نقش «سيا» در شکل گيري پيمان کمپ ديود
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۳۲۵۲
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مجموعه ای از اسناد محرمانه خود را درباره نقش این سازمان اطلاعاتی در شکل گیری پیمان کمپ دیوید منتشر کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در چهلمین سالگرد امضای پیمان کمپ دیوید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" مجموعه ای از اسناد خود را درباره نقش این سازمان اطلاعاتی در پیمان کمپ دیوید منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مجموعه که تحت عنوان "کارتر و نقش سازمان اطلاعاتی در پیمان کمپ دیوید" منتشر شده است، شامل 250 سند است که پیش از این طبقه بندی شده تلقی می شده و در مجموع بیش از 1400 صفحه را شامل می شود که 150 مورد از این اسناد برای اولین بار منتشر شده اند. این اسناد در بازه زمانی بین ژانویه سال 1977 تا مارس سال 1979 از سوی سازمان سیا و به منظور پشتیبانی از تلاش های دیپلماتیک دولت کارتر از جمله مذاکرات وی با انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر اسرائیل در نشست های سپتامبر سال 1978 در کمپ دیوید، تهیه شده است.
این اسناد که بسیاری از آنها تاکنون محرمانه بوده، جزئیاتی از تحولات دیپلماتیک از تحریم صلح از سوی اعراب گرفته تا سفر سادات به بیت المقدس اشغالی و نهایتا نشست کمپ دیوید را در بر می گیرد، مواردی از قبیل برآورد های اطلاعاتی سیا درباره مصر و توازن نظامی در خاورمیانه، گزیده هایی از کتابچه توجیهی سیا درباره کمپ دیوید که برای کارتر تهیه شده است، نمایه ای از رهبران و شخصیت های کلیدی اجلاس کمپ دیوید که از سوی مدیریت سازمان سیا تهیه شده و اطلاعات مربوط به مذاکرات غیر رسمی و رسمی میان کشورهای عربی و نیز اختلاف مواضع بین احزاب سیاسی اسرائیلی نسبت به ابتکار صلح و نشست سران را شامل می شود. نقش اردن در روند صلح به علاوه 400 صفحه گزارش درباره پخش تلویزیونی مذاکرات از شبکه های خارجی، بریده جراید از پوشش مطبوعاتی مذاکرات، اجلاس سران و واکنش جهانی به این مذاکرات، از دیگر مواردی است که در این اسناد دیده می شود.
در خبر منتشر شده در پایگاه اینترنتی سیا، فایل اصلی مربوط به این مجموعه اسناد هم در دسترس قرار گرفته است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
کلیدواژه: سيا اسناد کمپ ديويد سازمان اطلاعات آمريکا کارتر سادات بگين
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۳۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی دیوید فینچر ۷ ساله کتاب «سینما به روایت هیچکاک» را روی میز پدرش دید
آفتابنیوز :
تروفو که از منتقدِ پرشور مجله سینمایی «کایه دو سینما» به یکی از کارگردانان برجسته موج نو سینمای فرانسه بدل شده بود، وقتی در سال ۱۹۶۲ برای نمایش «ژول و ژیم» به امریکا رفته بود، مدام با این سؤال مواجه میشد چرا منتقدان «کایه دو سینما» هیچکاک را اینقدر جدی میگیرند؟ همین هم شد که در بازگشت به پاریس تصمیم گرفت نشان دهد که هیچکاک صرفا فیلمسازی سرگرمیساز نیست، بلکه مؤلفی حقیقی است که فیلمهایش همچون آثار هر هنرمند خلاق و صاحبسبک دیگری باید جدی گرفته شود. وقتی کتاب در سال ۱۹۶۶ منتشر شد، تروفو به هدفش رسید و منتقدان، فیلمسازان و تماشاگران به لطف کتاب او ابعاد جدیدی از هیچکاک را کشف کردند. به همین دلیل هم هست که «هیچکاک/ تروفو» یکی از مهمترین کتابهای تاریخ سینما به شمار میرود.
