Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سران دولت وحدت ملي افغانستان براي حل اختلاف ميان دولت و گروه هاي سياسي از رئيس شوراي حراست و ثبات افغانستان درخواست ميانجي گري کردند.
«محمد اشرف غني» رئيس جمهوري، «عبدالله عبدالله» رئيس اجرايي کابينه و «معصوم استانکزي» رئيس اداره امنيت ملي افغانستان در ديدار «عبدالرب رسول سياف» در لغمان کمک وي در جهت کاهش اختلافات احزاب و دولت اين کشور را خواستار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«داود کلکاني» نماينده مردم کابل در مجلس و از افراد نزديک به سياف گفت: رهبران دولت وحدت ملي افغانستان در ديدار با سياف درباره مسائل انتخاباتي گفت‌وگو کرده‌اند.
در حالي که حدود يک ماه به زمان برگزاري انتخابات پارلماني افغانستان باقي مانده است، احزاب اين کشور هشدار دادند اجازه برگزاري انتخابات به شيوه غير هوشمند را نمي‌دهند.
به تازگي احزاب افغانستان دفاتر کميسيون انتخابات در ولايات قندهار، هرات و بلخ را مسدود کردند و بر لزوم اصلاح نظام انتخاباتي و استفاده ازسامانه بيومتريک در برگزاري انتخابات تاکيد کردند.
نگراني دولت کابل از تداوم تنش ها درانتخابات آتي افغانستان
درخواست سران دولت وحدت ملي افغانستان از سياف براي ايفاي نقش ميانجي براي حل اختلافات بين دولت و احزاب اين کشور نشانه اي جدي از نگراني اشرف غني و عبدالله از تداوم اين تنش ها برانتخابات آتي افغانستان است.
احزاب مختلف به خصوص گروه هاي مخالف دولت افغانستان که بيشتر آنان در ائتلاف بزرگ ملي اين کشور ساماندهي شده اند، بر لزوم استفاده ازسيستم بيومتريک (سامانه تشخيص هويت) اصرار دارند.اين در حالي است که مقامات دولت افغانستان از جمله مسئولان برگزاري انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي مي گويند امکان فراهم کردن تمهيدات لازم فني وهمچنين آموزش کاربران براي استفاده از اين سامانه درمراکزاخذ راي درمدت زمان کوتاه باقيمانده تا برگزاري انتخابات وجود ندارد.
«مسعود حسيني» کارشناس سياسي فرهنگي درافغانستان مي گويد:
"سيستم بيومتريک تنها راه براي برگزاري انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي به شکل شفاف در افغانستان است."
با وجود طرح اين استدلال از سوي دولت افغانستان، اما احزاب اين کشور گفته اند در صورت عدم استفاده از سيستم بيومتريک، اجازه نمي دهند انتخابات پارلماني وشوراهاي ولايتي برگزار بشود.
در شرايط تداوم جدال بين دولت و گروه هاي سياسي افغانستان، سران دولت وحدت ملي در ديدار سياف از وي خواسته اند نظر مساعد احزاب مخالف براي کمک و حضور در برگزاري انتخابات را جلب کند.
درخواست اشرف غني و عبدالله از رئيس شوراي حراست و ثبات افغانستان براي ميانجي گري در اختلاف بين دولت و احزاب حاکي از نگراني آنان از تداوم اين تنش بر آينده سياسي دولت و عرصه انتخابات است.
انتخابات آتي افغانستان، چالش جدي دولت کابلاشرف غني که از سوي مخالفان خود به تمرکزگرايي در قدرت و عدم استفاده از نظرات مشورتي متهم است، در شرايط خطير کنوني مجبور شده با طرح درخواست از سياف براي ميانجي گري در اختلافات دولت با احزاب، شرايط فعلي سياسي را تعديل کند.
اين گمانه وجود دارد که چنانچه گروه هاي سياسي مخالف دولت وحدت ملي افغانستان بر موضع خود در تحريم انتخابات و جلوگيري ازبرگزاري آن اصرار کنند، موقعيت سياسي دولت به لحاظ تامين شرايط لازم براي تداوم مسير دموکراسي در اين کشور به مخاطره خواهد افتاد و طيف حاکم بيش از گذشته در معرض اتهام ناکارآمدي قرار خواهد گرفت.
ازسوي ديگر، چنانچه دولت افغانستان نتواند انتخابات پارلماني و شوراهاي استاني را در حد استانداردهاي لازم به لحاظ ميزان موثر مشارکت مردم برگزار کند،عملا زمينه براي انسداد سياسي دراين کشور به وجود خواهد آمد که تاثيرات محيط داخلي برمحيط خارجي هم اجتناب ناپذير خواهد بود.
به نظرميرسد، درخواست اشرف غني و عبدالله از سياف براي متقاعد کردن احزاب براي مشارکت در انتخابات، مي تواند ضمن تعديل مواضع قبلي دولت افغانستان به ارائه امتيازاتي به مخالفان سياسي دولت هم منجر بشود.
نويسنده: محمد رضا عسگري
116/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم

«امیررضا واعظ آشتیانی» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر مردم به دنبال احقاق مطالبات خود هستند، باید همچون دوره اول انتخابات، در دور دوم نیز حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات بین‌المللی، نیازمند تشکیل مجلسی قدرتمند، کارآمد و کمک حال دولت هستیم؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که انتخابات پیش رو همچون دور اول، با حضور حداکثری برگزار شود.

فعال سیاسی گفت: هر زمان انتخابات در ایران برگزار می‌شود، همه دنیا چشم‌شان به نحوه برگزاری آن است و میزان مشارکت را رصد می‌کنند؛ بنابراین باید در چنین شرایطی حضور حداکثری داشته باشیم.

رأی مردم در انتخابات آمریکا نمایشی است

واعظ آشتیانی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی مردم، نمایشی است چراکه این سناتورها هستند که تعیین تکلیف می‌کنند اما در جمهوری اسلامی ایران، این مردم هستند که کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

فعال سیاسی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی، آزادترین و دموکراتیک‌ترین نوع انتخابات است و امیدواریم مردم با شناخت کاندیداهای اصلح، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا مجلسی مقتدر تشکیل شود.

وی با اشاره به اولویت‌های مجلس دوازدهم، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هر ساله به مسائل اقتصادی توجه دارند، مجلس هم باید بهترین قوانین و مقررات اقتصادی را در دستور کار داشته باشد.

فعال سیاسی افزایش تولید داخلی را از اولویت‌های مجلس آینده دانست و تاکید کرد: تولید، شاخصه‌های مختلفی دارد که باید مدنظر مجلس و دولت قرار بگیرد؛ قوانین باید به سمتی حرکت کنند که فضا جهت سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و خارج از کشور محیا شود.

واعظ آشتیانی با اشاره به حل و فصل مسائل مناطق آزاد به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس آینده افزود: اگر نوع مدیریت و حکمرانی ما درست باشد، می‌تواند کمک حال اقتصاد کشور شود؛ لذا مجلس باید این مسائل را جدی بگیرد.

فعال سیاسی اضافه کرد: مجلس دوازدهم و دولت باید به جای کشمکش‌های سیاسی، به سمتی بروند که حال کشور و اقتصاد کشور بهبود یابد.

کد خبر 6083278 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود