Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه باید بخش مردمی امر به معروف و نهی از منکر را خطاب به دولت ها احیا کرد، اظهار داشت: حجاب و عفاف بخشی از این دو فریضه است اما تمام آن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز (26 شهریور) در همایش تقویت نگرش آحاد جامعه به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب نجات بخش که در تالار شهر اهواز برگزار شد، یکی از عناصر اصلی نهضت امام حسین (ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در روایات آمده این دو فریضه واجبی است که سایر واجبات به وسیله آن انجام می شود و به تعبیر معاصر، ضمانت اجرای قوانین و مقررات حقوقی، فقهی و اخلاقی اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر عملیاتی شوند، هیچ کدام از قوانین و مقررات حقوقی اسلام اجرا نخواهد شد، افزود: تفاوت ضمانت اجرا در حقوق معاصر و نظام حقوقی اسلامی در این است که ضمانت اجرا در حقوق معاصر دولتی است اما در نظام حقوقی، مردمی است.

 

آیت الله کعبی، با اشاره به اینکه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر همه مسئولند و نیازمند نظارت همگانی هستیم، اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت، حفظ شد و تداوم خواهد یافت.

 

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر عرصه و قلمرو وسیعی دارد که یکی از آنها حفظ نظام و حاکمیت اسلام و اصرار بر اجرای قوانین و مقررات اسلامی است، تصریح کرد: اصل 8 قانون اساسی که به استناد آیات قرآن نوشته شده می گوید امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است و هم دولت نسبت به مردم و هم مردم نسبت به دولت وظیفه دارد.

 

وی بر ضرورت برگزاری منظم جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و ادامه داد: این جلسات در تهران با حضور اکثر وزرا و رؤسای دستگاه های اجرایی برگزار می شود، در خوزستان هم این ستاد فعال است و می تواند پشتیبان اجرای قوانین و مقررات و باورها و ارزش ها باشد و فرهنگ سازی کند و ظرفیت های اجتماعی و سیاسی و مردمی را در جهت تحقق این دو فریضه پیش ببرد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه این دو فریضه باید جدی گرفته شود، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیاز به فرهنگ سازی دارد و این واژه مقدس، در نزد مردم واژه ارزشی و مهمی شود؛ این دو فریضه به معنای مچ گیری نیست بلکه به این معناست که در چارچوب هدایت ها، حمایت ها، نظارت ها، سیاست ها، راهبردها، احکام و قوانین و مقررات کشور بسترسازی کند و با بسیج ملی در جهت بهتر شدن اوضاع حرکت کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه نباید امر به معروف و نهی از منکر را مساوی با مساله عفاف و حجاب بدانیم، اذعان داشت: حجاب و عفاف بخشی از این دو فریضه است اما تمام آن نیست؛ حوزه امر به معروف و نهی از منکر بسیار گسترده بوده و در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، دفاعی، حضور ملی و عرصه های بسیار گوناگون با مصادیق متنوع مورد استفاده قرار گیرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد: بر اساس فقه باید برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در هر استان اولویت بندی صورت بگیرد و ببینیم در هر استان این دو فریضه در چه زمینه ای می تواند ظرفیت های مردمی را بسیج کند و به صحنه بکشاند.

 

وی ابراز کرد: تاکنون وضعیت این گونه بوده که دولت، ملت را امر به معروف و نهی از منکر می کرد و همیشه نهادهای دولتی و نظامی می گفتند که چه کار بکنید و چه کار نکنید و پلیس و سایر دستگاه های اجرایی پشتوانه این کار بودند اما این به تنهایی کافی نیست بلکه باید جلوه دوم امر به معروف و نهی از منکر یعنی مردم نسبت به دولت و نظام اجرایی شود.

 

وی تاکید کرد: مطالبات ملی در مواجهه با فقر، فساد، تبعیض، رانت خواری، مبارزه با فساد اقتصادی، تلاش برای حل مشکلات مردم، اصلاح اوضاع مردم، حل مشکلات مادی که مردم با آن روبرو هستند، مدیریت بازار ارز و سکه و مبارزه با احتکار از جلوه های امر به معروف و نهی از منکر است.

 

آیت الله کعبی، با اشاره به اینکه باید بخش مردمی امر به معروف و نهی از منکر را خطاب به دولت ها احیا کرد، یاد آور شد: می توان ظرفیت های بسیج و مساجد را احیا کرد و به عنوان بازوان کمک برای مبارزه با فساد، احتکار، عدم تکریم ارباب رجوع، ایجاد مشکل و اختلال در دستگاه ها و جایی که نمی توان به دولتمردان و دستگاه های گوناگون تذکر داد و ... استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه باید بستری فراهم شود که حضور مردم در صحنه اصلاح اوضاع نهادینه شود، آن موقع است که این دو فریضه در کام مردم شیرین می شود، خاطر نشان کرد: ما در کنار حمایت و پشتیبانی از نظام و دستگاه ها، باید رویکردمان هم افزایی، نصیحت مشفقانه به مسئولان در دستگاه های گوناگون برای پیشبرد کارها، شفافیت و صراحت در بیان مطالبات مردم، کمک به قوای سه گانه، ایجاد امید و انسجام و ترسیم آینده ای روشن برای مردم باشد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، گفت: دشمن جنگ تمام عیاری را بر علیه نظام شروع کرده و این جنگ بسترساز جنگ اقتصادی است؛ دشمن با سناریوی شایعه سازی، دروغ سازی، بزرگ نمایی، ایجاد بدبینی، دو به هم زنی، تفرقه و اختلاف تلاش می کند که مردم را به حالت یاس و ناامیدی برساند.

