Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیئت محبین اهل بیت(ع) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی که از سال ۷۲ تاسیس شده، جزو بزرگترین هیئت‌های دانشجویی کشور است و هر شب از ۴ هزار نفر عاشقان سید الشهدا(ع) پذیرایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با رسیدن ماه محرم به گوشه کنار شهر که نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم بیرق عزای امام حسین(ع) برافراشته شده و دسته‌های عزاداری در کوچه و خیابان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بدون شک هیئت عزاداری یکی از مهمترین مراکز دینی شیعه است.
محرمی که با خود شمیمی از حسین (ع) می‌آورد و حسینی که نامش با جان شیعیان آمیخته و ذکر دل همه‌شان است. یک هئیت مذهبی اگر بتواند با استفاده از روشی صحیح، عالمانه حرکت کند، خواهد توانست بیشترین نقش را در رشد و تعالی جامعه اسلامی داشته باشد.

در دانشگاه‌های کشور هم همواره شاهد برگزاری مراسم پرشوری در این ایام بوده‌ایم و دانشگاهیان با حضور در مساجد و محوطه دانشگاه به عزاداری برای سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

هیئت دانشجویی محبین اهل بیت(ع) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی این استان از سال ۷۲ تاسیس شده است و می‌توان گفت که جزو بزرگترین هیئت‌های دانشجویی کشور است. این هیئت دانشجویی در طول سال در ایام مختلف برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کند و با شروع ماه محرم هم برگزاری مراسم عزاداری سید سالار شهیدان امام حسین(ع) از اصلی‌ترین برنامه‌های این هیئت است.

هیئت محبین اهل بیت (ع) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی در طول سال در روز‌های یکشنبه شب زیارت عاشورا و پنج شنبه دعای کمیل برگزار می‌کند و دانشجویان بعد از اتمام دعای کمیل به زیارت شاه چراغ می‌روند. در شب‌های محرم حدود ۶ خیمه برای کودکان برپا می‌شود که در این خیمه‌ها فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد هنری اجرا می‌شود و سال قبل ۱۷۰۰ کودک در این خیمه‌ها آموزش دیدند.  
در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام جواد نیری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز داشتیم.

دانشجو: در مورد فعالیت‌های هیئت دانشجویی محبین اهل بیت توضیح دهید. برنامه‌های هیئت دانشجویی محبین اهل بیت (ع) با همکاری ریاست دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونت فرهنگی، معاونت دانشجویی، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی و هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی در مسجد جامع دانشگاه شیراز واقع در پردیس ارم برگزار می‌شود.

آیین عزاداری اباعبدالله الحسین و شهدای دشت کربلا، دهه اول محرم امسال نیز همانند سال‌های گذشته با شکوه خاصی در مسجد جامع دانشگاه شیراز برگزار شد. برنامه‌های ۱۰ شب اول ماه محرم الحرام، صبح روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان، با حضور گروه‌های مختلف مردم و دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های شیراز اجرا می‌شود.     دانشجو: استقبال دانشجویان، اساتید و مردم از مراسم‌ این هیئت چگونه است؟ از اول ماه محرم هر شب حدود ۴۰۰۰ از نقاط مختلف شیراز در مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) شرکت کردند و چون ظرفیت مسجد دانشگاه ۷۰۰ نفر بیشتر نیست، اطراف مسجد فرش پهن می‌کنیم و حدود ۲۰ ویدئو پروژکتور در اطرف گذاشته می‌شود. در دهه‌ دوم و سوم محرم نیز مبلغ هایی از شهر قم و نهاد رهبری برای برگزاری مراسم به شیراز می آیند.   دانشجو: آیا این هیئت درایام‌های دیگر سال نیز مراسم برگزار می‌کند؟ بله. هیئت محبین اهل بیت(ع) پایگاه دینی و مذهبی است که دانشجویان و مردم در مراسم شرکت می‌کنند. این هیئت در کل ایام ماه رمضان و محرم و اعیاد برنامه برگزار می کند.

دانشجو: متولیان هیئت محبین اهل بیت بیشتر چه کسانی هستند؟ در واقع متولیان این هیئت را دانشجویان تشکیل داده اند؛ البته اساتید عضو هیات علمی دانشگاه هستند و دانشجویانی که فارغ التحصیل شدند؛ برای کمک کردن به این هیئت می‌آیند. من بار‌ها دیدم که بیش از ۵۰ دانشجو از شهر‌های دیگر برای کمک رسانی به این هیئت آمده اند.  
دانشجو: هزینه مراسم عزاداری را چه کسانی را پرداخت می‌کنند؟
سال گذشته حدود ۷۰ میلیون برای مراسم عزاداری هزینه شد که نصف آن را معاونت دانشگاه و نهاد رهبری دانشگا‌های شیراز و علوم پزشکی تقبل می‌کنند و مابقی هزینه نیز با کمک مردم و دانشجویان پرداخت می شود.     دانشجو: عزاداری مردم شیراز به چگونه است؟
عزاداری‌های مردم شیراز، از برپائی هیئت‌های سینه و زنجیر زنی تا تعزیه و پرده‌خوانی و چاووش‌خوانی و ... هر روز غمگنانه‌تر و پرشورتر از قبل، گرداگرد حرمی که بوی حسین (ع) می‌دهد، ادامه می‌یابد و در روز‌های تاسوعا و عاشورا به اوج می‌رسد.
مردم شیراز هم مانند گذشته چاووش‌خوانی می‌کنند تا مسافران کربلا را برای عزیمت به دیار دوست گردهم فراخوانی کنند، دیروز این سفر با اسب بود و امروز پای پیاده و همراه با شیعیانی از سراسر جهان.

حمل طبقات چراغ و آیینه، چاووش خوانی، سینه زنی، تعزیه خوانی، پرده خوانی، حمل کوزه آب توسط کودکان در روز تاسوعا ازآیین‌های سوگواری در ماه محرم در شهر شیراز است.

چاووش خوانی، این مراسم که یکی از آیین‌های قدیمی و سنتی در پاسداشت حلول ماه محرم است، با حرکت یکپارچه چاوشی خوانان و پیر غلامان استان از سه مسجد امام حسین (ع)، صاحب الزمان (عج) و جامع به طرف حسینیه امام صادق (ع.) آغاز و در بین راه هر گروه از چاوش خوانان و همراهان به عنوان سفیران محرم با چاوشی خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان جهت نصب در سردرب منازل و مغازه‌ها شروع ماه محرم و عزای حسینی را خبر می‌دادند.

چاوشی خوانان و هیأت‌های عزاداری با برافراشتن پنج بیرق بزرگ که یکی از آن‌ها به نشانه قیام امام حسین (ع) به رنگ سرخ و چهار بیرق دیگر به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی است این مراسم مذهبی را اجرا می‌کردند.
دانشجو: مراسم عزاداری محرم چقدر می‌تواند روی دانشجویان تاثیر بگذارد؟ اعتقاد دارم که ضامن و بقایای انقلاب، ارتباط معنوی است که مردم با اهل بیت دارند و هیچ چیزی به اندازه محبتی که بین خداوند، اهل بیت و مردم است نمی‌تواند آینده مملکت را تضمین کند. مظهر این محبت هیئت‌ بخصوص هیئت دانشگاهی است که غیر از بحث‌های احساسی و عاطفی مباحث اندیشه و فکری در آن وجود دارد.
دانشجو: آیا برای پیاده روی اربیعن برنامه دارید؟
به صورت کاملا برنامه ریزی شده دانشجویان را از دانشگاه برای پیاده روی اربعین اعزام می کنیم. سال گذشته ۵ اتوبوس از طرف دانشگاه برای پیاده روی اربیعن رفتند؛ البته این تعداد به غیر از دانشجویانی است که خود آنها، تنها رفتند.  
دانشجو: آیا در مراسم عزداری قومیت‌های دیگر هم شرکت می‌کنند؟
در دانشگاه شیراز دانشجویان خارجی از کشور‌های یمن و لبنان در حال تحصیل هستند. یک دانشجویی که اهل یمن و سنی بود، بعد از اینکه شیعه شد در مراسم شرکت کرد و حتی سخنرانی حماسی انجام داد. از دانشجویان شیعه و مبارزین یمن و حزب الله لبنان در مراسم عزاداری نوحه اجرا کردند.

دانشجو: چه عاملی باعث زنده نگه داشتن عاشوار شده است؟
اگر مولفه‌های دین را معرفتی، اعتقادی، و ظیفه شناختی، عطفی احساس بدانیم، هر مکتبی که نتواند بین بینش اندیشه، و قلب مردم رابطه برقرار کند، ماندگار نیست؛ ماندگاری امام حسین(ع) به این است مولفه عاطفی و احساسی بسیار پررنگ است. عشق امام حسین(ع) مانند گنجی است که هر چقدر جلوتر می‌رویم، ناب‌تر می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در هشتمین رویداد نوآورانه «ترنج» که با هدف توانمندسازی راهبردی نوآوران جوان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد، مهارت‌آموزی است و دنبال خلّاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه هستیم.

وی افزود: به‌عنوان دانشگاهِ پیشرو، مبدع طرح پیش رو هستیم و تمایل داریم دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌آموزی هم داشته باشند و تیم‌هایی را پیدا کنند و کارآفرینی کنند.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در دانشگاه رقم خورده و دنبال جذب و اشتغال دانشجویان خود پس از تحصیل هستیم؛ از این رو طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)) را رقم زدیم.

پیرستانی افزود: یکی از امتیازات طرح پویش این است که اگر دانشجو در دوران دانشجویی وارد محیط واقعی کار شود؛ از منظر میزان دستمزد و حقوق مقایسه نمی‌کند و در انجام کار راحت‌تر است، همچنین در بررسی‌های صورت گرفته در مراکز کارآفرینی و به دلیل اینکه ارتباط و تعامل بین دانشجو و صنعت اتفاق نمی‌افتاد؛ عملاً تناسب بین علاقه و شغل بررسی نمی‌شد، اما اکنون کارشناسان
شرکت‌های بزرگ با حضور در دانشگاه با دانشجو مصاحبه کرده و از توانمندی‌ها و علایق دانشجو برای حضور در عرصه اطلاع پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: این پروسه دو امتیاز دارد؛ نخست اینکه دانشجو پس از گذار از فیلتر‌های مورد نظر وارد دستگاه مورد نظر شده و حضور ماندگارتر و مفیدتری خواهد داشت و هم اینکه برای صنعت یا آن مؤسسه تولیدی این اطمینان حاصل می‌شود که حمایت معنوی دانشگاه پشت سر دانشجوست و به‌لحاظ حفظ اموال و دستاورد‌های علمی و اختراعات به یک اطمینان خاطری می‌رسد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: پایان‌نامه‌ها را نیز هدفمند و با شناسایی مشکلات صنایع موضوعات را احصاء کردیم تا کاربردی کنیم؛ به این صورت که یا قابلیت تبدیل شدن به صنعت داشته باشد یا گره‌ای از صنعت باز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • خبر خوب برای دانشجو معلمان
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان
  • اعزام ۲۵۰ دانشجو به اردوی جهادی سروآباد