نمایش گذاشته می شوند.
عده ای از فرمانروایان هندو در جنوب هند حسینیه های باشکوهی را در طول قرون 16 و 17 میلادی احداث کردند و آنان در طول ده روز نخست ماه محرم لباس سیاه به تن می کردند.
هندوها در قبیل جامو و کشمیر، اوریسا و مادیاپرادش و آندراپرادش نیز مراسم محرم را بهمراه مسلمانان بجای می آوردند.
فرقه ای از هندوهای طبقه بالا در هند وجود دارد که به عنوان برهمن های حسینی مشهور هستند. گفته می شود که شخصی بنام راهاب سینگ دات (Rahab Singh Dutt) بهمراه 7 پسر خود در کربلا در حمایت از امام حسین (ع) جنگ کرد. وی همه 7 پسر خود را در جریان این جنگ از دست داد ولی خود وی بعدا به هند بازگشت. برهمن های حسینی هنوز هم با شور و هیجان در مراسم محرم شرکت می کنند.
مشارکت وسیع اهل سنت در مراسم عزاداری محرم قابل توجه است و دستجات اهل سنت ، به مراتب بیشتر از شیعیان است. سنی ها شب تاسوعا، شبیه روضه حضرت امام حسین (ع) را در یک جا جمع می کنند. در شب با این شبیه روضه حضرت امام حسین (ع ) حرکت می کنند و در یک جا جمع می شوند و صبح آنها را به محله ای به نام کربلا می برند و در آنجا دفن می کنند. اهل تسنن نیز همچون شیعیان ، در ده روز اول ماه محرم ، مجالس را در شب ها برگزار می کنند و آن را مجالس شهدای اسلام و بعضی جاها شهدای کربلا نام گذاری می کنند. در بین اهل تسنن نیز مراسمی شبیه روضه امام حسین (ع ) وجود دارد که به آن تعزیه می گویند.
عزاداران به جاهای مختلف می روند و سینه زنی می کنند. اینها از جاهای مختلف نیز دعوت می شوند. این مراسم تا صبح طول می کشد. در جاهای مختلف هند، مراسم متفاوتی دارند. در هیچ جای هند، حتی روستاها جایی وجود ندارد که مراسم امام حسین (ع ) نباشد. همچنین کسانی که دور از خانه خودشان به سر می برند، در آغاز ماه محرم به خانه های خودشان برمی گردند و حتی از کشورهای خارجی نیز باز می گردند. هندی ها معتقدند که بایستی در زادگاه خودشان عزاداری کنند.

***ریشه های تاریخی سنت های عزاداری در هند
دکتر مهدی خواجه پیری ، کارشناس ایرانی مسائل هند که بیش از 20 سال در این کشور مقیم است ، در خصوص نقش ایران و ایرانیان در مراسم عزاداری مسلمانان هند گفت : تمامی عزاداری ها از ایران به هند آمده است . همه کسانی که از ایران به هند آمدند، از جمله حاکمان ، علما و دانشمندان ، مراسم عزاداری را در اینجا مرسوم کردند. نحوهء عزاداری در هند، همان نحوهء عزاداری در ایران است که البته رنگ و بوی هندی دارد. سوابق عزاداری در هند، بسیار قدیمی است . در جنوب این کشور که بهمنی ها حدود چهارصد سال پیش قدرت داشتند، در آنجا هندوها، علم بردار بودند و سنی ها، چراغ کش و هنوز خانواده هایشان ، این مراسم را انجام می دهند و به آن افتخار می کنند.
مراسم عاشورا تأثیر شگرفی بر مسلمانان اهل تسنن و فرهنگ و آداب آنان گذاشته است، به طوری که در ایام عزاداری، آنان نیز در امام باره ها شرکت می کنند و از ته دل بر عزای سید مظلومان اشک می ریزند از این رو پیوندهای اجتماعی و خویشاوندی فوق العاده ای میان برادران اهل سنت و شیعی گره خورده که با صراحت از بنی امیه تبری می جویند و بر فضیلت علی (ع) و فرزندانش اصرار می ورزند.
خلاصه آن که، حماسه ای به نام عاشورا که بدست قافله ای کوچک از وفاداران به مفاهیم عمیق انسانی که در وجود فرزند پیامبر گرامی اسلامی متبلورشده بود در طول قرنهای متمادی چنان شوری در دل حق جویان سرزمین شگفت انگیز هند برانگیخته است که تاریخچه و اثرات آن نه تنها پاک شدنی نیست بلکه روزبروز به برکت خون خدا، جوشش و غلیان بیشتری را تجربه می کند.
آساق**1424**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هند محرم عزاداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌روی خانوادگی دخترانه در بلوار ارم همدان طی دهه کرامت

به گزارش خبرنگار استانی ایسانیوز از همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی از برنامه‌های متنوعی در کانون‌های مساجد استان طی دهه کرامت خبر داد و اظهار کرد: ورود پرچم متبرک و خادمین حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) به استان و اهتزاز پرچم متبرک حرم حضرت فاطمه معصومه(س) را صبح روز ۲۰ اردیبهشت ماه خواهیم داشت که مراسم استقبال از ابتدای شهرک فرهنگیان بوستان فدک، در جوار مزار مطهر شهید گمنام است.

