Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@11:17:57 GMT

فضیلت خمس

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۳۷۱۵


فضیلت خمس[1]

خمس يکي از فرايض اسلامي که خداوند متعال آن را براي پيغمبر اسلام حضرت محمّد بن عبد الله - صلّي الله عليه و آله - و ذرّيه مکرّم او - سلام اللّه عليهم - از نظر اکرام و احترام قرار داده است و کسي که از پرداخت آن امتناع کند ، هر چند به مقدار کمي هم باشد ، در رديف ستمکاران خواهد بود.

ابو بصير -يکي از محدّثين بزرگ است- ، از حضرت باقر - عليه السّلام- پرسيد : « کمترين چيزي که باعث دخول در آتش جهنم مي گردد ، کدام است ؟ »

حضرتش در پاسخ فرمودند : « خوردن يک درهم از مال يتيم » ، سپس افزودند :« آن يتيم ما هستيم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلسي اوّل - رحمه اللّه عليه- در« روضه المتقّين » در شرح اين حديث مي گويند : منظور از يتيم در کلام امام - عليه السّلام- يگانة خلقت و يگانة روزگار مثل « درّ يتيم » مي باشد .

و نيز حضرت باقر - عليه السّلام - فرمود : « براي هيچ کس جائز نيست از مالي که به آن خمس تعلّق گرفته است چيزي بخرد ، مگر اينکه حق ما را به ما برساند . »

در حديث ديگري ابو بصير از حضرت باقر -عليه السّلام-نقل مي کند که آن حضرت فرمودند : « کسي از مالي که خمس به آن تعلّق گرفته است چيزي بخرد ، خداوند هر گز او را معذور نمي دارد ، زيرا چيزي را که حلال نيست ، خريداري کرده است . »

حضرت صادق- عليه السّلام- نيز فرمودند : « بنده اي که از خمس چيزي را بخرد معذور نيست و تا صاحبان خمس اجازه ندهند ، هرگز نمي تواند بگويد به مال خود خريده ام . »

[1] - این توضیح در رساله آیت الله نوری آمده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: خمس فضیلت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۳۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال آرزوی ۱۰۲۰ یتیم گلستانی در جام آرزوها برآورده می شود

عیسی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته طرحی در استان گلستان با عنوان جام آرزوها برگزار شد که در این طرح دل نوشته‌های یتیمان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی جمع آوری شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری ادارات استان اجرایی شد، افزود: کارمندان دستگاه‌های مختلف با هماهنگی که در درون سازمان خود داشتند چند آرزوی بچه‌های یتیم را انتخاب می‌کردند و آن را با کمک یکدیگر به سر انجام می‌رساندند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی گلستان گفت: سال گذشته ۳۰۳ آرزوی یتیم توسط خیران گلستانی برآورده شد.

بابایی با اشاره به اینکه طی برنامه ریزی های انجام شده امسال هم این مراسم در استان اجرایی می‌شود، گفت: تا کنون هزار و ۲۰ آرزوی ایتام تحت حمایت کمیته امداد بین ادارات استان توزیع شده که پس از تحقق آرزوهای ایتام، طی مراسمی باشکوه در حضور مسؤولان استانی به ویژه نمایندگان اداراتی که در طرح مشارکت داشتند و جمعی از فرزندان ایتام این هدایا به آنها تحویل داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم جام آرزوها با حضور خیران و ایتام تحت حمایت در اردیبهشت برگزار می‌شود.

کد خبر 6080461

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • ۳۰ توزیع مشترک جهیزیه در کرمان توسط کمیته امداد و ارتش
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • یتیم شدن ۱۹ هزار کودک فلسطینی در نتیجه جنگ غزه
  • امسال آرزوی ۱۰۲۰ یتیم گلستانی در جام آرزوها برآورده می شود
  • یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است
  • استان البرز فرزند یتیم بدون حامی ندارد
  • حکمت نهی از «دروغ گفتن به شوخی» چیست؟