Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@01:15:31 GMT

لوموند: آکواريوس و بحران مهاجرت در اروپا

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۳۵۲۷

لوموند: آکواريوس و بحران مهاجرت در اروپا

خبرگزاري آريا - اختلاف سران کشورهاي اتحاديه اروپا بر سر پذيرش مهاجران نجات يافته، عمليات جستجو و نجات را با مشکلاتي مواجه کرده است.
"جوليا پاسکوئل" (1) در مقاله اي در تارنماي روزنامه فرانسوي "لوموند" نوشت: کشتي جستجو و نجات "آکواريوس" (2) سرگردان و بدون اطمينان از مجوز پهلو گرفتن در يکي از بنادر، به سوي وسط درياي مديترانه حرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشتي امداد و نجات آکواريوس روز يکشنبه، 16 سپتامبر، پس از ترک بندر مارسي به سمت وسط درياي مديترانه حرکت کرد.
در ابتداي شامگاه همان روز کشتي هاي سازمان هاي غير دولتي "اس او اس مديترانه" (3) و پزشکان بدون مرز (MSF) با روشن کردن موتور سوم با سرعتي معادل 10.8 گره دريايي شروع به حرکت به سوي آب هاي وسط درياي مديترانه کردند.
به گزارش سازمان غيردولتي امداد هوايي " پايلوت والنتي ير" (4) يک قايق در شرايط دشوار و نگران کننده اي در سواحل ليبي ديده شده است.
اين در حالي است که بيش از دو روز وقت براي رسيدن به منطقه مورد نظر براي آغاز عمليات امداد و نجات لازم بود.
"ماتئو سالويني" (5) معاون نخست وزير و وزير کشور ايتاليا در زمره مخالفان سرسخت مهاجرت غيرقانوني به شمار مي‌رود.
اظهارات تند سالويني عليه پناهجويان و مهاجران باعث تقويت بيگانه هراسي در ايتاليا شده است.
وزير کشور ايتاليا همچنين با بستن تمامي بنادر ايتاليا به روي پناهجويان و جلوگيري از دخالت سازمان‌هاي امدادرساني در بنادر اين کشور، ساير کشورهاي اروپايي را به بازگرداندن پناهجويان به ليبي تهديد کرد.
از سوي ديگر، دولت مالت به بهانه اينکه پناهجويان کشتي "آکواريوس" در آب‌هاي ليبي نجات داده شده‌اند، از انجام مسئوليت خود سر باز زد.
بنابراين، کشتي آکواريوس در طول تابستان از توقف در بنادر ايتاليا و مالت - دو کشور همجوار - منع شد و طبق دستورالعملي، در نقطه ‌توقف خود در آب‌هاي ميان اين دو کشور همچنان باقي ماند.
در پي مناقشات اخير ميان کشورهاي اروپايي بر سر پذيرش مهاجران نجات يافته در آب هاي مديترانه، عمليات جستجو و نجات در ماه هاي اخير به طور گسترده اي زير سوال رفت.
به اين ترتيب، چندين کشتي در آب هاي نزديک بندر مالت سرگردان شده و سازمان غير دولتي "پرو اکتيوا" (6) از گشت زني و انجام عمليات جستجو و نجات سرباز زد.
به عبارت ديگر، اين منطقه طي اين مدت از وجود سازمان غيردولتي جستجو و نجات خالي شد.
به گزارش کميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد؛ ايتاليا مقصد اصلي مهاجراني است که خود را از شمال آفريقا به اروپا مي رسانند. هرچند ميزان مهاجرت هاي غير قانوني در مقايسه با چهار سال اخير رو به کاهش بوده اما ميزان مرگ و ميرها در سال 2018 در آب هاي درياي مديترانه افزايش يافته است.
قبل و بعد از والنسيا
"لورا گارل" (7) سخنگوي سازمان "اس او اس مديترانه" اعلام کرد: "قطعاً وضعيت مهاجران به قبل و بعد از والنسيا (بندري در اسپانيا) تقسيم مي شود."
در پي مناقشات ميان ايتاليا و مالت بر سر پذيرش 629 پناهجوي نجات يافته در آب‌ هاي درياي مديترانه، اسپانيا با هدف جلوگيري از وقوع فاجعه‌اي انساني اعلام آمادگي کرد.
"پدرو سانچز" (8) نخست وزير سوسياليست اسپانيا ضمن تاکيد بر جلوگيري از وقوع يک فاجعه انساني اعلام کرد: "پذيرش پناهجويان به معناي پايبندي به تعهدات بين‌المللي‌است."
گارل اعلام کرد: "از آنجايي که که عمليات امداد و نجات از سوي مقامات نيروي دريايي ايتاليا هماهنگ شده بود، آکواريوس مجبور بود تا با حضور و مداخله گارد ساحلي ليبي در عمليات جستجو و نجات کنار بيايد."سازمان بين المللي دريانوردي از اواخر ژوئن رسماً صلاحيت ليبي را براي هماهنگ کردن عمليات جستجو و نجات در آب هاي بين المللي (در ساحل کشور) به رسميت شناخت.
سخنگوي سازمان "اس او اس مديترانه" در ادامه افزود: آکواريوس طي ماموريت قبلي در 10 اوت با برقراري ارتباط با مقامات طرابلس، آنها را در جريان وضعيت سرنشينان قايق هايي که در معرض خطر بودند، قرار داد. راه بازگشتي براي ما وجود نداشت. کشمکش دو کشور همجوار، ايتاليا و مالت، بر سر پذيرش مهاجران موجب شد که هيچ گروه امداد غيردولتي، اجازه تردد در مديترانه را نداشته باشد.
سرانجام طرابلس با پذيرش کشتي مهاجران موافقت کرد.
از آنجايي که بنادر ليبي بنادري امن براي پهلو گرفتن کشتي و خروج مهاجران محسوب نمي شود، با پيشنهاد طرابلس به منظور هماهنگي در امداد رساني مخالفت شد.
پس از چهار روز انتظار و سرگرداني در آب هاي مديترانه سرانجام کشتي توانست به بندر مالت بازگردد.
سازمان "اس او اس مديترانه" و سازمان پزشکان بدون مرز در واکنش به اين شرايط، در بيانيه اي اعلام کردند: " طبق قوانين دريايي بين المللي؛ اگر به هر دليلي قايق حامل پناهجويان با خطري جدي مواجه شود، بي درنگ عمليات امداد و نجات آغاز خواهد شد. به عنوان مثال؛ از آنجايي که ليبي جاي امني براي مهاجران شناخته نشده است، از انتقال آنها به قايق هاي گارد ساحلي ليبي جلوگيري مي کنيم."
- امکانات و تجهيزات
در پي اتهامات دولت هاي اروپايي عليه سازمان هاي غير دولتي امداد و نجات مهاجران در آب هاي مديترانه مبني بر همکاري با شبکه هاي قاچاق انسان، سازمان "مديترانه اس او اس" شفاف سازي را در خصوص اين اتهامات خواستار شد.
به اين ترتيب، هيأتي به منظور تحقيق و جمع آوري اسناد و مدارک بصورت آنلاين و قابل دسترس براي عموم تحت عنوان "لوگ بوک" (9) ايجاد شد.
"کي ري سنتر" (10) يکي از اعضاي هيئت تحقيق و تفحص در اين باره اظهار داشت: " آنچه مسلم است، ثبت عمليات امداد و نجات و آنچه در محل شاهد آن هستيم، از وظايف هيئت "لوگ بوک" محسوب مي شود. بطور مثال؛ در صورت مشاهده مواردي از عدم همکاري در جهت امداد و نجات قايق هاي پناهجويان، ثبت و بايگاني در محل انجام خواهد شد."
"ادوار کورسل" (11) مسئول تدارکات در سازمان غير دولتي پزشکان بدون مرز، ضمن اشاره به تشکيل يک سازمان تجهيزات و امکانات مرتبط با عمليات جستجو و نجات، اظهار داشت: بر خلاف گذشته، امروز نيروهاي امداد و نجات در کشتي آکواريوس در حال آماده باش بوده و از توانايي لازم براي انجام عمليات امداد رساني در طولاني مدت بر روي دريا برخوردارهستند. در واقع، ذخاير مواد غذايي، مايحتاج اوليه و ارائه خدمات و امکانات بهداشتي از جمله سرويس هاي بهداشتي و استحمام به منظور ادامه حيات پناهجويان در مدت طولاني در کشتي تعبيه شده است.همچنين نصب سردخانه هايي به منظور حفظ و نگهداري اجساد مهاجران در نظر گرفته شده است.
اين در حالي است که پيش از اين، اجساد در کيسه هاي مخصوصي نگهداري مي شد که حفظ آنها در دماي مناسب بيش از زمان تعيين شده، غالباً با مشکلاتي همراه بود.
گفتني است، از اولين عمليات جستجو و نجات آکواريوس در فوريه 2016 تاکنون، اين کشتي از تمام تلاش خود براي حفظ اجساد استفاده کرده است.
مترجم: ندا حقاني
(1).Julia Pascual
(2).Aquarius
(3).Pilotes Volontaires
(4).Pilotes Volontaires
(5). Matteo Salvini
(6).Proactiva
(7). Laura Garel
(8).Pedro Sánchez
(9).logbook
(10).Kiri Santer
(11). Edouard Courcelle

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند

به گزارش خبرآنلاین این وزارت در خبری در مورد برگشت مهاجرین از ایران گفته که این افراد به گونه‌ی جبری و داوطلبانه به تاریخ ۳۱ ماه فروردین و اول ماه اردیبهشت از مرز اسلام‌قلعه به کشور بازگشته‌اند.

وزارت امور مهاجرین همچنین افزوده که روز گذشته (یکشنبه ۲ اردیبهشت) ۱۲۵ خانواده افغانستانی که تعداد مجموعی آنان ۶۷۳ تن می‌شوند، به‌صورت اجباری از پاکستان اخراج و از طریق تورخم و سپین‌بولدک به کشور برگشته اند.

به گفته این وزارت، مهاجرین برگشت‌کننده برای دریافت کمک، به دفاتر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898404

دیگر خبرها

  • امداد رسانی به سیل زدگان ۷ استان
  • امدادرسانی به حادثه دیدگان ۷ استان در اثر آبگرفتگی و سیل
  • امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • لزوم بسترسازی برای حضور حداکثری نوجوانان در دوره‌های امدادگری
  • تصادف در علی آباد ۶ مصدم برجا گذاشت
  • محمدخانی: هیچ هزینه‌ای برای عملیات‌های امداد و نجات دریافت نمی‌شود
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • آموزش امداد و نجات به ۲۶ هزار البرزی
  • ارسال بیش از ۲ هزار موکت و پتو به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان
  • کمک‌های هلال‌احمر یزد به مردم مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان