Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@01:58:52 GMT

700هزار سالمند ایرانی "دمانس" دارند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۱۷۳۶

با توجه به افزایش رشد سالمندی در ایران و کسب رتبه سوم جهانی در این زمینه، دو تا سه دهه آینده، ۲۵ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند و یکی از بیماری‌هایی که سالمندان را تهدید می‌کند،" بیماری آلزایمر" است. آفتاب‌‌نیوز : پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، درصد سالمندان ایران به بیش از ۳۰ درصد برسد؛ بر این اساس درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی هم طبق پژوهش‌های انجام شده، آلزایمر هفت تا ۹ درصد سالمندان در سنین مختلف را درگیر می‌کند و به طور تخمینی، ۷۰۰هزار سالمند در ایران مبتلا به دمانس هستند.
بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، ۷میلیون و ۴۱۴هزار و۹۱ نفر یعنی 28.9 درصد سالمند هستند. پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی( ۸ سال دیگر) به ۱۰درصد  و تا ۲۰۵۰ (۳۳ سال دیگر) به بیش از ۳۰ درصد برسد. بر اساس این پیش‌بینی در سال ۲۰۵۰، درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.
با توجه به افزایش رشد سالمندی در ایران و کسب رتبه سوم جهانی در این زمینه، دو تا سه دهه آینده، ۲۵ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند و یکی از بیماری‌هایی که سالمندان را تهدید می‌کند،" بیماری آلزایمر" است.
معصومه صالحی _ مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با استناد به پژوهش‌های انجام شده، می‌گوید: آلزایمر هفت تا ۹ درصد سالمندان در سنین مختلف را درگیر می‌کند. آلزایمر نوعی از بیماری دمانس است که درمان‌ناپذیر بوده و ۶۰ درصد مبتلایان دمانس را در برمی‌گیرد. در مجموع هر سه ثانیه در جهان یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود. ۵۰ میلیون نفر در دنیا با "دمانس" زندگی می‌کنند و به طور تخمینی ۷۰۰هزار نفر سالمند در ایران مبتلا به دمانس هستند.
از طرفی نیز کارشناسان تاکید می‌کنند که عادات غذایی در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است. بنابراین اصلاح عادات و الگوی غذایی لازم است. بر هیمن اساس لازم است استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، کربوهیدرات‌ها و روغن‌های غیراشباع بخصوص روغن زیتون و گوشت سفید (مرغ و ماهی) در رژیم غذایی افراد مورد توجه ویژه قرار گیرد.  توجه به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشارخون و کنترل آن‌ها و عدم استعمال دخانیات، توجه به ورزش و تحرک بدنی و کتاب خواندن و همچنین یادگیری زبان‌های مختلف از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.  
به گزارش ایسنا، مدیرعامل انجمن آلزایمر درباره‌ روش‌های درمانی این بیماری نیز می‌گوید: در روش‌های درمانی دارویی که بعد از تشخیص بیماری انجام می‌شود، داروهای نگهدارنده و کنترل کننده برای ادامه بهتر زندگی فرد مبتلا، تجویز می‌شود. همچنین روش‌های غیردارویی هم وجود دارد که در مرکز جامع توان‌بخشی قاصدک در حال اجرا است. روش‌های درمانی غیردارویی مانند ورزش کردن، استفاده از حواس پنج‌گانه و فعال نگه داشتن فرد، روند این بیماری را کند می‌کند.
وزارت بهداشت نیز به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیماری‌های دوره سالمندی، طرح تشخیص زود هنگام آلزایمر (برنامه ملی دمانس) با همکاری انجمن آلزایمر ایران و دفتر سلامت روانی – اجتماعی وزارت بهداشت را در نظر دارد و به گفته رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، این برنامه در حال تصویب است.
دکتر مهین عظیمی - رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: زمانی که طرح تشخیص زود هنگام آلزایمرتصویب شود، جزو خدماتی قرار می‌گیرد که در خانه‌های بهداشت اجرا می‌شود و به مراقبت‌های فعلی افزوده می‌شود.
عظیمی با اشاره به عوامل موثر در بروز بیماری دمانس، می‌افزاید: شواهد، ارتباط متقابل بین دمانس و بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با شیوه زندگی از سوی دیگر را،  نشان می‌دهد. این عوامل خطر عبارتند از عدم فعالیت فیزیکی، چاقی، رژیم‌های نامتعادل، مصرف دخانیات، مصرف الکل، دیابت و فشار خون بالا در اواسط زندگی.
 وی افزود: علاوه بر عوامل مذکور، سایر عوامل خطر بالقوه قابل تغییر، شامل انزوای اجتماعی، پیشرفت تحصیلی پایین، عدم فعالیت شناختی و افسردگی در اواسط زندگی، موجب بروز دمانس می‌شوند. کاهش میزان مواجهه فردی و مواجهه جمعیت با این عوامل خطر قابل اصلاح، از دوران کودکی و گسترش آن در طول زندگی، می‌تواند توانایی افراد و جمعیت برای انتخاب سالم‌تر و پیروی از الگوهای شیوه زندگی سالم را تقویت کند.
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از آلزایمر، برنامه‌های تقویت حافظه برای سالمندان اجرا می‌شود، گفت: در این راستا، اقداماتی چون افزایش فعالیت بدنی، پیشگیری و کاهش چاقی، ترویج رژیم‌های غذایی متعادل و سالم، توقف مصرف دخانیات و الکل، مشارکت اجتماعی، ارتقای فعالیت‌های تحریک کننده شناختی و یادگیری و همچنین پیشگیری و مدیریت درمان دیابت و فشار خون بالا، بویژه در اواسط زندگی و پیشگیری و درمان افسردگی به عنوان اقدامات محافظت کننده در نظر گرفته می‌شوند.
کد خبر: ۵۴۶۱۳۰ تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سالمند ایرانی دمانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانی که عاشق ایران بود!

بسیاری از ایران درودی با عنوان نخستین بانوی نقاش ایرانی یاد می‌کنند. او زنی بود قوی که ثابت‌قدمی و روحیه مقاومش زبانزد آشنایان و دوستانش بود.

به گزارش ایسنا، ایران درودی یکی از شناخته‌شده‌ترین زنان نقاش ایران است؛ کمتر کسی پیدا می‌شود که نامش را نشنیده و محو سخنانش نشده باشد که با لحن همواره قدرتمند و نگاه پر از ابهتش، افتخارآمیز سخن می‌گفت. ایران درودی نقاش نامداری است که حالا حدود سه سال از زمان درگذشتش می‌گذرد؛ زنی با چشمان گیرا و روحی عمیق که آرمان‌ و باورش را با صدای بلند فریاد می‌زد.  

آن‌چه در هر جمعی در وهله اول از ایران درودی عیان می‌شد، عشق او به سرزمین خود بود. محبت ایران درودی به سرزمین و مردم سرزمینش آنچنان پیش رفته بود که بارها درباره آن سخن گفته است؛ «حضور تخت جمشید در نقاشی‌هایم، تنها اشاره به تاریخ نیست، بازگو کردن افسانه یک عشق است؛ عشق من به سرزمینم.» 

نگار جاودان/۱۹۹۳/ ۱۴۰x ۱۴۰ سانتیمتر

درودی سال ۱۳۹۰ حدود ۱۹۵ اثر از نقاشی‌های خود را به مردم ایران اهدا کرد؛ او همچنین خانه‌اش در فرانسه را فروخت و پول آن را به ایران فرستاد تا برای ساخت موزه‌اش هزینه شود. اما ساخت موزه به دلایلی مانند جابه‌جایی مسئولان و کارهای اداری به تعویق افتاد.

او پیش‌ از درگذشت خود، زمانی که باید برای یک جراحی به فرانسه می‌رفت گفته بود: خیلی بیرحمی است که عید نوروز در ایران نباشم و نتوانم کلنگ موزه‌ام را به زمین بزنم. البته یک موسسه غیرانتفاعی دارم که کارهای مربوط به بنیاد و موزه را در نبودن من پیگیری می‌کند. همچنین سال خوبی را برای ملت ایران آرزو می‌کنم و امیدوارم سال خوش‌یمنی برای آن‌ها باشد.

سرانجام شهریور سال ۹۵ کلنگ موزه در تهران، در خانه‌ای که ایران درودی ۴۸ سال در آن زندگی کرده بود، به زمین زده شد و دو سال بعد از قرارداد واگذاری، حق بهره‌برداری از زمینِ موزه به او ابلاغ شد؛ در نهایت اما با وجود پیگیری‌های او تا روزهای پایانی عمرش، هیچ کدام از قول و قرارها در این رابطه عملی نشد. 

او در مراسم واگذاری زمین و افتتاح پروژه عمرانی موزه گفته بود: «خوشحالم آنقدر صبر و شکیبایی کردم که بالاخره توانستم به نتیجه برسم. لازم است که هنر معاصر ایران گسترش یابد و راه‌اندازی این موزه می‌تواند آغاز این امر باشد. امیدوارم موزه‌های متعدد دیگری توسط هنرمندان و دولت ایران ساخته شود و ملت ایران که سابقه هنر هفت‌هزارساله را دارد، نشان بدهد که تا چه اندازه در هنر معاصر نیز باهوش و بااستعداد است.»

او همچنین در همین مراسم گفته بود: «من همیشه به عنوان یک زن افتخار کرده‌ام ایرانی هستم و امیدوارم که لیاقت داشتن نام «ایران» را داشته باشم؛ برای این اسم خیلی زندگی‌ام را گران پرداختم. برای تأسیس این موزه نیز همه‌جانبه تلاش و چهار سال پایداری کردم تا در این مرحله معجزه رخ دهد. در سال ۴۷ وقتی اثرم در اکثر مجله‌های معتبر دنیا چاپ شد به این فکر افتادم که موزه‌ای از آثارم را در کشورم بسازم. از آن زمان دیگر آثارم را نفروختم و برگزیده‌هایش را برای ملت ایران انتخاب کردم. من ایرانی و خراسانی هستم و آثارم به اینجا تعلق دارد و نه جای دیگر.»

خورشید شب/ ۱۹۸۵/ ۷۳x۹۲ سانتیمتر بیشتر بخوانید  چه کتابی سر سفره هفت سین «ایران درودی» بود؟

ایران درودی زنی است ایرانی، که در میان تاریخ نقاشان ایران، خوش درخشیده است و با لحن تیز و گیرای خود همواره بر آنچه به آن معتقد بود پافشاری کرد؛ به طوری که شاید هر یک از ما آرزو کنیم، کاش کمی شبیه به ایران درودی باشیم. 

در مقاله «تاریخ غایب زنان نقاش ایران» درباره آثار ایران درودی این‌چنین آمده است: «شاخسارها و گل‌های یخ‌زده که از دل مرداب‌ها سر برآوردند، اشیایی که در فضایی موهوم انتزاعی و غریب‌اند و ویرانه‌ها و دشت‌هایی که شیوه سوررئالیستی دارند، تماما آرایه‌هایی است برساخته از ایران درودی. نقاشی‌هایی برای گذر از بُعد جنسیت. درودی با حذف مادی انسان و به‌کارگیری اندیشه‌ای جهان‌شمول، مبتنی بر ساحتی از رنگ‌های تیره و روشن،‌ نمودی از هستی در ابتدای ازل و انتهای ابدیت را نمایش می‌دهد.»  

ایران درودی نقاش، نویسنده و منتقد هنری سال  ۱۳۱۵ در خراسان به دنیا آمد. او با علاقه‌ای که از دوران کودکی داشت نقاشی را ادامه داد، به فرانسه رفت و در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) تحصیل کرد.

آثار او در مجموعه‌های معتبر هنری از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه ایکسل بلژیک و موزه هنرهای معاصر نیویورک نگهداری می‌شود.

بودن یا نبودن (دوآب)/ ۱۹۹۱/ ۱۰۰x ۸۱ سانتیمتر تلاش/ ۱۹۸۷/ ۷۳x۹۲ سانتیمتر

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج
  • روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج+فیلم
  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • عکس‌| دو عضو ایرانی AFC در مسابقات انتخابی المپیک
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • ایرانی که عاشق ایران بود!
  • کاربران ایرانی در سال گذشته از کدام ایموجی‌ها بیشتر استفاده کردند؟
  • خوش‌شانس یا بدشانس؟/ روایت زندگی زوجی بیمار و سالمند که بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوند برنده شدند
  • دیدار نوروزی از سرای سالمندان + فیلم