 

وی اضافه کرد: تقویت امید، انگیزه، عزم و اراده در مردم و ترسیم آینده روشن برای حل مشکلات، مقابله با جنگ نرم دشمن، ذکر کارها و فعالیت های مثبت نظام، دخالت مساجد برای حل معضلات اجتماعی، ایجاد امنیت و ... جزء مراتب و مصادیق بسیار مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، کارآفرینی  را نیز از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: کارآفرینی بدون حضور بخش خصوصی و بدون سرمایه گذاری و تقویت تولید و اشتغال امکان پذیر نیست، همه باید تلاش کنیم که بنگاه های اشتغال ایجاد و آلام و سختی های مردم کم شود.

 

وی عنوان کرد: در صدر اسلام کار به جایی رسید که نظام ولایی رسول الله (ص) 50 سال بعد ارتحال ایشان به نظام پادشاهی مطلقه معاویه و سپس یزید تبدیل شد و نخبگان و خواص هم ساکت شدند چون در زمان بنی امیه ایدئولوژی سازی شد و می گفتند ایمان کافی است و هر گونه عمل خلاف شرع از سوی خدا بخشیده می شود و فرهنگ تساهل و تسامح به راه انداختند، جابجای ارزش ها رخ داد و اشرافیت سیاسی و اقتصادی، فساد اخلاقی، خوی کاخ نشینی، حب دنیا و محافظه کاری و تلاش برای عافیت طلبی و راحت طلبی چشم نخبگان و خواص را گرفته بود و همه نسبت به نظام و اسلام بی تفاوت شده بودند تا جایی که اگر امام حسین (ع) قیام نمی کرد و قیام عاشورا اتفاق نمی افتاد امت بیدار نمی شدند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم این جابجایی ارزش ها در دوران نظام اسلامی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی روحیه دینداری، اسلام خواهی و عشق به فرهنگ اهل بیت (ع)، شهدا، استقلال و پیشرفت مملکت توسط ملت بزرگ ایران اسلامی بسیار بالاست و این نقطه قوت و روشنی است.

 

آیت الله کعبی، یاد آور شد: اما متاسفانه در حوزه عملکرد و ارزش ها کمی احساس تساهل و تسامح می شود، خلاهای فرهنگی و اخلاقی و جابجایی ارزش ها  در اثر بسترهای نامناسب، نارضایتی هایی را میان مردم در بُعد کارآمدی ایجاد کرده که همه باید بسیج شویم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این معضلات را حل کنیم.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم شیرخوارگان حسینی عزاداری محرم روزنامه های ورزشی فوتبال ایران شیرخوارگان بیرجند علم گردانی عزاداری امام حسین ع آیت الله کعبی عفاف و حجاب امر به معروف و نهی از منکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۹۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه، نهادی مردمی و مرتبط با مردم است

مسؤل نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: سپاه نهادی مردمی و مرتبط با مردم است و دشمن علیرغم تلاش های بسیار نتوانسته است بین مردم و این نهاد برخاسته از بطن مردم فاصله ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حجت الاسلام حسین علیی، اظهار کرد: سپاه پاسداران نهادی مردمی و برخاسته از بطن مردم است و به خاطر همین پیوند عمیق، دشمنان علیرغم تبلیغات گسترده نتوانسته‌اند بین این نهاد مقدس و مردم فاصله ایجاد کنند.

وی افزود: لباس پاسداری لباس جهاد و عزت برای ماست و حضور سپاه در عرصه‌های مختلف انقلاب نظام اسلامی را از کید و گزند دشمنان مصون نگه داشته است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) بیان کرد: پاسخ قاطعانه سپاه پاسداران به رژیم منحوث صهیونیستی افتخار آفرین و نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و مسبب افزایش غرور ملی شد.

وی ادامه داد: رژیم منحوس اسرائیل از ابتدای شکل‌گیری زمینه خشونت و محروم کردن یک ملت از حق طبیعی خود را فراهم کرده و در ماه‌های اخیر نیز جنایت‌های خود را به اوج رسانده است و با وجود همه جنایت‌ها نه تنها هیچ بازدارندگی در این نظام مناسبات بین المللی ناسالم انجام نمی‌شود، بلکه تشویق هم می‌شود.

علیی در ادامه نابودی رژیم صهیونیستی را قطعی عنوان و افزود: این رژیم با سیلی محکمی که از رزمندگان اسلام خورد بر همه جهانیان ثابت شد که علیرغم حمایت تمامی قدرت‌های جهانی از این رژیم جعلی، وعده الهی در مورد نصرت و پیروزی مسلمانان نزدیک است.

کد خبر 747071

دیگر خبرها

  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
  • سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد
  • ستاد حجاب در سال ۱۴۰۲ به ریاست وزیر کشور تشکیل شد
  • سپاه، نهادی مردمی و مرتبط با مردم است
  • (تصاویر) پیاده‌روی مردمی حمایت از عفاف و حجاب