پسرکی که کارگردانی در تقدیرش بود
تقریبا حولوحوش سال ۱۹۶۹ دیوید فینچر ۷ ساله کتاب «هیچکاک/ تروفو» را روی میز پدرش میبیند و فورا شروع به ورق زدنش میکند. فینچر تاثیر این کتاب را بر خودش اینطور شرح داده است: «این کتاب بخشی از آموزش سینمایی من در خانه بود. قبلاً هرگز به نوعی ماتریس زبان فیلم فکر نکرده بودم.» برای بچهای که از ۷ سالگی «هیچکاک/ تروفو» تروفو میخوانده، از ۸ سالگی دوربین به دست گرفته و با آن بازی میکرده و از ۱۱ سالگی در همسایگیشان جورج لوکاس را هر روز صبح با لباسخواب در حال برداشتن روزنامهاش از دم در خانه میدیده، عجیب نیست سرنوشت طوری رقم بخورد که او بخواهد فیلمی از استاد بزرگ تعلیق در سینما را بازسازی کند.
«ورلد آف ریل» خبر داده که فیلم بعدی دیوید فینچر بازسازی «بیگانگان در قطار» (۱۹۵۱) هیچکاک است. این در حالی است که قبلا خبرهایی درباره بازسازی سریال «بازی ماهی مرکب» برای نتفلیکس به دست فینچر منتشر شده بود؛ اما گویا حالا باید فیلم بعدی فینچر را تریلر جنایی «بیگانگان» دانست. فینچر یکبار در سال ۲۰۱۵ برای بازسازی این فیلم دورخیز کرده بود، اما این پروژه دو سال بعد متوقف شد.
«بیگانگان در قطار» داستان دو مرد غریبه به نامهای گای و برونو است که در قطار با هم برخورد میکنند. برونو به گای پیشنهاد میدهد که او همسر گای را که راضی به طلاق نیست بُکشد تا گای بتواند به دختر مورد علاقهاش برسد و در عوض گای هم کلک پدر برونو را بِکند. گای وانمود میکند ایده خوبی است، اما فقط میخواهد از شر برونو خلاص شود. ولی برونو معتقد است بین او و گای توافقی انجام شده که هر دو طرف باید به آن پایبند بمانند.
فینچر قبلا قصد داشت که لوکیشن اصلی فیلم را از قطار به هواپیما تغییر دهد، اما گویا حالا باز به ایده هیچکاک برگشته و دوباره ماجرا در قطار میگذرد. احتمالا بن افلک در بازسازی «بیگانگان» حضور خواهد داشت، شاید هم تداخل سایر پروژههای او با فیلم جدید فینچر باعث شود که بازیگر جدیدی جای او را بگیرد. در «بیگانگان در قطار» هیچکاک انتخاب بازیگران بسیار مهم بود و بخشی از معنای اسطورهای فیلم که اشارهای به انسانی است که میخواهد آتش را از خدایان برباید و سرنوشتش را در دست بگیرد، در سایه انتخاب درست بازیگران حاصلشده بود. در ابتدا قرار بود ویلیام هلدن در فیلم هیچکاک نقش گای را بازی کند که این نقش را نپذیرفت و در نهایت فارلی گرنجر در نقش گای ظاهر شد که به نظر راجر ایبرت، منتقد فقید، انتخاب معقولتری بود. مسلما بازیگران فیلم جدید فینچر هم در شکل دادن به جانمایه فیلم حائز اهمیت هستند.
فیلم قبلی فینچر، «آدمکش»، هم تا حدودی ادای دینی به «سامورایی» ژان پیر ملویل، کارگردان فقید فرانسوی، بود. اینطور که پیداست فینچر ۶۱ ساله در کارهای متأخرش تمایل زیادی به ادای احترام به کارگردانانی دارد که در تمام حرفهاش تحت تاثیر آنها بوده است.
این مقایسه ناگزیر
فینچر که بارها با هیچکاک مقایسه شده، خود درباره این قیاس چه فکر میکند؟ آیا او خودش را شبیه هیچکاک میداند؟ فینچر این سوال را چنین جواب داده: «عنصر اصلی سینمای هیچکاک کنایه دراماتیک است. ایجاد تعلیق در فیلم مستلزم آن است که مخاطب بیشتر از بازیگران بداند. معمولا داستانهایی را که انتخاب میکنم با آنچه مخاطب حدس میزند متفاوت است. ضد هیچکاک نیستم، اما احساس شباهت با او نمیکنم.» البته این اولین بار نیست که فینچر سراغ هیچکاک میرود. برخی منتقدان بر این باورند، همیشه حسی از تعلیق و مایههای هیچکاکی را میتوان در فیلمهای فینچر یافت، چه فینچر خوشش بیاید یا نیاید. فینچر خودش درباره «اتاق امن» که سال ۲۰۰۲ ساخته، گفته بود این فیلم ترکیب دو فیلم «پنجره عقبی» هیچکاک و «سگهای پوشالی» سام پکینپا است.
منبع: همشهری آنلاین