Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@13:43:46 GMT

جشنی که هرگز در فضا برگزار نشد! +تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۳۶۰۴

جشنی که هرگز در فضا برگزار نشد! +تصاویر

روز ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۵ ناو کیهانی سایوزتی-۱۴ در حالی به فضا پرتاب شد که ولادیمیر واسیوتین، گئورگی گرچکو و الکساندر ولکف بر عرشه آن حضور داشتند. یک روز بعد ناو کیهانی توانست به شکل خودکار به سالیوت-۷ متصل شود. در این زمان ولادیمیر ژانیبکف و ویکتور ساوینیخ در سالیوت-۷ حضور داشتند، اما قرار بود گرچکو و ژانیبکف به زودی بازگردند و واسیوتین و ولکف ایستگاه را برای برنامه‌ای جنجالی آماده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری ایسنا: روز ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۵ ناو کیهانی سایوزتی-۱۴ در حالی به فضا پرتاب شد که ولادیمیر واسیوتین، گئورگی گرچکو و الکساندر ولکف بر عرشه آن حضور داشتند. یک روز بعد ناو کیهانی توانست به شکل خودکار به سالیوت-۷ متصل شود. در این زمان ولادیمیر ژانیبکف و ویکتور ساوینیخ در سالیوت-۷ حضور داشتند، اما قرار بود گرچکو و ژانیبکف به زودی بازگردند و واسیوتین و ولکف ایستگاه را برای برنامه‌ای جنجالی آماده کنند.

در ۲۵ سپتامبر سایوزتی-۱۳ به همراه ژانیبکف و گرچکو از ایستگاه جدا شد و طبق جدول تنظیمی روز بعد با موفقیت به زمین بازگشت.

اینک چه در مدار و چه در زمین، کیهان نوردان آماده می‌شدند کاری را صورت دهند که تا آن زمان در تاریخ پرواز‌های فضایی سابقه نداشت، کاری جنجالی و پر سرو صدا تا چند ماه بعد باید صورت می‌گرفت: پرواز یک ناو سایوز با حضور سه کیهان نورد زن! به همین منظور گروهی از زنان فضانورد شامل اسوتلانا ساویتسکایا، یکاترینا ایوانوا و یلنا دابروکواشنیا مشغول تمرین بودند. پیش‌بینی شده بود که در آغاز مارس سال ۱۹۸۶ پرتاب گروه زنان صورت گیرد.

زنان کیهان نورد شوروی باید هشتم مارس (روز جهانی زن) را در عرشه ایستگاه مداری سالیوت-۷ جشن بگیرند و از آنجا این روز را به تمام زنان دنیا تبریک بگویند.  
در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۸۵ ناو کیهانی کاسموس-۱۶۸۶ به مدار پرتاب و در دوم اکتبر به سالیوت-۷ متصل شد. ۳ روز بعد کیهان نوردان دریچه ورودی کاسموس-۱۶۸۶ را برای تخلیه تجهیزات ارسالی و کنترل دستگاه‌های باز کردند. در اکتبر به وسیله دستگاه‌های این ناو عظیم (که به لحاظ ابعاد و وزن تقریبا مشابه سالیوت بود) یک سری پژوهش‌های نظامی-علمی ژئوفیزیک انجام شد.

طبق برنامه، در آخر ماه اکتبر واسیوتین و ساوینیخ باید برای راهپیمایی و انجام آزمایشی به اسم مایاک به فضای باز قدم می‌گذاشتند، اما ناگهان واسیوتین بیمار شد. بیماری روز به روز شدت بیشتر پیدا کرد. حرارت بدنش بالا رفت و درد‌هایی طاقت فرسا بدنش را فرا گرفت. طبق تجویز پزشکان از دارو‌های آنتی بیوتیک‌ها و آرام‌بخش موجود در عرشه ایستگاه به او داده شد، اما تاثیر چندانی نداشت. سرانجام در ۱۷ نوامبر کمیسیون دولتی تصمیم گرفت در ۲۱ نوامبر کیهان نوردان به زمین بازگردند.

با بازگشت این گروه، پرواز به سالیوت-۷ نیز تعطیل گردید، زیرا مسئولان تصمیم نداشتند قبل از گروه زنان، افرادی را به ایستگاه بفرستند. این کار مستلزم دیدن آمادگی طولانی مدت برای پرواز بود و باعث می‌شد پرتاب ایستگاه فضایی مجهز و پیشرفته بعدی یعنی "میر" به تاخیر بیفتد.

آن‌ها به سه زن که چند سال تمرین‌های بسیار دشوار را انجام داده بودند قول دادند در ایستگاه فضایی میر این برنامه اجرا شود، اما چند ماه بعد مشخص شد که ساویتسکایا حامله است و امکان پرواز به فضا را ندارد. در اواخر سال ۱۹۸۶ فرزندش به دنیا آمد. طبیعی بود که به این زودی‌ها نخواهد توانست راهی فضا شود. برنامه سفر زنانه چند بار دیگر و به دلایل کوچک و بزرگ دیگر به تعویق افتاد. با فروپاشی شوروی می‌توان گفت که تقریبا امید زنان فضانورد برای سفر به مجتمع مداری میر از بین رفت تا بالاخره در مارس ۱۹۹۳ مسئولان سازمان فضایی روسیه گروه زنان فضانورد را منحل اعلام کردند و به این ترتیب برنامه جنجالی پرواز گروه زنان نیز به کلی لغو شد و اعضای این گروه که سال‌ها مشکلات آموزش و تمرین را پشت سر گذاشته بودند به کار‌های قبلی خود بازگشتند.

منبع: فردا

کلیدواژه: فضانوردان جشن فضا تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۳۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، شانزدهمین جلسه کافه انجمن توسط دانشجویان تشکل انجمن اسلامی تحکیم وحدت در سالن روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

کافه انجمن هر هفته با موضوعات مهم روز تشکیل می‌شود.

دانشجویان در این جلسه به موضوع «حجاب فطری است یا اکتسابی؟ » با زیر موضوعات زیر پرداختند:

۱_ جمهوری اسلامی چرا باید برای مبارزه با بی‌حجابی هزینه کند؟

۲_ از نظر مخالفین حجاب؛ حدود پوشش چقدر است؟

۳_ حجاب محدودیت است یا مصونیت؟

۴_ وضعیت حجاب در زمان شاه چگونه بوده است؟

۵_ تفاوت کرامت زن در جمهوری اسلامی با غرب چیست؟

۶_ نحوۀ برخورد پلیس با زنان در ایران و غرب چه تفاوتی دارد؟

در پایان حضار جلسه به جمع بندی زیر رسیدند:

جمهوری اسلامی ایران، داعیه‌دار پرچم‌داری تمدن اسلامی است لذا بدیهیست که در مسئله حجاب سفت و سخت برخورد کند و حتی با اینکه امروز، حجاب به مسئله‌ای حکومتی مبدل شده و بی‌حجابی به نوعی نماد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است، حاضر نباشد اجبار حجاب را بردارد. مسئله حفظ چارچوب‌های اجتماعی و حیا در جامعه ما به قدمت تمدن ماست و نمی‌شود اجازه داد که کسی بخواهد ناموس ایرانی را دست مایه اهداف شوم خود کند. لذا به این ترتیب است که کشور و ملت ما شهید می‌شوند و شهید تربیت می‌کنند اما ذره‌ای از این خط قرمز عقب نمی‌کشند. بحث اتخاذ سیاست‌های فرهنگ‌سازی و یا برخورد با هنجار شکنان بحثی جداست و در اینجا صرفا از دلیل هزینه دادن جمهوری اسلامی برای امر حجاب صحبت کردیم. در ادامه لازم به ذکر است کرامت زن در حکومت و گفتمان انقلاب اسلامی با جامعه غربی زمین تا آسمان متفاوت است و در حالی که غرب زنان را دستمایه پیشرفت صنعت مد و فشن و... قرار داده، در ایران روی زن به عنوان یک انسان تمدن ساز حساب باز می‌شود. نوع برخورد مردان یک جامعه با زنان آن تا حدی بیانگر تفاوت کرامت گذاری آن‌ها در جامعه نیز می‌باشد. زنان در جامعه غرب به نوعی ابزار هوسرانی مردان شده‌اند و تنها با عریان ساختن خود می‌توانند ابراز وجود کنند که این کاملا مخالف گفتمان امامین انقلاب است.

ضمن اینکه باید اضافه کنیم اینکه بعضی می‌گویند حجاب مانع فعالیت‌های اجتماعی است و زنان را محدود می‌کند هم سخن درستی نیست. اتفاقا حجاب امنیت و آرامش خاطر زنان را برای حضور در اجتماع تامین می‌کند. اما بدیهی است که به واسطه حجاب محدودیت‌هایی برای زنان اعمال می‌شود و مسلما نمی‌توانند آزادانه هر فعالیتی داشته باشند اما با یک بینش عالی می‌شود این محدودیت را برای احیای سلامت جامعه پذیرفت.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1229407 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • مترو قم به ایستگاه پایانی بهره‌برداری نزدیک می‌شود
  • ماما؛ نخستین همراه لحظه‌های شوق‌انگیز زیستن
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • «بهاربد»؛ جشنی قدیمی‌تر از بعثتِ زرتشت
  • حریفان ایران در والیبال چلنج کاپ زنان مشخص شدند
  • حریفان ایران در چلنج کاپ والیبال زنان مشخص شدند