وی با بیان اینکه بعد از ظهر این روز آیین اهتزاز پرچم امام رضا(ع) در شهر همدان برگزار می‌شود گفت: اجتماع دختران خورشید هشتم نیز ساعت ۱۸:۱۵ در امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان خواهد بود.

دبیر ستاد دهه کرامت در استان همدان با اشاره به حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان بعد از نماز مغرب و عشا روز ۲۰ اردیبهشت ماه افزود: روز ۲۱ اردیبهشت نیز برنامه‌های شهرستان نهاوند اجرا می‌شود که برگزاری آیین اهتزاز پرچم در سطح شهر طی ساعت ۹:۳۰ خواهد بود و ساعت ۱۰ صبح نیز انتقال پرچم به بیمارستان شهید آیت‌الله قدوسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن خواهربرادرها طی این روز در نهاوند عنوان کرد: حضور در نماز جمعه، اجتماع دختران آفتاب هشتم روستای شیراوند و حضور پرچم متبرک رضوی در زندان از دیگر برنامه‌های این شهرستان است.

عزیزی از افتتاح چایخانه امام رضا(ع) در شهر نهاوند روز ۲۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: استقبال از پرچم در مزار شهید گمنام شهرستان رزن نیز در ساعت ۹ صبح روز ۲۲ اردیبهشت ماه است تا برنامه‌هایی در این شهرستان نیز اجرا شود.

وی با اشاره به جشن گلریزان خانواده‌های زندانیان، جشن اداره بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) و سرکشی از بیمارستان رزن خاطرنشان کرد: جشن روستای سورتجین، مراسم استقبال از پرچم متبرک مرقد امام هشتم(ع) در درگزین، اجتماع روستائیان امامزاده قاسم روستای نیر و روستای گیودره، جشن دختران خورشید و تجلیل از خانواده شهدا پارک بانوان و نیز جشن مردمی در شهرستان رزن برگزار می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همدان با اشاره اهتزاز پرچم امام رضا(ع) ساعت ۸:۳۰ صبح روز ۲۳ اردیبهشت در تویسرکان بیان کرد: ساعت ۹ صبح نیز برنامه در زندان تویسرکان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیدار با خانواده شهدا، بازدید از بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) و اجتماع بانوان در روستای انصارالامام گفت: جشن خانواده‌های رضوی نیز در این شهرستان ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

عزیزی با اشاره به اهتزار پرچم امام رضا(ع) ساعت ۹ صبح روز ۲۴ اردیبهشت ماه در زندان همدان خاطرنشان کرد: اجتماع دانش‌آموزان همدان ساعت ۱۱:۳۰ نیز در برنامه است.

وی با اشاره به اجتماع مردم روستای نشر شهر قهاوند ساعت ۱۶ روز ۲۴ اردیبهشت عنوان کرد: اجتماع روستای مسلم آباد ساعت ۱۶:۴۵، اجتماع روستای عبدالرحیم ساعت ۱۷:۳۰، اجتماع روستای کوزه ۱۸:۱۵ و اجتماع مسجد جامع قهاوند ساعت ۱۹:۳۰ است.

دبیر ستاد دهه کرامت در استان همدان با اشاره به برنامه‌های ملایر در روز ۲۵ اردیبهشت گفت: حضور پرچم امام رضا(ع) ساعت ۹ صبح در زندان ملایر، سرکشی از مرکز نگهداری بانوان سالمند ساعت ۱۰:۳۰، برگزاری جشن در روستای طجرسامن ساعت ۱۱:۳۰ و دیدار با امام جمعه، مسئولین و فعالان فرهنگی ساعت ۱۶ برقرار خواهد بود.

وی تصریح کرد: دیدار با خانواده شهید امنیت فراجا شهید خداداد ساعت ۱۷، دیدار با خانواده شهید امنیت فراجا شهید میرزایی ساعت ۱۷:۴۵، دیدار با مادران دارای سه فرزند ساعت ۱۸:۳۰، سرکشی از بیمارستان مهر ساعت ۲۰ و جشن عمومی پارک سیفیه ساعت ۲۱:۳۰ در ملایر پیش‌بینی شده است.

عزیزی با اشاره به اینکه به دنبال هم‌افزایی بیشتر در اجرای برنامه‌ها هستیم تا از موازی‌کاری جلوگیری شود خاطرنشان کرد: توسط مجموعه امام رضایی‌ها در بلوار ارم همدان پیاده‌روی خانوادگی دخترانه را خواهیم داشت که در مسیر پیاده‌روی موکب‌هایی مستقر خواهد شد و پذیرایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی، اهدای هدایا و ... پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز در برنامه کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد خواهد بود گفت: برنامه‌های مختلفی طی دهه کرامت در راستای شور و نشاط در جامعه از سوی کانون‌های مساجد در نظر گرفته شده است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229275 برچسب‌ها همدان فعالیت فرهنگی

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • پیاده‌روی خانوادگی دخترانه در بلوار ارم همدان طی دهه کرامت
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود